• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

'Uithardtijd' Collinite 915

Joost91

Detailing chief
21 jan 2010
688
103
Ermelo
Al even gezocht, maar kon niet echt een antwoord vinden op mijn vraag:
Ik heb zojuist Collinite aangebracht op 'n Corsa. 2-3 minuten later weer uitgebuft. Hoeveel uur heeft de eerste laag nodig om uit te harden?
Tempratuur in de loods (staat dus binnen) is 16 graden. Luchtvochtigheid 65.

Ik wil er namelijk nog een tweede laag overheen aanbrengen, i.p.v twee keer EX-P en 1 keer Collinite.
 
Over het algemeen kun je tussen twee lagen wax een uurtje of wat aanhouden (2-3?) maar mooier is 12-24 uur.
 
Duidelijk, dankjewel.:)

Mooiste zou dus zijn morgenvroeg ergens, maar vanavond om een uur of vijf een nieuwe laag aanbrengen kan dus ook.:)
 
Waar worden die tijden op gebaseerd? Als je een swipetest hebt gedaan en de eerste laag hebt uitgebuft lijkt het me dat er direct een nieuwe laag overheen kan. Ik zou niet weten waarom niet.
 
Omdat me niet lijkt dat de waxlaag dan gelijk volledig is uitgehard?
Ik denk dat dat uitharden pas echt gebeurd nadat je 'm uitgebuft hebt...
 
Omdat sommige waxen nog wel eens willen "na zweten". Als je er dan een tweede laag over zet veeg je de eerste laag mee zeg maar. Zo krijg je dus wax vegen/ poetskringen onder je tweede laag wax.
 
Met EXP heb ik eerst een 20 minuten (buiten) gewacht voor afnemen, net als de Blackhole na swipe een 30 minuten nodig had om uit te buffen.
Daarna idd. 12 uur (of meer) aanhouden kreeg ik een heel mooi resultaat mee.

Collonite schijnt nogal snel hard te worden van wat ik had gelezen? (heb het zelf niet daarom)
 
na het uitbuffen is de wax zeker nog niet volledig uitgehard, als je 2e laagje zet dan 'pers' je de 1e weer in en als die dus niet hard genoeg is kan je vage vegen e.d. krijgen
 
Dus voor tweede laag van hetzelfde, beter de volgende dag verder of (UV???) -lampen erop zetten als je sneller door wilt?
(zet zelf een tweede laag pas bij de volgende wasbeurt..)
 
Vraag me eerlijk gezegd af of UV lampen helpen bij een wax als Collinite.
Denk dat dat meer geschikt is voor C-Quartz e.d?
 
Ik ga mee met IbizaSigno. 2-3 uur.. als je echt zeker wilt zijn na 12 uur. Maar 915 is naar mijn ervaring niet zo'n zweetgevoelige carnaubawax. Ik heb vrij vaak 2 lagen 915 achter elkaar gesmeerd en eigenlijk nooit problemen gehad.

Verder hoef je met een sealant als EXP geen rekening te houden met zweten, het is immers een sealant. De wachttijd die je daar neemt is om de polymeren goed met elkaar te laten hechten.
 
Hi Mcshine,

Ik heb veelvuldig collinite gebruikt waaronder de 915 en ook de 845 vloeibare variant. ik breng altijd twee lagen aan. Dus dun aanbrengen, kort laten drogen tot het mat wordt en daarna gelijk uitbuffen met een zachte supervezeldoek. Zo ga ik de hele auto rond en daarna ga ik nog een keer "het klokkie rond". In theorie zou die eerste laag best wel een paar uur mogen uitharden omdat je met het aanbrengen van de tweede laag anders de eerste weer wegneemt.

Ik doe dat dus niet want tijdgebrek....en toch merk ik dat de auto na die tweede laag meer glans vertoont en gladder aanvoelt. Dus die tweede laag gelijk na de eerste zet wel zoden aan de dijk. Maar wellicht niet zo effectief als dat je 12 uur wacht of zo.

Overigens is de duurzaamheid hierna dik langer dan een half jaar.

Maar ook een met de DAP aangebrachte enkele laag 845 staat dik een half jaar. De meesten hier hebben niet zoveel geduld om die duurzaamheid tot het uiterste te testen, want die brengen veel vaken een laagje aan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten GdV
 
Ben je dan niet een soort van 'glazing'-laag aan het aanbrengen: er op en er weer af met deze wax dan haal ze zga de gehele laag er weer af.
Wat achterblijft is minimaal en zie ik eerder als een soort 'opvulling' zoals een glaze ook doet. Je zet een vlak laagje en daarop de daadwerkelijke waxlaag.
Of het wat is of niet geen idee ( nooit geprobeerd ) maar als je er tevreden over bent .... zeker blijven doen !