• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips tegen vocht in de auto

robsel

Detailing addict
3 jul 2009
96
55
Ik heb in deze winterse maanden last van een bevroren binnen voorruit. Er zit toch veel vocht binnen in de wagen ondanks dat ik hem flink heb warm gestookt ( sauna gevoel)
Vanmiddag een "vochtvreter "bij Blokker gekocht wat mogelijk helpt. Ook heb ik mijn matten goed laten drogen in huis op de verwarming.

Zijn er nog tips of mogelijke simpele aandachtspunten................
gr
 
robsel;306960 zei:
Ik heb in deze winterse maanden last van een bevroren binnen voorruit.
Er zit toch veel vocht binnen in de wagen ondanks dat ik hem flink heb warm gestookt ( sauna gevoel)

En waar is al dat vocht nu dan gebleven ? Vaak laten mensen de ramen potdicht zitten en gaan er dan vanuit dat het water vanzelf oplost in CO2 oid.
Interieurfilter heb je ook al nagekeken denk ik ?
 
Pingi is toch gewoon een vochtvreter, maar dan in een "alternatieve" uitvoering?
En dat vocht dat zich verzameld in Pingi haal je er in de magnetron weer uit (wanneer de Pingi verzadigd is even kort in de magnetron en daarna weer lekker vers in de auto).
 
Ik heb ook de Pingi, de grote uitvoering. Werkt voortreffelijk :)^

Ik heb af en toe ook (kort) beslagen ramen, airco even 5 minuten aan en het is weg. Wel zet ik onder het rijden het raam een stukje open zodat het vocht gedeeltelijk verdwijnt uit de auto, mits het niet regent.

Wat je ook kan doen, dat helpt bij mij tenminste, op een droge dag, de kachel op de hoogste temperatuur laten blazen, met de ramen open. Zo kan het vocht verdampen en niet wederom condenseren.
 
En waar is al dat vocht nu dan gebleven ? Vaak laten mensen de ramen potdicht zitten en gaan er dan vanuit dat het water vanzelf oplost in CO2 oid.

Mee eens, zonder ventileren helpt stoken ook niet.
Pingi werkt ook goed, maar zou niet de allerkleinste pakken, die schiet net ff te kort naar mijn mening.
 
Eens met Eelco, de kleine zat bij mij met 2 dagen "vol".

Nu ik de Pingi XL 450 gram heb, weinig last, kan veel opnemen, tot 180cc

Neem alsjeblieft geen vochtvreter met een opvangreservoir, als deze vol zit en je gaat een beetje enthousiast de hoek om, klotst alles eruit met vlekken die er niet meer uitgaan, vloeistof zit vol met zout dat uitbijt 8o
 
Ik kende "Pingi " niet even op google gezocht en het blijkt dat er veel auto's rondrijden met deze vochtverdrijver........ik dacht dat dit probleem niet veel voorkomt Is dit ook in de gewone winkels te koop of alleen via internet shops ?
Ik rijd inderdaad veel met de ramen potdicht en dan ook nog soms honden in de auto.....

Al met al hoemeer tips des te eerder is "mijn" probleem opgelost.

gr
 
Ik heb sinds 2 weken ook de Pingi XL 450 gram in de auto, en ik ben half half over het resultaat.
De eerste week moest ik hem opladen, en sinds afgelopen zaterdag is deze nog licht blauw.

Wel heb ik 's ochtends nog een beslagen voorruit, en soms vocht op de achterramen.
Alleen de achterruit en zijruiten van de achterkant geen condens/beslagen.... reden: C.Quartz - Fog Fight Kit.
Deze werkt wel super goed, maar een olieachtige waas op de ramen kan ik niet voorkomen....

Helemaal top tevreden kan ik nog niet zijn met de Pingi
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Als dan de zon een keer schijnt in de donkere dagen voor en na de kerst, zet je auto er dan vol in met minimaal 2 ramen op een kiertje.
 
Hier ook zo nu en dan vocht op de ramen meestal achterruit en zijramen, verwarming net iets op warm en het trekt weg.
Nadeel bij mij gaan de voorramen niet meer open aan beide zijdes is de motor defect dus de doorstook methode werkt niet echt vocht blijft dus in de auto.

Vanmorgen kwam ik toch langs de Formido dus meteen meegenomen er stond een heel rek vol van die dingen tot 500Gram

hgq62979.jpg


150Gram koste pst. € 3.99 en 250Gram € 5.99 dit was wel met een 20 en 25% kortingssticker!

Ben benieuwd hoe het gaat werken mik ze gewoon random in de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Polo444
Lekker warm stoken met een raam op een kiertje terwijl je rijdt.
Heb je nauwlijks problemen.

Heb je geen airco? Is niet alleen fijn als het warm is maar ook als het flink nat is.
Lekker warm, airco aan en het is droog voordat je het weet.
Betere ontvochtiger is er niet zolang het niet kouder is dan een graad of 4 a 5, airco staat dan uit veiligheids overweging uitgeschakeld. (beveiliging systeem tegen bevriezing)
 
die truuk ken ik ook
heb ik ook in de auto vd vrouw liggen in de winter als de natte hond er in komt
anders zijn haar ruiten niet droog te krijgen
en nu ze gestopt is met roken staat dan haar raam ook niet meer open
dusja wat is belngrijker zeggen we dan hahahah
 
Dat ventileren met ramen open beter werkt, is twijfelachtig: de lucht die bij gesloten ramen via de ventilatie-openingen in het interieur wordt geblazen, verlaat de auto aan de achterkant via meestal onzichtbare openingen. Vroeger zag je nog wel eens ventilatieroosters in de achterste dakstijl van auto's, tegenwoordig is het vaak weggewerkt en komt het langs de achterlichten of bij de bodem van de kofferbak naar buiten.

Het effect van rijden met een open raam is dat er veel luchtwervelingen in de auto ontstaan, waardoor de lucht in de auto beter gemengd wordt, en er uiteindelijk dus meer vocht verdwijnt. Veel vocht in de auto heeft normaal óf met een probleem van de auto te maken (lekkage) of de manier van gebruik, waarbij het vervoeren van natte honden een duidelijk voorbeeld is, waar het gebruik het vocht veroorzaakt.
 
De vochtvreters werken op hygroscopisch zouten.
In een bak zitten korrels van voornamelijk calciumchloride welke veel vocht uit de lucht haalt en vasthoud. Het calciumchloride reageert met de waterdamp in de lucht en vormt vervolgens pekel, welke in een opvangbakje valt, het water is vet en voelt vies aan. Afhankelijk van de luchtvochtigheid is de werking ca. drie maanden.
Deze vochtvreters werken op zich wel goed alleen als de temperatuur boven de 5 graden ligt. Daaronder wordt er vrijwel geen vocht meer op genomen en gaat de substantie klonteren.

Een veel doeltreffende manier is het gebruik van een ontvochtiger of een ventilator kachel. Voor beide heb je wel een draadje nodig maar je auto wordt wel droog.

Het kacheltje kan handig zijn in de winter!!