• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Valt dit nog te herstellen?

A_Hoekstra

Detailing chief
25 sep 2009
134
103
Friesland
Betreft een Ford Ka van mijn moeder. De koplampen hebben het afgelopen jaren zwaar gehad. De toplaag lijkt geknapt en is ook voelbaar.

Kan je dit nog herstellen middels wetsanding?
 

Bijlagen

  • 706FA1F7-8972-49A4-B554-39A40F5428BA.jpeg
    706FA1F7-8972-49A4-B554-39A40F5428BA.jpeg
    253,5 KB · Weergaven: 295
Ik heb dit wel eens eerder gezien. Ik polijst wekelijks koplampen.
Je moet even goed kijken of het aan de binnenkant of aan de buitenkant zit. Als het aan de buitenkant zit zou je het moeten kunnen voelen met je nagel.

Mocht het nou aan de buitenkant zitten dan zou ik de koplampen gaan wetsanden en polijsten.
Als het aan de binnenkant zit kan je er niet zo heel veel mee. Tenzij je de koplampen uit elkaar gaat halen.
 
Ik vermoed dat de koplamp ooit eens hersteld geweest is en deze laag nu loslaat / barst. Met wetsanden ga je niet veel bereiken, de barstjes zitten doorheen de hele dikte van de laag.
Wat je kan doen is de hele laag wegschuren middels P1000 (neem niet te grof want je gaat stap per stap de vorige schuurkorrel moeten wegschuren met een fijnere korrel! P1500 - P2000 - P3000)
Vervolgens kan je de koplamp polijsten en een berschermlaag geven, dit kan "tijdelijk" d.m.v. een coating o.i.d of je kan de koplampen een laag vernis geven (zou eventueel met spuitbus kunnen maar daar komt toch wat techniek e.d bij kijken).

Mocht het meevallen en niet zo dramatisch zijn zoals ik het inschat per foto, je gaat sowieso beginnen met schuren, tijdens het schuren kan je tussentijds al beoordelen wat en hoe je verder moet met de koplamp.

Dat zijn naar mijn inziens de 2 opties die je hebt als je deze terug tot leven wilt brengen.
 
Grote kans dat ze dan al een keer aangepakt zijn.
Wat je het beste kan doen is de oude laag volledig wegschuren. Dit is het stappenplan wat ik altijd gebruik bij sterk verweerde koplampen.

Wetsanden met p600, p1000, p1500, p2000, p3000, polijsten met een compound, polijsten met een polish. Gyeon Trim coating of een sealant.

Zorg wel dat je goed de oude laag verwijderd anders blijf je het zien.
 
De auto is destijds nieuw door haar gekocht en hier is nog niet eerder iets aan gedaan. Maar bedankt voor de hulp en informatie. Dan ga ik gewoon de gok wagen. Ik zal de uitkomst nog wel even delen.
 
  • Leuk
Reactions: GeBas en AndyVR
Ik twijfel of dit nu de toplaag van de lamp is, of dat het kunststof door-en-door gescheurd is, en een foto in de regen helpt niet om het beeld duidelijker te maken. Bij sommige merken (in elk geval van de Vaggroep) zie je dat auto's van de laatste bouwjaren na contact met alcohol op de koplampen, dat deze allemaal kleine barstjes gaan vertonen, een aantal weken/maanden na het contact met alcohol. Als je gaat zoeken op het forum moet je hier voorbeelden van kunnen vinden.
 
Klopt, @Oldie. Hier lijkt het wel een beetje op. Vandaar de vraag of dit alleen de toplaag is of door en door...op de foto lastig te zien, maar in het echt is het ook erg lastig te beoordelen. Het is in iedergeval geen flinterdun laagje waar de barsten in zitten.
 
Ik twijfel of dit nu de toplaag van de lamp is, of dat het kunststof door-en-door gescheurd is, en een foto in de regen helpt niet om het beeld duidelijker te maken. Bij sommige merken (in elk geval van de Vaggroep) zie je dat auto's van de laatste bouwjaren na contact met alcohol op de koplampen, dat deze allemaal kleine barstjes gaan vertonen, een aantal weken/maanden na het contact met alcohol. Als je gaat zoeken op het forum moet je hier voorbeelden van kunnen vinden.
Ik heb nu al een aantal keer een Seat Leon uit het jaar 2013-2014 gehad / gezien waarvan de lens inderdaad gewoon helemaal gebroken was. Echt bizar. Kan je ook echt helemaal niks mee als detailer.
 
Zelf gebruik ik JetSeal voor koplampen. Is niet de bete sealant die er te krijgen is en bovendien mega duur.
Je zou de EXP sealant kunnen gebruiken van Poorboys.