• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toyota Yaris T-Sport 2009 - Full detail

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Sinds de aanschaf van mijn Rupes Bigfoots heb ik al van een aantal mensen de vraag gekregen of ik hun auto niet zou willen doen. Uiteraard wil ik dat graag doen, maar ik wil eerst nog wat ervaring op doen voordat ik aan auto's van anderen begin.
Nu zou ik natuurlijk de zwaar gehavende lak van mijn hobby-Honda aan kunnen pakken, maar die wil ik nog even bewaren tot ik een paar dagen tijd heb. Dat ding is 22 jaar oud, bijna 3 ton op het chassis en zitten meer krassen en swirls op dan lak. Daar ga ik dus minimaal 2 a 3 dagen voor nodig hebben. Sowieso zal die nooit echt perfect worden, maar natuurlijk wel heel leuk om te zien wat je wel allemaal eruit krijgt.

Voorlopig dus projecten aanpakken die binnen een dag kunnen.

Zodoende zal het eerstvolgende slachtoffer de auto van mijn moeder worden. Het gaat om de volgende auto:
Merk + type: Toyota Yaris XP9
Uitvoering: 1.8 VVT-I T-Sport
Kleur: 070 Blizzard Pearl White (parelmoer wit met een blauw/gele schijn)
Bouwjaar + km-stand: 2009, 74.000km

De Yaris is 3 jaar geleden gekocht. Is trouwens best een zeldzame kleur op dit type Yaris. Enkel verkocht op de 1.8 T-Sport (die sowieso al redelijk zeldzaam is vergeleken met de aantallen normale Yarissen) en dan ook nog alleen op de facelift.
Er zitten nergens echt serieuze krassen in en ik heb hem sinds mijn moeder hem heeft regelmatig gepoetst, gekleid, gewaxt etc. Wel is "tweety" (zoals mijn moeder en zusje hem noemen vanwege het grilletje wat op een snavel lijkt) bij de eerste eigenaar getrakteerd op heel wat tripjes door de krasstraat. Nu is parelmoer wit ongeveer de meest vergevingsgezinde kleur die er is om swirls te maskeren, maar ik zie ze er weldegelijk op. Tevens vermoed ik een zachte lak, want toen wij de auto kregen stonden er amper 25.000km op, maar wel al swirls voor het 4 voudige.
Daarnaast zit het kontje van begin af aan vol met miniscuule bruinige stipjes. Je voelt ze zitten en op 10cm afstand zie je ze ook (zal nog even een foto proberen te maken). Ik heb al klei en bug en tar remover geprobeerd, maar ik vermoed dat het vliegroest is en dat er een non-ferro middel overheen moet.

Stappen zullen worden:

-Wassen met 3 emmer systeem
-Meguiar's NXT shampoo
-Kiertjes/sluitkanten met Meg's APC
-Monello non-ferro bestellen om de "stipjes" van de lak te krijgen

-Drogen met Meguiar's Water magnet

-Kleien met Monello klei en Meg's QD

-Polijsten. Hoe en wat zal een testspot uit moeten wijzen. Ik vermoed een zachte lak. Daarbij is wit redelijk vriendelijk qua finishen. Zal alleen af en toe lastig zijn om te zien of je alles eruit hebt.

Nu zit in wit normaal weinig reflectie, maar met de juiste behandeling is deze lak volgens mij heel mooi te krijgen. Als hij net gewaxt is knalt de kleur echt en zit er een hele mooie warme gloed over. Is het een idee om white diamond te bestellen om dit nog wat mooier uit te laten komen?

Dan zal er nog een wax/sealant over moeten. Ik heb momenteel collinite 845 en Meg's gold class pasta staan. De collinite is misschien wat lastig omdat je die waarschijnlijk niet ziet op deze lak. Tevens lees ik dat die glaze's nog wel eens aantast (als ik die Poorboys WD erop zou zetten iets om rekening mee te houden). De Gold Class doet het dan eigenlijk weer fijner op een donkere kleur. Welke wax kunnen jullie aanraden voor deze lak? Ik moet toch nog pads, non-ferro en glaze's bestellen, dus kan een wax mee laten komen. Gezien dat het een "eigen" auto is wil ik hiervoor best een apart potje wax in de kast zetten. Wil vooral een vette glans erin hebben. Standtijd boeit me niet zo. Auto staat toch hier op de stoep en het is maar een klein ding, dus regelmatig een vers laagje erop is geen probleem.

Nog even wat beeldmateriaal. Close-ups van de defecten/vervuiling zal ik nog even maken voordat ik aan de slag ga. Is trouwens dezelfde kleur als de parelwitte kleur op Toyota's Prius en Auris Hybrid en Lexus CT200's (misschien dat iemand daar ervaring mee heeft, die zie je best vaak in deze kleur).

foto's gemaakt na een eerdere poets-sessie met Meg's ultimate wash, kleien en Gold Class wax (handmatige detail)
DSC_0256_zps9de1faca.jpg


DSC_0353_zps1e9a11a2.jpg
DSC_0337_zps08ecaac8.jpg


DSC_0297_zpsf6d9a69b.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Ries en StijnV
Dikke Yaris man!
Betreft de lak, ik verwacht zachte lak, ik had met DAP Oranje/Mezzo al mooie correctie.
Mijn vader heeft een zwarte Yaris uit 2009.
Zie mijn detail in Showoff.
https://forum.Carclean.com/threads/toyota-yaris-2009.15521/
Het is een fijne lak om lekker te polijsten.
Betreft wax, ieder zijn ding. Ik werk met Collinite 476S.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal gewoon lekker de 845 gebruiken!
Of ik denk dat cancoat hier ook wel tot z'n recht komt!


Glaze zal ik ook mooi laten! Gewoon goed polijsten.. Ook wit kan reflectie krijgen!

En bij wit kan je net zo goed zien als bij zwart of je alles eruit heb... Zo lang je maar een goede lamp heb!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken... Succes!
 
Ik heb verschillende Toyota's gedaan en de meeste zijn heel goed te corrigeren en een fijne lak om te polijsten .
Met een medium polijstmiddel kun je vaak toch al stevige defecten weg polijsten zou zacht is de lak vaak.
Probeer ff wat Rupes geel doet aan je swirls en anders doe je een rondje Rupes groen (evt op gele pad).
https://forum.Carclean.com/threads/prius.15275/#post-267169
Ik zou er geen aparte wax voor kopen op wit is collinite 845 echt prima.
Persoonlijk vind ik een glaze zonde van mijn tijd en overrated maar indien je dat toch wil kan die 845 er gewoon overheen (onderwerp is al eens aan bod geweest op dit forum).
 
Is het een idee om white diamond te bestellen om dit nog wat mooier uit te laten komen?
Als je goed polijst, zal een glaze weinig tot niks toevoegen.

De collinite is misschien wat lastig omdat je die waarschijnlijk niet ziet op deze lak. Tevens lees ik dat die glaze's nog wel eens aantast
Een wax die je glaze aantast? Dan zal het een wax betreffen die cleaners heeft en daardoor je glaze aantast of zelfs weghaalt. De 845 is een pure wax en verwijderd dus geen onderliggende glaze. Hij voegt in mijn ervaringen een koude glans toe.
Ik zou niks extra's aanschaffen, maar gewoon je 845 gebruiken. Komt vasten zeker goed!

Ik zou met een medium combinatie eens kijken wat het doet, want in mijn ervaring zijn de lakken van Toyota gemiddeld aan de zachte kant. Ik kreeg al een behoorlijke correctie met mijn DAP + Oranje/Mezzo.


Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn. Good luck!


Greetz
 
@Seat_Freak : die zwarte glimt inderdaad weer heel fraai!

Bedankt voor de tips en antwoorden! In ieder geval een prettig vooruitzicht dat het een fijne lak is om te behandelen. Hooguit iets lastiger te finishen dan een harde lak, maar daar heb ik de Rupes wit met Diamond voor achter de hand mocht het nodig zijn. Dat moet dus wel goed komen.

Wat de glaze betreft: ik wou gewoon eens een klein flesje PB WD meebestellen om te zien of het wat doet. Kan opzich nooit kwaad om te proberen. Ik verwacht er geen wonderen van hoor. Waarschijnlijk zal black hole op een donkere ondergrond iets meer effect hebben, maar ook dat probeer ik nog wel een keer.

Wel nog een vraagje: die Toyota's hebben altijd last van verkleurend zwart plastic. Nu hebben opzich alle auto's dat, maar bij de yaris'jes valt het extra op. Is op de eerste foto ook te zien. Het driehoekje op de a-stijl wordt grijzer dan de basis van de spiegel op de deur. Is er een middel om dit aan te pakken? Heb wel Meguiars trim detailer staan, maar dat is wat voor een week. Gaat mij er vooral om dat je een beetje duurzaam van dat kleurverschil af bent, niet zozeer om de glans. Op de Honda heb ik alle kunststof delen een keer opnieuw zwart gespoten en dat is de meest duurzame oplossing (semi-gloss zwarte plastidip, is na 2 jaar nog perfect zwart), maar ik heb eigenlijk geen zin om die halve Toyota uit elkaar te trekken...
 
  • Leuk
Reactions: Seat_Freak
De op 1 na meest duurzaamste oplossing is gyeon trim.. Maar ik wel iets prijzig!

Je kan ook een flesje af revive proberen... Vind ik persoonlijk de fijnste dressing
 
@Seat_Freak :
Bedankt voor de tips en antwoorden! In ieder geval een prettig vooruitzicht dat het een fijne lak is om te behandelen. Hooguit iets lastiger te finishen dan een harde lak, maar daar heb ik de Rupes wit met Diamond voor achter de hand mocht het nodig zijn. Dat moet dus wel goed komen..
In mijn optiek is finishen op een Toyota niet lastig of anders dan op mijn BMW dus ook dat valt dan weer mee!
Plastic delen is een kwestie van goed bijhouden en AF Revive is een prima optie. Gyeon Trim zou duurzamer moeten maar daar kan ik (nog) niet over meepraten.
 
  • Leuk
Reactions: Seat_Freak
Trim vind ik super! Op onze Saab 9-3 waren die driehoekjes bij de spiegels ook helemaal verkleurd en die zien er nu al 9 maanden als nieuwe uit.
 
Wit kan inderdaad zeker mooi worden na een goede poetsbeurt. Wat dat betreft vind ik zilver erger. Op mijn IS200 heb ik ooit een hele dag gepoetst en toen zag je amper verschil. Perfecte kleur als je auto's wassen haat, maar dan heb je op dit forum niks te zoeken.

Mooie van wit vind ik dat het heel fris uitziet als het echt schoon en strak is en het geeft een heel mooi contrast met ramen, banden en zwarte delen (zoals op de DS3 hierboven goed te zien is). Leukste kleuren om te poetsen blijven toch zwart, donkerblauw en fel rood (uni).

Voor de trims ga ik denk ik die Gyeon meebestellen afgaande op jullie ervaringen. Is misschien wel duur, maar als je elke week een of andere detailer erop moet smeren uit een flesje van 15 euro is het onder de streep misschien niet eens duurder.
 
Ik ga van het voorjaar een Peugeot 107 zilver polijsten en mijn eigen auto Seat Ibiza kleur rood haha.
Komen uiteraard hier nog gepresenteerd.
Maar zilver kun je ook lekker aanpakken,...was de lak van de IS200 niet hard waardoor je denkt weinig tot geen correctie/glans te hebben behaald?
 
Ik ga van het voorjaar een Peugeot 107 zilver polijsten en mijn eigen auto Seat Ibiza kleur rood haha.
Komen uiteraard hier nog gepresenteerd.
Maar zilver kun je ook lekker aanpakken,...was de lak van de IS200 niet hard waardoor je denkt weinig tot geen correctie/glans te hebben behaald?

De IS200 heb ik van de eerste eigenaar gekocht. Dat was een man van 93. Dat had als voordeel dat de auto na 11 jaar pas 50.000km gelopen had, altijd binnen gestaan had (was aan de bodem te beoordelen nog nooit nat geworden!) en elk jaar bij de Lexus dealer was geweest voor onderhoud. Nadeel was dat de auto op ongeveer elk plaatdeel wel een keer kleine (parkeer)schades had gehad die gespoten waren, kennelijk zag de oude heer het allemaal niet meer zo goed.
Dit was mij bij aankoop netjes verteld door de Lexus dealer waar ik hem kocht, maar begon me na verloop van tijd toch te storen (overspray, sinaasappelhuid). Dit werd zo erg dat ik er over dacht om hem helemaal over te laten spuiten. Toen opperde een vriend (waarvan ik laatst de 156 gedaan heb) om hem te wetsanden. Dat hadden we al eens gedaan op een spoilertje wat met een spuitbus gespoten was en dat was heel aardig gelukt. Dus wou ik het best proberen, anders was hij sowieso bij de spuiter terecht gekomen. Met meer geluk dan wijsheid hebben we dat eigenlijk best wel heel strak gekregen zonder door de lak heen te gaan met de geleende rotary... Nu ik me wat meer verdiept heb in het polijsten mag het echt een wonder heten dat dat goed gegaan is, maar goed, zowat kun je dan maar het beste op je eigen auto geprobeerd hebben.
Ondanks dat de auto er daarna super bij stond heeft zilver me toch nooit dezelfde voldoening gegeven qua poetsen als bijvoorbeeld de uni-rode die ik daarvoor had.

Zo kocht ik hem:
Foto0118.jpg


En dit was na de (tamelijk hersenloze, maar geslaagde) detail
DSC_0252.jpg


DSC_0246.jpg


Toch geeft zilver nooit dezelfd voldoening als een rode of zwarte. Zelfs een witte geeft wat mij betreft meer eer van je werk...
 
  • Leuk
Reactions: Seat_Freak
Wow, met dit soort zilver mag je nog geluk spreken van zo´n reflectie!

Ik heb wel eens zilveren auto´s gedaan waarbij je ziet dat de lak puntgaaf is, maar je nog steeds niet veel reflectie hebt.


Greetz
 
Ik zal zelf nooit meer een witte auto kopen alleen al om het feit dat het mijn poetsbehoefte niet bevredigd. Met zilver heb ik dat ook wel overigens, mooi kleurtje is voor mij veel leuker om te detailen.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Nou ik zal best wel een witte willen... Zwart word ik af en toe echt knetter van!

Juist omdat ik een mierenneuken ben!

Volgende word weer grijs denk :)
 
Wit wordt inderdaad wel snel vies en knapt dan weer heel erg op van een poetsbeurt, maar ik denk dat het hier meer om de reflectie gaat die je in een lak kunt krijgen.