• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitgebreide test: Monello Non-Ferro vs CarPro Iron.X

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.675
200
Berkel en Rodenrijs

Omdat ik vond dat deze test ook op dit forum gezien moest worden, heb ik hem geleend. ;) Patrick: hartelijk dank voor deze uitgebreide test!


Monello Non-Ferro vs. CarPro Iron-X

NonFerroIronX.jpg


De verpakking:
De Monello Non-Ferro wordt geleverd in een karakteristieke zwarte fles, de Iron-X in een transparante fles (op de foto een 1 literfles, product is overgegoten...)
Beide flessen zijn voorzien van een sprayer. De Monello en Iron-X zijn beide verstelbaar, van een rechte gerichte straal tot een brede nevelbroes.

Inhoud:
Beide producten worden in een 500ml verpakking geleverd (in deze test). Tevens is de Iron-X ook leverbaar in een verpakking van 1000ml, al dan niet refill.
De Monello is tot op heden slechts leverbaar in de 500ml verpakking.

Geur:
De Iron-X heeft een zeer penetrante lucht, vergelijk het met peroxide die in een kapperszaak gebruikt wordt. De Non-Ferro heeft een vriendelijker geurtje in zich.

Prijs:
Beide zijn aan elkaar gewaagd qua prijs. De Monello kost € 12,99 (adviesprijs) en de Iron-X kost € 12,50 (adviesprijs)

Test:
Om de kracht van beide producten te testen, heb ik op mijn werk diverse metalen gebruikt, te weten:
- gegalvaniseerde spaanplaatschroef 4.0x40
- rvs (a2) spaanplaatschroef 4.0x40
- chromen schroef 4.0x40

glazen1.jpg

In elk glas heb ik een gelijke hoeveelheid gedaan van 10ml. Zo is eventuele invloed van meer of minder product uitgesloten.

glazen2.jpg

Alle schroeven liggen ondergedompeld in het product.

glazen3.jpg

glazen4.jpg

De test heb ik gedaan op donderdagochtend rond de klok van 07:30 uur. Om +/- 15:00 uur heb ik deze foto genomen.

glazen5.jpg

Zoals je ziet, is de verkleuring van de Iron-X een stuk donkerder, maar dat wil niet zeggen dat het product ook sterker is. Waarschijnlijk is de reactie gewoon sneller.

Close-up Iron-X
glazen6.jpg

Close-up Monello Non-Ferro

glazen7.jpg

Update 22-12-2013:

Sinds de schroeven in de glazen liggen, is er het een en ander veranderd.

glazen8.jpg

Close-up Iron-X

glazen9.jpg

glazen10.jpg

Close-up Non-Ferro

glazen11.jpg

glazen12.jpg

Hoe is het met de schroeven?

Alle schroeven op een rijtje.
Van links naar rechts:
1ste rij: nieuwe gegalvaniseerde schroef, schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro
2de rij: nieuwe rvs schroef, rvs schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro
3de rij: nieuwe chromen schroef, schroef uit de Iron-X, schroef uit de Non-Ferro

schroeven1.jpg

Close-up gegalvaniseerde schroef:

schroeven2.jpg

Close-up rvs schroef:

schroeven3.jpg

Close-up chromen schroef:
schroeven4.jpg

Er is duidelijk te zien dat de gegalvaniseerde schroef het meest heeft geleden van de Iron-X. De schroef is zichtbaar dunner geworden, de spoet van het schroefdraad is bijna de helft
Voor degene die het niet geloven, ik zal de schroeven meenemen naar de Carclean Oliebollenavond, kun je het zelf zien.

Zo zag de grond eruit nadat ik de glazen leeg had gegooid en de boel geprobeerd heb weg te spoelen. Zo paars heb ik het nog nooit gezien...
Over naar de test op de velgen.

Men neme een vuile velg, in dit geval een van de voorwielen aangezien deze het meeste voor de kiezen krijgen qua remstof enz.
De velg zou net zo schoon moeten zijn als de streep die ik gemaakt heb....

Links de Non-Ferro, deze bleef langer 'plakken' op dezelfde plek zodat het product goed kan inwerken. Foto's zijn achter elkaar genomen.

Rechts de Iron-X. Deze gleed sneller naar beneden waardoor het effectief minder z'n werk kan doen.

Op onderstaande video wordt links de Monello Non-Ferro gespoten en rechts de Iron-X.


- de Non-Ferro 'plakt' langer op zijn plek, hierdoor kan het product langer zijn werk doen
- de Iron-X vloeit redelijk snel weg.
- de Non-Ferro schuimt iets meer
- de NOn-Ferro heeft meer en/of sterkere reinigingseigenschappen, te zien aan de '50/50' van de velg


Let op! Alle filmpjes zijn onbewerkt, niet versneld afgespeeld, in de filmpjes gesneden of wat dan ook. Wat je ziet, is de real time.

Nadat ik de velg heb schoon gemaakt met een klein scheutje PB slick&suds en een washmitt, heb ik dezelfde velg nogmaals behandeld met Non-Ferro en Iron-X

- bij de eerste sessie heeft de Non-Ferro al meer ijzerverontreinging verwijderd.
- bij de 2de sessie 'bloed' de Iron-X nog meer dan de Non-Ferro.

In deze video heb ik een outsider erbij gepakt, namelijk de Wolfs Chemicals Deironizer Decon Gel, daarna de Iron-X en daarna de Non-Ferro.

- Wolfs doet gewoon niets, tenminste, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg laat pas. Je moet dus engelengeduld hebben
- daar waar de Wolfs stopt, gaat Iron-X vrolijk verder
- daar waar de Iron-X stopt, gaat Non- Ferro verder

Omdat ik blijkbaar niet erg lang kan filmen met mijn telefoon, stopte deze er ineens mee net op het moment dat ik de Non-Ferro wilde sprayen op de velg.
Vandaar een aparte video, wel aansluitend op de 3de
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch vind ik het ergens jammer dat hij niet zo fel en snel verkleurt als de Iron-X, een beetje hetzelfde gevoel als je met schuim in de emmer hebt. Het hoeft niets te zeggen over de eigenschappen, maar het gevoel dat er iets gebeurt is ook wel belangrijk.
 
Het gevoel krijg ik zodra de velg instant schoon is tov nog resterende zwarte spikkels overgebleven.

Het paarsige "bloeden" is mooi inderdaad maar het eindresultaat telt voor mij.
 
Ik heb ook niet de indruk willen wekken dat het proces belangrijker is dan het resultaat. Vandaar mijn voorbeeld met de shampoo.
 
Puntje betreft de geur:

CarPro heeft nu een LS(lemon scent) versie die verbeterd zou moeten zijn qua geur. Misschien correcter om die dan te gebruiken. Overigens schijnt de werking hetzelfde te zijn, duswel niet verbeterd, wat verder geen consequenties zal hebben voor de test dan. Of dat ook zo is weet ik niet. Niet gfetest.
 
Ik denk dat die geur niet zo interessant is, wij hebben Non-Ferro niet ontwikkeld op de geur.

Bovendien heb ik de LS geroken en die ruikt gewoon hetzelfde alleen een zweempje citroen erdoor.
 
mooi testje. heel interessant spul die non ferro. zeker de moeite om aan te schaffen.
Had hem wel eens willen zien tegen de nieuwe van Dodo Juice, daar deze ook lekker dik is... Hmm mss een goed idee om zelf ff te doen.

eventjes een side-note. De Wolf's Chemicals zegt duidelijk zelf dat deze 5- 10 minuten moet inwerken, en deze bevat een middel dat het niet zo heftig gaat "bloeden".
 
Allereerst wat opmerkingen over de test met de schroeven:
- de opmerking dat de spoed (niet de spoet) is gehalveerd na de reininging lijkt me regelrechte onzin: de spoed van een schroef is namenlijk hoeveel de schroef naar binnen/buiten gaat bij één volledige omwenteling. Dus een spoed van 0.75 betekent dat een schroef bij een volledige omwenteling 0.75 mm in/uit het materiaal komt. Ik neem aan dat je bedoeld hoeveel draad
er nog op de schroef zat na de test.
- wat is het nut van de test met deze schroeven: RVS, chroom en zink(gegalvaniseerd) zijn nu niet bepaald de meest voorkomende materialen voor lichtmetalen velgen. Als test voor de invloed van de middelen op wielbouten(niet gedemonteerde wielen) is het mogelijk wel van belang.

Overigens kan RVS wel degelijk ijzer bevatten. Er zijn veel soorten RVS, en daar zijn dus ook soorten bij die aardig wat ijzer bevatten, dus dat zou de reactie met de RVS schroeven verklaren.


Wat ik me ook afvraag: hoe heb je de schone streep gemaakt (voor aanvang van de test) op de velg?
 
Klopt wat codoba zegt. Je hebt zelfs rvs soorten die gewoon roesten, omdat zoals aangeven daar meer ijzers in mengeling zitten. Wij hebben hier ook rvs met lichten roest spikkels om die reden. Dat rvs is ook gewoon weg goedkoper.
Dat de gegalvaniseerd schroef dunner is geworden zal wel zijn dat de gegalvaniseerden laag eraf is en het metaal.
 
2shiny;348951 zei:
Had hem wel eens willen zien tegen de nieuwe van Dodo Juice, daar deze ook lekker dik is... Hmm misschien een goed idee om zelf ff te doen.
De Dodo Ferrous Dueller is een heel stuk dikker, dat heeft weer zijn eigen voor- en nadelen. Leuk om ze naast elkaar te testen!

Cordoba;348952 zei:
wat is het nut van de test met deze schroeven: RVS, chroom en zink(gegalvaniseerd) zijn nu niet bepaald de meest voorkomende materialen voor lichtmetalen velgen. Als test voor de invloed van de middelen op wielbouten(niet gedemonteerde wielen) is het mogelijk wel van belang.
Gegalvaniseerd: Remklauwen van bepaalde merken auto's. Bepaalde balanceerloodjes en bepaalde merken die hun al het plaatwerk gegalvaniseerd hebben om roesten te beperken. Heb je lakbeschadiging tot aan de galvanisatielaag, dan komt het product dus ook daar. Let op dat deze producten niet primair en alleen bedoeld zijn om velgen te reinigen.

RVS: Uitlaatdelen, sommige velgen uit meerdere componenten, raamdelen van bepaalde auto's (cabrio's), deurgrepen, sierlijsten, wielbouten, schroefjes, bepaalde bruggen en verbindingsdelen, ventieldopjes en zo zal er nog wel wat te verzinnen zijn.

Chroom: verchroming komt op heel veel auto's voor, dus ook de chromen schroef is op een nuttige manier bloodgesteld als je het mij vraagt.

Ik vind de test leuk gevonden, misschien in de praktijk minder voor de hand liggend, maar het laat wel zien dat Non-Ferro doelgerichter te werk gaat en dat is niet onbelangrijk in mijn visie.

schippersss;348954 zei:
Dat de gegalvaniseerd schroef dunner is geworden zal wel zijn dat de gegalvaniseerden laag eraf is en het metaal.
Ik heb het idee dat er meer af is dan alleen de galvanisatielaag, tenminste zo ziet het eruit.
 
Tim bedankt voor de toelichting, al waren mijn vragen in principe naar de uitvoerder/bedenker van de test gericht.

Inderdaad zijn balanceerloodjes tegenwoordig meestal van zink, en wat de andere items betreft: als je het alleen voor gedemonteerde wielen gebruikt niet zo van belang. Als je af en toe een complete auto ermee behandeld wel.

Vraag over de 'schone streep' is overigens pure nieuwsgierigheid, hoe ie die gemaakt heeft. Omdat aangegeven is dat de 'schroeven' naar de oliebollenavond komen, neem ik aan dat de tester ook hier op het forum komt.
 
Als aanvulling: hoe roestvast RVS is wordt bepaald door het percentage chroom. Vanaf 12% chroom is RVS"roestvast" onder normale omstandigheden. En RVS bestaat altijd voor het grootste gedeelte uit ijzer. En voor wie mij niet gelooft: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal