• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Toyota Yaris Hybrid 2016

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
732
153
Vleuten
Hi All,

Nadat ik vorige jaar (als eerste echte detail ervaring) de auto had aangepakt van mijn schoonvader (zie hier), had hij besloten hem een paar maanden later te verkopen en een nieuwe aan te schaffen. :D Dus toen hij weer met vakantie ging, kwam het verzoek om ook deze nieuwe auto onder behandeling te nemen.

Met alle liefde natuurlijk!

De auto waar het om gaat:
116800



Inspectie
Deze had bij aanvang een aantal schades/defecten. Sowieso had elke hoek van de auto een schaafplek of ergere beschadiging. Hieronder een kleine selectie:
116801
116802
116803


de algehele staat van de lak was vooral lichte swirls op de hoge delen. (was straat) krassen op de onderste stukken van vooral de portieren en kofferbak.
116804


Wassen
Allereerst begonnen met het reinigen van de motorruimte. Eerst de electra hierbij afgedekt met plastic zakken en toen ingespoten met APC. Ingewerkt met een borstel en toen met beleid (en een zachten straal uit drukspuit) alle delen afgespoten met water. Hierna ingespoten met de 303 earospace protectant en afgenomen met een aantal MF doeken.

Voor:
116805


Na:
116806


Na de motorruimte verder gegaan met het wassen en chemisch reinigen van de lak. Hierbij de volgende stappen (globaal) gehanteerd:
- Pre wash (TFR)
- Hier overheen Foam
- Afspuiten
- Wassen DDJ BtbM
- Afspuiten
- Lage delen met Autglym tar and glue remover en plekjes licht ingewerkt met MF doek
- Afspuiten
- Non-Ferro gehele auto en inwerken met mitt
- Afspuiten
- Drogen
- Kleien
- Wassen
- Afspuiten
- Drogen
(vanwege het warme weer ervoor gekozen om de auto eerste te drogen en daarna pas te kleien)

Aantal voor en na shots:
116807
116808


116809
116810


De banden met het wassen natuurlijk meegenomen (wassen, non ferro, wassen, afspuiten, drogen. Velg in de PBW sealant en band in de Waxaddict slicks)

116811
116812
116813


Tijdens het wassen kwam ik deze ook nog tegen. Volgens protocol verwijderd en verwerkt (föhnen, los halen, wattenschijfje met Tar and glue remover (5 a 10 min) als laatste met een MF doek met S&W eroverheen) :
116814
116815
116816
116817



Polijsten
Na het voorbereidend werk, was het tijd om de auto daadwerkelijk te gaan polijsten. Na een testspot bleek dat Mezzo op Oranje al een heel eind kon corrigeren. Dit heb ik dan ook op het overgrote deel van de lak gebruikt. Echter op de onderste delen van de portieren waren de krassen dermate hardnekkig (mede ook door de holling in de portier) dat ik deze met Veloce op geel (4" pads) heb gedaan. Dit ook pas na eerste een paar hits met oranje en mezzo en (te) weinig resultaat.

Heb tijdens het polijsten weer enorm veel geleerd. Vooral ook in de techniek weer, om dus juist soms kleinere stukken te doen zodat je ze efficiënter aanpakt en niet 4 hits hoeft te doen maar dan maar 1 of 2. Daarnaast ook overal dat het goed inspecteren van de lak dus belangrijk is, zo kwam ik er vrij laat achter dat die krassen onderin echt nog niet weg waren.. :sweat:

De schades op de hoeken heb ik zo goed als kan aangepakt waarbij degene met echt stukken lak weg als volgt:

- Putjes met een potlood met gum op de achterkant en een klein 2500 grit schuurpapier licht opgeschuurd (randjes)
- Reinigen met EX
- aantippen met de ultra fine sticks en de lakstift
- uurtje drogen
- herhalen totdat klaar
- Aantal dagen laten uitharden
- Vlakschuren op de lak
- Opnieuw polijsten

Je ziet de schades nog iets maar lang niet meer zo duidelijk als dat het was (eigenaar is super blij en dat is belangrijk gezien het mijn schoonvader is ;)).

Voor:
116818
116819


Na:
116820


Interieur
Het interieur had niet heel veel liefde nodig omdat het tot nu toe keurig behandeld was/is. Echter hier en daar wel een vlek in de bekleding en elke interieur knapt op van een beetje dressing :cool:

Plaatjes voor:
116821
116822
116823


en tijdens/Na:

116824
116825
116826


Gebruikte middelen:
- George extractor (PBW interior cleaner)
- PBW Natural look
- Nanolex interior cleaner
- Valet pro kwastje

Afsluiting
Al met al ben ik effectief denk ik zon 20 uur met de auto bezig geweest verdeeld over 2 weken. Het was een flinke klus maar ik heb een hoop nieuwe dingen weer kunnen leren en het resultaat ben ik ook zeer content mee. Laatste les die ik heb geleerd bij het details buiten... wacht nooit te lang met het aanbrengen van een LSP.

Helaas heb ik een week moeten wachten na het polijsten voordat ik kon wassen en beschermen (ook omdat ik nog aan het twijfelen was over was of coating). In deze week was het erg warm (veel zon) en was er stuifmeel op de auto terecht gekomen. Deze ecombi heeft ervoor gezorgd dat ik in de laatste wasbeurt erachter kwam dat de lak plots niet meer zo glad aanvoelde... o_O

Gelukkig goed kunnen oplossen met kleien, maar zonde van de tijd en het werk natuurlijk...

Als LSP heb ik de WA vortex gesmeerd en op het glas nog een laagje TW Clearvue.


116827


116828



Bedankt voor het lezen!
 
Mooie detail. Ja natuurlijk de nadelen van buiten te detailen. Ik blijf het lastig vinden wanneer je juist dan de LSP moet gaan aanbrengen. Raar dat met het stuifmeel de lak plots niet meer glad aanvoelde na het wassen. Veel zal er toch niet meer afgekomen zijn met kleien. Gelukkig ook geen marring dan, want anders ben je weer aan het polijsten... En de cirkel is rond!

Knap werk! Schoonvader terug tevreden.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
@M3fan klopt, vond het ook opvallen. Lag echter een geel laagje overheen en de lak was merkbaar ruwer.

Zoals gezegd zal ik volgende keer bij het afronden van een paneel dan direct bescherming opbrengen wanneer ik weet dat het langer duurt.

Schoonvader was zeer content met het resultaat. Baalde alleen van het saharazand de week erna :D
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Daar baal ik ook van!! Tis alweer tijd om de auto te wassen bij mij!

Met de LSP aanbrengen. Ik werk eigenlijk graag met de Nanolex foam na het polijsten. Dit om de gehele wagen te ontdoen van restjes polijstmiddel en de wagen terug proper te krijgen van stof. Dus ofwel zou ik die stap er dan moeten uitlaten en direct een paneel ontvetten en in de LSP zetten.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
Eens, dit was ook de overweging bij mij. Tijd is alleen het issue hier voor mij. Wellicht volledig wassen dan en de gedane panelen in de LSP... wordt een modus zoeken
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Leuk verslag.

Ik heb alleen wel een tip cq aandachtspunt voor eigenlijk iedereen die wel eens aan een hybride of elektrische auto werkt of detailed.
Als HoogVolt-Technicus zal ik het gebruik van een hogedrukspuit in de motorruimte bij een elektrisch voertuig sterk afraden.
Je zal tijdens het schoonmaken direct geen gevaar lopen op verwondingen of elektrocutie.
Alleen je kan in het HV-systeem wel een storing veroorzaken. Zoals iedereen weet gaat vocht en elektriciteit niet goed samen.
Zeker bij het hoge Voltage wat er in hybride/elektrische auto's gebruikt wordt. Dan kan het kleinste beetje vocht al voor problemen kunnen zorgen.
Nu zijn alle componenten daar wel voor beschermd met afdichting/pakkingen etc.
Alleen net een verkeerde hoek met het spuiten van een hogedrukreiniger zou wel eens verkeerd kunnen pakken.
Ik zie dat jij in dit geval wel zorgvuldig te werk ben gegaan met het afschermen van componenten met plastic zakken e.d.
Ik zou persoonlijk bij elektrische voertuigen geen water in de motorruimte gebruiken.
Mocht je het willen opfrissen, dan inspuiten met een APC oid, inwerken met een kwast en dan met (oude) doeken afnemen.
In ieder geval er van bewust zijn waar je mee bezig bent. Bij alles waar oranje bekabeling naartoe gaat. Of waar waarschuwing stikkers op staan.
Veiligheid voorop natuurlijk.
 
@Qdos zeker waar en goeie aanvulling!

Ben sowieso als de dood dat ik iets stuk maak in de motorruimte, zeker bij een hybride...

Om deze reden ook met veel beleid gewerkt. Dus insproeiwn met apc, inwerken met kwast. Hierna met een druk pomp wat er overheen vernevelt zodat het langzaam wegspoelt.

Daarna goed drogen en dressen.

Tot dusver nog geen motorklachten terug vernomen ;)
 
Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat als er iets is met het HV-systeem het al snel in de papieren kan lopen.
De onderdelen en reparaties zijn erg duur. Nu is dat bij de meeste nieuwe auto's in algemene zin nog groot en deels garantie werk.
Ik zou alleen niet na de garantie periode de rekeningen die ik af en toe zie willen betalen.
Of dat ze het erop gooien van: klacht is gekomen door eigen toe doen, het wassen bijv. en dan vervolgens er geen garantie meer op geven.
Bij VW waar ik werkzaam ben, staan er nl. ook echt symbolen van een hogedrukspuit met een kruis er door bij elektrische auto's onder de motorkap.

Daarom het vorige bericht van mijn kant. Om uit mijn kennis een klein beetje advies te geven om het risico zo laag mogelijk te houden.
 
  • Leuk
Reactions: Rowen93 en PA27506

Vergelijkbare onderwerpen