• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitbreiding van polijstmachine

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.744
193
26
Zwolle
Goedenavond allemaal!

Ik heb gisteren mijn DAP 900 V3 verkocht. Aangezien er nieuwe Polishing Power DAP's aankomen. En ik ook graag weer een beetje up to date wil zijn :rolleyes:

Nu zit ik een beetje met een dilemma...

Ga ik voor een of twee nieuwe DAPjes?
Of ga ik voor één nieuwe Rupes Bigfoot Mark 3 Deluxe ?
Ik heb sinds enkele maanden de Rupes Nano Ibrid in huis. Opzich wel tevreden over. Maar deze heb ik gekocht aangezien er geen alternatieven zijn.
Ik gebruik de machines enkel hobbymatig. 1x per jaar de eigen auto's doen. En zo affentoe een auto voor een ander.
Met mijn DAP 900 V3 heb ik nog nooit wat te kort gekomen. Echter vond ik deze machine wel gehorig en niet echt stabiel (trillen).
De Rupes Mark 3 LHR15 kost €599 in de Deluxe kit. Voor dit bedrag koop je bijna 3 Losse Dapjes.

Ik heb op dit moment:
1x DAP 900 V3 met 3,5 Steunplaat
1x Pro 900 Rotary met 5.5 Steunplaat
1x Rupes Nano Ibrid Short Neck

Graag jullie meningen en advies. misschien is er nog een betere optie

Groeten,
Roy
 
Ik denk dat je het beste eens in onze showroom de machine’s kan vergelijken en testen.
Alleen dan kan je objectief een keuze maken!

Vooral het verschil dap EVO plus en rupes 15 mark 3 zal een interssant uitkomst zijn.

Iedereen hier zal een andere persoonlijke voorkeur hebben.
Als ik je een persoonlijk advies mag geven, ik zou voor een dap EVO plus gaan samen met een mini.
En dat in combo met je ibrid maakt je erg flexibel.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb nu een dap 900 v2 en overwoog ook een rupes lhr15 en later een 75e. Maar met de aangekondigde dap modellen denk ik toch dat het een Evo plus en mini worden, vooral omdat het alleen hobby matig is.

Een ibrid blijft gewoon op het verlanglijstje staan natuurlijk :D.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en RoyR
Voor de duidelijk @RoyR : Je hebt een DAP900V3 verkocht, en hebt er nu nog één liggen? Ik denk dat je gewoon eerst de nieuwe machines in de showroom uit moet proberen (al zijn er bij de definitieve versie nog een aantal aanpassingen gekomen ten opzichte van de proefmachines), en neem dan je oude DAP mee om te vergelijken qua geluid/trillen (binnen is altijd anders dan als je buiten staat te werken, dus als je op dezelfde plek kunt vergelijken, krijg je een beter beeld). Een ander punt ter overweging: met een DAP kun je makkelijk de steunplaat wisselen, bij veel andere machines gaat dat niet zo makkelijk (en als dat wel lukt, krijg je een machine die net zo trilt/kabaal maakt als een DAP).

Ook een punt ter overweging: steeds meer nieuwe auto's krijgen allerlei randen/knikjes in het plaatwerk, voor mij reden om naar een mini te gaan in plaats van een machine met 5,5" pads of groter.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb indertijd lang getwijfeld voor een Flex 7-12 80. Rupes kwam bij mij uiteindelijk op nr. 2.
Nog nooit spijt gehad van de aankoop, sterker ik pak hem altijd als ik de DAP pak en soms als ik een klein plekje moet corrigeren pak ik alleen nog maar de Flex.
Zoals @Cordoba zegt, ook erg handig met de knikjes/vouwen etc.

Maar vergelijk in de winkel, dat is wel het beste.
Tip: Dikke portemonnee meenemen en budget van te voren vaststellen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Voor de duidelijk @RoyR : Je hebt een DAP900V3 verkocht, en hebt er nu nog één liggen?

Klopt! Ik had een DAP met 5.5 steunplaat. En een dap erbij met een 3.5 steunplaat.

De 3.5 dap, kun je dus vergelijken met de mini ;)

Ook een punt ter overweging: steeds meer nieuwe auto's krijgen allerlei randen/knikjes in het plaatwerk, voor mij reden om naar een mini te gaan in plaats van een machine met 5,5" pads of groter.
Ben ik helemaal met je eens! Ik heb al vaker auto's gedaan met de 3.5 pads. Gewoon precies om die reden! :no_mouth:

Als ik je een persoonlijk advies mag geven, ik zou voor een dap EVO plus gaan samen met een mini.
En dat in combo met je ibrid maakt je erg flexibel

Ik heb nu nog een DAP 900 v3 met 3.5 steunplaat erop. Dus dat is voor mij nu de mini ;). De 'nieuwe' mini heeft ook maar 550 watt. En mijn oude dap 900 heeft 880 watt als ik me niet vergis. Dus vraag me af of het verstandig is om wel voor zo'n nieuwe mini te gaan.




Maar vergelijk in de winkel, dat is wel het beste.
Tip: Dikke portemonnee meenemen en budget van te voren vaststellen.

Vergelijken in de winkel is inderdaad het beste. Alleen is dat even 230km rijden heen en terug! :no_mouth:
 
@RoyR - De nieuwe DAP Mini heeft ook meer uitslag. Leuk voor meer correctie/finish, maar op echt lastigere werkvlakken kan je niet lekker langs dingen snijden, lijkt mij. Een DAP900 met kleinere plate is dan strakker mee te werken.

Maar.. Wanneer wordt iets dusdanig klein/lastig, dat je ook gewoon je Ibrid kan pakken i.p.v de ''kleine'' DAP.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en RoyR
Ik heb nu nog een DAP 900 v3 met 3.5 steunplaat erop. Dus dat is voor mij nu de mini ;). De 'nieuwe' mini heeft ook maar 550 watt. En mijn oude dap 900 heeft 880 watt als ik me niet vergis. Dus vraag me af of het verstandig is om wel voor zo'n nieuwe mini te gaan.


Vergelijken in de winkel is inderdaad het beste. Alleen is dat even 230km rijden heen en terug! :no_mouth:

Persoonlijk vind ik dat lekkerder werken op een 500 als 900, maar ook de mini kan en mag je natuurlijk testen
En we hebben goede koffie:yum

P.s. Ik rijd ook gewoon naar Zwolle om te winkelen met mijn vrouw hoor ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Voor de duidelijk @RoyR
Ook een punt ter overweging: steeds meer nieuwe auto's krijgen allerlei randen/knikjes in het plaatwerk, voor mij reden om naar een mini te gaan in plaats van een machine met 5,5" pads of groter.

Ik heb mijn grote machine met 15mm slag verkocht hierom.

Heb nu enkel nog een mini machine met 75mm steunplaat en 10mm slag icm 85mm en 100mm pads.

Als hobbymatig gebruiker mis ik de grote machine niet.
 
@m@rio - Ik snap je punt, maar ik doelde op het feit dat Roy al een DAP900 V3 + kleine plate heeft en daarmee lastigere stukken kan doen. Een Mini, of wat anders met zo'n 12mm uitslag, is niet fijn om langs stootstrippen en dergelijke te snijden door zijn grotere uitslag.

Ik pak mijn DAP + kleine plate alleen voor delen waar ik simpelweg niet lekker bij kan komen, dus bijvoorbeeld langs stootstrippen en dergelijke. Met een 12mm wordt dit ook weer lastiger.

Dat je voor grotere panelen geen Ibrid pakt, dat lijkt mij logisch. :p
 
@morphf Je gaf eerder in een reactie (staat er niet meer in maar kwam wel per mail notificatie) aan dat ik ook een andere BP op de V2 kan zetten. Ik heb destijds al een 3inch Flexipad gekocht voor mijn DAP900 V2, welke ik dus constant moet wisselen.

Zoals gezegd overweeg ik een Evo Plus i.p.v. een Rupes LHR15 mk2/3 aangezien het echt hobbymatig is en er al aangegeven is dat de machines erg op elkaar lijken.

Eén optie is dus om de V2+3inch Flexipad naast de Evo Plus te houden, de andere optie is de V2 te vervangen voor een Evo Mini. Het verschil zit hem met name in de uitslag, en het formaat van de machine (hoewel ik met de V2+3inch ook wel uit de voeten kan, en de handgreep van de mini verder uitsteekt dan de V2 behuizing als ik het zo zie). Als ik de mini zou halen zie ik niet echt de toegevoegde waarde meer van de V2, of ga ik die 7mm extra uitslag echt goed merken op kleinere werkvlakken?
 
Op kleine vlakke merk je zeker een verschil tussen de 8 mm uitslag van de dap en 12mm van de evo of rups mini.
Persoonlijk zou ik de 900v2 er gewoon lekker naast houden, het komt altijd van pas.
Mijn inziens is dat waardevoller als de prijs die je er voor krijgt als je hem verkoopt.

Maar wees welkom in de showroom, daar kan je ook even met de mini spelen en vergelijken.
Ook kan ik dan eventueel onze 500 met 3" flexipad er naast leggen om te vergelijken.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en expor
Beetje mosterd na de maaltijd omdat ik pas nu weer wat tijd vind om op het forum rond te neuzen, maar in de keuze voor machines zouden dit mijn overwegingen zijn:

Een 'grote' machine met een 'redelijke' uitslag:
- DAP nieuwe model plus
- Rupes 15
- DAP 900 V3 (8mm uitslag)

Kleinere machine
- DAP EVO mini
- Rupes mini

Uiteraard heb je ook nog Flex op de markt, maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Als ik naar de nieuwe Polishing power machines kijk, dan zijn dit sowieso pracht machines voor de prijs. Kwaliteit laat niks te wensen over anders dan je eigen klacht over trillen/lawaai van de 900V3. Dit heb ik ook zo ervaren.
Zelf gebruik ik nu al een tijdje de Rupes mini en 15 mark II naast de rotary. Wat ik merk, is dat ik de 15 op de grote oppervlaktes heel fijn vind. De machine stuurt zichzelf, trilt amper en is mooi stil.
De mini is veel luidruchtiger, maar het voordeel wat ik nu lijk te zien ten opzichte van de EVO mini, is de vorm van de behuizing. De rupes heeft de handgreep aan de bovenkant niet, waardoor hij op nog krappere plekjes kan komen, denk ik.

Echter, als ik nu machines aan zou schaffen, zou ik voor de 15mm DAP EVO plus gaan, en de EVO mini. Prijs/kwaliteit is top en die mini is zo handig, eigenlijk denk ik alle machines in dat formaat. Flink uitslag, 12mm, maar zo handzaam dat je overal kan komen (zeker als jij die Nano al hebt).
 
  • Leuk
Reactions: expor
Op dit moment heb ik een Flex rotary (met 3 steunplaten van 125, 90 en 70 mm) een DAP900 en een Rupes Mini. Ik ben aan het kijken om wat uit te breiden en ik neig naar een Rupes LHR21. Waarom die? Ik heb het gevoel dat een LHR15 of Duetto te dicht bij de DAP zitten en op de plekken waar ik de 21 niet kan gebruiken kan je meestal ook de 15 of Duetto niet gebruiken (vermoed ik), dus zal je op die plekken toch de Mini of rotary moeten pakken.

Anderzijds zou ik ook een Ibrid kunnen kopen om de kleine delen nog beter aan te pakken.

Wat denken jullie? Waar hebben jullie ervaring mee?
 
Licht er ook een beetje aan wat voor auto’s je wil gaan doen, zelf gebruik ik de 21 het meest van allemaal!
21mk2= werkt heerlijk snel met goede correctie is op mijn e92 op de meeste plaatdelen te gebruiken .
15mk2=ja ik heb er 1 maar gebruik em amper zegt verder niks over de machine maar meer wat over de soort auto’s die hier voorbij komen.
Duetto (12mm uitslag)= gebruik ik vaker dan de 15 simpelweg omdat de behuizing lekker compact is en wendbaarder werkt heerlijk zeker op bv zijpanelen/deuren is deze net wat lichtere machine een uitkomst.
19 Rotary = tja ik heb em maar mijn eigen auto’s behoeven doorgaans weinig correctie net als de meeste andere auto’s die voorbij komen. Tis wel een erg fijne en redelijk stille machine maar ook deze gebruik ik veel te weinig in de praktijk.
Flex pxe= tja vrij nieuw in de collectie maar vind em nu al super!

Zo kijk ik een beetje tegen de machines aan en hun toepassingen aan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Jansen