• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toch maar voorstellen!

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Na een goede twee maanden lezen en kennis opdoen nu toch maar een account aangemaakt om zelf ook eens een vraag te stellen en om wat foto's van mijn nieuwe project te plaatsen.

Mijn echte naam is Mike en zoals mijn profielnaam doet vermoeden heb ik een Nissan 350z, om precies te zijn een zwarte roadster uit 2006. Net een maand in mijn bezit en technisch vooralsnog in orde en door de vorige eigenaar echt als liefhebbers auto binnen warm en droog bewaard.

Het is uiteraard geen nieuwe auto en een ongelukje is zo gebeurd, dus wel hier en daar een kras op de bumper en deurranden en er zijn best wat swirls en hologrammen aanwezig.

Allereerst maar wat foto's!

Ue9dk2.jpg


8Modvx.jpg


Uiteraard in het juiste licht een plaatje, maar hier een voorproefje van de zijkant in de zonneschijn:

ZXdOhC.jpg


pgEKLZ.jpg


Op het moment zit de auto nog redelijk in de wax van de vorige eigenaar, hier heb ik vanwege het weer nog niets aan gedaan.

Onder het mom van een goed begin is het halve werk in december, na goed inlezen hier en op wat buitenlandse fora, een startset samengesteld bestaande uit:

PB spray and wipe
Born to be mild shampoo
Dolce Verde klei
Lime Prime
Collinite 845
Microfiber bundel - trio
een witte en zwarte handpad
Rain X

Hier mij mooi mee uitgeleefd op mijn daily drive een zilverkleurige Seat Leon uit 2001 ter voorbereiding op de aankoop van de 350z.

Eerste indruk: Wauw wat een verschil! Ik had nog nooit van klei gehoord en wax was zoiets vaags wat er bij de dure krasstraat programma's opgesproeid werd (die programma's deed ik dan ook niet uiteraard, schoon is schoon toch?). Zelfs handmatig heb ik wat duidelijke hand en vingerafdrukken eruit kunnen krijgen met de Lime Prime en de Collinite was geweldig om mee te werken.

Hiermee is het detail virus goed aangeslagen, mijn vriendin had het ook al door toen ik alleen nog oog had voor autolak en poetsspullen dus afgelopen week voor mijn verjaardag een DAP900 powerpack gekregen!
Toen moest ik alleen nog wat interieur en velgenreiniger hebben deze in de vorm van:

EZ Detail mini brush
Autofinesse Trim Dressing
Ferrous Dueller
Nanolex interior cleaner


Hm ik realiseer me nu dat ik een half boek heb geschreven, bewijs van mijn nieuw gevonden passie laten we maar zeggen!

Direct maar een vraag om het af te sluiten, het wordt deze week niet veel warmer dan 3 graden, is het mogelijk om met die temperatuur buiten evt in de zon te kleien, polijsten en waxen? Binnen staan zit er niet in helaas.

edit: Zie net dat deze vraag vandaag al gesteld is.. Blijkbaar dus geen probleem, alleen wat langer curen?
 
Laatst bewerkt:
Hey Mike!

Welkom op het forum.

Mooie wagen, zie je niet vaak rondrijden. Maar wat een berg hologrammen, zeg! Gelukkig heb je nu een DAP en kan je de boel weer he-le-maal strak krijgen. Daarnaast ook de vele andere spullen, da's een goed begin.


Greetz
 
Hoi Mike.

Toevallig vandaag nog eenzelfde wagen gezien bij een rondje wandelen.

Als je met dit weer buiten wil werken, kan dat prima als het maar droog is.
Belangrijkste lijkt me dat je zelf lekker kunt werken.
 
Mooie auto zeg! Heb er een paar keer in gereden en de koppeling was altijd even wennen.

Gelukkig heb je een degelijke set spullen gekocht om weer perfect te maken :)
 
Welkom! Een keertje mooi strak polijsten zal hem goed doen! Zwart is een erg dankbare kleur om te poetsen.
 
Bedankt voor alle positieve reacties, blij te horen dat mn wagen gewaardeerd wordt! Ik kan niet wachten om te gaan polijsten, toch een slecht seizoen uitgekozen om te beginnen met detailen..

Hoi Mike.

Toevallig vandaag nog eenzelfde wagen gezien bij een rondje wandelen.

Als je met dit weer buiten wil werken, kan dat prima als het maar droog is.
Belangrijkste lijkt me dat je zelf lekker kunt werken.

Inderdaad moet het wel comfortabel werken zijn, gisteren in de zon gewassen, met thermisch ondergoed aan ging dat prima, maar het is hier op het moment nog -4, dat is toch wat te koud!

Mooie auto zeg! Heb er een paar keer in gereden en de koppeling was altijd even wennen.

Gelukkig heb je een degelijke set spullen gekocht om weer perfect te maken :)

Inderdaad wennen die koppeling, zeker in vergelijking met mijn Leon. Ik heb nog even gedacht aan een 370z, helaas is die erg veel duurder dan een 350z, ik vind het geluid minder mooi en qua uitstraling vind ik de 350z nog steeds het mooiste. Had wel graag eens de 370z willen proberen, die heeft namelijk rev-matching, met schakelen wordt automatisch het toerental aangepast voor de volgende versnelling. Ideaal voor de luie coureur!

Welkom Mike, mooie Roadster hoor!
En zeker mooie spullen om de wagen weer in tip-top conditie te brengen.
Die DAP powerpack, is dat met Monello of Scholl polijstmiddelen?

Ik heb het powerpack met Monello middelen, stond mij wel aan om de finale erbij te hebben tov de 2 step scholl producten. Tevens ben ik erg tevreden over het formaat van de groene doeken, welke bij de monello set zitten!

Welkom! Een keertje mooi strak polijsten zal hem goed doen! Zwart is een erg dankbare kleur om te poetsen.

Inderdaad, dankbaar om te poetsen, maar o zo snel weer vuil, gisteren na het wassen nog even een stukje over de dijk gereden en kon bijna weer opnieuw beginnen.. Daar heeft de zilverkleurige Leon nauwelijks last van, net zo vuil natuurlijk, maar veel minder snel zichtbaar!
 
Welkom! De 350Z altijd al een geweldige auto gevonden! Mooi detailobject :)
 
Even een heads-up; De S30 is vergelijkbaar met de Finale.


Greetz

Ah oke, hoe verhoudt de S3 zich dan tot de veloce en mezzo? Zit die hier tussenin qua grofheid van het polijstmiddel?

Nu we het daar toch over hebben, is het mogelijk om te finishen met Lime Prime in plaats van Finale aangezien er in Lime Prime micro abrasives inzitten? Dit zou dan zijn als voorbereiding op collinite 845.

Of maakt dit weinig verschil?
 
S3 is vergelijkbaar met Veloce. Beide hebben een afbrekende korrel, echter word bij Veloce de korrel steeds kleiner en bij S3 valt de korrel uiteen in meerdere kleinere. Vandaar dat je met S3 een ietwat strakkere finish krijgt en dus met een finishing polijstmiddel kan eindigen.

Bij Monello zit hier de Mezzo nog tussen.


Wat betreft de Lime Prime; Ik weet het niet in detail, maar de Lime Prime bevat inderdaad een lichte korrel, maar dit kan je (lijkt mij) niet vergelijken met de korrel in een finishing polijstmiddel.

Een finishing polijstmiddel gebruik je om te polijsten tot hoogglans. Een glaze zoals Lime Prime zal de lichte korrel gebruiken als extra boost aan zijn werking, maar je kan hier niet mee polijsten.


Greetz
 
Nu begrijp ik het, vandaar inderdaad dat de Scholl lijn op die manier wordt aangeboden.

Als ik het goed begrijp zou ik dus met mijn monello producten finishen met finale, dan lime prime als glaze/prewax en dan de wax erop?

In ieder geval genoeg combinaties te bedenken, ga het denk ik gewoon allemaal proberen en kijken wat het mooiste wordt/beste werkt! Was het nou maar eens twee dagen achter elkaar droog en boven de 10 graden..
 
Jep, bij de Monello-lijn schaal je af van zwaar naar licht. (Veloce op Geel - Mezzo op Oranje - Finale op Wit: Als de standaard)

De Lime Prime is een glaze met extra's, maar blijf hem wel zien/gebruiken als een glaze. De extra's kan je wel apart benutten, zoals de cleaner die er in zit, maar als je toch voor elke stap de juiste producten in huis hebt, dan gewoon het stappenplan volgen.

Ikzelf heb de Lime Prime Lite CleanerGlaze en gebruik dit nooit meer. Met de DAP en aanvullende middelen kun je het lakwerk dusdanig mooi krijgen, dat een glaze in de meeste gevallen niet héél veel meer toevoegt. Ook dit kan je zelf eens proberen.


Greetz
 
Ik had eigenlijk ook de Lime Prime gekocht als hele lichte polish/cleaner omdat ik niet had gedacht zo snel in het bezit te zijn van een DAP. Lime Prime werkte overigens perfect op mijn Seat (met de hand op een witte handpad gebruikt), daarop voegde het zeker wat toe en werkte zelfs lichte vlekken van handafrukken weg.

Maar nu dus redelijk overbodig, ga er gewoon mee experimenteren komende zomer, misschien is het met Lime Prime mogelijk om een oude waxlaag die opnieuw moet weg te krijgen (dus als cleaner gebruiken en tegelijk voeden).
 
De korrel in Lime Prime is erg licht en meer bedoeld om wat extra 'bite' te verzorgen bij het cleanen en niet zozeer om te kunnen polijsten.
Andersom ken ik gevallen waar bij heel zachte en krasgevoelige lakken Lime Prime nog eens uitkomst heeft geboden. Dat zijn echter wel uitzonderingen.
 
Met een Cleaner of Glaze met cleaner en dergelijke, daar haal je niet wax volledig weg. Daar zal toch een rondje polijsten aan te pas moeten komen. Uiteraard hoeft dit niet met grof geschut.

Greetz
 
Dat is een goede tip, dus toch beter even met finale eroverheen om zeker te zijn van een schone lak voor er een nieuwe laag wax op gaat!

Tevens weer niet kunnen laten om wat te bestellen.. Ik was nu met twee emmers, maar hier past geen grit guard in en ben stiekem toch bang dat ik een deel van de swirls en hologrammen er zelf in heb gepoetst door vuil dat ik in de mitt heb opgepikt. En moest toch nog leather conditioner hebben dus heb die samen met twee emmers en grit guard besteld, lekker groot zijn die dingen, vanmiddag even gekeken bij een maat van me die ze heeft!

En toen kwam ik toch weer uit bij de samples van waxen.. toch wel erg benieuwd hoe zo'n purple haze pro staat in vergelijking met de collinite..
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus niet waar.
Met een cleaner -denk aan Professional Polish- haal je een waxlaag weg. Ik denk dat je in de war bent met kleien.
Wat wel zo is, is dat het niet zoveel extra moeite is om een rondje met een finishing polijstmiddel te doen vergeleken met een cleaner.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Dus Lime Prime met de DAP zou in principe wel een oude waxlaag helemaal verwijderen? Uiteindelijk dan toch soort van hetzelfde als met Finale eroverheen, als het doel is wax verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV