• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Twijfel tussen 2 verschillende lakdikte meters.

Cordoba

Detailing guru
6 jul 2012
4.322
193
62
Ik twijfel tussen 2 verschillende lakdikte meters, de GM200 en de Trotec BB20. Mijn vraag is of er hier mensen zijn met ervaring met één van deze meters, of nog beter met beide meters?

Hoe is het gebruiksgemak, de betrouwbaarheid van de meter, is het apparaat nauwkeurig genoeg enz. Beide meters zijn niet geschikt voor metingen op kunststof, dat is mij bekend, en ook dat je alleen een totaaldikte voor de lak (grondlak + kleurlak + blanke lak) krijgt.
 
Je vraagt specifiek voor die twee, weet ik niet.
In een ander topic over lakdiktemeters wordt er verwezen naar markplaats.
Op aanraden van een forumlid ( weet niet of hij zijn naam er bij wilt in dit topic ) heb ik een gekocht van die persoon.
Werken zeer goed en correcte afhandeling.
Wel 169€ met koffertje en ijking-plaatjes.
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Ik heb zelf de bb20, tsja wat kan ik er van zeggen... Machine werkt gewoon goed, maar of de metingen nauwkeurig zijn weet je natuurlijk niet, omdat je geen vergelijk heb. Het geeft dan ook een indicatie en niets van vastigheid. Maar voor de indicatie werkt hij goed. Na een zware polijstsessie met een Rotary en wetsanden zie je mooi dat de lak ietsjes dunner wordt. Mocht iemand de bb20 uit willen testen, kan dat natuurlijk bij mij thuis.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
"zie je mooi dat de lak ietjes dunner wordt." Knap superman @Tomas dat je dat met het blote oog kan zien :joy:

Even zonder gekheid, een lakdiktemeter geeft alleen een globale meting van hoe dik de totale lak is, er zijn wel apparaten die elke laag apart kan meten, maar die beginnen voor een instapmodelletje bij 2000 euro...

In het verleden heb ik wel eens met @Dibbuz een auto geschuurd en gepolijst in meerdere afbouwende stappen. Hierbij is ongeveer 5 tot 8 micron verwijderd.
Hierbij is gebruik gemaakt van een laserpunt op statief zodat we redelijk precies op dezelfde spot konden meten.

Mazda 6 039.jpg


Mazda 6 043.jpg


Overigens is het topic nog te lezen:
https://forum.Carclean.com/threads/d-p-mazda-6-schuursponsincidentje-incl-video.4507/
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Tommy86
Als al deze meters toch enkel een globale indicatie geven (niet per lag etc), kun je dan niet het beste voor een van max 100 euro gaan? Of zie ik belangrijke verschillen over het hoofd?
 
@EJ2NH503P Beide meters die ik overweeg zitten onder de 100 euro: de een rond de 90 euro, de ander rond de 50 euro. Dan zijn er ook nog meters die wel op kunststof (bijv. bumpers, spiegelkappen) kunnen meten, maar ook die vallen in een andere prijsklasse.
 
Ik heb er jaren terug wel eens naar gekeken en prijstechnisch niet interessant. Als ik het me goed herinner destijds een prijs van iets van 500-1000 euro.
 
Voor een hobbyist is op metaal toch mooi zat... Ik zal sowieso een beetje weg blijven van kunstof met de zwaardere stappen... Hoe dik de lak ook is
 
Ik ga dit topic even een schopje geven. Ik overweeg ook een lakdiktemeter aan te schaffen. Vooral omdat ik toch wel een aantal oudere auto's op het lijstje heb staan waarmee ik komende tijd aan de slag ga, lijkt me dit waardevol.

De vraag is nu, waar zit het verschil tussen het exemplaar op marktplaats (lakdiktemeter deluxe) en de BB20. En is het het prijsverschil echt waard (cq. ga je er bij hobbymatig gebruik echt verschil in merken qua gebruiksgemak, nauwkeurigheid of levensduur?).

Ik weet dat het specifieke vragen zijn, maar het is toch een flinke investering voor mij (en voor velen anderen ook denk ik), dus ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven :D.