• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Valma wash en Shine geen waxlaag meer over

Polotsi

Detailing addict
28 mei 2013
27
50
Vorige week mijn auto in de wax gezet met Turtle Wax - Extreme Nano Speed Wax.
Nadat ik al had ontdekt op carclean dat Valma Wash en Shine de gehele wax laag in 1 keer weg haalt, deed ik nog geen doppie van dat spul in me emmer 8liter water.

Echter nadat me auto weer schoon was voelde ik weinig meer van de waxlaag! Laklaag is gewoon weer stroef!
Wist niet dat het zo snel gaat!

Nu me velgen in de sealant van Poolboys staan, denk ik dat de shampoo daar hetzelfde mee zal doen...

Iemand ook ervaring mee? En tasten die duurdere shampoos dan echt niks aan?
 
Born to be Mild tast écht niks aan. Ik heb 6 soorten waxlaag op mijn auto zitten, nu allemaal 1 maand oud, 3x gewassen met BtbM, en ondanks dat de wax uiteraard wel iets minder is geworden bead en sheet hij gewoon nog steeds op 80% van hoe hij deed vlak na aanbrengen.
 
@Camiel: Alle shampoo tast aan ( dit even ter zijde ): war het om gaat is dat je niet aan overdosering gaat doen. ( geld dus ook voor de BTBM )
De aanbevolen hoeveelheid is 99/100x al feitelijk teveel voor hetgeen je nodig hebt om een auto te wassen als zijnde onderhoudsbeurt.
Shampoos van de 'goedkopere'/ 'mindere' merken hebben sowieso al de eigenschap om de beschermlaag snel(ler) aan te tasten dan de wat meer 'gerenomeerde' shampoos.

Los van de shampoo: omwille van het schoner houden van de wasemmer raad ik aan om een wat groter formaat emmer te pakken ( 15-19 liter emmer ) ipv de 8 liter.
Een 2e als zijnde spoelemmer ( en liefst ) een gritguard helpt ook weer mee tegen de vervuiling die ontstaat in je wasemmer.
 
Kwestie van je houden aan de dosering of zelfs minder dan voorgeschreven. Met de Valma shampoo heb ik er geen idee van, maar ik zou beginnen met een kwart dopje. Of beter nog, koop een shampoo van een "beter" merken zoals Dodo Juice, Meguiars, Auto Finesse of Poorboys World.
 
je waxlaag moet de lak niet glad maken maar de voorbereiding die daaraan vooraf is gegaan. Ook al is die wax nu weg, dan zou de lak alsnog glad moeten zijn als de voorbereiding goed was.
 
mk-us;331489 zei:
@Camiel: Alle shampoo tast aan ( dit even ter zijde )



Ja het was nog vroeg, sorry :-b


Als je normaal doseert volgens gebruiksaanwijzing is het strippen van de waxlaag bij BtbM minimaal, misschien is dat een betere beschrijving ;)
 
Mijn auto was goed voor bereid,maar na wash en shine voelt het echt stroef aan.
Al het wassen gaat stroef.
Heb de betere shampoo's staan, maar toen niet bij de hand.
En 10ml op 19 liter lijkt mij geen overdosis.
 
Het zal toch ergens aan liggen denk je niet? Misschien is 10ml. Toch wel te veel. Zitten er geen (sterk) ontvettende middelen in de wash&shine waardoor de lak stroef aan gaat voelen?
 
Polotsi;331479 zei:
Vorige week mijn auto in de wax gezet met Turtle Wax - Extreme Nano Speed Wax.
Nadat ik al had ontdekt op Carclean.com dat Valma Wash en Shine de gehele wax laag in 1 keer weg haalt, deed ik nog geen doppie van dat spul in me emmer 8liter water.

Echter nadat me auto weer schoon was voelde ik weinig meer van de waxlaag! Laklaag is gewoon weer stroef!
...

die 'Speed' in de naam van de wax, dat slaat op de snelheid waarmee het verdwijnt?

Ik gebruik de shampoo van Poorboys in een dosering die volgens velen veel te laag is, maar de standtijd van de wax is ook behoorlijk lang bij mij. Na beginners clinic en dap clinic gebruik ik wel iets hogere dosering, maar ik heb een poos iets van 4-5 drupjes shampoo gebruikt op een 15 liter emmer.


Overigens wat was je voorbewerking vóór het in de was zetten? Heb je de lak gekleid, en heb je een cleaner/polijstmiddel gebruikt?
 
Als je je lak kleid en desnoods polijst is je lak doorgaans wel "glad"

.......maar niet meer als je er met bvb IPA (verdund) over gaat . :ja

De wax die gebruikt werd , lijkt mij eerder te dienen voor een showroomresultaat dan voor langere standtijd . Je zou in principe dus elke week met die "speedwax" je lak moeten boosten om elke keer een mooie beading te hebben.

Er staat niet voor niks bij deze wax : ideaal voor een SNEL maar hoogwaardig resultaat , maw snel klaar maar wel voor eventjes.
 
Valma Wash and Shine is echt troep wat mij betreft, hier ook maar weer eens bewezen. Het stript zelfs in een lage dosering de waxlaag :p Maar ik denk ook dat de speed wax daar ook een beetje aan heeft bijgedragen. Het is een speed wax, dus meer voor de snelle beurten tussendoor om de reeds aanwezige waxlaag te boosten. Weet niet zeker of dat bij Turtle ook zo is, maar bij de meeste speedwaxen is dat wel het geval.
 
Heb hem zelf ook nog staan gebruik hem altijd als ik de auto helemaal ga polijsten dan weet ik zeker dat alle oude wax er af is;)
 
Dat is inderdaad de enige reden dat ik ook nog ergens een fles Valma hebt rondzwerven.