• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Track Day Peugeot 205 GTI

tom_goteborg

Detailing addict
11 sep 2009
14
70
Utrecht

Full Detail Track Day Peugeot 205 GTI RFS​

Bouwjaar: 1992
1644911653661.png


Gebruikte middelen:
  • Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
  • Aluteufel - Spezial velgenreiniger
  • CrazyFibre Washmitt
  • Mothers – Large Drying towel
  • Meguiars – Wheel Brush
  • Verschillende microvezel doeken voor velgen en reinigen
  • Setje verschillende kwasten (rond, plat en zelfs een zachte behangkwast)
  • Colad – Oranje afplaktape voor lakbewerking
  • Mezerna- Heavy Cut Compound 400
  • Poorboys World - SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
  • Poorboys World – Spray and Wipe
  • MONELLO - Raffini Finale Finishing Polish
  • Autoglym - Super Resin Polish Autowax
  • Mothers Speed - Spraywax - 710ml
  • Mothers claybar
  • Marine Clear Vinyl Protective Cleaner - 946ml
  • W5 Tyre Care Foam
  • SYSTEM – bumper permanent (silicone vrij) ook voor deurrubbers en banden.
  • Zuurvrije Vaseline
  • Verschillende merken – Pads (heavy, medium, finish) 5” polijst pads voor de DAP500
Gebruikte tools:
  • D/A polijstmachine: Excentrische polijstmachine DAP500 van CarClean
  • Extractie apparaat: BISSELL 1558N - Spot Clean Pro – Vlekkenreiniger
  • Makita Accutol met tapijtborstel.
Van de tientallen autos die onder mijn handen door zijn gekomen is dit met stip op 1 de auto waar de meeste uren verbrand zijn. En ook al van tevoren wist ik dat het eindresultaat verre van perfect zou zijn. Maar dit was ook gelijk de uitdaging, wat is er wel mogelijk? (los van de economische onzinnigheid, blijft het leuk om een auto in deze toestand aan te pakken)

Het betreft een track-day auto waar regelmatig op het circuit gereden wordt: voorzien van FIA kuipen, rolkooi, blusser en zeer strak afgesteld en gemodificeerd onderstel en upgrade remmerij die je organen in je buikstreek respect afdwingen.

Echter wel voorzien van kenteken dus mag gewoon de straat op. Een heerlijke machine waar autobeleving zeer ver afstaat van de huidige standaarden. Voor de kenner, in het motorruim ligt het 165+pk RFS blok uit de 309.

De auto staat al meer dan en decennium op straat geparkeerd, mechanisch helemaal in orde maar de buitenkant heeft te weinig TLC ontvangen

Figuur 1 De auto heeft een sterk verweerde lak, het dak is inmiddels volledig mat en de blanke lak op de motorkap waait er inmiddels af.


Bij deze auto besloot ik het interieur als eerste aan te pakken. Gestart met stofzuigen en tegelijkertijd met een zachte kwast alles van boven naar beneden borstelen. Daarna met de Poorboys APC oplossing de kunstof panelen en dashboard gesopt en met doeken afgenomen. De Peu heeft nog ouderwetse platte deurpanelen die zich makkelijk laten reinigen. De ruimtes tussen de scharnieren tussen deur en carrosserie was een ander verhaal. Smeervet gemengd met zand, planten resten en andere viezigheid.

De volgende bevredigende stap is het inzetten van de extractor. Met de APC oplossing in de spuitfles het tapijt ingespoten en vuil losgeweekt met de accutol met gele borstel. Opeens kwam het Roland Garros tapijt weer mooi naar boven.

Figuur 2 Roestvlekken van de garagekrik verdwijnen met behulp van de extractor

1644911777177.png
1644911786564.png

Figuur 3 Bissel afvalwater tank
1644911843592.png

Figuur 4 De stofzuiger kan nog niet opgeborgen worden. Na het rijden kom er toch nog overal zand vandaan
1644932019797.jpeg


1644913690863.png




1644912184654.png

De Marine 303 Vinyl Cleaner geeft een zachte glans
1644912286868.png


1644912343013.png



Figuur 5 De brandblusser is ook gewaxed. (dat je het even weet)
1644912366882.png

1644912382145.png

Altijd een satisfying job, verwijderen achterlichten, schoonmaken van kap en reflector.
1644912425202.png


De racekuipen zijn na het vacumeren met de Bissel extractor schoongemaakt.
1644912438120.png


Figuur 7 Ik moest een keuze maken; ging ik de motorkap afspoelen of HD afspuiten en de losse verf verwijderen. De keuze viel op de laatste, helaas chipte er ook verf af op een onderhuids gecorrodeerde plek. Ook de hitte van het circuit gebruik heeft niet veel goeds gedaan. Tijdens het kleien kwam ik erachter dat veel delen zijn overgespoten en dit niet altijd even correct is uitgevoerd en mogelijk spanningsverschillen zijn ontstaan tussen de lagen. (bovenste foto: na het afspuiten en wassen; onderste foto: na gedeeltelijk polijsten en beschermlaag aanbrengen:

Figuur 8 Met de good old DAP aan de slag
1644912572031.png





1644912627918.png




1644912639261.png


De flanken aan de onderzijde hebben veel last van steenslag doordaat de wielen buiten de kuipen komen aan het begin van de boog. Kiezeltjes en zand sprayen als het ware tegen de onderzijde van de deur. Het dak gaf, zoals verwacht, een groene waas af op het schuim.

Na het gronden afspoelen van eerst de velgen en daarna de rest, de carrosserie met klei en PB spray & wipe afgenomen. De klei werd overigens veel minder vuil dan gedacht. Toen weer de auto afgespoten met vlekvrij water.

Na het drogen gestart met het voeden van alle kunststof delen met een ouder middel dat ik jaren gebruik van SYSTEM. Een siliconen vrije kunststof beschermer met ontzettend lange stand tijd.

Nadat de 205 een paar dagen stilgestaan heeft heb ik de handschoen weer opgepakt en ben ik opnieuw de auto weer helemaal gaan wassen. Er zat her en der nog aangekoekt vuil tussen kieren van lampen, bumpers en rubbers. Nog nooit pakte ik een auto aan waar het vuil zo’n lange tijd heeft kunnen hechten. Zoals je kunt zien begint wel weer de originele kleur en de glans terug te komen.

Figuur 9 Na het drogen afplakken kunststof delen
1644912700512.png

Afgeplakt met schilders tape voorafgaand polijstwerk
1644912715380.png


Figuur 10 Hier kan de DAP vast iets betekenen. (daarnaast het resultaat op een hogere stuk van de C stijl)
1644912788335.png
1644912794426.png

Figuur 12 Het 'patina' dak Het eind resultaat, beter dan dit wordt het niet.
1644912826570.png
1644912832731.png


Figuur 13 De "C"-stijl met dito lak kwaliteit Figuur 14 Verder uitschuren lijkt mij niet verstandig vanwege lakdikte.
1644912887640.png
1644912899389.png


Figuur 15 Na de hit met de Mezerna 400 wilde ik niet verder gaan in verband met lakdikte afname.
1644912937128.png

1644912956625.png

1644913282952.png


1644913269059.png

1644913947725.png


1644913337380.png


1644913344839.png
1644913349277.png


1644913400195.png
1644914369118.png
 

Bijlagen

  • 1644911900937.png
    1644911900937.png
    1,2 MB · Weergaven: 65
  • 1644912550067.png
    1644912550067.png
    478,5 KB · Weergaven: 51
  • 1644912560732.png
    1644912560732.png
    478,5 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Jazeker, maar ik durf niet te vertellen hoeveel uren hier inzitten. Deze auto was niet echt low hanging fruit. Als je de auto niet gezien hebt voor het detailen, zou je het resultaat als vrij mager kunnen bestempelen.
 
  • Leuk
Reactions: Kick Buttowski
Leuk autootje en prachtig werk! Ik ben geen kenner, maar is het niet de moeite waard op zo'n auto fatsoenlijk over te spuiten? Of zijn ze ook weer niet zoveel waard?
 
Wat heerlijk om te lezen. Bleef er echt in hangen. Bovendien complimenten voor de genomen moeite! Ik hou ook heel erg van de klussen waar een ander nooooit zoveel tijd in had willen/kunnen stoppen.
 
Die ziet er weer netjes uit zeg, mooi project met goede foto's en een duidelijke beschrijving :cool:.
 
Leuk autootje en prachtig werk! Ik ben geen kenner, maar is het niet de moeite waard op zo'n auto fatsoenlijk over te spuiten? Of zijn ze ook weer niet zoveel waard?
Zeker het waar om over te spuiten (en vooral eerst strak te trekken). Aangezien het een circuit auto blijft, is hangt haar bestaan af en toe aan een zijden draadje. De eigenaar wil nu eigenlijk wel de kap laten spuiten en het dak met blanke lak verzegelen (over de 'patina' look, of eigenlijk is het geen look, het is werkelijk zo)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen