Hey GlimKezen en ShinePikken,
Geheel toevallig ben ik zojuist een ervaren detailer tegen het lijf gelopen en heeft hij mij wat dingen verteld en laten zien.
Bij thuiskomst van mijn werk irriteerde ik mij aan mijn vuile auto. Deze staat in 2 lagen Collinite 845 en ik weet dat een simpele wasbeurt volstaat om hem weer netjes te maken. Ik rijd dan ook naar de wasbox om het meeste vuil er even af te spuiten en daarna met wat zacht water te 'drogen'. Kan ik thuis effe met mijn handschoentjes en shampoo de boel wassen.
Tijdens het afspuiten bedacht ik me om tóch maar gewoon de auto met de schuimborstel te wassen, liever lui als moe op dat moment. Ik weet dat de shampoo die gebruikt word niet
PH-neutraal/veilig zal zijn voor de wax, maar bedacht me dat ik toch wel weer een laag Collinite zal opzetten, dus had er even maling aan. Ik zet de schuimborstel aan en sta vervolgens ineens te foamen....
Op de 2de foto is net de wastijd op, er moet weer wat kleingeld bij. Maar je ziet hier goed hoeveel schuim eruit kwam. De schuimBORSTEL spoot letterlijk als een foamlans een dikke laag slagroom, haha!
Ik spoot de auto vervolgens af en zette de ''glansdroger'' aan. Dit is dus een mooi commercieel knopje voor Osmosewater. Helaas kreeg ik een dun straaltje en kon er niks mee, dus ik liep even bij de garage naar binnen om te melden dat hun mengverhouding van de schuimborstel niet helemaal lekker stond en dat het osmosewater-ding geen druk had. Ze zouden iemand naar de wasbox sturen.
Na een minuutje kwam een medewerker even kijken en ik zei dat ik gebruik wilde maken van de glansdroger-stand. Hij verteld mij dan dat ik mijn geld terug krijg en dat ik de glansdroger niet perse hoef te gebruiken. De 'glansdroger' zorgt namelijk niet voor glans, het is maar een commercieel dingetje. Hierop antwoorde ik dat ik geen droogdoeken bij me had en dus wel effe de auto enigszins wilde drogen. 'Ooh', zegt de beste man. Weet jij wat het eigenlijk is? Ik antwoord dat het ontkalkt/osmose water is.
De man is verbaasd, en ik ook doordat hij verbaasd is, en verteld me dat er vorige week zo'n 10 klachten waren geweest van mensen omdat de ''glansdroger'' was uitgeschakeld en mensen daarom geen glanzende auto kregen. :-D En dus geld terug wilde... een paar knaken...
De man ziet mijn ouwe Beamertje en zegt dat hij er goed bijstaat voor zo'n oude auto. Ik zeg dat ik de auto heb gepolijst en dat hij behoorlijk is opgeknapt en ik als hobby een grote interesse heb voor detailing. Hij vraagt wat voor type machine ik heb en zeg dat ik een excentrische machine gebruik. Hierop antwoord hij dat ik dan niet heb gepolijst, maar alleen heb gewaxed. Ik was meteen geïrriteerd, haha! Ik leg hem uit dat ik met een D/A ook gewoon kan polijsten, dat kan hij immers zien aan mijn auto.
Vervolgens nodigt hij mij uit om eens naar zijn machine te kijken. Dit resulteert in een uur lang met de man kletsen over detailing terwijl mijn auto nog steeds in de wasbox staat.
Hij laat mij zien welke machines en producten hij gebruikt en laat ook enkele dingen zien. De beste man weet erg veel te vertellen over schuren, polijsten met Rotary en hoe hij afwerkt met een D/A. En zoals enkele van jullie weten, is dit nét waar ik mij de laatste tijd in probeer te verdiepen.^
In zijn showroom/werkplaats staat een vrij nieuwe Volvo en hij is bezig om de motorkap en kofferbakdeksel te bewerken. De eigenaar wil niet alleen de krassen/swirls weg, maar ook de sinaasappelhuid en betaalt hier dan ook flink voor.
De man pakt een rond padje (schuurpapier) en begint de kofferbakdeksel volgas te verkrachten! Met één hand! Nou ja, dat is wat ik dacht toen ik het zag. -->
Hij liet mij voelen hoe glad de lak was in vergelijking met omliggende stukken. Hij bewerkte dit stukje vervolgens met een Flex Rotary en een D/A van FesTools. Hierna was de sinaasappelhuid een heel stuk minder en de glans was enorm diep.
Vervolgens pakt hij een pneumatisch vuistje en schuurde met wat water erbij een groter stuk. -->
Als leek zijnde, dacht ik de gehele tijd; Die kerel is niet goed wijs!
Bewerken met de Rotary. -->
Ná de Rotary. -->
Ná de D/A. -->
Het is op de foto's allemaal niet zo goed te zien, maar de lak voelde spiegelglad aan en de kleur/glans was écht diep. De sinaasappelhuid was ook bijna weg. Ik let hier zelf nooit op, maar als je een stukkie ziet waarbij dit stukken minder is (of weg), zie je dat dit echt heel mooi is.
Het stukje wat hij deed was ''effe snel'' om het mij te laten zien.
De man had veelal producten van 3M / Procar / CarTec, voor zover ik kon zien. Ook zag ik iets van ''Waxguard'' ofso van CarTec en hij legde mij snel wat uit over een behoorlijk dure Nano wax (ook CarTec?) die helemaal in de lak trekt, in plaats van alleen erop. Ik zag en hoorde heel veel dingen, dus neem wat ik zeg met een korreltje zout.
Hij vertelde dat ik als leek uiteraard onderaan begon en hij al zo'n 20 jaar in de detailingwereld zat. Hij heeft leren poetsen bij Pon Porsche en daar waren klanten uiteraard op zoek naar perfectie. Leren poetsen op peperdure auto's, haha! Hij en collega's waren erg gericht op NIET door de lak heen poetsen, zou namelijk een dure grap zijn.
Ik denk dat ik maar is terug kom bij deze man om hem daadwerkelijk aan het werk te zien. Wat een mooi werk en wat krijg je hier een voldaan gevoel van, zeg.
Hij was ook erg leerzaam. Hij wilde mij veel vertellen omdat hij zag dat mijn interesse groot was.
Ga je effe je auto wassen en sta je meters diep in het slagroom, gebeurt je daarna zoiets.
Wilde dit even met jullie delen.
Greetz
Geheel toevallig ben ik zojuist een ervaren detailer tegen het lijf gelopen en heeft hij mij wat dingen verteld en laten zien.
Bij thuiskomst van mijn werk irriteerde ik mij aan mijn vuile auto. Deze staat in 2 lagen Collinite 845 en ik weet dat een simpele wasbeurt volstaat om hem weer netjes te maken. Ik rijd dan ook naar de wasbox om het meeste vuil er even af te spuiten en daarna met wat zacht water te 'drogen'. Kan ik thuis effe met mijn handschoentjes en shampoo de boel wassen.
Tijdens het afspuiten bedacht ik me om tóch maar gewoon de auto met de schuimborstel te wassen, liever lui als moe op dat moment. Ik weet dat de shampoo die gebruikt word niet
PH-neutraal/veilig zal zijn voor de wax, maar bedacht me dat ik toch wel weer een laag Collinite zal opzetten, dus had er even maling aan. Ik zet de schuimborstel aan en sta vervolgens ineens te foamen....
Op de 2de foto is net de wastijd op, er moet weer wat kleingeld bij. Maar je ziet hier goed hoeveel schuim eruit kwam. De schuimBORSTEL spoot letterlijk als een foamlans een dikke laag slagroom, haha!
Ik spoot de auto vervolgens af en zette de ''glansdroger'' aan. Dit is dus een mooi commercieel knopje voor Osmosewater. Helaas kreeg ik een dun straaltje en kon er niks mee, dus ik liep even bij de garage naar binnen om te melden dat hun mengverhouding van de schuimborstel niet helemaal lekker stond en dat het osmosewater-ding geen druk had. Ze zouden iemand naar de wasbox sturen.
Na een minuutje kwam een medewerker even kijken en ik zei dat ik gebruik wilde maken van de glansdroger-stand. Hij verteld mij dan dat ik mijn geld terug krijg en dat ik de glansdroger niet perse hoef te gebruiken. De 'glansdroger' zorgt namelijk niet voor glans, het is maar een commercieel dingetje. Hierop antwoorde ik dat ik geen droogdoeken bij me had en dus wel effe de auto enigszins wilde drogen. 'Ooh', zegt de beste man. Weet jij wat het eigenlijk is? Ik antwoord dat het ontkalkt/osmose water is.
De man is verbaasd, en ik ook doordat hij verbaasd is, en verteld me dat er vorige week zo'n 10 klachten waren geweest van mensen omdat de ''glansdroger'' was uitgeschakeld en mensen daarom geen glanzende auto kregen. :-D En dus geld terug wilde... een paar knaken...
De man ziet mijn ouwe Beamertje en zegt dat hij er goed bijstaat voor zo'n oude auto. Ik zeg dat ik de auto heb gepolijst en dat hij behoorlijk is opgeknapt en ik als hobby een grote interesse heb voor detailing. Hij vraagt wat voor type machine ik heb en zeg dat ik een excentrische machine gebruik. Hierop antwoord hij dat ik dan niet heb gepolijst, maar alleen heb gewaxed. Ik was meteen geïrriteerd, haha! Ik leg hem uit dat ik met een D/A ook gewoon kan polijsten, dat kan hij immers zien aan mijn auto.
Vervolgens nodigt hij mij uit om eens naar zijn machine te kijken. Dit resulteert in een uur lang met de man kletsen over detailing terwijl mijn auto nog steeds in de wasbox staat.
Hij laat mij zien welke machines en producten hij gebruikt en laat ook enkele dingen zien. De beste man weet erg veel te vertellen over schuren, polijsten met Rotary en hoe hij afwerkt met een D/A. En zoals enkele van jullie weten, is dit nét waar ik mij de laatste tijd in probeer te verdiepen.^
In zijn showroom/werkplaats staat een vrij nieuwe Volvo en hij is bezig om de motorkap en kofferbakdeksel te bewerken. De eigenaar wil niet alleen de krassen/swirls weg, maar ook de sinaasappelhuid en betaalt hier dan ook flink voor.
De man pakt een rond padje (schuurpapier) en begint de kofferbakdeksel volgas te verkrachten! Met één hand! Nou ja, dat is wat ik dacht toen ik het zag. -->
Hij liet mij voelen hoe glad de lak was in vergelijking met omliggende stukken. Hij bewerkte dit stukje vervolgens met een Flex Rotary en een D/A van FesTools. Hierna was de sinaasappelhuid een heel stuk minder en de glans was enorm diep.
Vervolgens pakt hij een pneumatisch vuistje en schuurde met wat water erbij een groter stuk. -->
Als leek zijnde, dacht ik de gehele tijd; Die kerel is niet goed wijs!
Bewerken met de Rotary. -->
Ná de Rotary. -->
Ná de D/A. -->
Het is op de foto's allemaal niet zo goed te zien, maar de lak voelde spiegelglad aan en de kleur/glans was écht diep. De sinaasappelhuid was ook bijna weg. Ik let hier zelf nooit op, maar als je een stukkie ziet waarbij dit stukken minder is (of weg), zie je dat dit echt heel mooi is.
Het stukje wat hij deed was ''effe snel'' om het mij te laten zien.
De man had veelal producten van 3M / Procar / CarTec, voor zover ik kon zien. Ook zag ik iets van ''Waxguard'' ofso van CarTec en hij legde mij snel wat uit over een behoorlijk dure Nano wax (ook CarTec?) die helemaal in de lak trekt, in plaats van alleen erop. Ik zag en hoorde heel veel dingen, dus neem wat ik zeg met een korreltje zout.
Hij vertelde dat ik als leek uiteraard onderaan begon en hij al zo'n 20 jaar in de detailingwereld zat. Hij heeft leren poetsen bij Pon Porsche en daar waren klanten uiteraard op zoek naar perfectie. Leren poetsen op peperdure auto's, haha! Hij en collega's waren erg gericht op NIET door de lak heen poetsen, zou namelijk een dure grap zijn.
Ik denk dat ik maar is terug kom bij deze man om hem daadwerkelijk aan het werk te zien. Wat een mooi werk en wat krijg je hier een voldaan gevoel van, zeg.
Hij was ook erg leerzaam. Hij wilde mij veel vertellen omdat hij zag dat mijn interesse groot was.
Ga je effe je auto wassen en sta je meters diep in het slagroom, gebeurt je daarna zoiets.
Wilde dit even met jullie delen.
Greetz