• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitdeuken zonder spuiten waarschuwing

Dreier-Reihe

Detailing guru
15 feb 2016
548
128
40
Breda
Hey detailers,

ik wilde mijn verhaal even delen over uitdeuken zonder spuiten.

Na mijn rondje polijsten vorige maand was de lak van de Twingo goed strak. Leuke wax erop en genieten. Maar deze week blootgesteld aan een aantal gevaren, zoals een APK en het herstellen van hagelschade op vooral het dak.

Misschien naïef, maar ik dacht dat uitdeuken zonder spuiten geen effect zou hebben op de lak. Niets is echter minder waar.

Van tevoren heb ik nog nadrukkelijk gezegd dat hij niet door de wasstraat mocht. So far, so good, want dat is dus ook niet gebeurd, ik moest hem alleen even zelf wassen van tevoren. Prima natuurlijk.

Echter nu bij terugkomst zie ik lakdefecten.

-(ondiepe) krasjes van 1-2 cm daar waar de deukjes zaten, goed waarneembaar op t dak.
-Halve motorkap onder suuper veel swirls, echt spinnenwebben! Waarschijnlijk met een doek gaan wrijven terwijl er veel scherp stof op lag (het stoft enorm bij schadeherstelbedrijven)
-Last but not least een deur vol met hologrammen van een rotary (bij navragen: sommige deukjes die er niet 100% uit gaan, worden licht gewetsand en dan gepolijst). Dus hologrammen én de wax weg uiteraard.

Conclusie: bij schadeherstel waarbij je hele auto onder handen genomen wordt, heeft een exterior detail van tevoren geen enkele zin. Je kunt erna opnieuw beginnen... Lekker, zo laat in het seizoen.

Sorry dat ik geen foto's heb, maar hologrammen en swirls kennen jullie vast wel.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ben je mooi klaar mee. Ik weet niet of het mag, maar is het misschien een idee om een lijst te maken met alle garages/schadeherstellers die goed werk leveren en waar je beter weg kan blijven? Dat lijkt mij enorm handig.
 
Ja het is de vraag of die krasjes prutswerk zijn of een logisch gevolg van het UZS. Daarom vraag of iemand hier ervaring ermee heeft.
De deukjes zijn er in ieder geval uit, en ze hebben zelfs een 3 niet-hagel deukjes weggehaald, op zeer storende plekken (B stijl, motorkap), waarvan ik dacht dat het spuiten zou worden. Dat dan weer wel! Nu die deuken daar eruit zijn, kan ik gaan proberen met lakstift en wetsanden de auto verder strak te krijgen.

Het rotary polijsten doet denk ik 99% van de herstellers, en met een doek over stof wrijven...tja ik zeg maar niks.
 
Ik heb zo'n 2 weken geleden een hele lijst deukjes uit mijn auto laten halen. De man die dit deed, die was uiterst nauwkeurig! Het enige wat ik hem met de lak heb zien doen, is een deukje groter tikken met een hout/kunststof-ding om hem vervolgens beter te kunnen aanpakken.


Greetz
 
Ik laat deukjes er ook altijd uitwippen... maar heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Ze polijsten het wel lokaal als ze klaar zijn... en treffen hierbij niet de voorbereidingen die wij doen.

Het bedrijf waar ik heen gaat gebruikt geen rotary maar een Rupes mini.
 
Het is heel normaal dat er kleine krasjes ontstaan bij het uitdeuken, ik heb dit al zo vaak gezien! Een goede uitdeuker polijst ze inderdaad lokaal met een kleine rotary zoals al gezegd werd.

Dat de auto vol hologrammen en swirls zit, snap ik dan ook niet zo goed, en zou ik ook zeker niet blij mee zijn. Succes met de exterior detail!
 
Ben je mooi klaar mee. Ik weet niet of het mag, maar is het misschien een idee om een lijst te maken met alle garages/schadeherstellers die goed werk leveren en waar je beter weg kan blijven? Dat lijkt mij enorm handig.

En wat heeft de voor nut? Stel dat een bedrijf goed aangeschreven staat en de desbetreffende medewerker die je auto doet, heeft een off-day?

En wat de ene een goed bedrijf vindt, vindt de ander weer compleet ruk.

Gewoon je "verlies" nemen, handen uit de mouwen steken en lekker zelf aan de slag gaan. Als je auto er 24/7 365 dagen per jaar er spik en span bij zou staan, dan is er geen reet aan deze hobby.

Just my 2 cents.
 
Dank weer voor de reacties!

Ik ben werkelijk 1 minuut verontwaardigd geweest, vooral omdat ik op elk paneel weer iets nieuws ondekte. Daarna had ik zoiets van, ach dan hebben we weer werk. Dus zoals Nicknameless al zegt, handen uit de mouwen. Het was puur dat ik van tevoren niet verwacht had dat dit zou kunnen gebeuren...haha.
En een vriend van me werkt ook bij dit schadeherstelbedrijf en is de secuurheid zelf. Dus heb ook hele goede ervaringen daar!

Wel denk ik erover om ze toch eens op te bellen en mijn bevindingen te delen, ze hadden nog nooit meegemaakt dat ze de auto niet mochten wassen en er was zelfs een medewerker die vroeg of ik zijn auto ook wilde detailen! Dus ze weten dat de lat voor mijzelf hoog ligt. Misschien kan ik eruit halen dat ik op een zaterdag hun garage mag gebruiken voor de volgende detail van mn auto.
 
  • Leuk
Reactions: a3gtron en Cordoba
Misschien kan ik eruit halen dat ik op een zaterdag hun garage mag gebruiken voor de volgende detail van mn auto.

Bam! Dat zou super zijn; Niet zeiken over hun prutstwerk, maar wél even aangeven dat dit niet acceptabel is... tenzij je 1-2 dagen bij hun in de garage even een plekje in beslag mag nemen om te detailen :p
 
Als de werkmethode ruk is, komt het niet van een off-day
Een professioneel bedrijf laat dit niet gebeuren of is er open over

Jaren terug konden ze er nog mee wegkomen
Dat was de tijd dat je ze nog goede doeken moest geven voor ze begonnen
Inmiddels moeten ook dit soort bedrijven weten wat detailen is
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Een paar weken terug mijn auto ook 2 dagen achter moeten laten bij schadeherstelbedrijf. Om krassen in de bumper (door de lak heen) te laten herstellen, en zelf nog een paar honderd euro bijgelegd om ook de motorkap te laten spuiten omdat ie vol zat met steenslag.

Vooraf duidelijk aangegeven (ook met papier ín de auto) dat ie niet door de krasstraat mocht, en is ook niet gebeurd. Bij het ophalen kreeg ik ook wel (positieve) opmerkingen over de staat van de lak. Maar ik heb ook behoorlijk wat slordigheid bij dit schadebedrijf ontdekt: op het moment dat de auto voor mij werd neergezet om mee te geven, constateerde ik dat kunststof bumperstrip niet vervangen was, terwijl dit wel op de bon stond. Daarnaast het stuk dat voor eigen rekening was, was de afgesproken prijs ineens ex. BTW, dus na hevig protest mijnerzijds werd dit aangepast, en maakte men er een prijs incl. BTW van. Daarnaast nog wat kleine puntjes die 99% van de mensen niet eens bemerkt hadden. In mijn geval waren ze dus niet zo verrast over het 'wasverbod' het lijkt me vreemd dat ze dat nog nooit gehad hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
En wat heeft de voor nut? Stel dat een bedrijf goed aangeschreven staat en de desbetreffende medewerker die je auto doet, heeft een off-day?

En wat de ene een goed bedrijf vindt, vindt de ander weer compleet ruk.

Gewoon je "verlies" nemen, handen uit de mouwen steken en lekker zelf aan de slag gaan. Als je auto er 24/7 365 dagen per jaar er spik en span bij zou staan, dan is er geen reet aan deze hobby.

Tuurlijk kan het een keertje fout gaan, of kan iemand een slechte dag hebben, maar dit (swirls in de motorkap, hologrammen in de deuren) hoort volgens mij niet, of je nou een slechte dag hebt of niet. Zeker niet als de klant dringend heeft aangegeven dat de auto niet mag worden gewassen én als het bedrijf ziet dat de auto duidelijk in opperbeste staat is.

En ja, ik steek zelf ook graag de handen uit de mouwen en de auto zal natuurlijk nooit helemaal perfect zijn omdat er dagelijks in wordt gereden. Maar het is een ander verhaal als ik net 3 dagen van mijn vrije tijd heb besteed aan het detailen van de auto en ik een maand later weer opnieuw kan beginnen omdat een professioneel schadeherstelbedrijf de boel heeft beschadigd. Stel dat je net een dure coating hebt aangebracht die je met dezelfde vaart weer kan verwijderen omdat iemand met een vieze doek over de auto heeft staan boenen. Daar heb ik de tijd niet voor en dan wordt het nog een dure aangelegenheid ook.

Persoonlijke voorkeur is natuurlijk ook erg belangrijk, als iedereen hier het er over eens is dat Carclean een goede winkel/webshop is, dan moet er ook (enigszins) een scheiding gemaakt kunnen worden tussen bedrijven waar wij, als detailers, terug zouden komen en waar we niet naar toe willen gaan. Ik zou er zo een paar aan kunnen wijzen waar ik niemand naar toe zou sturen, omdat ze simpelweg de kennis niet hebben om een goed resultaat te leveren.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Jansen Er is wel een behoorlijk verschil tussen CarClean en autoschadebedrijven. CarClean is een bedrijf dat vooral spullen verkoopt (en advies geeft), het detailen dat daar gebeurd, daar hebben weinig klanten ervaring mee, dus winkel/webshop is bepalend, niet de diensten (detailing) die verricht worden. Bij autoschadebedrijven is veel afhankelijk van handelingen/vaardigheid van mensen, dat betekent in mijn optiek dat het veel gevoeliger is voor welke persoon er aan je auto heeft gewerkt.

Als een medewerker van CC een off-day heeft, kan ie een verkeerd advies geven, of je een ander product verkopen dan je vraagt, maar het product dat je krijgt zal in principe nog steeds een goed product zijn. Als een medewerker van een schadebedrijf zijn dag niet heeft, is de kans dat ie geen maximaal resultaat bereikt aanzienlijk groter, daarnaast zal er bij een schadebedrijf meer verschil zijn of je door medewerker A of door medewerker B wordt geholpen.