• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Toyota Aygo X-Sport 2016 Wit

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.705
193
26
Zwolle
Beste leden,

Afgelopen weekend de 'nieuwe' auto van een familielid behandeld.
De Toyota is 4 weken geleden afgeleverd door de dealer. Maar er was best nog wel wat eer te behalen aan deze auto.
De auto is grondig gereinigd, gekleid, gepolijst, ontvet en beschermd.

De auto bij aanvang:
Niet schrikbarend smerig op het eerste oog.
20200928_134526.jpg


Velgen reinigen:
Ik begin altijd met het reinigen van de velgen, omdat dit vaak wel een tijdrovend klusje is, en daarbij blijft de lak mooi droog, dus geen kans op kalkvlekken.
Deze keer de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt voor het reinigen van de velgen, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast. De sonax beast is een lekker dik goedje, vergelijkbaar met Monello Non Ferro, en het weekte ook goed alle remstof los.

20200928_134643.jpg


Pre-wash & wassen:
Ook deze keer heb ik weer de Kenotek Snow Foam gebruikt. Ruikt lekker, en lijkt het vuil goed los te weken. Toen de foam bijna van de auto was afgedropen, heb ik deze eerst goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met de 2 emmer methode, Autobrite Banana gloss shampoo, en een Gyeon washmitt.
Na het wassen en afspuiten, is de auto ingespoten met Kenotek 4200 Deironizer, om zo vliegroest los te weken.
20200928_134821.jpg


Afspuiten:
Toen ik de auto ging afspuiten met de hogedruk, bleef er maar modder wegkomen uit de wielkasten, dus maar even de hand erin gezet, en stukken (!) zand weg gehaald.
Vervolgens met een 90 graden nozzle van Nilfisk de randen goed uitgespoten.
20200928_134904.jpg


Droogproces:
Als eerste alle 4 de velgen droog geblazen met de Monello Maestro, vervolgens alle kiertjes, en uiteindelijk de droogdoek voor de laatste druppels!
20200928_135011.jpg


Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek. Er zaten flink wat teervlekjes op de achterkant van de auto.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube. Er kwam niet gek veel vervuiling af, zeer waarschijnlijk is de auto recent al eens gepoetst door een garage, aangezien er ook hologrammen te zien waren.
20200928_135105.jpg

20200928_135038.jpg


Lakdiktemeting:
Om de lakdikte te meten, heb ik de Etari MD666 gebruikt. De hele auto leek nog in zijn originele velletje te zitten. Overal waardes rond de 110 - 115um.
20200928_135728.jpg


Staat van de lak voor het polijsten:

Moeilijk te zien op wit, maar er waren best veel swirls, vegen en wat hologrammen aanwezig, ook hier en der een diepe kras. De diepe krassen zaten helaas te diep, en gingen er niet meer uit.
20200928_135658.jpg


Polijsten:
Het polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, DAP Evo Mini 12mm, en de Rupes Nano Ibrid.
Ik had gedacht dat het me wel zou lukken met Monello Mezzo op een oranje Monello pad, echter kreeg ik daar niet de gewenste correctie mee.
Uiteindelijk de gehele auto maar gedaan met Monello Veloce op een gele Monello pad.
Na het compounden met Veloce, heb ik een aantal delen nog gedaan met Monello Finale op de witte Monello pads, echter had ik niet genoeg tijd, en wilde ik de zondag alleen maar richten op ontvetten en beschermen van de auto.
De hoogglans zwarte kunststofdelen zijn gepolijst met Monello Finale, dit gaf een prima correctie.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish, aangezien hier flink wat vervuiling inzat, dat was goed te zien tijdens het drogen.
20200928_140119.jpg

20200928_140205.jpg


Lak na het polijsten:
20200928_140652.jpg


Bescherming:

De lak is beschermd met de Sonax Polymer Netshield. Dit product nu voor het eerst gebruikt. De applicatie gaat wat stroef, afnemen is wel goed te doen. En de beading ziet er goed uit! Eens kijken of hij ook de 6 maanden haalt zoals Sonax zelf zegt.
P1250264.JPG

20200927_122132.jpg


De velgen zijn aan de voorkant voorzien van een laagje Soft99 Fusso Coat.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre Dressing.
20200928_140713.jpg

P1250310.JPG


Alle ruiten, behalve de voorruit, zijn behandeld met Turlte Wax Clearvue. De eigenaar wilde het niet op de voorruit!
P1250263.JPG


De binnenkant van alle deuren zijn afgenomen met Sonax BSD.
P1250334.JPG


Eindresultaat:
20200928_145026[1].jpg

20200928_145224[1].jpg


Aangezien ik deze auto nu ook zelf ga bijhouden, houd ik jullie op de hoogte betreft de standtijd van de Sonax PNS!
Ondertussen is er alweer een aanvraag voor een andere klus... Alleen word dat nog wel krap met mijn tijden en het weer, aangezien ik gewoon stoepranddetailen doe.
Bedankt voor het lezen!
 
Laatst bewerkt:
Mooie detail en een mooi uitgebreid verslag weer Roy. Chapeau! :cool:
Waarom wilde de eigenaar de Clearvue niet op de voorruit? Gebruikt graag de ruitenwissers? ;)

Ze is bang dat de ruiten vettig worden. Ik heb het nu dus op de andere ruiten gesmeerd. Misschien zegt ze later wel, bevalt goed. Doe de voorruit ook maar :rolleyes:

Mooi gedaan! Zowel de verbetering van de auto als het verslag hier!

Welke pad gebruik je voor de ruiten?

Dat is er een van Flexipads. Alleen wat verkleurd :D
 
Nice! Mooi verslag ook. Top-Tip voor de Sonax Netshield: aanbrengen met een microvezelapplicator zoals de Meguiar's Even Coat of de Microfiber Madness Moon.

Eerst ook via foampad aangebracht, dat gaat stroef, via een microvezelappliator gaat hetzeer gemakkelijk.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407 en RoyR
Klopt @Dibbuz . Ik heb later een disco duo gepakt. Dat ging al een stuk beter.
Volgende keer ga ik even kijken naar een padje, waar ik een paar vingers in kan steken. Zodat je wat meer grip hebt.
 
Beste leden,

Afgelopen weekend de 'nieuwe' auto van een familielid behandeld.
De Toyota is 4 weken geleden afgeleverd door de dealer. Maar er was best nog wel wat eer te behalen aan deze auto.
De auto is grondig gereinigd, gekleid, gepolijst, ontvet en beschermd.

De auto bij aanvang:
Niet schrikbarend smerig op het eerste oog.
Bekijk bijlage 133313

Velgen reinigen:
Ik begin altijd met het reinigen van de velgen, omdat dit vaak wel een tijdrovend klusje is, en daarbij blijft de lak mooi droog, dus geen kans op kalkvlekken.
Deze keer de Sonax Beast Velgenreiniger gebruikt voor het reinigen van de velgen, samen met de EZ Brushes, wheelmitt en een kwast. De sonax beast is een lekker dik goedje, vergelijkbaar met Monello Non Ferro, en het weekte ook goed alle remstof los.

Bekijk bijlage 133314

Pre-wash & wassen:
Ook deze keer heb ik weer de Kenotek Snow Foam gebruikt. Ruikt lekker, en lijkt het vuil goed los te weken. Toen de foam bijna van de auto was afgedropen, heb ik deze eerst goed afgespoten met de hogedrukreiniger. Vervolgens de auto gewassen met de 2 emmer methode, Autobrite Banana gloss shampoo, en een Gyeon washmitt.
Na het wassen en afspuiten, is de auto ingespoten met Kenotek 4200 Deironizer, om zo vliegroest los te weken.
Bekijk bijlage 133315

Afspuiten:
Toen ik de auto ging afspuiten met de hogedruk, bleef er maar modder wegkomen uit de wielkasten, dus maar even de hand erin gezet, en stukken (!) zand weg gehaald.
Vervolgens met een 90 graden nozzle van Nilfisk de randen goed uitgespoten.
Bekijk bijlage 133316

Droogproces:
Als eerste alle 4 de velgen droog geblazen met de Monello Maestro, vervolgens alle kiertjes, en uiteindelijk de droogdoek voor de laatste druppels!
Bekijk bijlage 133317

Lak reiniging:
Als eerste heb ik wat teervlekken weg gehaald met de Valet Pro - Tar and Glue remover, en een oude doek. Er zaten flink wat teervlekjes op de achterkant van de auto.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met Dodo Juice Medium Clay & Dodo Juice Clay Lube. Er kwam niet gek veel vervuiling af, zeer waarschijnlijk is de auto recent al eens gepoetst door een garage, aangezien er ook hologrammen te zien waren.
Bekijk bijlage 133318
Bekijk bijlage 133319

Lakdiktemeting:
Om de lakdikte te meten, heb ik de Etari MD666 gebruikt. De hele auto leek nog in zijn originele velletje te zitten. Overal waardes rond de 110 - 115um.
Bekijk bijlage 133320

Staat van de lak voor het polijsten:

Moeilijk te zien op wit, maar er waren best veel swirls, vegen en wat hologrammen aanwezig, ook hier en der een diepe kras. De diepe krassen zaten helaas te diep, en gingen er niet meer uit.
Bekijk bijlage 133321

Polijsten:
Het polijsten is gedaan met de DAP Evo 8mm, DAP Evo Mini 12mm, en de Rupes Nano Ibrid.
Ik had gedacht dat het me wel zou lukken met Monello Mezzo op een oranje Monello pad, echter kreeg ik daar niet de gewenste correctie mee.
Uiteindelijk de gehele auto maar gedaan met Monello Veloce op een gele Monello pad.
Na het compounden met Veloce, heb ik een aantal delen nog gedaan met Monello Finale op de witte Monello pads, echter had ik niet genoeg tijd, en wilde ik de zondag alleen maar richten op ontvetten en beschermen van de auto.
De hoogglans zwarte kunststofdelen zijn gepolijst met Monello Finale, dit gaf een prima correctie.
De ruiten zijn mee gepolijst met Sonax Glass Polish, aangezien hier flink wat vervuiling inzat, dat was goed te zien tijdens het drogen.
Bekijk bijlage 133322
Bekijk bijlage 133323

Lak na het polijsten:
Bekijk bijlage 133324

Bescherming:

De lak is beschermd met de Sonax Polymer Netshield. Dit product nu voor het eerst gebruikt. De applicatie gaat wat stroef, afnemen is wel goed te doen. En de beading ziet er goed uit! Eens kijken of hij ook de 6 maanden haalt zoals Sonax zelf zegt.
Bekijk bijlage 133326
Bekijk bijlage 133329

De velgen zijn aan de voorkant voorzien van een laagje Soft99 Fusso Coat.
En de banden zijn behandeld met Meguiars Endurance Tyre Dressing.
Bekijk bijlage 133327
Bekijk bijlage 133331

Alle ruiten, behalve de voorruit, zijn behandeld met Turlte Wax Clearvue. De eigenaar wilde het niet op de voorruit!
Bekijk bijlage 133330

De binnenkant van alle deuren zijn afgenomen met Sonax BSD.
Bekijk bijlage 133333

Eindresultaat:
Bekijk bijlage 133338
Bekijk bijlage 133341

Aangezien ik deze auto nu ook zelf ga bijhouden, houd ik jullie op de hoogte betreft de standtijd van de Sonax PNS!
Ondertussen is er alweer een aanvraag voor een andere klus... Alleen word dat nog wel krap met mijn tijden en het weer, aangezien ik gewoon stoepranddetailen doe.
Bedankt voor het lezen!
Leuk verslag heb zelf ook een aygo in het blauw. De zwarte panelen, moet ik eens goed aanpakken ivm krassen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Zo, 2 jaar later (!), de Aygo maar weer eens goed vertroeteld. o_O
De auto is gemiddeld 1x in de 2 maand gewassen, aangezien er vrij weinig met de auto gereden wordt.
In die 2 jaar heb ik hem wel eens een nieuw waxlaagje gegeven, en ondertussen bijgehouden met detailsprays, maar al een tijdje merkte ik dat er nodig een nieuwe beschermlaag aangebracht moest worden. Tijdens het wassen was er he-le-maal geen beading meer te zien!
Aangezien het dit weekend perfect weer werd, direct maar aan de slag gegaan vrijdag!

Verwacht geen uitgebreid verslag, daar heb ik te weinig foto's voor gemaakt.

De auto bij aanvang:
20221030_190759.jpg
20221030_190817.jpg


Het wasproces:
Velgen gereinigd met Poorboys spray and rinse velgenreiniger.
Lak ingefoamed met een mix van Kenotek foam, en Bilt Hamber autofoam in een IK Pro 12 pompsprayer.
Logo's, rubbers, tankklep en andere moeilijk bereikbare plekken behandeld met een Valet pro kwast.
Auto grondig afgespoten met de hogedruk.
Velgen ingespoten met een iron remover, en nabewerkt met een EZ Brush en dodo juice wheelmitt.
Rest van de auto gewassen met Autobrite Shampoo.
Auto afgespoten met hogedruk en vlekvrij water.
20221030_190843.jpg


Kleien & Polijsten
Thuis aangekomen de lak nagelopen met Gyeon quick detailer om het kleine beetje vuil te verwijderen van de rit naar huis.
Daarna de lak gekleid met Dodo Juice Claylube en medium clay. Echter kwam er bijzonder weinig vervuiling af. (Gelukkig).
Toen maar eens de scangrip lamp erop gezet. Tot mijn verbazing waren er vrijwel geen krasjes aanwezig!
Maar om de lak toch even op te schonen, heb ik alles gepolijst met Monello Finale, en waar nodig Monello Mezzo.
20221030_190914.jpg


Polijsten & beschermen
Nadat het polijsten was afgerond, was het tijd om de lak goed te ontvetten. En te voorzien van een nieuwe beschermlaag.
Flink in dubio gezeten wat ik zou gaan aanbrengen. Mijn wens was Gyeon Cancoat, maar kon dit nog wel met deze temperaturen?!
Toch maar weer een waxje of een andere sealant dan... Nee! Gewoon Cancoat, en we zien wel of het goed gaat!
Nadat alles in de Gyeon Cancoat is gezet, heb ik aan het eind van de middag de auto voorzien van een laagje Gyeon Cure, en daarna naar de parkeergarage gereden hier in de wijk. Zodat de auto toch droog stond de komende 12 uur!
Ook heb ik Cancoat op alle trims aangebracht, dit gaat prima.

20221030_190931.jpg


Tot slot:
Heb ik de kentekenplaat houder aan de achterzijde vervangen voor een randloos exemplaar. Weg met die dealer sluikreclame.
Velgen nagelopen met Sonax ceramic detailer, en de banden in de Waxaddict Feeder.
Het interieur heb ik even uitgezogen, voorruit gereinigd met Autoglym glass polish, en zijruiten met Gyeon Glass.
Alle kunstofdelen gereinigd met Waxaddict interior cleaner.
Stuurwiel gereinigd met een niet te noemen merk...
De deurstijlen zijn voorzien van Soft99 fusso coat.
20221030_190921.jpg


En nu staat de auto er zo bij:
20221030_190953.jpg
20221030_191025.jpg


Op naar de eerst volgende wasbeurt ;)
 
Laatst bewerkt: