• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tuf Shine Tire Kit (update 3)

350Z

Detailing guru
17 jan 2016
1.378
173
Ik weet dat de kit er al een keer opstaat, maar de laatste berichten zijn al drie jaar oud en aangezien ik zelf mijn nieuwe banden net heb behandeld wil ik hier graag bijhouden wat de standtijd en uitstraling is.

De kit bestaat uit de volgende onderdelen:
20160613_125243.jpg


Borstel
Degelijk materiaal, goed formaat borstel met vrij harde stugge haren. Ideaal om mee te schrobben

Tire Cleaner
Makkelijk te hanteren sprayfles met twee spray standen, een wijde straal en smalle straal.

Handschoenen
Setje nitril handschoenen, zeker bruikbaar, maar niet herbruikbaar aangezien ze aan de dunne kant zijn. Ik heb mijn eigen nitril handschoenen gebruikt.

Sponsje
Slijtvaste spons om de clearcoat aan te brengen. De foto is na gebruik op vier banden, werkt prima en neemt niet te veel product op.

Clearcoat
De clearcoat zelf zit in een flesje met een draaibare doseerdop. De vloeistof is erg waterig en het sponsje neemt de eerste keren nauwelijks wat op waardoor ook de stoep een laagje coating heeft ontvangen.




Werkwijze

Er staan best een aantal ontmoedigende verhalen online over uren en uren schrobben met de tire cleaner. Ik denk dat dit vooral het geval is na meerdere applicaties van tyre gels met siliconen omdat deze moeilijk volledig te verwijderen zijn van de band. Gelukkig waren mijn banden nieuw en was drie keer schrobben voldoende.

Volgens de gebruiksaanwijzing:
- Cleaner op de band sprayen en 60 seconden in laten werken
- Met een natte borstel inwerken en schrobben
- Band afspoelen en borstel ook onder de lopende kraan afspoelen en niet in een emmer om achtergebleven siliconen weg te spoelen en niet met de volgende spoelbeurt weer terug op de borstel te krijgen.
- Herhalen tot het schuim wit kleurt

Banden voor aanvang:
20160613_124933.jpg


Insprayen gaf al direct bruin schuim en borstelen maakte nog meer viezigheid los
20160613_125746.jpg


Tweede keer was eigenlijk al prima, maar hierna toch nog een derde keer gepoetst door de nadruk die gelegd wordt op het belang van extreem schone banden.
20160613_130903.jpg


De banden zagen er inderdaad schoon uit!
20160613_142201.jpg


Hoe meer lagen aangebracht worden hoe meer glans dit zou moeten geven. Persoonlijk houd ik meer van een matte afwerking, toch twee lagen aangebracht om zeker goede dekking te hebben.

1 laag
20160613_153826.jpg


Twee lagen
20160613_163649.jpg


Aangeraden wordt om druppels meteen weg te vegen, de foto is niet zo goed geworden als ik had gehoopt, maar zoals je ziet schuimt de clearcoat een beetje waardoor je ophopingen krijgt.
20160613_154921.jpg


Deze kan je volgens mij het beste of direct wegvegen of gewoon laten zitten, want zoals op onderstaande foto aan de binnenrand te zien is krijg je een vlekkerig resultaat als je dit wegveegt als de rest al droog is.
20160613_163711.jpg


Eindresultaat:
20160613_165640.jpg


Verbruik
Het verbruik van de cleaner viel me ook goed mee, uit voorzorg had ik een tweede fles cleaner gekocht, maar ik denk dat ik nu voor vier banden (twee oude en twee nieuwe) ongeveer 60% van de originele fles heb gebruikt. Kanttekening hierbij is dat de twee oude banden wel beter schoongemaakt hadden kunnen worden, dus ik vermoed dat als er niet jaren siliconen gel op je banden zit je zelfs met gebruikte banden zeker genoeg hebt aan één volle fles voor vier banden.

De clearcoat heb je echt maar weinig van nodig en zodra de banden goed schoon zijn kan je een nieuw laagje aanbrengen als de glans minder wordt of als je een schaafplek hebt. Moeilijk in te schatten, maar zeker genoeg voor een paar volledige sets banden inclusief een tijdje bijhouden.

Conclusie
Vooralsnog ben ik zeer tevreden, de verwerking is erg makkelijk en snel, inclusief drogen ben ik een uurtje bezig geweest met deze twee banden. Scheelt uiteraard dat ze nog niet op de auto zitten.

Het resultaat mag er zeker wezen, al hoop ik dat de glans een beetje afneemt zodra de banden onder de auto zitten.

Vragen, opmerkingen of eventuele dingen die je graag getest wilt zien op de banden, laat het weten!
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke uitleg, en wat een verschil tussen voor en na!
Die borstel werkt inderdaad goed i.c.m. de tyre cleaner (eigen ervaring).
Benieuwd wat de standtijd (klimaat, tijd en gereden km's) zal zijn.
 
Hahaha, bedankt allemaal voor de reacties!

@Aficior en @Kees-sw Helemaal goed hoor, dat is wel wat ik ga proberen te doen, ik rijd niet zo heel veel met de Nissan, maar hij staat wel buiten in het Engelse weer. In principe rijd ik alleen met goed weer, lekker blazen met de kap open, maar zal inderdaad in tussentijdse stappen tijdens het wassen met km standen erbij foto's plaatsen!

Ik had al een enkele laag tufshine aangebracht en ergens hier gepost, maar @Ferdy volgens mij, merkte terecht op dat de band alsnog vlekkerig oogde. Dit kwam meer doordat de band gewoon oud en lelijk was, maar ook door niet door en door schoonmaken en maar een enkele laag aanbrengen, dus vandaar nu een goede test op een nieuwe band!

Op die oude band hield de enkele laag toch erg goed moet ik zeggen, nauwelijks verschil na veel regen en ongeveer 1200 km totaal? Mijn verwachtingen zijn in ieder geval hoog!
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy en Kees-sw
Mooie duidelijke review. Zeer interessant product setje eigenlijk. Misschien dat ik het zelf ook eens probeer.
 
Heb ik nog een vraagje over deze kit.
Na het behandelen van deze vier banden. Wat is de hoeveelheid ml dat je hebt moeten gebruiken van de flesjes?
Zou je nog een paar sets banden kunnen doen?
 
@Ferdy

Had inderdaad al bedacht dat dit ook wel handige informatie zou zijn dus stukje toegevoegd aan de review. Ik zou zeggen zeker een fles cleaner te reserveren per set van vier banden, lullig als je te weinig hebt of niet goed genoeg schoonmaakt waardoor de clearcoat niet hecht en alles voor niets is.

Het flesje clearcoat is ruim voldoende, je gebruikt er maar weinig van, ik zal morgen eens kijken of ik kan zien hoeveel ik exact heb gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Wat ik me ook nog afvraag, is gewone APC en ontvetter niet toereikend? Moet je perse deze banden cleaner van tuf shine gebruiken?
Vindt die toch wel duur namelijk als je hem los moet kopen.
 
Als alternatief voor Tuf shine: Mothers Back to Black Tire Renew (alleen momenteel niet op voorraad).
Zie hier een revieuw: https://forum.Carclean.com/threads/review-mothers-tire-renew-tuffshine-brush.15873/
 
@Ferdy Ik heb mijn banden ook eerst schoongemaakt met meguiar's APC 1:1. Toen daarmee het schuim helemaal wit werd heb ik de Tuf Shine cleaner gebruikt en leek het net alsof de band nog helemaal vies was, want het schuim was in het begin weer helemaal bruin. Ik denk dat het zeker helpt om je banden eerst met APC schoon te maken, maar die cleaner van Tuf Shine is nog een stuk beter in het reinigen.
 
Oké, duidelijk.
Zou nu dan toch wel willen weten wat het resultaat van de tuf shine cleaner is na het gebruik van mothers back to black.
 
Die mothers is alleen een cleaner dan?
Laat geen vettig laagje achter ofzo?

Inderdaad, Black to Black Tyre Renew is een cleaner, vergelijkbaar met de Tuf shine Tyre Cleaner.

Je zou als test eens 1 band eerst met APC kunnen reinigen, en als je denkt dat die schoon is behandelen met Tyre Cleaner (om het even welk merk) en 1 band alleen reinigen met Tyre Cleaner. Misschien ben je dan overtuigt van de werking van Tyre Cleaner zoals o.a. @Jansen reeds heeft ondervonden.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Wat ik me ook nog afvraag, is gewone APC en ontvetter niet toereikend? Moet je perse deze banden cleaner van tuf shine gebruiken?
Vindt die toch wel duur namelijk als je hem los moet kopen.

Ik ben het met je eens dat de tuf shine cleaner vrij prijzig is, ik heb de kit en dan wordt het geheel wat goedkoper.

Als het niet voor de clearcoat was zou ik überhaupt geen tyre cleaner gekocht hebben denk ik, beetje apc zal dan inderdaad afdoende zijn, of gewoon enkel met het sopje meewassen en daarna gewoon wat nieuwe dressing aanbrengen!

Uiteindelijk weet ik niet wat het precieze verschil is tussen de tuf shine cleaner en apc maar de cleaner geeft wel direct al bruine verkleuring voordat er een borstel in de buurt komt. Daarnaast weet ik niet of apc op den duur niet uitdroging en scheurtjes gaat veroorzaken op rubber. Ben er ook bij raamrubbers en interieur toch wel voorzichtig mee.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Ferdy