• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toevallige ervaring

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen en ShinePikken,

Geheel toevallig ben ik zojuist een ervaren detailer tegen het lijf gelopen en heeft hij mij wat dingen verteld en laten zien.

Bij thuiskomst van mijn werk irriteerde ik mij aan mijn vuile auto. Deze staat in 2 lagen Collinite 845 en ik weet dat een simpele wasbeurt volstaat om hem weer netjes te maken. Ik rijd dan ook naar de wasbox om het meeste vuil er even af te spuiten en daarna met wat zacht water te 'drogen'. Kan ik thuis effe met mijn handschoentjes en shampoo de boel wassen.

Tijdens het afspuiten bedacht ik me om tóch maar gewoon de auto met de schuimborstel te wassen, liever lui als moe op dat moment. Ik weet dat de shampoo die gebruikt word niet
PH-neutraal/veilig zal zijn voor de wax, maar bedacht me dat ik toch wel weer een laag Collinite zal opzetten, dus had er even maling aan. Ik zet de schuimborstel aan en sta vervolgens ineens te foamen....


20150717_145632_zpsdc9ees7p.jpg


20150717_145847_zpsyzipfnbb.jpg



Op de 2de foto is net de wastijd op, er moet weer wat kleingeld bij. Maar je ziet hier goed hoeveel schuim eruit kwam. De schuimBORSTEL spoot letterlijk als een foamlans een dikke laag slagroom, haha!


Ik spoot de auto vervolgens af en zette de ''glansdroger'' aan. Dit is dus een mooi commercieel knopje voor Osmosewater. Helaas kreeg ik een dun straaltje en kon er niks mee, dus ik liep even bij de garage naar binnen om te melden dat hun mengverhouding van de schuimborstel niet helemaal lekker stond en dat het osmosewater-ding geen druk had. Ze zouden iemand naar de wasbox sturen.

Na een minuutje kwam een medewerker even kijken en ik zei dat ik gebruik wilde maken van de glansdroger-stand. Hij verteld mij dan dat ik mijn geld terug krijg en dat ik de glansdroger niet perse hoef te gebruiken. De 'glansdroger' zorgt namelijk niet voor glans, het is maar een commercieel dingetje. Hierop antwoorde ik dat ik geen droogdoeken bij me had en dus wel effe de auto enigszins wilde drogen. 'Ooh', zegt de beste man. Weet jij wat het eigenlijk is? Ik antwoord dat het ontkalkt/osmose water is.

De man is verbaasd, en ik ook doordat hij verbaasd is, en verteld me dat er vorige week zo'n 10 klachten waren geweest van mensen omdat de ''glansdroger'' was uitgeschakeld en mensen daarom geen glanzende auto kregen. :-D En dus geld terug wilde... een paar knaken... :sob:

De man ziet mijn ouwe Beamertje en zegt dat hij er goed bijstaat voor zo'n oude auto. Ik zeg dat ik de auto heb gepolijst en dat hij behoorlijk is opgeknapt en ik als hobby een grote interesse heb voor detailing. Hij vraagt wat voor type machine ik heb en zeg dat ik een excentrische machine gebruik. Hierop antwoord hij dat ik dan niet heb gepolijst, maar alleen heb gewaxed. Ik was meteen geïrriteerd, haha! Ik leg hem uit dat ik met een D/A ook gewoon kan polijsten, dat kan hij immers zien aan mijn auto.

Vervolgens nodigt hij mij uit om eens naar zijn machine te kijken. Dit resulteert in een uur lang met de man kletsen over detailing terwijl mijn auto nog steeds in de wasbox staat.
Hij laat mij zien welke machines en producten hij gebruikt en laat ook enkele dingen zien. De beste man weet erg veel te vertellen over schuren, polijsten met Rotary en hoe hij afwerkt met een D/A. En zoals enkele van jullie weten, is dit nét waar ik mij de laatste tijd in probeer te verdiepen.:)^


In zijn showroom/werkplaats staat een vrij nieuwe Volvo en hij is bezig om de motorkap en kofferbakdeksel te bewerken. De eigenaar wil niet alleen de krassen/swirls weg, maar ook de sinaasappelhuid en betaalt hier dan ook flink voor.
De man pakt een rond padje (schuurpapier) en begint de kofferbakdeksel volgas te verkrachten! Met één hand! Nou ja, dat is wat ik dacht toen ik het zag. -->


20150717_152153_zpsqawebjhe.jpg



Hij liet mij voelen hoe glad de lak was in vergelijking met omliggende stukken. Hij bewerkte dit stukje vervolgens met een Flex Rotary en een D/A van FesTools. Hierna was de sinaasappelhuid een heel stuk minder en de glans was enorm diep.

Vervolgens pakt hij een pneumatisch vuistje en schuurde met wat water erbij een groter stuk. -->


20150717_152844_zpsyywz9mzs.jpg


Als leek zijnde, dacht ik de gehele tijd; Die kerel is niet goed wijs!


Bewerken met de Rotary. -->

20150717_152939_zpsquityugj.jpg




Ná de Rotary. -->

20150717_153014_zpsmgytgiv8.jpg




Ná de D/A. -->

20150717_153156_zps9hms16bu.jpg



Het is op de foto's allemaal niet zo goed te zien, maar de lak voelde spiegelglad aan en de kleur/glans was écht diep. De sinaasappelhuid was ook bijna weg. Ik let hier zelf nooit op, maar als je een stukkie ziet waarbij dit stukken minder is (of weg), zie je dat dit echt heel mooi is.

Het stukje wat hij deed was ''effe snel'' om het mij te laten zien.

De man had veelal producten van 3M / Procar / CarTec, voor zover ik kon zien. Ook zag ik iets van ''Waxguard'' ofso van CarTec en hij legde mij snel wat uit over een behoorlijk dure Nano wax (ook CarTec?) die helemaal in de lak trekt, in plaats van alleen erop. Ik zag en hoorde heel veel dingen, dus neem wat ik zeg met een korreltje zout. ;)

Hij vertelde dat ik als leek uiteraard onderaan begon en hij al zo'n 20 jaar in de detailingwereld zat. Hij heeft leren poetsen bij Pon Porsche en daar waren klanten uiteraard op zoek naar perfectie. Leren poetsen op peperdure auto's, haha! Hij en collega's waren erg gericht op NIET door de lak heen poetsen, zou namelijk een dure grap zijn.

Ik denk dat ik maar is terug kom bij deze man om hem daadwerkelijk aan het werk te zien. Wat een mooi werk en wat krijg je hier een voldaan gevoel van, zeg.
Hij was ook erg leerzaam. Hij wilde mij veel vertellen omdat hij zag dat mijn interesse groot was.

Ga je effe je auto wassen en sta je meters diep in het slagroom, gebeurt je daarna zoiets.

Wilde dit even met jullie delen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en FRfreak
"Tijdens het afspuiten bedacht ik me om tóch maar gewoon de auto met de schuimborstel te wassen, liever lui als moe op dat moment. Ik weet dat de shampoo die gebruikt word niet
PH-neutraal/veilig zal zijn voor de wax, maar bedacht me dat ik toch wel weer een laag Collinite zal opzetten, dus had er even maling aan. Ik zet de schuimborstel aan en sta vervolgens ineens te foamen...."


???? Als detailer kan dit echt niet!!Het gaat niet alleen om het schuim, die borstel gebruikt iedereen! En wordt ook gebruikt voor bijv. De velgen enz enz. Die borstel zit vol vuiligheid. Kan je net zo goed met zand poetsen. Nooit die borstel pakken. Ook al spuit er in dit geval de shampoo eruit, dat zit ook in het schuim.

Gewoon als tip;)
 
Schuimborstel op je auto? Je bent nu behoorlijk aan het schelden in de kerk! :O

Dat zal echt nooit meer doen als ik jou was!

ik gebruik ook vaak een wasbox... Maar dan neem ik mooi mijn eigen sopjes in m'n gritguards en mijn eigen mits en doeken mee!
 
Klein plekje schuren als voorbeeld is wel leuk maar ook risicovol
Ik zou het als klant niet graag hebben bij mijn auto ....
 
  • Leuk
Reactions: bros
Ohww dus de wasborstel mag niet???

ik gebruik deze op mijn bus die toch al vol krassen zit altijd als deze enorm smerig is geworden, haalt zo lekker alle zand en blubber weg:p vooral de wieldoppen en wielkasten worden weer netjes schoon.

ja het klinkt stom maar dit doe ik echt.
daarom gebruik ik deze borstels ook nooit op mijn alfa.

je kunt bij wasboxen toch ook gewoon schuim uit de waterlans gebruiken??
 
How how, rustig aan, jongens! :-D ALARM!

Uiteraard weet ik dat het wassen met de borstel niet door de beugel kan, zoals ook zeker wel afgeleid kan worden uit de post. Ik heb gewoon de nodige swirls en krassen al weer geconstateerd en zal dus binnenkort de auto nog is onder handen moeten nemen, dus heb ik de borstel gewoon gebruikt. Ga het weekend weg, dus wilde gewoon effe snel dat de auto weer iets glimmender was. Daarnaast was ik ook sacherijnig omdat mijn velgen naar de klote zijn en de leverancier van de garage géén garantie geeft op gepolijste delen.

(Hier maak ik binnenkort een nieuw onderwerp van omdat ik waarschijnlijk de velgen moet spuiten)

Ja, de borstel word inderdaad voor van alles gebruikt... :p Zo ken ik ook een aantal doekjes, kleding, vrouwen, etc...

Ik wilde ook gewoon aankaarten dat ik was verbaasd dat een Rotary zoveel correctie heeft, in een korte tijd. Ik denk niet dat ik zulke schuurplekken met mijn DAPje ''effe'' aan zou kunnen pakken. Dit is iets waar ik mij de laatste tijd ik probeer te verdiepen, zoals ik aangaf.


Greetz
 
Ik heb ook wel eens schuurwerk met een DAP gecorrigeerd hoor!

Dit zijn leuke dingen om op een test paneel te proberen!
 
ik doe orangepeelen met de dap, het werkt wel langzamer maar het is veiliger (en het scheelt de aankoop van een Rotary)
maar zo maar met een schuurpapiertje aan de gang zonder lakdikte meter, nee dat lijkt me niet echt verstandig
 
Pter: Dit is iets wat mij ook altijd aan het denken zet. De man die ik vandaag tegenkwam vroeg ik welke lakdiktemeter hij gebruikte. Hij kon mij vertellen dat hij ooit is een hele duren had weten te bemachtigen, maar hem eigenlijk nooit gebruikt. Hij dit het op gevoel, omdat hij vaak auto's had gedaan waarbij hij op een klein paneel al verschillende metingen kreeg. Zo legde hij vandaag uit dat je op de kofferbakdeksel (ongeveer van links naar rechts) 120 - 88 - 100 - 120 kon meten. (Even zo uit mijn hoofd, en weet niet of deze waardes dan staan voor micron. 120 micron?) Misschien was dit simpelweg een voorbeeld.

Haha, geen idee.
 
Ik blijf het raar vinden dat er gewoon even in het midden van de kofferdeksel een stuk word geschuurd en daarna word gepolijst.

Meestal schuren ze egaal een heel deel, en gaan dan verder met het volgende deel van de auto.

Nu is er een kans wanneer ze de hele kofferdeksel gaan schuren en polijsten, dat je er bij de volgende polijst ronde er doorheen gaat.
 
  • Leuk
Reactions: bros en opelmark
Quantoxx;n426386 zei:
Hey Frits,

Haha, je bent dus bekend daar én met de medewerker uit mijn verhaal..?

Da's wel toevallig, zeg!

Klopt, ik kom oorspronkelijk uit Amerongen en mijn V60 komt daar vandaan. O, schijnt wel een tovenaar te zijn. Ik zou wel eens in combinatie met hem, mijn auto onderhanden willen nemen.
 
Nogmaals, hij deed even snel een stukje voor. Er is niet volgas geschuurd en gepolijst als een malle. Het duurde nog geen minuut waarschijnlijk, in die tijd heb ik de foto's genomen. Hij heeft niet simpelweg 1 stukkie helemaal gecorrigeerd tot waar het moet zijn.

Hij is normaal gesproken een aantal dagen bezig met een auto, niet een paar uurtjes.


Greetz