• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

"Twin detail" Alfa 156 + Lexus IS250 met Patrick DW

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Over twee weken heb ik een afspraak staan met vriend en mede CC forumlid @Patrick dw voor een detailing weekendje. We zijn allebei best wel bezig met detailing, maar omdat hij in het verre noorden en ik in het verre zuiden woon poetsen we eigenlijk nooit samen. We vonden het tijd om daar verandering in te brengen.

Gezien dat Patrick wat meer plek heeft om binnen te werken hebben we besloten om dit weekend in het (voor mij) verre en mooie Friesland te houden. Tijdens deze detail zullen we onze eigen auto's hun jaarlijkse opfrisbeurtje gaan geven. Planning is om samen te werken aan beide auto's. Met de beschikbare ervaring en materialen zou het prima te doen moeten zijn om 2 goed onderhouden auto's mooi op te frissen in een weekend.

Wat gaan we onderhanden nemen?

Patrick dw is eigenaar van een werkelijk prachtige Alfa 156 V6. Busso motor, houten stuur, beige leer, 18" Toora's. Als je dit niet mooi vindt ben je geen autoliefhebber... Ik ben in ieder geval een beetje verliefd op deze Italiaanse schone.

F8_DE599_C_3_DE2_4_AC5_89_F7_D3_D44_D6_E30_AA.jpg


Daarnaast zal mijn Eigen Lexus IS250 onder handen genomen worden.

DSC_0278copy.jpg


Plan van aanpak voor beide auto's is een beetje hetzelfde. Beide auto's hebben een relatief zachte lak weten we uit ervaring en beide zijn in hele aardige staat qua lak. Wel hebben ze beide nog wat swirls en dingetjes. Bij de Alfa vooral omdat de eerdere polijstbeurt die Patrick gedaan heeft tussen boten die hij in opdracht doet door moest. Bij de Lexus zijn inmiddels 25.000km over de vorige polijstbeurt heen gegaan. Ondanks heel zorgvuldig wassen heeft de auto, mede door de gevoelige lak toch weer hier en daar wat dingen opgelopen.

Onze collecties samengevoegd hebben we een best wel te gekke line up aan machines producten en hulpmiddelen liggen.

Om te polijsten hebben we:
-Rupes 19 Rotary
-Rupes BF 21
-Rupes BF15
-Rupes BF75 (2x)
-Rupes Nano

Daarbij heeft Patrick een volledige collectie Scangrip lampen. Verder hebben we samen ongeveer de volledige shop van carclean een keer staan aan producten...

Als stappenplan hadden we in gedachte:
-Foamen
-Wassen
-Kleien waar nodig

-Grove correctie met de Rupes rotary (3', 5" en 6" BP beschikbaar). Iemand goeie suggesties qua pads voor deze machine?
-Medium correctie met de 21/15/75, Rupes Groen/Nanolex Grijs, M105 of vergelijkbaar
-Fijne correctie met Rupes geel/nanolex blauw, M205 of Rupes geel
-Finishing met Rupes wit foam, Rupes wit of Gyeon Primer compound

-Bij tijd over Dodo SN Microprime
-Mooie wax erop zoals Dodo Supernatural of Waxaddict Candygloss

-Leder van de Alfa behandelen
-Stof van de Lexus kennis laten maken met George van Numatic

-Trims in Gyeon Trim

-Bandjes met Gyeon Tire.

Het gaat er bij deze detail echt om om die laatste paar procent qua glans en afwerking te bereiken. Zeg maar de detail zoals je hem altijd al een keer wou doen. We hebben samen echt veel staan en materiaal/producten bijbestellen is nog mogelijk... Hebben jullie nog tips/ideeën/suggesties?
 
@Altos Wat heb je in gedachte qua special wax?
Ik heb mee en mee heel veel waxen (custom showgloss, kudos, hele lading Dodo's etc) verkocht. Betrapte mezelf erop dat ik voor klussen in opdracht eigenlijk altijd naar Dodo SN 2.0 grijp (super makkelijk aan te brengen, mooi duurzaam, goed resultaat op elke kleur). Dat verkopen eigenlijk wel met het idee om daarvoor in de plaats 1 mooie wax voor eigen gebruik te kopen. Heb al eens met een schuin oog naar Swissvax gekeken, maar ik twijfel of dat echt zo goed is als sommigen beweren. Dus sta zeker open voor suggesties.
 
Tha lastig, ik weet uiteraard niet wat jullie hebben staan maar zonder dat er iets mis mee is zou ik dodo niet op deze “speciale behandeling” smeren. Candygloss kan natuurlijk gewoon hoor, absoluut niks mis mee.
Ik ga hier niet lopen verkondigen dat je een M&K, Zymöl, Swissvax of dergelijke merken moet gebruiken maar mocht je zoiets hebben staan is dat misschien leuker dan de, door jouzelf vaker gebruikte, SN 2.0.
Geniet vooral van het behalen van maximale helderheid en het werken naar die laatste procentjes, zelf ook wel eens gedaan, kan heel veel voldoening geven.
 
@Altos de SN2.0 gebruik ik vooral op auto's die ik in opdracht doe. Die sputter nooit tegen qua verwerking, is zuinig in gebruik en geeft een goed en duurzaam resultaat wat ik een klant durf op te leveren. Er zijn zeker mooiere waxen.

Ik heb verder bijna niks meer staan qua waxen, Patrick heeft vooral spulletjes staan die goed water afstoten en duurzaam zijn, omdat hij vooral boten polijst. Zit waarschijnlijk ook geen echte concours wax tussen.

Kijk al een tijdje naar Swissvax, maar twijfel een beetje of die hun geld echt waard zijn. Opzich boeit het me niet om 150 of 200 euro aan een wax uit te geven, maar dan wil je natuurlijk wel weten dat je echt wat moois koopt. Dan is er nog de vraag welke pak je? Ga ik voor de Samurai voor Japanse lak, de Mirage of misschien zelfs de Concorso?
 
-Grove correctie met de Rupes rotary (3', 5" en 6" BP beschikbaar). Iemand goeie suggesties qua pads voor deze machine?
-Medium correctie met de 21/15/75, Rupes Groen/Nanolex Grijs, M105 of vergelijkbaar
-Fijne correctie met Rupes geel/nanolex blauw, M205 of Rupes geel
-Finishing met Rupes wit foam, Rupes wit of Gyeon Primer compound
Het gaat er bij deze detail echt om om die laatste paar procent qua glans en afwerking te bereiken. Hebben jullie nog tips/ideeën/suggesties?
Waarom denk je grove correctie nodig te hebben op 2 goed onderhouden auto’s met zachte lak, is het niet verstandiger om met de bf15 en een medium pad bv aan de slag te gaan?
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
@Ric325i : echt nodig is die niet, hoewel ik in mijn lak hier en daar wel wat geisoleerde dingen heb die even wat geweld nodig gaan hebben. Is eigenlijk vooral omdat ik die Rupes 19 eens wil proberen... Twijfel om die zelf ook te kopen en dit is een mooie gelegenheid om die te testen.
 
@m@rio Zou zo'n wax puur voor persoonlijk gebruik kopen. Duurzaamheid maakt me dan niet uit. Wax hem desnoods elke maand.

Gaat me puur om maximale glans. Misschien wat lasting te omschrijven, maar ik vind het vooral mooi als een wax echt een diepe, warme reflectie geeft, een beetje naar de vettige kant toe zelfs. Coatings geven bijvoorbeeld ook vaak een ontzettende glans, maar die is koud en glasachtig. Dat vind ik persoonlijk minder mooi.

Daarbij vind ik het prettig als een wax een beetje vriendelijk is qua verwerking. Heb van Waxaddict bijvoorbeeld wel mooie waxen gehad, maar dat zijn soms echte diva's qua uitpoetsen. Die zet je vandaag op en dan wrijft ie na 10 minuten perfect uit, morgen staat de wind de andere kant op en is ie na 5 minuten niet eraf te krijgen. Ik weet het, dat is persoonlijk. Anderen hebben er geen probleem mee, maar met andere waxen heb ik deze problemen niet.

Beading en sheeting is mooi meegenomen, maar zijn geen reden om een wax wel of niet te kopen voor mij.
 
Kunt ook mooie combi’s maken van wax (als standtijd je niet interesseert helemaal). Zoals @m@rio zegt, even in verdiepen en zoeken naar een mooie carnauba wax.

Las laastst bijv. Bouncer’s Check the Fleck om metallic te boosten en glasachtige glans op rechte panelen en voor de rondingen meer gloss met Capture the Rapture. Zulke combi’s bijvoorbeeld, zijn met diverse producten wel te maken.

En zo zijn er natuurlijk meer mooie combi’s te maken, maar kunt ook voor een enkele wax kiezen. Belangrijk om je af te vragen, wat vind je belangrijk in te gebruiken wax?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: 350Z
@Ric325i : echt nodig is die niet, hoewel ik in mijn lak hier en daar wel wat geisoleerde dingen heb die even wat geweld nodig gaan hebben. Is eigenlijk vooral omdat ik die Rupes 19 eens wil proberen... Twijfel om die zelf ook te kopen en dit is een mooie gelegenheid om die te testen.
Dat snap ik dan ook wel weer die 19 lijkt mij een mooie machine (ik heb zelf al een 18 ).
Supernatural 2.0 lijkt mij een wax die aan al jouw wensen voldoet. Collinite 915 is niet exotisch maar ook een topper .Surf city Barrier reef paste wax is geen hele dure wax maar wel subliem qua verwerking.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
De Surf city heeft ook wel een mooie warme glans inderdaad. Maar als ik die beadingshots van AG UHD zie... da’s ook niet misselijk. Keuzes, gaat erom wat jij belangrijk vindt.
 
Wat @m@rio zegt, Glasur is inderdaad een briljante wax, één van de weinigen die ik opnieuw zou kopen. Geur is lekker, verwerking super makkelijk en je kan hem met de hand aanbrengen. Dit zou echt wel wat toevoegen als je zoveel gevoel hebt bij het detailen van deze twee auto's. Daarnaast zijn beading en vooral sheeting van Glasur fenomenaal.

Daar moet ik wel bij zeggen dat ik de optie Capture The Rapture van @Marcel1973 ook een heerlijke wax vind, zolang je die kort laat zitten en niet in de zon smeert is ie erg makkelijk en ruikt heerlijk. Enkel de beading is wat matig (relatief tov van Glasur!) , maar daar is ie niet voor bedoeld glans is wel top.

Natuurlijk gaat het allemaal maar weinig toevoegen na goed polijsten, de enige wax waar mijn vrouw echt een opmerking over maakte dat het meer glansde (dat was die vettige dikke glans) was de Raceglaze Black Label, misschien kan je daar een sample van op de kop tikken.

Verder zou je eens naar de Wowo's Butter Wax kunnen kijken, ook een hele olierijke show wax, maar ik denk dat je dan net zo goed bij de candygloss kan blijven.

Ik denk dat je bij jezelf na moet gaan wat je wilt, de candygloss heb je staan en heb je ervaring mee, prachtig als ik die zo nu en dan voorbij zie komen in jouw foto's.

Wil je echt iets speciaals voor deze en volgende details, dan is denk ik een wax als Glasur/CTR/Swissvax een mooie aankoop, al dan niet met de hand gesmeerd zeker een mooi resultaat. En heb je een paar honderd euro die je over de balk kan smijten, kijk dan misschien naar boutique waxen van Mitchell and King of hoger segment Raceglaze.

Ik krijg wel meteen zin om te gaan waxen nu!
 
Mee eens met bovenstaande, was al ff aan het kijken hoe ik het moest verwoorden maar @350Z en @m@rio hebben dit al perfect gedaan...dit bedoelde ik dus...maak er iets moois van!
Ik heb alleen samples en panel potjes dus daar zul je niet veel aan hebben, anders mocht je best wat lenen.
 
Mooi dat er zoveel verschillende producten zijn. Ieder roept zijn eigen favoriet en voor je het weet zit je naar 20 waxen te kijken... Begrijp me niet verkeerd, waardeer de input!

Na wat zoeken en lezen neig ik echter (nog steeds) naar Swissvax en dan vooral de Mirage. Ik ben er van overtuigd dat de Zymol ook een super product is, maar ik ben een beetje opgegroeid met het idee dat Swissvax echt HET product is. Dat gebruikte iemand die mij een beetje aangestoken heeft met het poetsen en dat is bij mij blijven hangen. Ja, dat is puur op basis van de naam, maar daar draait het bij zo'n product natuurlijk ook een beetje om: het gevoel wat je erbij hebt. Op een goed voorbereidde auto zal het echt geen wereld van verschil meer maken welke wax van bijvoorbeeld M&K, Zymol of Swissvax je pakt.

Los van de naam heb ik wat ervaringen zitten lezen. Ik lees eigenlijk alleen maar positieve berichten. De reviews van Swissvax die ik tegenkom zijn ook precies wat ik zoek:

"Mirage is a great wax,you might get a bit more from shield in the durability factor,but mirage is the one to go for if in for a real paint glow."

"I haven't seen any wax that gives the same warm oily gloss and deep reflections to the paint"

"You can literally leave the wax on there for 24 hours, come back to it and it will buff off like it's only been on there 10 minutes. This is a stark contrast to some other boutique waxes, and almost all of the cheaper price-point waxes. There is no hardship what-so-ever. It won't stain trim or cake on to the paintwork."

Ze maken tevens ook nog waxen die specifiek voor bepaalde lakken bedoeld zijn (samurai voor Japanse lak of Reflexus voor dure Toyota's), maar volgens wat reviews is de Mirage de beste uit de reeks met 40% carnauba en ik geloof eerlijk gezegd niet zo in die special voor een lak verhaaltjes. Wat als je delen hebt die een keer gespoten zijn? Mag het dan daar niet op...?
Concorso lijkt me ook een super product, maar twijfel of deze nog eens bijna 100 euro meer waard is. Als ik een wax van hun ga bestellen pak ik in ieder geval ook de cleaner fluid erbij.

Iemand hier toevallig ervaring met Mirage of Concorso en de Cleaner Fluid?
 
Dat was uiteraard te verwachten;)

Die mirage ziet er ook goed uit! Niet heel zuinig, Swissvax geeft aan 6-8 applicaties uit een pot van 200 ml te halen en dit elke 4 maanden te herhalen.

Ik zou zeggen, doen en laat ons weten hoe het bevalt!
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@350Z die 6 tot 8 applicaties is uitgaande van met de blote hand aanbrengen. Met een pad zou je een auto of 15 uit een potje moeten halen (zoals gebruikelijk uit 200ml geloof ik). Dat met de blote hand vind ik helemaal niks. Heb dat ooit geprobeerd maar doe mij maar gewoon een pad. Verdeelt mooier en is zuiniger in gebruik.

Heb eens een info aanvraagje gestuurd naar Swissvax.
 
Daar heb je gelijk in, ik vond het wel lachen om eens te doen, maar met pad is inderdaad zuiniger!
 
Nou, de bestelling is geplaatst. Ben toch maar voor de Concorso gegaan. Als je dan toch belachelijk dure wax koopt kun je ook net zo goed voor de mooiste gaan... Tevens de cleaner fluid meebesteld. Hoe erg kan het zijn om met een rib minder te leven? Is allemaal de schuld van @Altos :p