Sinds de aanschaf van mijn Rupes Bigfoots heb ik al van een aantal mensen de vraag gekregen of ik hun auto niet zou willen doen. Uiteraard wil ik dat graag doen, maar ik wil eerst nog wat ervaring op doen voordat ik aan auto's van anderen begin.
Nu zou ik natuurlijk de zwaar gehavende lak van mijn hobby-Honda aan kunnen pakken, maar die wil ik nog even bewaren tot ik een paar dagen tijd heb. Dat ding is 22 jaar oud, bijna 3 ton op het chassis en zitten meer krassen en swirls op dan lak. Daar ga ik dus minimaal 2 a 3 dagen voor nodig hebben. Sowieso zal die nooit echt perfect worden, maar natuurlijk wel heel leuk om te zien wat je wel allemaal eruit krijgt.
Voorlopig dus projecten aanpakken die binnen een dag kunnen.
Zodoende zal het eerstvolgende slachtoffer de auto van mijn moeder worden. Het gaat om de volgende auto:
Merk + type: Toyota Yaris XP9
Uitvoering: 1.8 VVT-I T-Sport
Kleur: 070 Blizzard Pearl White (parelmoer wit met een blauw/gele schijn)
Bouwjaar + km-stand: 2009, 74.000km
De Yaris is 3 jaar geleden gekocht. Is trouwens best een zeldzame kleur op dit type Yaris. Enkel verkocht op de 1.8 T-Sport (die sowieso al redelijk zeldzaam is vergeleken met de aantallen normale Yarissen) en dan ook nog alleen op de facelift.
Er zitten nergens echt serieuze krassen in en ik heb hem sinds mijn moeder hem heeft regelmatig gepoetst, gekleid, gewaxt etc. Wel is "tweety" (zoals mijn moeder en zusje hem noemen vanwege het grilletje wat op een snavel lijkt) bij de eerste eigenaar getrakteerd op heel wat tripjes door de krasstraat. Nu is parelmoer wit ongeveer de meest vergevingsgezinde kleur die er is om swirls te maskeren, maar ik zie ze er weldegelijk op. Tevens vermoed ik een zachte lak, want toen wij de auto kregen stonden er amper 25.000km op, maar wel al swirls voor het 4 voudige.
Daarnaast zit het kontje van begin af aan vol met miniscuule bruinige stipjes. Je voelt ze zitten en op 10cm afstand zie je ze ook (zal nog even een foto proberen te maken). Ik heb al klei en bug en tar remover geprobeerd, maar ik vermoed dat het vliegroest is en dat er een non-ferro middel overheen moet.
Stappen zullen worden:
-Wassen met 3 emmer systeem
-Meguiar's NXT shampoo
-Kiertjes/sluitkanten met Meg's APC
-Monello non-ferro bestellen om de "stipjes" van de lak te krijgen
-Drogen met Meguiar's Water magnet
-Kleien met Monello klei en Meg's QD
-Polijsten. Hoe en wat zal een testspot uit moeten wijzen. Ik vermoed een zachte lak. Daarbij is wit redelijk vriendelijk qua finishen. Zal alleen af en toe lastig zijn om te zien of je alles eruit hebt.
Nu zit in wit normaal weinig reflectie, maar met de juiste behandeling is deze lak volgens mij heel mooi te krijgen. Als hij net gewaxt is knalt de kleur echt en zit er een hele mooie warme gloed over. Is het een idee om white diamond te bestellen om dit nog wat mooier uit te laten komen?
Dan zal er nog een wax/sealant over moeten. Ik heb momenteel collinite 845 en Meg's gold class pasta staan. De collinite is misschien wat lastig omdat je die waarschijnlijk niet ziet op deze lak. Tevens lees ik dat die glaze's nog wel eens aantast (als ik die Poorboys WD erop zou zetten iets om rekening mee te houden). De Gold Class doet het dan eigenlijk weer fijner op een donkere kleur. Welke wax kunnen jullie aanraden voor deze lak? Ik moet toch nog pads, non-ferro en glaze's bestellen, dus kan een wax mee laten komen. Gezien dat het een "eigen" auto is wil ik hiervoor best een apart potje wax in de kast zetten. Wil vooral een vette glans erin hebben. Standtijd boeit me niet zo. Auto staat toch hier op de stoep en het is maar een klein ding, dus regelmatig een vers laagje erop is geen probleem.
Nog even wat beeldmateriaal. Close-ups van de defecten/vervuiling zal ik nog even maken voordat ik aan de slag ga. Is trouwens dezelfde kleur als de parelwitte kleur op Toyota's Prius en Auris Hybrid en Lexus CT200's (misschien dat iemand daar ervaring mee heeft, die zie je best vaak in deze kleur).
foto's gemaakt na een eerdere poets-sessie met Meg's ultimate wash, kleien en Gold Class wax (handmatige detail)
Nu zou ik natuurlijk de zwaar gehavende lak van mijn hobby-Honda aan kunnen pakken, maar die wil ik nog even bewaren tot ik een paar dagen tijd heb. Dat ding is 22 jaar oud, bijna 3 ton op het chassis en zitten meer krassen en swirls op dan lak. Daar ga ik dus minimaal 2 a 3 dagen voor nodig hebben. Sowieso zal die nooit echt perfect worden, maar natuurlijk wel heel leuk om te zien wat je wel allemaal eruit krijgt.
Voorlopig dus projecten aanpakken die binnen een dag kunnen.
Zodoende zal het eerstvolgende slachtoffer de auto van mijn moeder worden. Het gaat om de volgende auto:
Merk + type: Toyota Yaris XP9
Uitvoering: 1.8 VVT-I T-Sport
Kleur: 070 Blizzard Pearl White (parelmoer wit met een blauw/gele schijn)
Bouwjaar + km-stand: 2009, 74.000km
De Yaris is 3 jaar geleden gekocht. Is trouwens best een zeldzame kleur op dit type Yaris. Enkel verkocht op de 1.8 T-Sport (die sowieso al redelijk zeldzaam is vergeleken met de aantallen normale Yarissen) en dan ook nog alleen op de facelift.
Er zitten nergens echt serieuze krassen in en ik heb hem sinds mijn moeder hem heeft regelmatig gepoetst, gekleid, gewaxt etc. Wel is "tweety" (zoals mijn moeder en zusje hem noemen vanwege het grilletje wat op een snavel lijkt) bij de eerste eigenaar getrakteerd op heel wat tripjes door de krasstraat. Nu is parelmoer wit ongeveer de meest vergevingsgezinde kleur die er is om swirls te maskeren, maar ik zie ze er weldegelijk op. Tevens vermoed ik een zachte lak, want toen wij de auto kregen stonden er amper 25.000km op, maar wel al swirls voor het 4 voudige.
Daarnaast zit het kontje van begin af aan vol met miniscuule bruinige stipjes. Je voelt ze zitten en op 10cm afstand zie je ze ook (zal nog even een foto proberen te maken). Ik heb al klei en bug en tar remover geprobeerd, maar ik vermoed dat het vliegroest is en dat er een non-ferro middel overheen moet.
Stappen zullen worden:
-Wassen met 3 emmer systeem
-Meguiar's NXT shampoo
-Kiertjes/sluitkanten met Meg's APC
-Monello non-ferro bestellen om de "stipjes" van de lak te krijgen
-Drogen met Meguiar's Water magnet
-Kleien met Monello klei en Meg's QD
-Polijsten. Hoe en wat zal een testspot uit moeten wijzen. Ik vermoed een zachte lak. Daarbij is wit redelijk vriendelijk qua finishen. Zal alleen af en toe lastig zijn om te zien of je alles eruit hebt.
Nu zit in wit normaal weinig reflectie, maar met de juiste behandeling is deze lak volgens mij heel mooi te krijgen. Als hij net gewaxt is knalt de kleur echt en zit er een hele mooie warme gloed over. Is het een idee om white diamond te bestellen om dit nog wat mooier uit te laten komen?
Dan zal er nog een wax/sealant over moeten. Ik heb momenteel collinite 845 en Meg's gold class pasta staan. De collinite is misschien wat lastig omdat je die waarschijnlijk niet ziet op deze lak. Tevens lees ik dat die glaze's nog wel eens aantast (als ik die Poorboys WD erop zou zetten iets om rekening mee te houden). De Gold Class doet het dan eigenlijk weer fijner op een donkere kleur. Welke wax kunnen jullie aanraden voor deze lak? Ik moet toch nog pads, non-ferro en glaze's bestellen, dus kan een wax mee laten komen. Gezien dat het een "eigen" auto is wil ik hiervoor best een apart potje wax in de kast zetten. Wil vooral een vette glans erin hebben. Standtijd boeit me niet zo. Auto staat toch hier op de stoep en het is maar een klein ding, dus regelmatig een vers laagje erop is geen probleem.
Nog even wat beeldmateriaal. Close-ups van de defecten/vervuiling zal ik nog even maken voordat ik aan de slag ga. Is trouwens dezelfde kleur als de parelwitte kleur op Toyota's Prius en Auris Hybrid en Lexus CT200's (misschien dat iemand daar ervaring mee heeft, die zie je best vaak in deze kleur).
foto's gemaakt na een eerdere poets-sessie met Meg's ultimate wash, kleien en Gold Class wax (handmatige detail)