• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Upgrade Professionelen Detailing Producten

Dutch Vertigo

Detailing guru
3 mrt 2020
144
108
32
Limburg, Roermond
Hallo, ik ben bezig met het uitzoeken van mijn ‘’Professionele’’ detailing producten.

Ik heb al heel wat research gedaan over basis detailing kennis, Ook veel producten bekeken maar er is zoveel keuze en lees zoveel verschillende meningen, ben benieuwd op welke producten jullie vertrouwen ?
Ik wil eigenlijk de basis hebben om alle voertuigen te kunnen detailen en voorzien van lak bescherming. Nu lees ik dat je niet alles gewoon moet mixen. Wat sluit mooi op mekaar aan, is professioneel en op vrijwel alle situaties (voertuigen) toepasbaar ?
Ik heb tot nu toe gebruik gemaakt van
Mequiars Ultimate Wax,
Miguairs Ultimate Quick Wax,
Meguiars Gold Shampoo. Deze shampoo gebruikt ik voor pre-wash met foam gun, en vervolgens ook voor de handwas.
Overige dingen met Heuts/Action spullen gedaan, maar zoek nu wat beters.

Ik heb een Beta Mini Polijst Machine 75mm en een grote Flex Polijst Machine.
Voor het polijsten gebruik ik momenteel:
3M Perfect-it III fast cut XL + bijhorende groene pads
3M Perfect-it III Extra fine polijstpasta plus + bijhorende gele pads
3M Perfect-it III Ultrafine SE polijstpasta + bijhorende blauwe pads
3M Perfect-it III Hoogglans beschermer

Wil binnenkort een grote bestelling gaan plaatsen, heb echt advies nodig.
Producten moeten een Professioneel resultaat kunnen leveren, en mogen maar hoeven niet perse de goedkoopste te zijn.
Producten die ik zelf heb uitgezocht en producten waar ik naar opzoek ben:

Alles reiniger: Meguiars All Purpose Cleaner
Pre-wash: Monello Foam Lance kit + Monello Artico Magico
Shampoo: Meguiars Shampoo Plus
GLAZE: Chemical Guys Black Light + Chemical Guys Butter wet wax
WAX Rode lak: ???
WAX Zwarte Lak: ???
WAX Witte Lak: ???
PLASTIC Reiniger/Conditioner: Maguiars Detailing All Season Dressing
Leer Reiniger/Conditioner: ???
Glasreiniger: ???
Dashboard/Stuur/Console delen Reiniger/Conditioner: ???
Banden: ???
Velgen: ???
Polish Pads Cleaner: ???
Microvezel Doeken om polijst/wax resten te verwijderen: ????
Microvezel Doeken Droog maken: ????
Beste klei + Lube: ???

Wat gebruiken jullie ? Of beter gezegd over welke producten zijn jullie erg tevreden en zouden jullie mij deze adviseren ?

Bedankt voor het lezen van dit topic, En bedankt voor eventuele reacties!

Greetz Jean
 
Beste Jean, ik ga even een aanname doen hier:

Ik denk dat jij nog niet veel ervaring in de vingers hebt, wel heel veel gelezen en uitgezocht maar echt auto's van top tot teen Detailen volgens mij nog niet.
Anders zou je weten dat een goede wax op elke kleur kan, welke en hoeveel doeken je nodig hebt en hoe je ze schoonmaakt, dat er niks mis is met Meguiars spullen maar dat ze wel wat overpriced zijn tegenover vele andere merken.

Ik wil even voorop stellen dat ik je absoluut NIET aan het afzeiken ben maar je wil behoeden voor een veel gemaakte fout door mensen die "professioneel" willen gaan.
Deze vraag komt een iedere paar maanden voorbij hier en keer op keer blijkt dat de bedoelingen zeer goed zijn, de inzet ook maar de basis wordt snel overgeslagen.

Is je flex ook een Rotary? Waarom geen dual action apparaten?

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is maar dit is de indruk die je met bovenstaande vraag bij mij wekt. Misschien kun je eerst eens voor jezelf bedenken wat je doel is want je kunt makkelijk voor €3000,- spullen kopen, vrolijk en vol goede moed aan een auto beginnen (van een ander) en binnen 1 minuut door de lak gaan, materiaal verkeerd gebruiken of iets dergelijks en dat alleen omdat je te snel iets voor ogen hebt.
Merken mixen is helemaal prima als er met mixen bedoeld wordt dat je eerst polijst net het ene merk en daarna een stap verder met een ander merk.

Alle spullen die CC verkoopt kunnen in de juiste handen het beste resultaat geven, er is geen een merk wat alles het beste doet of magisch je detail tijd verkort met 50%.
Ik durf zelfs te stellen dat er hier op het forum minstens 30 man zit die met de spullen van CC een beter, meer doordacht, veilig (respect voor de lak dikte) en blijvend resultaat kan geven dan welke YouTube goeroe dan ook.

Dus, niks mis met ambitie, er is veel mogelijk maar met kilometers in de benen win je de race, niet persé met een dure fiets.

Er staat hier ergens op het forum een fantastisch stappen plan, neem je die door en pas je die toe op auto's dan heb jij je professionele resultaat zonder de risico's en onnodig (duur) spul op de plank voor ieder merk en iedere kleur.

Nogmaals, ik zeik je niet af maar wil je helpen uit deze illusie te komen.

Gr. Michel
 
Laatst bewerkt:
Beste Jean,

Allereerst +1 voor @Altos
Gezien je vragen en een blik in je kast met poetsspullen, mogen we gerust aannemen dat je nog weinig kennis en ervaring hebt met "detailen". Het lijkt mij dan ook nog erg voorbarig om nu al over de stap te denken naar "professioneel" auto's te detailen voor anderen. Ik zou je ook adviseren om je voorlopig nog heel goed in te lezen en bijvoorbeeld de nodige YouTube video's te kijken om wat meer kennis van zaken te krijgen en daarnaast eerst betere kwaliteit spullen aan te gaan schaffen en deze te gaan gebruiken op je eigen auto en dan eventueel eens van een familielid of buurman.
Het zal meer uit kennis en ervaring moeten komen dan het hebben van "de beste spullen" om auto's van anderen te gaan detailen.

Succes!
 
Hoi! Hier het verhaal van een ook net gestarte semi-profi detailer. Inmiddels anderhalf jaar 'ervaring' in het vak, en ik weet nog maar 10% van het wereldje.
  1. Tip 1: Lezen is bij lange na niet genoeg. Je moet het vooral doen, en ook ervaren. Daarbij hoort ook het maken van fouten. Brand een keer door de lak heen, maak een keer vlekken en krassen, probeer verschillende combinaties van machine-middel en ervaar de verschillende lakken. Van fouten leer je, dat heb ik ervaren. En ik ben blij dat ik heb geleerd op mijn eigen auto's, en niet op die van een betalende klant...
  2. Tip 2: Er is geen 'best product / beste methode'. Ieder product heeft zijn eigen voor- en nadelen. Ik zelf ben wel erg fan van bepaalde merken, en werk ook graag met alle producten van één leverancier, maar dit is niet altijd meteen het beste. Je moet uitvinden welke producent voor jou werkt. Of dit nou Monello, Infinity Wax of Meguiars is, dat maakt verder niets uit.
  3. Tip 3: Kijk eens naar de AMMO NYC - Training Academy. Dit heeft mij erg geholpen. Kijk hierbij naar de Beginners-serie voor de basiskennis, en naar de Advanced-serie voor de professionelere kennis. (Youtube - AMMO NYC - Training Academy).
  4. Tip 4: Werk ENORM voorzichtig met 3M Perfect-It... Ik heb er heel veel fouten mee gemaakt in het begin van mijn 'carrière'. Het spul wordt voornamelijk gebruikt door schadeherstellers, en werkt hierom soms TE goed. Je brand snel door de lak heen, neemt veel Clearcoat af en doet meer dan 'poetsen'. Ik zou eerder beginnen met een nieuwe Dual Action Polisher met bijbehorende middelen (de sets van CarClean bijvoorbeeld), om eens een paar auto's te poetsen tegen een laag bedrag en eens wat ervaring op te bouwen. Dit heb ik ook gedaan. Het verdiende qua geld niet veel, maar qua ervaring weet ik nu beter hoe ik moet omgaan met auto's. Liever wat minder verdienen en wat meer ervaring, dan een hoge prijs vragen en hiervoor (sorry) slecht werk leveren.
  5. Tip 5: Er is geen enkele combinatie die voor ieder voertuig werkt. Uiteraard heb ik een bepaalde range aan producten en pads die op elke auto wel 'werken', maar in principe dien je op iedere auto met het lichtste wat je in huis hebt te starten, te kijken of het resultaten boekt, en hierop je methode weer aan te passen. Ook dit hele principe wordt uitgelegd door de AMMO Training Academy.
Ik hoop dat ik je hiermee iets meer heb kunnen helpen. Zoals Altos ook al noemt, wil ik je niet bang maken of negatief de grond in boren. Ik wil je wel behoeden voor fouten die ik in het begin gemaakt heb, toen ik net als jou met weinig kennis begon met detailen voor anderen.

Succes kerel!
 
+1 voor de zéér uitgebreide en goed bedoelde reacties hierboven!

Ik zie nu een leerling-kok die in zijn keukentje met trots zijn nieuwe professionele messen-set laat zien en ook een mooie koekenpan heeft gescoord. In de keuken zie ik peper en zout, een glazen snijpank en een maatbeker. Vol moed vraagt hij de chefkok waar 'ie de beste kip kan kopen, want hij wil de lekkerste spareribs maken. ;)

In jou geval zou ik dus jezelf verdiepen in de producten die je nu allemaal opnoemt. Niet de merken of types, maar de basis omtrent de stappen. Zo ontdek je meteen wat een product kan doen, hoe dit werkt, wat een product goed of slecht maakt, maar vooral wat JIJ fijn vind.


Na verdiepen in de juiste stof, kan je makkelijk jouw lijstje zelf invullen. En zelfs als je dan voor een vermogen aan spullen besteld, moet je nog aan de gang ermee en zal je zien dat niet alles naar wens is of juist wel.
 
Hey, damn veel reacties! Dankjewel. Jullie trekken wel veel conclusies haha.

Ik heb 2 jaar in een autoschade bedrijf gewerkt en een opleiding autospuiter gevolgd, Ik heb daarna verder gaan leren en monteur geworden. Ik wissel nog wel eens in wat ik wil zodra ik me begin te vervelen haha. Ik weet/begrijp dus wel het een en ander over auto's, spuitwerk en lak.
In het verleden altijd of verschillende werkplekken voornamelijk 3M spul tegengekomen, vandaar dat ik Meguiars koos omdat het een dochteronderneming van 3M NL (Althans dat heb ik ooit zo vernomen) dus ik dacht dat het daarmee wel goed zat.
Ik heb me in het verleden nooit heel diep in het detailen verdiept en ik ben er de laatste weken ineens heel gestresseerd en enthousiast over. Er valt voor mij veel te leren.

Beste Jean, ik ga even een aanname doen hier:

Ik denk dat jij nog niet veel ervaring in de vingers hebt, wel heel veel gelezen en uitgezocht maar echt auto's van top tot teen Detailen volgens mij nog niet.
Anders zou je weten dat een goede wax op elke kleur kan, welke en hoeveel doeken je nodig hebt en hoe je ze schoonmaakt, dat er niks mis is met Meguiars spullen maar dat ze wel wat overpriced zijn tegenover vele andere merken.

Ik wil even voorop stellen dat ik je absoluut NIET aan het afzeiken ben maar je wil behoeden voor een veel gemaakte fout door mensen die "professioneel" willen gaan.
Deze vraag komt een iedere paar maanden voorbij hier en keer op keer blijkt dat de bedoelingen zeer goed zijn, de inzet ook maar de basis wordt snel overgeslagen.

Is je flex ook een Rotary? Waarom geen dual action apparaten?

Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo is maar dit is de indruk die je met bovenstaande vraag bij mij wekt. Misschien kun je eerst eens voor jezelf bedenken wat je doel is want je kunt makkelijk voor €3000,- spullen kopen, vrolijk en vol goede moed aan een auto beginnen (van een ander) en binnen 1 minuut door de lak gaan, materiaal verkeerd gebruiken of iets dergelijks en dat alleen omdat je te snel iets voor ogen hebt.
Merken mixen is helemaal prima als er met mixen bedoeld wordt dat je eerst polijst net het ene merk en daarna een stap verder met een ander merk.

Alle spullen die CC verkoopt kunnen in de juiste handen het beste resultaat geven, er is geen een merk wat alles het beste doet of magisch je detail tijd verkort met 50%.
Ik durf zelfs te stellen dat er hier op het forum minstens 30 man zit die met de spullen van CC een beter, meer doordacht, veilig (respect voor de lak dikte) en blijvend resultaat kan geven dan welke YouTube goeroe dan ook.

Dus, niks mis met ambitie, er is veel mogelijk maar met kilometers in de benen win je de race, niet persé met een dure fiets.

Er staat hier ergens op het forum een fantastisch stappen plan, neem je die door en pas je die toe op auto's dan heb jij je professionele resultaat zonder de risico's en onnodig (duur) spul op de plank voor ieder merk en iedere kleur.

Nogmaals, ik zeik je niet af maar wil je helpen uit deze illusie te komen.

Gr. Michel
Michel:
- Als ik veel ervaring had zou ik hier niet zijn met deze vragen.
- Ik ben gaan zoeken naar een goede wax, leerde al snel dat er veel keuze is en veel meningen over zijn. Ik ben toch echt al vaker tegen gekomen dat bepaalde merken/type wax beter werken op bepaalde kleuren, lak en dat de eigenschappen behoorlijk ver uit mekaar lopen.
- Ik wil professioneel spul heb ik gezegd, ik heb niks gezegd over Pro willen gaan in de zin van mezelf verkopen als een pro detailer. Ik wil er wel beter in worden en er zijn mensen genoeg die graag hebben dat ik op hun auto los ga, en als ik dat doe gaat dat echt wel goed komen. Zeg niet dat het een pro detail is, maar ze zijn toch wel tevreden. Ook hoef ik er niet rijk van te worden wat dan ook.
- Met de vraag welke producten goed samen gaan bedoel ik wat is een goede combi, aangezien sommige producten heel zeker niet goed samen gaan. Je kan bv een wax en sealant combi doen maar moet wel kijken dat de additieven van beiden producten goed samen gaan. Nu zal dat met wax volgens mij wel meevallen, maar het is wel iets wat tussen verschillende producten fout kan gaan.
- Mijn vragen in dit topic willen weten welken fietsen er zijn en welke goed zijn. En ik heb graag goed spul, en probeer dus een paar km minder te lopen door mensen met ervaring te vragen.


Ik heb vaker lak gepolijst, geschuurd en gespoten. Ik heb weinig ervaring met al het spul wat je er nog meer op kan smeren, en ben me nog aan het verdiepen in alle beschermende lak verzegelingen. Ik ga hier zelf ook wel mee testen, maar het ik wil gewoon weten waar de echte detailers mee werken, en waarom ze dat doen ? Dan bespaar ik mezelf geld, tijd en moeite door de slechte producten niet te kopen.

Dus ik ben gewoon heel benieuwd naar stel je zou alles goed doen en je niet zou kijken naar een paar euro. Wat zijn dan de beste producten ?
En ik ben benieuwd naar welke producten jullie gebruiken ?

Bedankt voor de reacties!:cool:
 
Hey Jean!

Beter teveel info dan te weinig.
Net als alle ander berichten en onderstaande, denk ik (wij) met je mee en vallen je niet aan. Zeer zeker niet. ;)

- Ik ben gaan zoeken naar een goede wax, leerde al snel dat er veel keuze is en veel meningen over zijn. Ik ben toch echt al vaker tegen gekomen dat bepaalde merken/type wax beter werken op bepaalde kleuren, lak en dat de eigenschappen behoorlijk ver uit mekaar lopen.
Wax is iets wat bizar persoonlijk is. Naamsbekendheid, merk, prijs, kleur, geur, verpakking, historie en stiekem regelmatig zelfs de smaak. (Ikke niet, hoor!) Wanneer een wax specifieker gericht is op ''iets'', dan is dit vaak niet zo bijzonder als het klinkt. Wanneer een wax duur is omdat hij specifiek op rode/oranje lakken zó goed is, dan is er vaak iets van een toegevoegd pigment o.i.d. toegevoegd. Denk bijv. aan de DodoJuice waxen, zoals Purple Haze, Orange Crush, Blue Velvet, etc.

Om het dus simpel te maken: Wat zoek je in een wax?
* Standtijd?
* Wetlook?
* Verwerking?
* Prijs?
* ... etc etc.

Een wax is bij een detailer de kers op de taart qua looks, maar voornamelijk bescherming. Middels goed polijsten behaal namelijk 90% van je resultaat.
Een goede wax tegen een eveneens goede prijs zijn bijv. Collinite waxen; Vloeibare 845, vaste 476S en 915. Makkelijk aanbrengen, simpele swipetest en weer makkelijk afnemen, goede eigenschappen.


- Ik wil professioneel spul heb ik gezegd, ik heb niks gezegd over Pro willen gaan in de zin van mezelf verkopen als een pro detailer. Ik wil er wel beter in worden en er zijn mensen genoeg die graag hebben dat ik op hun auto los ga, en als ik dat doe gaat dat echt wel goed komen. Zeg niet dat het een pro detail is, maar ze zijn toch wel tevreden. Ook hoef ik er niet rijk van te worden wat dan ook.
Ik had al dit idee, dat je gewoon goed spul wilde en niet meteen zelf als uiterst vakkundig beschouwde. ;) Maar daarop volgde;
''Nu lees ik dat je niet alles gewoon moet mixen. Wat sluit mooi op mekaar aan, is professioneel en op vrijwel alle situaties (voertuigen) toepasbaar?''
''Producten moeten een Professioneel resultaat kunnen leveren.''


Dit is het 'm nou net... De producten leveren geen professioneel resultaat, maar de gebruiker.

Als de klanten ''toch wel tevreden zijn'', dan kan het je een hoop tijd en moeite schelen door een simpele aanpak te doen. Denk dan aan goed wassen, kleien waar nodig, polijsten met de rotary's, glazen en aftoppen met een wax. Kort en krachtig, in de breedste zin.
Veel van mijn details waren voor mensen die geen poetsbeurt wilden, maar waarschijnlijk een scherper oog voor detail hadden dan ikzelf. ;)


- Met de vraag welke producten goed samen gaan bedoel ik wat is een goede combi, aangezien sommige producten heel zeker niet goed samen gaan. Je kan bv een wax en sealant combi doen maar moet wel kijken dat de additieven van beiden producten goed samen gaan. Nu zal dat met wax volgens mij wel meevallen, maar het is wel iets wat tussen verschillende producten fout kan gaan.
From the top of my head... kan ik even geen combi's verzinnen van producten. Uiteraard geen Cleaner-waxen over een glaze, waxen met veel oplosmiddelen over een sealant, etc.
Het is bijv. ook maar zelden dat Merk A verschillende producten heeft voor bij verschillende stappen, maar als je plotseling Merk B daar tussen gooit, dat het dan ''fout'' gaat.

Dus ik ben gewoon heel benieuwd naar stel je zou alles goed doen en je niet zou kijken naar een paar euro. Wat zijn dan de beste producten ?
En ik ben benieuwd naar welke producten jullie gebruiken ?
ik wil gewoon weten waar de echte detailers mee werken, en waarom ze dat doen ? Dan bespaar ik mezelf geld, tijd en moeite door de slechte producten niet te kopen.

Om in herhaling te vallen; Dit is het 'm nou net... De producten leveren geen professioneel resultaat, maar de gebruiker.

Stel dat de prijs van een product gekoppeld is aan de kwaliteit ervan. Dan zou een kundige gebruiker met een scala aan goedkope en dus niet goede producten alsnog een goed resultaat kunnen behalen. ;)

Het lijkt mij stug dat wanneer ik jou de vraag zou stellen; ''Ik wil zelf schades gaan afhandelen en heb al een compressor. Welke lakken/harders/plamuren/spuitpistolen/ovens/etc etc.zijn het beste?'' ... dat dit te beantwoorden is zonder het antwoord; ''Nou.. Dit is zo simpel nog niet! Er zijn vele stappen, producten en materialen die iemand als ''het beste'' kan zien, maar een ander werkt liever op een andere manier of met andere spullen.''


Als je wilt, wil ik best een lijstje maken van producten bij elke stap. Dit zal dan automatisch uitgebreider worden dan het lijstje in de startpost. :D
 
Hey Jean!

Beter teveel info dan te weinig.
Net als alle ander berichten en onderstaande, denk ik (wij) met je mee en vallen je niet aan. Zeer zeker niet. ;)


Wax is iets wat bizar persoonlijk is. Naamsbekendheid, merk, prijs, kleur, geur, verpakking, historie en stiekem regelmatig zelfs de smaak. (Ikke niet, hoor!) Wanneer een wax specifieker gericht is op ''iets'', dan is dit vaak niet zo bijzonder als het klinkt. Wanneer een wax duur is omdat hij specifiek op rode/oranje lakken zó goed is, dan is er vaak iets van een toegevoegd pigment o.i.d. toegevoegd. Denk bijv. aan de DodoJuice waxen, zoals Purple Haze, Orange Crush, Blue Velvet, etc.

Om het dus simpel te maken: Wat zoek je in een wax?
* Standtijd?
* Wetlook?
* Verwerking?
* Prijs?
* ... etc etc.

Een wax is bij een detailer de kers op de taart qua looks, maar voornamelijk bescherming. Middels goed polijsten behaal namelijk 90% van je resultaat.
Een goede wax tegen een eveneens goede prijs zijn bijv. Collinite waxen; Vloeibare 845, vaste 476S en 915. Makkelijk aanbrengen, simpele swipetest en weer makkelijk afnemen, goede eigenschappen.



Ik had al dit idee, dat je gewoon goed spul wilde en niet meteen zelf als uiterst vakkundig beschouwde. ;) Maar daarop volgde;
''Nu lees ik dat je niet alles gewoon moet mixen. Wat sluit mooi op mekaar aan, is professioneel en op vrijwel alle situaties (voertuigen) toepasbaar?''
''Producten moeten een Professioneel resultaat kunnen leveren.''


Dit is het 'm nou net... De producten leveren geen professioneel resultaat, maar de gebruiker.

Als de klanten ''toch wel tevreden zijn'', dan kan het je een hoop tijd en moeite schelen door een simpele aanpak te doen. Denk dan aan goed wassen, kleien waar nodig, polijsten met de rotary's, glazen en aftoppen met een wax. Kort en krachtig, in de breedste zin.
Veel van mijn details waren voor mensen die geen poetsbeurt wilden, maar waarschijnlijk een scherper oog voor detail hadden dan ikzelf. ;)



From the top of my head... kan ik even geen combi's verzinnen van producten. Uiteraard geen Cleaner-waxen over een glaze, waxen met veel oplosmiddelen over een sealant, etc.
Het is bijv. ook maar zelden dat Merk A verschillende producten heeft voor bij verschillende stappen, maar als je plotseling Merk B daar tussen gooit, dat het dan ''fout'' gaat.



Om in herhaling te vallen; Dit is het 'm nou net... De producten leveren geen professioneel resultaat, maar de gebruiker.

Stel dat de prijs van een product gekoppeld is aan de kwaliteit ervan. Dan zou een kundige gebruiker met een scala aan goedkope en dus niet goede producten alsnog een goed resultaat kunnen behalen. ;)

Het lijkt mij stug dat wanneer ik jou de vraag zou stellen; ''Ik wil zelf schades gaan afhandelen en heb al een compressor. Welke lakken/harders/plamuren/spuitpistolen/ovens/etc etc.zijn het beste?'' ... dat dit te beantwoorden is zonder het antwoord; ''Nou.. Dit is zo simpel nog niet! Er zijn vele stappen, producten en materialen die iemand als ''het beste'' kan zien, maar een ander werkt liever op een andere manier of met andere spullen.''


Als je wilt, wil ik best een lijstje maken van producten bij elke stap. Dit zal dan automatisch uitgebreider worden dan het lijstje in de startpost. :D

Oke ik snap je punt. Ik ben mezelf blind aan het staren op producten die ik eerst maar eens goed moet leren gebruiken.
Beginnen bij de basis later pas dingen proberen en niet te afgeleid raken.:joy:
Ik zoek een wax/glaze met wet-look voor het show & woow effect zegmaar voor de goed weer plezier autos/motors.
En voor de gewone autos meer bescherming tegen weer en verkeer.

Ik ga denk ik maar niet telang meer producten vergelijken, en gewoon voor elke stap een product uitkiezen waarschijnlijk van Meguiar dan.
Toch, een lijstje waar je zeker goed mee zit zou wel fijn zijn. :p
 
Meguiars ben ik geen fan van. Er zitten prima producten tussen, met name uit de pro-lijn, maar verder spreekt het mij allemaal niet aan. Over het algemeen vrij duur en is er altijd wel een beter product van een ander merk, voor minder geld.

Ik kan morgen wel even een lijstje maken.

Ik denk dat jij het moet zoeken in;

1) Sterke prewash / Stripdown-achtige producten.
2) Wassen en Reinigen.
3) Kleien indien nodig.
4) Polijsten. (Roterend met huidige machines)
5) Glaze. (Rotary's)
6) Wax.
7) Dressing (Banden/trims)
...
 
De lijst in de eerder geplaatste link, heb je die al een gelezen? :p Ik werk die soms bij omdat links soms veranderen en ook de producten, maar globaal gezien krijg je daar wel een idee van hoe-of-wat. Ik mis momenteel een complete harde schijf waar ik enorm veel foto's/video's/etc. op heb staan.

Ik ga er even van uit dat je met je huidige machine's gaat werken én snel veel resultaat wilt behalen. Onderhoudsmatige stappen, producten en materialen skip ik dan dus ook. Ik zal proberen een volgorde van stappen aan te houden:

1) Prewash: AutoGlym - Multiwash TFR.
... LSP-veilige/pH-neutrale foams werken prima als onderhoud, maar op auto's die simpelweg goede reiniging nodig hebben en nog vervolgstappen krijgen, daar wil je gewoon een krachtige reiniging. Dit spul is tot 1:30 verdunbaar in een drukpomp, dus met 5L kom je een eind. (Helaas niet meer bij CC verkrijgbaar)
... Een alternatief die wél bij CC verkijgbaar is, dat is de Auto Finesse - Avalanche welke je kan foamen.
2) Handwas: Dodo Juice - Born to be Mild.
...Vele shampoos zullen prima zijn, maar ik neig toch vaak naar deze. In een literfles al vrij voordelig, in een grotere verpakking uiteraard nog voordeliger. Met een literfles doe je makkelijk een jaar lang een wekelijkse wasbeurt.
3) Reinigers: Monello - Non-Ferro / Gyeon - Tar / Nanolex - Insect Remover.
... Van de twee laatste gebruik ik heel weinig omdat ik dit soort vervuiling blijkbaar weinig tegen kom en/of de voorwas doet al een hoop. Non-Ferro gebruik ik voornamelijk om de velgen te reinigen en te ontdoen van remstof en andere ijzerdeeltjes, maar op lichte kleuren sowieso ook op de lak om dezelfde reden.
4) Kleien: Monello - Dolce Verde / Dodo Juice - Born Slippy Concentrate.
... Redelijk milde klei met een voordelig glijmiddel in concentraat-vorm. Meeste klei voor je geld en met een liter Born Slippy maak je 10L glijmiddel.
5) Polijsten: Je hebt al machines en polijstmiddelen.
... Persoonlijk polijst ik alleen excentrisch. Met een DAP 8mm / BigFoot 21 haal ik in de meeste gevallen prima resultaat, maar op de echte betonlakken moet ik met een rotary aan de gang. Die heb ik echter niet en doe dan ook gewoon de auto niet. :p (Niet rendabel om dan VELE hits te moeten doen)
... Een ontvetter zoals bijv. Nanolex - EX om je werk te controleren en de boel brandschoon te krijgen.
(Ikzelf gebruik veelal IPA 99% welke ik aanleng met demiwater op 1:10. Bij het aanbrengen van coatings loop ik nadien na met Gyeon - Prep of Nanolex - EX)
6) Glaze: Dodo Juice - Lime Prime Lite (Cleaner-Glaze)
... Na 7 jaar heb ik nog steeds mijn eerste flesje van 250ml. Ik gebruik het dus vrijwel nooit. De keren dat ik het gebruikte, was op enkele auto's die goedkoop verkoop-klaar gemaakt moesten worden. Defecten kon ik flink verdoezelen en de kleur leefde enorm op. (Tijdelijk)
7) Wax: Collinite waxen.
... 845 is een vloeibare, hufterproof wax welke je dus makkelijk machinaal aan kan brengen. Prima standtijd, glasachtige glans.
... 476S is een vaste wax welke veelal in de winterperiode wordt gebruikt. Ik gebruikte 'm standaard op lichte kleuren.
... 915 is een vaste wax, welke op donkere kleuren vooral zijn ding doet. Standaard bij donkere kleuren.
... In jouw geval werk je met een glaze en zou ik dus uit/voor de eerste twee waxen kiezen.


APC: Poorboys World - APC+D
... Sterk geconcentreerde APC + ontvettende werking.
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen

... Ik gebruik dit spul echt voor veel verschillende dingen.

Trim dressing: Poorboys World - Natural Look (Interieur)
... Momenteel even géén goed advies voor het Exterieur behalve een merk dat CC niet verkoopt. (Infinity Wax - Rubber & Plastic Wax)

Leder verzorging: Gliptone - Liquid Cleaner en Conditioner / Paardenhaarborstel
... Goed spul, géén rare geuren glimmend leer.

Glasreiniger: Dodo Juice - Clearly Menthol Concentrate.
... Voordelige concentraat-vorm. Gebruik dit spul ook in huis en dergelijke.

Bandendressing: Gyeon - Tire
... Goede standtijd, goed te verwerken.

Polish Pads Cleaner: Poorboys World - Tornado.
... Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt. Ik was mijn pads met warm water en wat Dreft.

Doeken: Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco
... Goede all-round doeken.
... Bij wat gevoeligere lakken en/of coatings gebruik ik de Monello - Senza Bordi's.

Droogdoek: Gyeon - Silk Dryer XL / Monello - Senza Aqua XL / ...
... Ik heb meerdere droogdoeken en deze doen allemaal prima hun ding.
... Ik gebruik altijd een drooghulp in de vorm van een detailngsspray; Poorboys World - Spray&Wipe 1:1.
... S&W is enorm veelzijdig.

MF-wasmiddel: Poorboys World - Typhoon

... Goed onderhoud van MF-doeken is belangrijk. Mijn doeken uit 2015 zijn nog steeds goed.

Doeken / sprayflessen / kwasten / borstels / en meer extra's.
 
Hi Quantox, het bericht dat je hebt geschreven voor Dutch Vertigo heb ik gelezen en meteen als afdruk bewaard in mijn detailers verslagen.
Fijn voor mij te weten dat ik toch al verscheidene van de door jou aangeprzen middelen reeds in bezit heb. Bedankt.
 
De lijst in de eerder geplaatste link, heb je die al een gelezen? :p Ik werk die soms bij omdat links soms veranderen en ook de producten, maar globaal gezien krijg je daar wel een idee van hoe-of-wat. Ik mis momenteel een complete harde schijf waar ik enorm veel foto's/video's/etc. op heb staan.

Ik ga er even van uit dat je met je huidige machine's gaat werken én snel veel resultaat wilt behalen. Onderhoudsmatige stappen, producten en materialen skip ik dan dus ook. Ik zal proberen een volgorde van stappen aan te houden:

1) Prewash: AutoGlym - Multiwash TFR.
... LSP-veilige/pH-neutrale foams werken prima als onderhoud, maar op auto's die simpelweg goede reiniging nodig hebben en nog vervolgstappen krijgen, daar wil je gewoon een krachtige reiniging. Dit spul is tot 1:30 verdunbaar in een drukpomp, dus met 5L kom je een eind. (Helaas niet meer bij CC verkrijgbaar)
... Een alternatief die wél bij CC verkijgbaar is, dat is de Auto Finesse - Avalanche welke je kan foamen.
2) Handwas: Dodo Juice - Born to be Mild.
...Vele shampoos zullen prima zijn, maar ik neig toch vaak naar deze. In een literfles al vrij voordelig, in een grotere verpakking uiteraard nog voordeliger. Met een literfles doe je makkelijk een jaar lang een wekelijkse wasbeurt.
3) Reinigers: Monello - Non-Ferro / Gyeon - Tar / Nanolex - Insect Remover.
... Van de twee laatste gebruik ik heel weinig omdat ik dit soort vervuiling blijkbaar weinig tegen kom en/of de voorwas doet al een hoop. Non-Ferro gebruik ik voornamelijk om de velgen te reinigen en te ontdoen van remstof en andere ijzerdeeltjes, maar op lichte kleuren sowieso ook op de lak om dezelfde reden.
4) Kleien: Monello - Dolce Verde / Dodo Juice - Born Slippy Concentrate.
... Redelijk milde klei met een voordelig glijmiddel in concentraat-vorm. Meeste klei voor je geld en met een liter Born Slippy maak je 10L glijmiddel.
5) Polijsten: Je hebt al machines en polijstmiddelen.
... Persoonlijk polijst ik alleen excentrisch. Met een DAP 8mm / BigFoot 21 haal ik in de meeste gevallen prima resultaat, maar op de echte betonlakken moet ik met een rotary aan de gang. Die heb ik echter niet en doe dan ook gewoon de auto niet. :p (Niet rendabel om dan VELE hits te moeten doen)
... Een ontvetter zoals bijv. Nanolex - EX om je werk te controleren en de boel brandschoon te krijgen.
(Ikzelf gebruik veelal IPA 99% welke ik aanleng met demiwater op 1:10. Bij het aanbrengen van coatings loop ik nadien na met Gyeon - Prep of Nanolex - EX)
6) Glaze: Dodo Juice - Lime Prime Lite (Cleaner-Glaze)
... Na 7 jaar heb ik nog steeds mijn eerste flesje van 250ml. Ik gebruik het dus vrijwel nooit. De keren dat ik het gebruikte, was op enkele auto's die goedkoop verkoop-klaar gemaakt moesten worden. Defecten kon ik flink verdoezelen en de kleur leefde enorm op. (Tijdelijk)
7) Wax: Collinite waxen.
... 845 is een vloeibare, hufterproof wax welke je dus makkelijk machinaal aan kan brengen. Prima standtijd, glasachtige glans.
... 476S is een vaste wax welke veelal in de winterperiode wordt gebruikt. Ik gebruikte 'm standaard op lichte kleuren.
... 915 is een vaste wax, welke op donkere kleuren vooral zijn ding doet. Standaard bij donkere kleuren.
... In jouw geval werk je met een glaze en zou ik dus uit/voor de eerste twee waxen kiezen.


APC: Poorboys World - APC+D
... Sterk geconcentreerde APC + ontvettende werking.
1:100 - Te gebruiken om je ramen mee schoon te maken of als ruitensproeiervloeistof (handig!)
1:30 - Lichte vervuiling. Bijvoorbeeld onderhoud aan kunststof, het reinigen van leer etc.
1:15 - Normale vervuiling. Vlekjes / strepen op kunststof, lichte vlekken op leer, wielkasten, velgen etc.
1:7 - Stevige vervuiling. Vlekken in bekleding. Ontvetten van motoronderdelen etc.
1:1 - Hardnekkige vlekken in tapijt en andere bekleding. Ontvetten van zwaar vervuilde onderdelen

... Ik gebruik dit spul echt voor veel verschillende dingen.

Trim dressing: Poorboys World - Natural Look (Interieur)
... Momenteel even géén goed advies voor het Exterieur behalve een merk dat CC niet verkoopt. (Infinity Wax - Rubber & Plastic Wax)

Leder verzorging: Gliptone - Liquid Cleaner en Conditioner / Paardenhaarborstel
... Goed spul, géén rare geuren glimmend leer.

Glasreiniger: Dodo Juice - Clearly Menthol Concentrate.
... Voordelige concentraat-vorm. Gebruik dit spul ook in huis en dergelijke.

Bandendressing: Gyeon - Tire
... Goede standtijd, goed te verwerken.

Polish Pads Cleaner: Poorboys World - Tornado.
... Ik heb deze zelf nog nooit gebruikt. Ik was mijn pads met warm water en wat Dreft.

Doeken: Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco
... Goede all-round doeken.
... Bij wat gevoeligere lakken en/of coatings gebruik ik de Monello - Senza Bordi's.

Droogdoek: Gyeon - Silk Dryer XL / Monello - Senza Aqua XL / ...
... Ik heb meerdere droogdoeken en deze doen allemaal prima hun ding.
... Ik gebruik altijd een drooghulp in de vorm van een detailngsspray; Poorboys World - Spray&Wipe 1:1.
... S&W is enorm veelzijdig.

MF-wasmiddel: Poorboys World - Typhoon

... Goed onderhoud van MF-doeken is belangrijk. Mijn doeken uit 2015 zijn nog steeds goed.

Doeken / sprayflessen / kwasten / borstels / en meer extra's.

DANKJEWEL! hier kan ik wat mee! Kan ik me research tijd in de belangrijke onderwerpen besteden en al beginnen met oefenen. Dit beantwoord ook mijn vraag van dit topic, heel uitgebreid zelfs echt top! Ik ga me ook aanmelden voor 1 of 2 clinics zoals jullie adviseren, ben heel benieuwd!

Fijn forum dit! En Quantoxx bedankt! Erg behulpzaam en goed advies!
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Mijn opinie is dat je met bovenstaande spullen een eind kunt komen. ;) Gewoon gaan doen en dan loop je vanzelf tegen dingen aan waarbij je denkt;
''Oh, meer/andere doeken is toch wel fijner... Hmm, had ik voor bepaalde dingen toch maar een kwast/borstel... Tja, spul werkt op zich wel goed, maar toch niet mijn ding'... Sh*t, ik heb iets niet'' ... Enzovoorts..

Laatst heb ik wat spullen uit m'n schuur getrokken om een overzicht te krijgen van wat ik moest gaan bijbestellen. En dan kom je erachter dat je nog veel in huis hebt, zelf nog nieuwe en ongeopende dingen. En toch moest ik nog veel dingen bijbestellen, ondanks ik er wel een soort van alternatief van had staan. :p

20200221_171412.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Dutch Vertigo