• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tips voor het poetsen en polijsten

RRGS

Detailing addict
18 dec 2016
16
60
26
Hey allemaal!

Ik bestel al een aantal jaar spulletjes op Carclean.com maar het waren altijd simpele dingetjes als shampoo en een spray wax. Dit jaar ben ik 18 geworden en heb ik de auto van mijn vader gehad. Hij had de auto een hele tijd geleden nieuw gekocht en ooit had ik 'm verteld dat het m'n droomauto was en toen heeft hij hem voor mij gehouden. Voorheen liet mijn vader de auto wel eens detailen, kenners zullen de prijzen ervan wel weten, een professionele detailer kost al gauw tegen de 1000 euro aan voor een volledige detailbehandeling. Nu kan ik weer zo een bedrag gaan betalen maar het lijkt mij maar al te leuk om het juist zelf te doen, en de prijs is dan ook een stuk voordeliger. Natuurlijk zal ik niet het resultaat krijgen van een professionele detailer, maar er moet toch wel iets moois haalbaar zijn. Om maar even een voorbeeld te geven...ik heb geen polijstmachines oid.

Ik heb tot nu toe de auto al (regelmatig, zoals het hoort) gewassen en gewaxt. Simpelweg eerst met Meguiars NXT Generation Car Wash wassen, daarna drogen met Meguiars Water Magnet. Vervolgens met Meguiars Ultimate Quik Wax (spraywax) de auto waxen en inwerken/drogen met microfiber doek van Meguiars. Ik gebruik al jaren lang producten van Meguiars en wil niks anders, vind het fantastisch spul. Het mag wel wat kosten maar dan heb je ook wat.

Ik wil nu de auto volgens het 5 stappenplan gaan wassen, kleien, polijsten, waxen en onderhouden. Dit zijn de spullen die ik op het oog heb. Ik heb nou niet echt een idee of dit de juiste combinatie is. Vandaar dat ik het even aan jullie vraag.

1. Auto wassen met Meguiars NXT Generation Car Wash, daarna drogen met Meguiars Water Magnet.

2. Kleien met Meguiars Smooth Surface Clay Kit (heb nog nooit eerder gekleid, heb filmpjes gezien, is toch niet zo moeilijk?

3. Handmatig polijsten met Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2' met Meguiars Applicator Pad, zou een mooie diepe glans moeten geven (auto is donkerblauw). Vraagje: Moet ik de Step 1 van de Deep Crystal Polish gebruiken als voorbehandeling van het polijsten? Ik zat hierover te twijfelen omdat ik bij stap 3 de auto al volledig heb gekleid.

4. Auto volledig waxen (ook handmatig) met Meguiars Ultimate Liquid Wax, schijnt een erg goede te zijn.

5. Maandelijks onderhouden met stap 1 (wassen) en de waxlaag boosten met de spray wax die ik nu gebruik?

Dit lijkt mij wel een goed stappenplan met de juiste producten, maar is dat ook echt zo?

Alvast hartelijk bedankt!
Groetjes!
 
1. Auto wassen met Meguiars NXT Generation Car Wash, daarna drogen met Meguiars Water Magnet.
2. Kleien met Meguiars Smooth Surface Clay Kit (heb nog nooit eerder gekleid, heb filmpjes gezien, is toch niet zo moeilijk?
3. Handmatig polijsten met Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2' met Meguiars Applicator Pad, zou een mooie diepe glans moeten geven (auto is donkerblauw). Vraagje: Moet ik de Step 1 van de Deep Crystal Polish gebruiken als voorbehandeling van het polijsten? Ik zat hierover te twijfelen omdat ik bij stap 3 de auto al volledig heb gekleid.
4. Auto volledig waxen (ook handmatig) met Meguiars Ultimate Liquid Wax, schijnt een erg goede te zijn.
5. Maandelijks onderhouden met stap 1 (wassen) en de waxlaag boosten met de spray wax die ik nu gebruik?

1 - prima, al zo ik de water magnet vervangen door een kwalitatief betere doek zoals die van Monello of Gyeon. Kosten ook een stuk minder.
2 - is niet hele hoge rocket science, kan weinig fout gaan, tenzij je de klei laat vallen. niet meer gebruiken en weggooien. Gebruik niet het hele stuk klei, maar de helft.
3 - Step 1 is een chemische cleaner. Deze reinigt de lak, deze gebruik je na het kleien. Vergelijk step 1 met een zeep met schuurkorrel erin. Stel je voor dat je aan het sleutelen bent geweest aan een motorblok en je handen zijn vuil. Als je CIF gebruikt, reinigt deze ook diep in de poriën. Hetzelfde dus als step 1.
Deze niet-schurende lakreiniger verwijdert wegdekvervuiling, contaminatie, lichte vervaging, poetskringen en fijne krasjes om op een veilige manier beschadigde en doffe lak te herstellen. Deze gebruiksvriendelijke formule bereidt uw auto voor op het polishen en waxen.

Step 2 is een voedend product, een glaze, vergelijkbaar met poorboys world black hole. De naam polish is in deze erg verwarrend. Meguair's noemt een glaze een polish, andere merken bedoelen met een polish een (schurend) polijstmiddel.
Deep Crystal System Polish is een pure polish die speciaal is ontwikkeld om een verblindende glans te creëren en de lak te conditioneren en te voeden. Donkere kleuren worden donkerder en lichte kleuren dieper en helderder. Dit is de geheime sleutel om die ongelooflijke diep wetlookglans te creëren.
Vaak komen de termen Polish en Glaze voorbij. De meesten weten inmiddels wel wat wat is, maar diverse merken gebruiken de termen soms anders, een vreemde eend in de bijt is bijvoorbeeld Meguiar's.
Meguiar's: een polish is een voedend product, zoals de M7, dat is een pure polish uit de pro lijn en diverse andere producten van Meguiar's bevatten een polish. Voedend dus.
Andere merken: Vaak is een polish bij andere merken een schurend product, een polijstmiddel dus en een glaze een voedend bestanddeel.

Step 3 is een wax.
Om het resultaat van Stap 1 en 2 te verzegelen, zult u een beschermende laag moeten aanbrengen die de glans niet dof maakt. Deze unieke formule levert een sterke, langhoudende Carnauba waxbescherming voor elk type lak inclusief metaallakken en parelmoerlakken.
4 - Er is voor minder geld betere waxen te koop. toppertjes zijn de Collinite 845 of de Soft99 Fusso waxen.
5 - toppie.
 
Laatst bewerkt:
Welkom! Ik zou de auto niet drogen na het wassen, maar gelijk beginnen kleien, dat spaart je tijd.

Qua wax heb ik de Collinite 915, ook op een blauwe auto. Is denk ik goedkoper dan Meguiar.

Maar je moet vooral de producten/merken gebruiken waar je jezelf goed bij voelt.

En als laatste nog 3 tips:
Foto's
Foto's
Foto's

Succes!
 
Zo te zien heb je, je al aardig verdiept. @nicknameless heeft je een hele goede toelichting gegeven. Maar wat ik je nog wel wil meegeven is staar je niet blind aan meguairs. Heel veel mensen hier zijn begonnen met meguairs onder andere ik. Deze producten haalde ik bij de locale halfords.

Meguairs heeft goeie producten maar t.o.v. Andere merken is het duur en soms ook nog minder in werking. Is natuurlijk niet altijd het geval. Maar ik raad je aan de stappenplannen van Dibbuz te lezen in de map stappenplannen. Hier worden verschillende producten per stap genoemd. Producten van verschillende merken. Ook zijn er genoeg stukjes geschreven over tests van verschillende producten. En natuurlijk iedereen hier heeft zijn voorkeur voor merk/producten. Maar kijk is rond :grinning:
 
Welkom op het forum! Kijk ook eens naar de Meguiar's Xpress Spray wax. Is eigenlijk hetzelfde als de Ultimate quik wax, maar dan stukken goedkoper.
 
@Istnogferarie hahaha! Want er zijn zoveel verschillende merken met elk hun eigen toppers. Zonde om bij 1 merk te blijven
Geintje hoor! @RRGS Als jij je goed voelt bij meguiars, moet je daar gewoon bij blijven. Als ze rotzooi zouden verkopen waren ze nooit zo groot geworden. Ook ik ben erg benieuwd naar die droomauto!
Enne, welkom op dit forum.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Hartelijk bedankt allemaal! Tof om meteen zoveel reacties te krijgen!

Ik gebruik al jaren lang Meguiars, ben er zeer tevreden over. Andere merken zijn zeker niet uitgesloten, zo gebruik ik sinds een half jaartje Monello Non Ferro om mijn velgen te reinigen en het werkt uitstekend. Binnenkort wil ik voor de velgen de Wheel Sealant van Poorboys gebruiken zodat ik de remstof er gewoon van af kan spuiten i.p.v. elke keer Non Ferro nodig te hebben. Op deze twee producten na is wel alles wat ik (tot nu toe) gebruik van Meguiars.

1. Auto wassen met Meguiars NXT Generation Car Wash, daarna drogen of niet? Want moet je niet alleen met de detailer spray kleien? Anders zitten er druppels water tussen de detailer spray tijdens het kleien...zal niet zoveel uitmaken maar ik lees overal dat het wel aangeraden is de auto na het wassen af te drogen...?

2. Kleien

3. Polijsten met Meguiars Deep Crystal Step 1 en Step 2

4. Waxen met een goede wax (moet dus nog even onderzoeken welke).

Dan nog een kort vraagje. De auto is een paar maandjes geleden deels gespoten. Kan ik deze delen gewoon zonder problemen meenemen met het kleien, polijsten en waxen? Het is natuurlijk wel nieuwe lak, er valt niet zo veel te kleien denk ik...behalve de motorkap. De motorkap is ook volledig gespoten maar er zitten nu een paar van die bruine stipjes op, roetpuntjes ofzo? Echt zoiets wat vrijwel iedere auto heeft maar dit is er toch sowieso af te krijgen met klei? Kan je ook 'te veel' kleien? In de zin dat je lakschade aanricht?

Leuk dat jullie naar de auto vragen, het is een Lexus GS. Hij is Metallic Dark Blue met volledig Ivory lederen bekleding, rijdt erg lekker. Ben er echt heel blij mee.

513j1t.png


2w57d54.png
 

Bijlagen

  • nei8ma.png
    nei8ma.png
    582,4 KB · Weergaven: 148
  • 24zcb50.png
    24zcb50.png
    633,9 KB · Weergaven: 136
  • Leuk
Reactions: Blade
Je hebt wel smaak! Wat een pracht karretje. Ik heb zelf een tijdje in een LS400 gereden, spijt dat ik die ooit heb weg gedaan.

Erg dankbaar kleurtje ook om machinaal te polijsten!
 
Kijk, weer een Lexus erbij. Heerlijk om zelf te detailen. We kennen elkaar al van een ander forum maar ook welkom hier en veel leesplezier.

Roestpuntjes........probeer eerst eens in te spuiten met non ferro en dan kleien.
Kleien kan sowieso geen kwaad.
Als wax zou ik zoiets nemen als collinite 845 of de surf city barrier reef. Makkelijke waxen, opsmeren en afnemen. Top.
 
@RRGS ,
Mooie Lexus hoor!

-Na het wassen kun je de auto afspuiten en gelijk door met claylube en clay.
-Behandelen met Megs step 1 en 2 (handmatig of machinaal?).
-Als goede wax zou ik in eerste instantie ook naar bv Collinite 845 of 476 kijken.Surf city barrier reef is ook een goede optie .
-Die bruine puntjes kunnen ook boomhars/sap plekjes zijn gaat er idd af met kleien of anders een harsverwijderaar eens proberen.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Welkom op het forum, mooie Lexus heb je!
Zoals reeds gezegd is: als jij je goed voelt met Meg's dat dan lekker blijven gebruiken (weggooien kan altijd nog, dan wel zonde van de investering), maar staar je er niet op blind.
 
Voor wax zou je voor meguiars ultimate paste wax kunnen gaan. Niet te lang laten curen, dan wordt afnemen lastig.
Is wel een beetje prijzig, maar werkt redelijk zuinig, is een groot blik en je krijgt er een microvezel doek en applicator bij.
 
Hey Hallo,

Het meeste is gelukkig al gezegd, dus ik zal niet veel meer toe kunnen voegen. Maar...

Voorheen liet mijn vader de auto wel eens detailen, kenners zullen de prijzen ervan wel weten, een professionele detailer kost al gauw tegen de 1000 euro aan voor een volledige detailbehandeling.
Zo! Dan heeft jou vader elke keer een onder gescheten auto gebracht, vol krassen en waarbij lokaal flink wat complexe lakherstellingen nodig waren, versleten lederen interieur, 3 kuub mest en nat zand in de auto, moddervette motoruimte, meer vliegroest als velg, enzovoorts... :p

gebruik al jaren lang producten van Meguiars en wil niks anders, vind het fantastisch spul. Het mag wel wat kosten maar dan heb je ook wat.
Ik gebruik al jaren lang Meguiars

Zoals al eerder is aangegeven, zal je hoogstwaarschijnlijk een ander idee gaan krijgen wanneer je hebt gewerkt met andere merken. Merken die een zelfde product aanbieden met (veelal) betere werking tegen een betere prijs.

Maja, je hebt van Meguiars ook nog maar een aantal producten gebruikt, dus ik snap dat je niet een goed beeld kan hebben. Ik zou zeggen; Lees inderdaad het stappenplan van Dibbuz door om een goed idee te krijgen.
Onderaan mijn berichten staat ook een link naar een stappenplan/producten die ik zelf heb opgesteld aan de hand van mijn eigen ervaringen / gedeelde ervaringen hier op het forum / prijs-kwaliteit.


Have fun!



Greetz
 
Je hebt wel smaak! Wat een pracht karretje. Ik heb zelf een tijdje in een LS400 gereden, spijt dat ik die ooit heb weg gedaan.

Erg dankbaar kleurtje ook om machinaal te polijsten!

Bedankt voor het compliment! Mijn vader heeft vroeger (destijds had hij het eerste model GS300, voordat deze uitkwam) wel eens een LS400 als leenauto meegekregen en hij is er nog steeds over te spreken. Zonde dat je zoiets hebt weg gedaan, ze zijn onverwoestbaar en bijna met niets te vergelijken.

Kijk, weer een Lexus erbij. Heerlijk om zelf te detailen. We kennen elkaar al van een ander forum maar ook welkom hier en veel leesplezier.

Roestpuntjes........probeer eerst eens in te spuiten met non ferro en dan kleien.
Kleien kan sowieso geen kwaad.
Als wax zou ik zoiets nemen als collinite 845 of de surf city barrier reef. Makkelijke waxen, opsmeren en afnemen. Top.

Hey! Thanks. Het zijn bruine stipjes waarvan je er veel vanaf kunt krabben, zeker geen roestpuntjes in de zin van dat de lak aan het roesten is als je dat bedoelde. Qua wax ben ik inderdaad nog even aan het kijken, thanks voor de tips!

@RRGS ,
Mooie Lexus hoor!

-Na het wassen kun je de auto afspuiten en gelijk door met claylube en clay.
-Behandelen met Megs step 1 en 2 (handmatig of machinaal?).
-Als goede wax zou ik in eerste instantie ook naar bv Collinite 845 of 476 kijken.Surf city barrier reef is ook een goede optie .
-Die bruine puntjes kunnen ook boomhars/sap plekjes zijn gaat er idd af met kleien of anders een harsverwijderaar eens proberen.

Bedankt! Ik ben van plan alles handmatig te doen aangezien ik (nog) geen polijstmachine heb.

Welkom op het forum, mooie Lexus heb je!
Zoals reeds gezegd is: als jij je goed voelt met Meg's dat dan lekker blijven gebruiken (weggooien kan altijd nog, dan wel zonde van de investering), maar staar je er niet op blind.

Bedankt! Ik zal zeker ook even naar andere merken gaan kijken.

Voor wax zou je voor meguiars ultimate paste wax kunnen gaan. Niet te lang laten curen, dan wordt afnemen lastig.
Is wel een beetje prijzig, maar werkt redelijk zuinig, is een groot blik en je krijgt er een microvezel doek en applicator bij.

Ik zit nu dus te twijfelen tussen Meguiars en Collinite als het op wax aankomt. De Collinite schijnt ook erg goed te zijn, vooral een diepe glans die hij achterlaat heb ik gelezen.

Strakke GS300 en mooie kleur!


Als je gaat kleien dan voel je wel dat je in eerste instantie wat blijft haken, dat je deeltjes oppakt en dat de klei dan gladjes over de lak glijdt en wanneer je verder kan naar het volgende stukje. Gewoon gaan doen, het wijst zichzelf.

Thanks man! Dat zag ik inderdaad ook in een aantal fimpjes, moet wel te doen zijn.

Zo! Dan heeft jou vader elke keer een onder gescheten auto gebracht, vol krassen en waarbij lokaal flink wat complexe lakherstellingen nodig waren, versleten lederen interieur, 3 kuub mest en nat zand in de auto, moddervette motoruimte, meer vliegroest als velg, enzovoorts... :p

Valt heel erg mee hoor! Sterker nog mijn vader heeft de auto altijd heel goed onderhouden, vogelpoep is er altijd zo snel mogelijk af gehaald en de auto heeft nooit echt (goed zichtbare) lakschade gehad dat vervolgens is weggehaald door een detailer (altijd gespoten). De auto is nooit verwaarloosd/niet onderhouden. De detailbehandelingen werden echt duur door de coating die erop kwam waar we ook nog een aantal jaar (weet niet meer precies hoeveel jaar) garantie op kregen. Die garantie maakte de detailbehandeling in een keer veel 'goedkoper' omdat je er weer een aantal jaar mee vooruit kon.
 
Als je twijfelt tussen collinite en meguiars, dan moet je collinite nemen.
In mijn meguiars-tijd vond ik dit een prima wax, maar als je bereid bent vreemd te gaan moet je dit zeker doen
 
Het zijn bruine stipjes waarvan je er veel vanaf kunt krabben, zeker geen roestpuntjes in de zin van dat de lak aan het roesten is
Dit zal met kleien dan wel weggaan. ±D

Ik zit nu dus te twijfelen tussen Meguiars en Collinite als het op wax aankomt. De Collinite schijnt ook erg goed te zijn, vooral een diepe glans die hij achterlaat heb ik gelezen.
Polijstwerk c.q. het voorbereidende werk is wat glans maakt. Een wax zal misschien een beetje met die laatste 10% kunnen spelen.

Mijn advies is om een Collinite0wax te nemen. De prijs/kwaliteitverhouding is velen malen beter als Meguiars.



Greetz