Object in kwestie…
Toyota Aygo bj. 2016 gebruikt door mijn moeder.
Wordt gebruikt voor woon-werk verkeer. Gemiddeld 20.000 km per jaar. Ziet zowel snelweg als binnendoor wegen. Na aflevering niet behandeld (shame on me) en heeft dus een ruim jaar onbeschermd rondgereden.
Staat…
Is in de winter enkele malen gewassen met een Gardena opzetborstel, want ‘dan is in ieder geval de pekel er af’. *Ai…* maar goed. Waskrassen, swirls, lange en wat diepere veegkrassen… wat een feest.
Stap voor stap…
Voorwas
Dit maal niet gekozen voor een voorwas. Auto was provisorisch gewassen een paar weken terug en heeft daarna in een garage gestaan. Van grove vervuiling was dan ook geen sprake. Los van wat aangekoekt teer en insectenlijkjes.
Wassen en drogen
Uiteraard middels de reguliere twee emmermethode gewassen. Gekozen voor de ‘good old’ Poorboy’s super slick & suds. Eerst de auto grondig afgespoeld. De kunststof delen als trims en de rubbers (waar inmiddels zelfs een beetje groene aanslag zichtbaar werd) eerst behandeld met Meguiars APC. Ongeveer 1:5 verdund. Voor het eerste gebruik gemaakt van de Kwazar Blue Venus Super 360 Pro+ Handpomp sprayer. Mee besteld in de laatste bestelling. Erg blij mee! Zeker na het overlijden van mijn Gloria Foamaster.
Met behulp van de Mothers detail brushes de rubbers en trims weer netjes schoon gekregen. Grondig gewassen en uiteraard ook aandacht gehad voor de wielkasten. Ongelooflijk wat een vuiligheid hier nog uit kwam en dat voor zo’n klein wagentje. Bijgestaan door de Mothers fender wheelbrush is het een peulenschil de wielkasten te ontdoen van alle vuiligheid. Uitkijken voor scherpe randjes is het wel het advies, enkele vingers opengehaald tijdens de dubbelcheck.
Teer & insecten
Op de motorkap, maar met name de voorbumper en spiegels zaten wat ingevreten insectenlijkjes. Na het wassen ervoor gekozen voornoemde delen in te sprayen met Poorboys bug squash. Onverdund gebruikt. Hierna de betreffende delen nogmaals gewassen. Hier kan ik ook niet meer zonder. Teerspetters vielen gelukkig wel mee. Ik heb nog een restant Carpro Iron X in een jerrycan staan, dit dus gebruikt om de auto mee in te sprayen en vervolgens weer af te spoelen. Blijft onvoorstelbaar hoe goed dit soort spul zijn werk doet.
Velgen en banden
De vieze bruine aanslag op de banden liet zich met APC goed verwijderen. Inborstelen met de Mothers tire brush en daarna afspoelen. De velgen zijn ingesprayed met Poorbpy’s spray and rinse wheel cleaner. Onverdund wegens grove vervuiling. Even kort ingewerkt met de Valet Pro velgen kwast en de Gyeon large wheelbrush. Dit was voldoende om alle vervuiling te verwijderen.
Interieur
Meguiairs APC 1:4 verdund gebruikt voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden. Ditmaal was de extractor niet nodig om het interieur grondig te reinigen.
Vervolgens zijn dezelfde portierdelen etc. behandeld met Poorboy’s natural look.
Reiniging en voorbereiding van de lak
Na de Iron X de auto gedroogd met enkele Monello droogdoeken en de auto de garage in gereden. Met behulp van Bilthamber regular clay en Dodo Juice born slippy clay lube de gehele auto gekleid. De ervaring heeft me inmiddels geleerd dat deze combinatie met de Bilthamber klei zorgt voor de minste marring veroorzaakt door de clay. Het viel me nog mee wat er aan vervuiling uit de lak kwam. Restantjes teer lieten zich echt prima verwijderen waardoor de lak klaar was voor correctie.
Lakcorrectie
Alle gevoelige delen afgeplakt met Colad aqua dynamic tape. Na jaren met 3M te hebben gewerkt, een verademing om deze tape te gebruiken. Laat niet zo snel los tijdens het polijsten waar de 3M tape hier nog weleens gevoelig voor was.
Na de staat van de lak eens goed bekeken te hebben en duidelijk werd dat er op alle panelen wel wat diepere krassen zaten, vermoedelijk veroorzaakt door een Gardena opzetborstel, gekozen voor testspots op verschillende panelen.
Op de motorkap en het dak koos ik uiteindelijk voor:
1. PRO900 – Monello mezzo op een witte kompressor pad.
2. DAP900 – Monello mezzo op een groene Monello 6”raffini heavy polishing pad
3. DAP900 – Monello finale op een witte Monello 6” raffini polishing pad
4. DAP900 – Poorboy’s professional polish op een zwarte Monello 6”raffini finessing pad
De overige delen van de auto met verschillende steunplaten en grotere dan wel kleinere pads voor o.a. de bumpers:
1. PRO900 – Monello mezzo op een witte kompressor pad.
2. DAP900 – Monello mezzo op een groene Monello 6”raffini heavy polishing pad (+ kleinere smartpads)
3. DAP900 – Poorboy’s professional polish op een zwarte Monello 6”raffini finessing pad (+ kleinere smartpads)
Met Gyeon - Q²M Prep alle gepolijste delen na iedere hit afgenomen en geïnspecteerd. Veelvuldig gebruik gemaakt van Monello peluche verde doelen om polijstresidu af te nemen.
Wat verduidelijking rondom correctie
Afwerking
De volgende dag de lak nogmaals afgenomen met Gyeon - Q²M Prep om er zeker van te zijn dat de lak helemaal schoon was. Hierna Gyeon cancoat aangebracht met behulp van Monello Piccolo Nero doeken, eveneens gebruikt om af te nemen. Hiervoor gekozen na het bekijken van een tutorial door, mij staat bij Dibbuz, op dit forum. Deze combinatie een maand of twee terug ook gehanteerd op een Subaru Forester welke me prima beviel. Echter nu had ik ‘last’ van pluisjes die na het afnemen achter bleven. Op de Subaru was hier geen sprake van, terwijl ik ook hier nieuwe doeken gebruikte. Moraal van het verhaal, voortaan ga ik de Gyeon bald wipe doeken gebruiken. Na het aanbrengen de auto even snel in de zon gereden om te inspecteren. Van de pluisjes was nauwelijks iets te zien of je moet met een loep naar de lak kijken. Snel de auto weer binnen gereden zodat de coating hier in alle rust kan uitharden.
Tot slot wat foto's van het resultaat
Boven = voor, onder = Na
Na het aanbrengen van de coating
Toyota Aygo bj. 2016 gebruikt door mijn moeder.
Wordt gebruikt voor woon-werk verkeer. Gemiddeld 20.000 km per jaar. Ziet zowel snelweg als binnendoor wegen. Na aflevering niet behandeld (shame on me) en heeft dus een ruim jaar onbeschermd rondgereden.
Staat…
Is in de winter enkele malen gewassen met een Gardena opzetborstel, want ‘dan is in ieder geval de pekel er af’. *Ai…* maar goed. Waskrassen, swirls, lange en wat diepere veegkrassen… wat een feest.
Stap voor stap…
Voorwas
Dit maal niet gekozen voor een voorwas. Auto was provisorisch gewassen een paar weken terug en heeft daarna in een garage gestaan. Van grove vervuiling was dan ook geen sprake. Los van wat aangekoekt teer en insectenlijkjes.
Wassen en drogen
Uiteraard middels de reguliere twee emmermethode gewassen. Gekozen voor de ‘good old’ Poorboy’s super slick & suds. Eerst de auto grondig afgespoeld. De kunststof delen als trims en de rubbers (waar inmiddels zelfs een beetje groene aanslag zichtbaar werd) eerst behandeld met Meguiars APC. Ongeveer 1:5 verdund. Voor het eerste gebruik gemaakt van de Kwazar Blue Venus Super 360 Pro+ Handpomp sprayer. Mee besteld in de laatste bestelling. Erg blij mee! Zeker na het overlijden van mijn Gloria Foamaster.
Met behulp van de Mothers detail brushes de rubbers en trims weer netjes schoon gekregen. Grondig gewassen en uiteraard ook aandacht gehad voor de wielkasten. Ongelooflijk wat een vuiligheid hier nog uit kwam en dat voor zo’n klein wagentje. Bijgestaan door de Mothers fender wheelbrush is het een peulenschil de wielkasten te ontdoen van alle vuiligheid. Uitkijken voor scherpe randjes is het wel het advies, enkele vingers opengehaald tijdens de dubbelcheck.
Teer & insecten
Op de motorkap, maar met name de voorbumper en spiegels zaten wat ingevreten insectenlijkjes. Na het wassen ervoor gekozen voornoemde delen in te sprayen met Poorboys bug squash. Onverdund gebruikt. Hierna de betreffende delen nogmaals gewassen. Hier kan ik ook niet meer zonder. Teerspetters vielen gelukkig wel mee. Ik heb nog een restant Carpro Iron X in een jerrycan staan, dit dus gebruikt om de auto mee in te sprayen en vervolgens weer af te spoelen. Blijft onvoorstelbaar hoe goed dit soort spul zijn werk doet.
Velgen en banden
De vieze bruine aanslag op de banden liet zich met APC goed verwijderen. Inborstelen met de Mothers tire brush en daarna afspoelen. De velgen zijn ingesprayed met Poorbpy’s spray and rinse wheel cleaner. Onverdund wegens grove vervuiling. Even kort ingewerkt met de Valet Pro velgen kwast en de Gyeon large wheelbrush. Dit was voldoende om alle vervuiling te verwijderen.
Interieur
Meguiairs APC 1:4 verdund gebruikt voor de kunststof portierdelen, dashboard en al het overige kunststof dat gereinigd diende te worden. Ditmaal was de extractor niet nodig om het interieur grondig te reinigen.
Vervolgens zijn dezelfde portierdelen etc. behandeld met Poorboy’s natural look.
Reiniging en voorbereiding van de lak
Na de Iron X de auto gedroogd met enkele Monello droogdoeken en de auto de garage in gereden. Met behulp van Bilthamber regular clay en Dodo Juice born slippy clay lube de gehele auto gekleid. De ervaring heeft me inmiddels geleerd dat deze combinatie met de Bilthamber klei zorgt voor de minste marring veroorzaakt door de clay. Het viel me nog mee wat er aan vervuiling uit de lak kwam. Restantjes teer lieten zich echt prima verwijderen waardoor de lak klaar was voor correctie.
Lakcorrectie
Alle gevoelige delen afgeplakt met Colad aqua dynamic tape. Na jaren met 3M te hebben gewerkt, een verademing om deze tape te gebruiken. Laat niet zo snel los tijdens het polijsten waar de 3M tape hier nog weleens gevoelig voor was.
Na de staat van de lak eens goed bekeken te hebben en duidelijk werd dat er op alle panelen wel wat diepere krassen zaten, vermoedelijk veroorzaakt door een Gardena opzetborstel, gekozen voor testspots op verschillende panelen.
Op de motorkap en het dak koos ik uiteindelijk voor:
1. PRO900 – Monello mezzo op een witte kompressor pad.
2. DAP900 – Monello mezzo op een groene Monello 6”raffini heavy polishing pad
3. DAP900 – Monello finale op een witte Monello 6” raffini polishing pad
4. DAP900 – Poorboy’s professional polish op een zwarte Monello 6”raffini finessing pad
De overige delen van de auto met verschillende steunplaten en grotere dan wel kleinere pads voor o.a. de bumpers:
1. PRO900 – Monello mezzo op een witte kompressor pad.
2. DAP900 – Monello mezzo op een groene Monello 6”raffini heavy polishing pad (+ kleinere smartpads)
3. DAP900 – Poorboy’s professional polish op een zwarte Monello 6”raffini finessing pad (+ kleinere smartpads)
Met Gyeon - Q²M Prep alle gepolijste delen na iedere hit afgenomen en geïnspecteerd. Veelvuldig gebruik gemaakt van Monello peluche verde doelen om polijstresidu af te nemen.
Wat verduidelijking rondom correctie
Afwerking
De volgende dag de lak nogmaals afgenomen met Gyeon - Q²M Prep om er zeker van te zijn dat de lak helemaal schoon was. Hierna Gyeon cancoat aangebracht met behulp van Monello Piccolo Nero doeken, eveneens gebruikt om af te nemen. Hiervoor gekozen na het bekijken van een tutorial door, mij staat bij Dibbuz, op dit forum. Deze combinatie een maand of twee terug ook gehanteerd op een Subaru Forester welke me prima beviel. Echter nu had ik ‘last’ van pluisjes die na het afnemen achter bleven. Op de Subaru was hier geen sprake van, terwijl ik ook hier nieuwe doeken gebruikte. Moraal van het verhaal, voortaan ga ik de Gyeon bald wipe doeken gebruiken. Na het aanbrengen de auto even snel in de zon gereden om te inspecteren. Van de pluisjes was nauwelijks iets te zien of je moet met een loep naar de lak kijken. Snel de auto weer binnen gereden zodat de coating hier in alle rust kan uitharden.
Tot slot wat foto's van het resultaat
Boven = voor, onder = Na
Na het aanbrengen van de coating