• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitpoetsen hardwax

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Tim; Rabo ligt momenteel plat ( nachtelijke uren ) maar de betaling volgt z.s.m. ( na het slapen ).

Na het lezen van enkele adviezen omtrent een met Protech behandelde auto alvast Collinite Wax besteld, waxpads en poetsdoeken.
( Aangezien Tim met Protech werkt durf ik dit alles gerust aan )

Maar .......... Wat is nu de beste manier om hardwax UIT te poetsen.
Lekker met het handje of geniet een exc.rot. machine de voorkeur ????

Tja Tim, nu stel ik je wel voor een dilemma. Of moet ik de machine meer zien als een goed middel om te cleanen en polijsten, wat ik overigens toch niet kan doen op een bestaande Protech laag.

Kortom, hoe kun je hardwax het beste uitpoetsen ???
 
Wat betreft de wax, dun, dun, dun, dun, dun aanbrengen :!
Dan kun je het gewoon met een microfiber doek uitpoetsen.

P.s. had ik al gezegd dat je de wax dun moet aanbrengen :-b
 
Ik aanbrengen en uitpoetsen van Collinite doe ik met de hand ondanks dat ik een machine heb.
Gaat net zo snel (en nauwkeuriger) met de hand. En idd. DUN aanbrengen met de CC applicator.
De machine wordt alleen voor het polishen/cleanen gebruikt.
meuh
 
Collinite ,fantastisch product...

Alleen moet je er wat met je koppie bij zijn ,zeer dun aanbrengen en juist lang genoeg laten curen.. Meestal rond de 4-5 minuten. Dan is aanbrengen en uitpoetsen een plezier..:)^
Gewoon kwaliteits microvezel doeken gebruiken en je hebt geen enkel probleem..

De machine wordt vooral gebruikt voor krasbehandeling ,waxen gaat natuurlijk ook maar dat doe ik nog steeds liever met de hand..
 
B.K. zei:
Collinite ,fantastisch product...
Alleen moet je er wat met je koppie bij zijn ,zeer dun aanbrengen en juist lang genoeg laten curen.. Meestal rond de 4-5 minuten. Dan is aanbrengen en uitpoetsen een plezier..:)^
Gewoon kwaliteits microvezel doeken gebruiken en je hebt geen enkel probleem..De machine wordt vooral gebruikt voor krasbehandeling ,waxen gaat natuurlijk ook maar dat doe ik nog steeds liever met de hand..

OKAY ..... Maar dat CUREN. Ik lees wat dat betreft enkele totaal verschillende adviezen.
4 - 5 minuten. Anderen spreken van 1 uur curen ...........

Tja, ergens er tussenin dan misschien .............. ???? Leon
 
nicknameless zei:
Wat betreft de wax, dun, dun, dun, dun, dun aanbrengen :! Dan kun je het gewoon met een microfiber doek uitpoetsen. P.s. had ik al gezegd dat je de wax dun moet aanbrengen :-b

Okay; bedankt voor de tips nicknameless, maar vergeet de volgende keer niet te vermelden dat je het DUN aan moet brengen. :D

Leonneke
 
Over het curen van een wax hetvolgende:
Een natuurlijke wax moet meestal maar enkele minuten curen maar een synthetische wax (= sealant) moet soms behoorlijk lang curen. Ook de weersomstandigheden zijn van belang.
Een hulpmiddel om te weten of de wax gecured is is de swipetest. Je gaat met je vinger eens snel over de lak (je tekent met je vinger bijvoorbeeld een komma) en als waar je geveegd hebt een propere (glanzende) streep achterblijft zonder waxrestjes of veegjes dan is de wax klaar om af te nemen.
 
Leonneke zei:
OKAY ..... Maar dat CUREN. Ik lees wat dat betreft enkele totaal verschillende adviezen.
4 - 5 minuten. Anderen spreken van 1 uur curen ...........

Tja, ergens er tussenin dan misschien .............. ???? Leon

Simpele manier is de 'swipetest'. Je haalt een schone vinger als het ware in een 'swipe' over de lak waar je de wax op hebt aangebracht. Wanneer de lak waar je met je vinger over bent gegaan mooi glanst is de wax klaar om afgenomen te worden. Zie je nog een vettige waas is dit een teken dat de wax nog niet lang genoeg gecured heeft.
 
Inderdaad Swipe-Test..Voor de Colli ,is het bij mij meestal rond de 4-5 minuten.

Uren lijkt me wat veel voor een wax ,het langer er op laten zitten heeft geen voordelen ,eens gekuurd kan ie gewoon worden afgenomen.
 
nicknameless zei:
Was er al gezegd dat je een wax dun moest aanbrengen? :-"

Volgens mij nog niet, maar ik begrijp nu waarom ......... Als je de wax dun aanbrengt krijg je hem er beter af met je vinger tijdens de swipe test. :)^

De reacties zijn behoorlijk eensluidend en duidelijk. Swipe.
Overigens ben ik niet bekend met al deze termen .......... Tijd voor een topic of verklarende woordenlijst. Of is die er al ????
 
Hoewel het topic aan mij gericht is (is niet perse nodig hoor, er zitten genoeg enthousiastelingen hier), zijn velen me al voor geweest! Dank u allen!
 
Tim zei:
Hoewel het topic aan mij gericht is (is niet perse nodig hoor, er zitten genoeg enthousiastelingen hier), zijn velen me al voor geweest! Dank u allen!

Jajaaa;

Inmiddels heb ik al een aantal websites mogen bezoeken van enkele zeer professionele detailers. Ik raak besmet merk ik. Ga deze week de eerste stapjes zetten in detailland. Leuk om mezelf voor te bereiden omdat ik binnen enkele maanden een Barchetta wil gaan aanschaffen. Die kan ik dan direct onder handen nemen ..................

Leonneke