• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner of iron-x

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
hallo,

Ik heb een vraag : welk product doet beter zijn werk bilberry of iron-x voor de velgen.

Volgens mij is de bilberry wil iets voordeliger zowel in prijs als in het gebruik.

Ik hoor het wel.

alvast bedankt!!

Ik zou zeggen neem allebei, de bilberry maakt de velgen schoon en de iron-x haalt alle ijzerdeeltjes weg:-"
De een zonder de ander haalt niet zoveel uit volgens mij, ze hebben allebei een andere werking.

Het zijn twee verschillende producten. Billberry is een niet-zure velgenreiniger en IronX is een product dat ijzeroxide wegreageert, wat ook gewoon op een wagen gebruikt wordt.

Gezien IronX maar een beperkt doel heeft kan je best met een velgenreiniger zuiver maken en daarna even insprayen met IronX. Als je van die bruine aanslag op je velgen hebt is dat meestal slijpsel van je remschijven, dit krijg je heel goed weg met IronX. Ideaal gezien zou je ook nog Valetpro Tar&glue remover erbij moeten nemen. Ik gebruik altijd de combinatie van tar&glue en achteraf IronX, zowel op de velgen als de wagen bij een detail. Dit na eerst gereinigd te hebben.

Wheel brightner is een agressieve reiniger naar wat ik ervan lees, indien niet nodig best niet gebruiken. En altijd voorzichtig mee zijn op chrome en gepolijste velgen.

+1 J.

heb v.d week nog ff de sirocco's van de 206 van m'n zwager met de WB gedaan.

stond ff versteld 8-()) van het eindresultaat.

Als ik de velgen ga poetsen, ga ik ze altijd met apc en wat kwasten schoon maken, moet ik dit nog blijven doen??

Verder heb ik veel remslijpsel en bijna zwarte velgen, omdat ik de producten nog moet bestellen.

Beide bestellen:lol ga je jouw velgen weer als nieuw mee krijgen. En als ze weer als nieuw zijn kan je ze eventueel in de wheelwax zetten, daarna is het schoonhouden een peuleschil:-b
APC kan je voor vele klusjes gebruiken maar ik zou het niet op mijn velgen gebruiken, is daar niet heel geschikt voor.

Vervuilde velgen reinig ik altijd eerst met Meg's WB (4:1).
Hierna een spraytje Iron-X en daarna even met ValetPro Citrus Tar and Glue remover de teerspatjes ed te lijf. Om zeker te zijn van een schone velg ga ik er nog eventjes met clay icm detailer over de velgen heen.
Hierna de velgen in een velgenwax (meestal gebruik ik eerst de Collonite 845 waarna deze wordt getopt met Migliore's Wheel Seal).
(mocht het een full detail zijn dan krijgen de velgen, indien nodig, ook nog een polijstbeurt)
Hierdoor krijg je de velgen bij een wasbeurt goed schoon met een lekker sopje icm een (oude) washmitt.

Gebruik van velgen reiniger ed probeer ik op deze manier zoveel mogelijk te vermijden.

Greetz Rob aka Vadebo

Hoe doen jullie de velgen polijsten : machinaal of met de hand??
En mag het ook een normaal polijstmiddel zijn bv. meg polish step of zeggen jullie dat all metal polish of iets in die trand ook goed is??

nogmaals hartelijk bedankt.

lak = lak, ook op velgen..
dus metal polish is totaal niet van toepassing...!

Polijsten kan met een Cone op de boormachine, of spottpads op de rotary/dap..
Handmatig KAN ook,maar machinaal is vaak beter...

bs zei:
hallo,

Ik heb een vraag : welk product doet beter zijn werk bilberry of iron-x voor de velgen.

Volgens mij is de bilberry wil iets voordeliger zowel in prijs als in het gebruik.

Wat al vaker hier en anders is aangegeven: Iron-X is geen specifieke velgenreiniger... Het is een hulpmiddel om ijzeroxidatie te verwijderen, wat toevallig veel op velgen te vinden is, dat dan weer wel, velgen altijd eerst reinigen met een daarvoor bedoelde velgenreiniger en daarna nabehandelen met Iron-X.

Naar mijn idee 2 totaal verschillende produkten (Valetpro is wel een van de betere (geen velgen), maar wielenreinigers.....)
Iron-X daarentegen is geen wielenreiniger...........

bedankt, maar ik heb nog een vraagje:

Bij ons op de auto en in de omstreken zijn veel auto's bezaaid met zand, daardoor heb ik de auto bijna kunnen poetsen omdat dat toch geen nut had. Maar nu zit er allemaal ingedroogde vogelpoep op, kan dit ook verwijderd worden met bugsquash van pb??

Ik heb beide besteld. Ik deed mijn velgen eigenlijk altijd met verdunde Dasty bij erge vervuiling of shampoo bij de tweewekelijkse wasbeurt.

Auto was nu ruim een maand niet gewassen (stuifmeel..) en voor het eerst De Bilberry gebruikt, verdund naar 1:5. Heerlijk spul. Met de mothers velgenborstel en de daytona de velgen voor 99% schoon gekregen. In mijn ogen, beter dan dan Dasty, bovendien voelt de Bilberry een stuk beter op de handen dan Dasty.

Er zaten echter in enkele hoekjes nog wat kleine puntjes vastgezet remstof. Ik heb daarvoor de voorzijde van de velg, met name in de hoekjes en randjes, een heel klein beetje Iron-X er op gespoten.
Na twee minuten kwamen er op meer plekken dan eerst zichtbaar was, paarse sporen vanaf het vuil. Even inwerken met een kwast en afspoelen. Resultaat: brandschone velgen!

Heb zelf eerst de velgen gereinigd met Valet Pro Bilberry Safe Wheelcleaner, daar met de Iron X

https://forum.Carclean.com/cc_postsm206516/Wintervelgen.aspx#post206516

Hartelijke groet,
Kees.

Heb laatst serieus vervuilde velgen onder handen moeten nemen met gebruik van Bilberry Wheel Cleaner.

Goede velgenreiniger, maar toch bepaalde hoekjes niet 100% zuiver gekregen. (Extreem zwaar opgehoopt vuil).

Zou iron-x nog iets beter zijn in zo'n geval?