• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Upgrades HD-gun en Foam gun

dutch79

Detailing chief
14 nov 2010
220
85
Ben momenteel bezig met n paar upgrades.

1e is het 'reviseren' van m'n Autobrite Foam Gun:

UZnWiMQ.jpg


Instructies van ditzelfde foam gun zijn hier te bekijken:


Ik heb de Autobrite al weer zo'n 7,5 jaar geleden aangeschaft en in de tussentijd is het filter al een keer geserviced bij Carclean (omdat deze verstopt geraakt was). Maar dat is zelf dus ook prima te doen (incl al andere onderdelen die goed te demonteren zijn). Momenteel verkopen ze een Monello foam gun. Beetje zelfde principe.
Doorspoelen met schoon water na gebruik is aan te raden om verstoppen van het filter te voorkomen.

De knoppen werken weer soepel en er is wat aanslag intern verwijderd. Binnenkort even uitproberen.
Heb de nozzle size overigens proberen te meten en volgens mij is er een 1.25mm in gezet. Dit werkt (vrij) goed met een instap Nilfisk (C100.5), maar een HD-reiniger met wat meer druk/flow zal waarschijnlijk nog beter werken. Die wordt ook nog een keer geupgrade.

Wordt vervolgd...
 
Laatst bewerkt:
Mijn merkloze eBay sneeuwlans is zo'n 4 jaar oud, maar de bediening is nog steeds soepel en ik heb geen tekenen van verstopping of vervuiling.
Dat doet mij denken aan (a) de hardheid/kwaliteit van het kraanwater en (b) het gebruikte schuimmiddel.

Ik zit in Lelystad, waar naar mijn idee het kraanwater weinig kalk bevat. Mijn schuimmiddel is een-of-ander roze gekleurd merkloos spul uit Engeland dat niet bijster krachtig is.

Welk merk/type schuim gebruik je en hoe is de staat van jouw kraanwater? Dat voor mijn beeldvorming. Dank je en succes met de revisie!
 
Foam die ik lang heb gebruikt was van Monello. De Foam gun is van Autobrite. Nu gebruik ik de Magifoam van Autobrite omdat deze een sterker reinigende werking heeft (alternatief: Bilthamber Autofoam). Omdat ik een keramische coating gebruik is het niet nodig dat de foam pH-neutraal is. Foam van Gyeon is ook boven de 12.
Ons water is ook vrij zacht. Maar ik had ook pas na een aantal jaar last van slechtere foamresultaten. Het is echter vrij makkelijk om het filter eruit te halen (vernieuwen/ontkalken) weet ik nu.

Hier een Foam Gun mod die ik inmiddels heb uitgevoerd bij gebruik van een goedkopere HD-reiniger, om wat betere foam te krijgen:


Het Nilfisk spuitpistool heb ik inmiddels vervangen door een kort pistool met quick release koppelingen en een losse metalen lans, maar dat was al in deze video te zien:

1.
aA4KocB.jpg


2.
hcoE5jg.jpg


3.
KhhTGaI.jpg


Op de MTM-wandhaspel:

YHUaxQ3.jpg
 
Laatst bewerkt:
@dutch79 : fantastisch! Hier ben ik wel jaloers op. Dit is toch een set up wat ik zelf héél graag zou hebben. Dan heb ik het vooral op de gun (super praktisch trouwens om velgen af te spuiten) en de lans. Fantastisch dat de foamfles er ook kan op gekoppeld worden. Quick release koppeling is gewoon schitterend.
 
Ja, het is jammer dat er geen degelijke, plug-and-play oplossing is voor de connector van een Nilfisk slang (click and clean). Dus het beste was in mijn situatie (aangezien ik al een 10m flexibele Nilfisk slang had op n muurhaspel), om op de slang een andere koppeling te laten knijpen. Dan kun je een ander pistool naar keuze gebruiken. Het gebruikgemak van die short trigger guns icm quick release is super idd!
 
Die oplossing is idd super! Ik gebruik standaard de slang van de HD met daarop de originele gun en lans van Nilfisk. Ik heb dacht ik de E145 HD. Aangezien zo'n wandhaspel hier niet aan de muur komt, zou het alleen een gun, lans en nozzle upgrade zijn.
Vind het wel raar dat er geen click and play oplossing is voor Nilfisk, terwijl die er voor Kärcher wel is.

Dit is het uiteinde koppeling ( welke soort?) die erbij mij aan zit:

image_565067.jpg

Dus daarop zou ik dan een gun willen hebben en dan de lans gekoppeld aan de gun.
 
De foto is te onduidelijk, maar ik gok dat je ook een click-and-clean connector hebt? Dan zal je daar ergens n ander meer gangbare connector op moeten laten krimpen. Anders krijg je geen ander pistool aangesloten.
Mbt Karcher weet ik niet, maar die hebben wellicht ook ditzelfde probleem. Die connector is niet zoveel anders volgens mij.
 
Je kan ook de lance aanpassen. Je kan de slang van de HD intact laten zodat deze gewoon in het pistool past. Zo hoef je geen tig verloopstukken van de slang naar het pistool te gebruiken.

Voor m'n Nilfisk hoge druk reiniger heb ik een adapter besteld zodat ik de foamlance en de nozzles kan gebruiken.

Deze komt in de lance van de HD.

13911740981858615429-jpg.jpg


Op de foamlance monteer ik een quick release connector

20200111_214033-jpg.jpg


En ik kan de nozzles met verschillende spraykoppen gebruiken.

20200111_213508-jpg.jpg
 
@nicknameless : lijkt mij ook een mooie oplossing. Echter kun je dan de upgrade doen naar een swivelgun? Bedoeling is dat het standaard Nilfisk pistool vervangen wordt door een QR swivelgun zoals op de video van @dutch79. Ik heb er ook hopelijk nog zo eentje gevonden op een Engelse site die ik hier niet zal posten. Moet wel nog bestellen en hopelijk hebben ze hem effectief nog in stock.
 
Ps: met een adapter als Nick krijg je geen hele korte gun, wat voor wielen juist fijn is. De foamfles hangt dan ook verder van je gun wat minder prettig werkt.
Maar t is idd n makkelijkere/goedkopere tussenoplossing.
 
@M3fan: dat is de gun die ik nu dus ook heb, alleen van een andere aanbieder.
Er zit dus wel n adapter voor Nilfisk bij, maar die heeft plastic draad en is vrij lomp qua formaat. Omdat ik de verkeerde had gekregen (Karcher), heb ik die nooit kunnen uitproberen maar kwalitatief was t niet geweldig. Dan heb ik nu n veel meer solide verbinding.
Die optie heb je dus evt nog als t niet bevalt.
 
Laatst bewerkt: