• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

V70 (2004) Van vuile Zweedse krasbak naar wel weer een aardige Classbak

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Vorige week donderdag tot en met afgelopen maandag een Volvo V70 onder handen gehad van een goede vriend.

Enige achtergrond info: Deze V70 heeft ongeveer 350k op de klok staan en wordt altijd keurig gewassen met de halve emmer-Valma wash and shine-afspoelen met regenwater-en nadrogen met zeem-methode}:)w . Het was dus één groot swirlwalhalla en krassenfestijn. Het rechtervoorportier was over ± 90cm gekeyd tot op de primer. Tijdens de wintersport afgelopen winter heeft de eigenaar ±2,5 meter sneeuw van de auto afgeschoven en had niet in de gaten dat er ook nog wat steentjes en zand op de motorkap lagen... Resultaat de hele motorkap zat onder de krassen. Verder parkeert de eigenaar zeer regelmatig onder bomen. Kortom, de hele auto zat onder de hars.

Het interieur had ooit de fabriek verlaten met een beige interieur, maar bij aankomst hier neigden sommige delen wat naar donker antraciet :eyes: . In de kofferbak was ooit iets van een fles olie omgevallen, dus ook daar genoeg te doen.

Ik heb uiteindelijk de volgende stappen doorlopen:

Twee weken voor detail:
- Eigenaar bezocht met een flesje alcohol, potje op kleur gemaakte autolak, twee autolakpenseeltjes,
- Kras ontvet met alcohol en eerste laag lak aangebracht.
- Eigenaar opdracht gegeven om om de dag het beschadigde deel te ontvetten en een nieuw laklaagje aan te brengen. (heeft hij ook gedaan)
- Uiteindelijk heeft de eigenaar 8 lagen verf aangebracht. (Dit bleek uiteindelijk, na het wetsanden en polijsten, toch nog te weinig te zijn. De kras is net niet helemaal opgevuld waardoor in de volle zon, vanaf schuin gekeken de kras nog net wat zichtbaar is)

Dag 1:
- Half Friesland door gereden op jacht naar een lakdiktemeter, omdat ik eigenlijk wel wilde weten hoeveel lak er op de motorkap zat. (Zou toch sneu zijn als ik dwars door de lak heen zou schuren).Helaas mislukt. Geen garage of schadebedrijf die zo'n ding heeft.
- Binnenkant volledig gestofzuigd en diverse toffees, mentosjes (tenminste ik denk dat de substanties ooit als Mentosjes zijn begonnen...) en andere etenswaren uit het tapijt verwijderd.
- Interieur gereinigd met APC (begonnen met 1:10, maar weinig resultaat, daarna 1:5, maar uiteindelijk pas resultaat met 1:2 oplossing)
- Leder gereinigd met APC 1:2 oplossing
- Tapijt ingespoten met APC 1:10 en een half uur laten intrekken
- Tapijt gereinigd met extractor
- Vloermatten ingespoten met APC 1:2 (1:10 had te weinig effect) en daarna met hoge druk gereinigd, gecentrifugeerd en laten drogen.
- Kunststofdelen interieur gevoed met Meguiars Natural Shine Protectant
- Leer gevoed met Meguiars Gold Class Rich Leather
- Motorruimte ingespoten met APC 1:5 en ingeborsteld met diverse el cheapo borstels en Gamma verfkwasten, afgespoeld met water en nagedroogd/gereinigd met el cheapo Action MF doekjes.
- Kunststof delen motorruimte gevoed met Meguiars Gold Class Trim Restorer

Dag 2:
-Tapijt nog een keer gereinigd met extractor (Door de enorme vervuiling was het niet (helemaal) vlekloos opgedroogd.
- Velgen 1x gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheelcleaner 1:3 en 1x puur
- Velgen vier keer gereinigd met IronX (mbv velgenborstel en diverse el chepo soft tandenborstels) (eigenlijk had ik de wielen moeten demonteren, maar dat durfde ik niet aan met het standaard gammele Volvo krikje. Toch nog eens een garagekrik voor mijn verjaardag vragen.:ja ) Uiteindelijk heb ik ze niet helemaal schoon gekregen (toch nog eens de IronX paste aanschaffen) maar het moest zo maar.
- Wielkasten uitgespoeld met tuinslang, ingespoten met APC 1:5, ingeborsteld met el cheapo €afwasborstel, uitgespoeld met tuinslang en hoge druk
- Exterieur 2x gewassen met Monello Lavare (het wordt toch tijd voor een nieuwe hoge druk met foamlans)
- Exterieur volledig ingespoten met IronX (geen overbodige luxe)
- Exterieur nog een keer gewassen met Monello Lavare
- Dakrails verwijderd8-())
- Daksierlijsten verwijderd en gereinigd
- Goten van daksierlijsten uitgemest
- Onder de dakrails en sierlijsten kwam zoveel meuk weg dat ik de auto nog maar een keer heb gewassen met Lavare
- Alle hars verwijderd met Meguiars Bug and Tar Remover. (Werkt op zich wel, maar wel veel werk. Wat er nu nog over is kan in de Kliko en toch maar eens tarX kopen)
- Alle insecten verwijderd met Poorboys Bugsquash
- Banden ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met el cheapo gamma verfkwast en afgespoeld met water
- Exterieur geheel gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe (Normaliter doe ik ongeveer 5 auto's met een stuk klei. Nu heb ik het meteen na afloop gedegradeerd tot velgenklei, man wat zag dat ding er uit!)
- Exterieur nog een keer gekleid met Meguiars soft clay en Quick detailer


dag 3
- Volvo dealert bezocht voor een naafdop en nieuwe bevestigingsclipjes voor de daksierlijsten ( Bij een V70 bij het raam breken die dingen altijd af als je de lijsten verwijderd)
- Velgen gekleid met Poorboys Polyelastic Clay en Spray and Wipe
- Alle trims afgeplakt met 3M tape
- Motorkap gepolijst met Monello Inizio Forza op gele pad (resultaat 0)
- Krassen motorkap gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit.
- Motorkap 2x gepolijst met Inizio Forza op paars schaapje
- Helaas waren de krassen nog duidelijk te zien dus opnieuw wetsanden. Daarna begon het ergens op te lijken.
- Motorkap vijf hits gegeven met Inizio Forza op paars schaapje (Durfde niet verder te wetsanden zonder lakdiktemeter)


Dag 4
- Motorkap drie hits gegeven met Inizio Forza op geel
- Dak twee hits met Inizio Forza op paarse schaap gevolgd door twee hits met Inizio Forza op geel
- Gekeyde kras gewetsand met Meguiars Unigrit Finishing Paper 1200, 2000 grit en verder met 3M Finesse It schuurblokje met polijstschijfes 2000 grit en 2500 grit
- Gekeyde kras twee hits gegeven met Inizioa Forza op paars schaapje
- Rest van het exterieur gepolijst met achtereenvolgens: 2x Inizio Forza op paarse schaap, 2x Inizio Forza op geel
- Vervolgens het hele exterieur afgebouwd met: Mezzo op Oranje, Mezzo op wit, Finale op lichtgroen, Finale op zwart. (Met Dap niet bereikbare plekken zelfde aantal hits gedaan, maar dan met witte handpad

Dag 5
-Exterieur nog een keer gewassen om polijstresten te verwijderen.
- Gehele Exterieur afgenomen met Eraser
- Gehele exterieur lak gevoed met MothersCalifornia Sealer and Glaze op zwarte pad
- Poorboys EX-P Sealant aangebracht (en ongeveer anderhalf uur laten curen voor uitbuffen)
- Velgen gepolijst met witte handpad en finale
- Velgen voorzien van Meguiars NXT 2.0 (Heb ik nog een halve fles van staan. Zodra dit op is ga ik over op een wheelsealant)
- Interieur nog een keer gevoed met Meguiars Natural Shine Rubber & Vinyl Protectant (Het interieur had nog nooit een dressing oid gezien, dus een tweede laag was geen overbodige luxe)
- Tweede laag Poorboys EX-P aangebracht (had eigenlijk een dag later gemoeten, maar de eigenaar kwam de auto weer halen dacht ik. Ivm foto's maken afhalen toch een dag uitgesteld aangezien het maandagmiddag regende als een gek)(anderhalf uur laten curen voor het uitbuffen)
- 3M tape verwijderd
- Achtergebleven polijstresten verwijderd
- Trims gereinigd met APC 1:10
- Trims 2x gevoed met Meguiars Ulimate Protectand Dash & Trimrestorer
- Dakrails gereinigd met APC 1:10 en gevoed met Meguiars Gold Class Trimrestorer
- Banden gevoed met Meguiars Gold Class Endurance High Gloss Tire Protection Gel


Tijdens deze marathon gebruik gemaakt van :
- DAP900
- Alle genoemde pad zijn (uiteraard) van Monello
- Monello Peluce Verde en Peluce Bianco doeken:heart_eyes: (wat zijn dat toch een fijne doeken!)
- Meguiars MF doeken (gekocht voor dat ik ooit van carclean en Monello had gehoord:grinning: )
- El cheapo Action MF doeken (voor de vuile klusjes)
- Extractor van de Borent (Deze week maar eens een Hydro 7000 bestellen, hoef ik ook niet meer te huren)
- Diverse el cheapo tandenborstels


Sorry voor de uitgebreide inleiding, maar dan nu eindelijk de foto's. Helaas had Thunderbirdin de eerste twee dagen het fototoestel ook regelmatig nodig]-0 Daarom geen tot weinig voor-foto's, maar gelukkig wel na-foto's.

De plaats waar dit feuilleton zich afspeelde:
100_5064.jpg


De gebruikte middelen:
100_5063.jpg


De oogst elke avond voor het naar bed gaan:
100_5047.jpg


Het interieur nadat ik uitgepoetst was:
100_5050.jpg


Bagageruimte na 1x APC en 2x extractor:
100_5061.jpg


Rechter voorvelg na 2x wassen:
100_5015.jpg


Rechter achtervelg na 2x wassen:
100_5016.jpg


Rechtervoorvelg na afloop:
100_5056.jpg


Het is toch wonderbaarlijk wat er allemaal groeit en bloeit en ons toch altijd weer boeit op het moment dat je een dakrail verwijderd...:
100_5022.jpg


Zo kan het dus ook als je het even schoon maakt (plaatje is wel van 50 cm naar voren op de auto):
100_5045.jpg


Een stukje gekleid van 20cmx20cm 8-o
100_5026.jpg


De tweede(!!) klei-beurt:
100_5018.jpg


Dit doet dus een wintersportje met 2,5 m sneeuw en wat steentjes met je motorkap :auw :
100_5036.jpg


De motorkap na de eerste hit met Inizio op geel (met weinig tot geen resultaat):
100_5030.jpg


De motorkap halverwege het wetsanden:
100_5038.jpg


Het motorkapje toen ik klaar was:party: :
100_5053.jpg


Onder de kap na enig (kuch) poetswerk:
100_5060.jpg


De V70 Bluemotion (met originile Bluemotionstriping :-b ) na het polijsten en wassen voor het aanbrengen van glaze en sealant:
100_5041.jpg


En tot slot nog een paar plaatjes van het eindresultaat.

Rechtsvoor:
100_5062.jpg

100_5052.jpg



Rechtsachter:
100_5057.jpg

Linksvoor:


Linksvoor;
100_5051.jpg


Al met al een hele klus geworden. Maar de eigenaar was superblij met het resultaat! Nou, dan ben ik het ook (nog niet helemaal, want had graag de keykras helemaal weg gekregen, maar ja het is niet anders). En na de rotaryclinic op 4 augustus bij carclean ga ik nu toch echt een rotary aanschaffen:ja. Man man man, wat is die Volvo lak toch knetterhard
 
wow mooi resultaat! Die krassen op de motorkap waren wel mega groot zeg! hoe krijg je dat in vredesnaam zo met steentjes? Zijn ze echt helemaal weg? Resultaat ziet er wel goed uit. Leer voortaan wel even scherpstellen op het object op de voorgrond ;)
 
Tja, er vallen wat steentjes op de motorkap als je aan het skiën bent en vervolgens valt er 2,5m sneeuw en na een week neemt de eigenaar een bezem en veegt gezellig de auto weer "schoon" met als resultaat het getoonde.

Uiteindelijk de krassen (op 1 na, die in de volle zon nog nèt heel vaag zichtbaar is) er helemaal uit gekregen.

en eh, sorry voor het scherpstellen van de foto's. Ieder zijn kwaliteiten zullen we maar zeggen..:D Had het toestel op automatisch staan en ging er van uit dat het wel goed zou zijn. Normaliter loopt mijn vriendin altijd met het fototoestel te leuren en gaat het altijd prima. :-b
 
Daar was wel ff werk aan !

Mooi resultaat :cool:

Zo te zien heb je geen schuurblokje gebruikt ? (enkel dat van 3M ? )

Volgende keer toch maar die lakdiktemeter scoren , zo kan je veel beter inschatten hoeveel je weghaalt en kan je ook veel fijner eindigen .

Zijn de krassen helemaal weg of zie je onder een bepaalde hoek nog de (gepolijste) "strepen" :weetniet
 
Mooie Volvo en geweldig resultaat.
Ik merk bij onze Volvo ook dat de lak knetterhard is, ik zit ook soms te polijsten en dan verbaasd het me nog steeds dat ik sommige swirls/krassen er nog steeds niet uitkrijg. Over een tijdje weer proberen en meerdere hits maken en misschien wel met de nieuwe microfiber discs van Carclean.
Weet iemand hoeveel hits ik max. mag doen op een DAP900 met gele/wollen pad+inizio op een Volvo lak zodat ik nog genoeg reserve heb ?
 
@grandscenicman: Bij de eerste wetsandhit inderdaad geen schuurblokje gebruikt. Gewoon vergeten, ligt gewoon in de kast:schaam . Bij de tweede hit wel, maar ja geen foto, aangezien het toestel toen al weer met Thunderbirdin op pad was.

Op 1 klein krasje van ± 5 cm na ( is onder bepaalde hoek nog heel licht te zien is) zijn ze er allemaal helemaal uit.

Lakdiktemeter staat inderdaad nog op het verlanglijstje. Maar ja toch eerst maar een hydro7000 en er komt toch ook nog wel eens een bestelink(je) bij carclean in de weg lopen;)
 
Lijkt mij een mooi voorbeeldje van wetsanden waar je nu eens echt aan kan zien dat het allemaal wat overroepen is om door de lak te gaan .

Ik wil hier helemaal niet mee bedoelen dat ieder nu z'n gang maar gaat hé :D

Er zijn wel degelijk grote risico's aan verbonden , maar jij hebt nu ook ondervonden dat het best kan . :cool:

Ook de lak was lekker hard en dat scheelt een slok op een borrel.....

Had je geen schuurmachne ter beschikking ? , laat een veel fijner schuurbeeld achter en zo heb je het ook sneller terug op hoogglans .
 
De schuurmachine die ik heb staan leek met toch iets te link. Was ik hoogstwaarschijnlijk wel dwars door de lak gegaan.:-b Toch eerst maar even met het handje.


Rechterachterportier was trouwens over gespoten. Die lak was een stuk zachter dan de rest. Zat ook een kras in en die veegde ik er met mezzo op oranje zo uit.

Voordeel van deze klus was wel dat de eigenaar het toch al wat vagelijk over toch maar spuiten van de motorkap had. Ik heb maar voorgesteld mij eerst "even"(kuch, hoest, vijf dagen) mijn gang te laten gaan. Spuiten kan altijd nog. Durfde ik toch nèt even iets meer risico te nemen. Spuiten gaat niet meer door overigens. Ook de vage inruilplannen zijn van de baan. "Hm, eigenlijk heb ik best een mooie auto. Waarom zou ik dat ding eigenlijk inruilen?" Aldus de eigenaar.:D
 
Geweldig resultaat man!
Jammer dat je geen voor foto's hebt van het interieur, zo hadden we mooi het verschil kunnen zien.

Maar al met al, complimenten!
 
Wat een geweldige show off!
Mooie auto uiteraard maar na jouw behandeling ziet 'ie er helemaal gelikt uit.
Keurige beschrijving ook van wat je gedaan hebt (.... ikke schrijf even alles over...)!
Topwerk!
 
Complimenten voor het resultaat!

Totaal niet mijn smaak zulke auto's (en stationwagens algemeen) maar petje af, ik kan het zeker waarderen!
Ook leuk hoe die man is omgedraaid met zijn meningen he ;)
 
Zeer goede detail, die is er zeker van opgeknapt!!!:)^ Top!

bs zei:
Weet iemand hoeveel hits ik max. mag doen op een DAP900 met gele/wollen pad+inizio op een Volvo lak zodat ik nog genoeg reserve heb ?

Dat is volgens mij niet te zeggen, de ene lak is dikker dan de andere, en de ene lak ik harder dan de andere.
 
Wat een enorme klus. Zo'n V70 is al een grote auto, helemaal als je zo veel correcties moet doen. Respect hoor. :)^ Echt super netjes! :)