• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgbed wordt niet schoon

Fluffypoetsdoek

Detailing addict
20 apr 2020
33
50
Hallo,
Vandaag stonden de wintervelgen op het programma. Ze waren nog aardig vuil omdat ze in de lente 1x een rondje de-ironizer hadden gezien en toen de berging in gingen.
Nu heb ik twee rondes gedaan met alu t**fel en viel me op dat de zwarte aanslag van de achtervelgen niet verdwijnt. Met wat oude klei erover helpt ook niet. Iemand een idee wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen?

eventuele zure reiniger of kan ik het beter schuren en het bed opnieuw spuiten?
 

Bijlagen

  • 96FA4376-176E-433B-AC13-0C562212BAFE.jpeg
    96FA4376-176E-433B-AC13-0C562212BAFE.jpeg
    269,9 KB · Weergaven: 148
  • 604F1E4F-A56C-43F9-B191-37036C87147C.jpeg
    604F1E4F-A56C-43F9-B191-37036C87147C.jpeg
    264 KB · Weergaven: 121
  • 8016961B-E07E-4E36-856B-8A34D836FD8D.jpeg
    8016961B-E07E-4E36-856B-8A34D836FD8D.jpeg
    220,2 KB · Weergaven: 128
Lijkt mij geen gewone vervuiling van tijdens het rijden

Is de buitenzijde van de velg nog netjes ? Mogelijk eerder overgespoten ?
Dan zou het zwart de onderlaag van de buitenzijde kunnen zijn
Terwijl ze de binnenzijde dan overgeslagen hebben qua bijwerken ...
 
Buitenkant is netjes. aangezien er lopers zichtbaar zijn denk ik inderdaad dat het iets van verf/primer is. Zal vanmiddag kijken of het weg te schuren is en als dat het geval is, opnieuw in de lak gaan zetten.
gelukkig is het mooi weer dit weekend!
 
Met het schuren vloog de zwarte aanslag er af. Denk dat het verf was. Geen idee wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft.
1 van de twee staat inmiddels in de primer, morgen wetsanden en de lak erop.
heb inmiddels 2k staan maar wat is precies het verschil @Corsablok ?
 
1K verhard uit door dat wateroplosmiddelen verdampen en 2K verhard door een chemische reactie. 2K lak is (na activeren, indien van toepassing) meer bepekte houdbaar, meestal max 24 uur. 2K lak is veel steviger, krasvast, vorstvrijer en UV-bestendiger.
Ik heb zelf slechte ervaringen met 1K, de lak vertoonde haar scheurtjes.
Bij 2K direct mooi en geen problemen meer.
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek
Verschil van 1K en 2K is niet zo simpel uitlegbaar. 2K hoeft niet perse beter, sterker of resistenter te zijn. Ook niet harder. Grote verschil zit in de duur tot volledige hardheid. Een 'echte' 2K is een verf die een reactie met beide componenten aangaat en meestal geen externe factoren nodig heeft zoals luchtvochtigheid of warmte. Er zijn ook veel 2K verf soorten die eigenlijk een gewone 1K zijn maar dan is het 2e component (verharder genoemd vaak, maar is eigenlijk een versneller) erbij om het hardingsproces korter te maken. Ieder merk of type verf is anders maar er een echte 2K kan soms in 15 minuten volledig uitgehard zijn terwijl een 1K er soms wel 4-6 weken over kan doen. Uiteindelijk is het de type (soort) verf die de resistentie en dergelijke bepaald, niet of het een 1K of 2K is. Één van de meest sterkste verf die ik ken is een Siloxaan gebaseerde verf die na 24 uur zelfs niet meer door mierenzuur wordt aangetast. Wordt veel gebruikt op brandstofleidingen die in de woestijnen liggen.
 
@Istnogferarie maakt het dan nog uit voor de flexibiliteit. Lees verschil tussen bijv een motorkap en een plastic bumper? Lijkt me dat de laatste altijd iets meer flexibiliteit nodig heeft.

Gr Ger
 
Klopt. Maar daarvoor kun je ook tussenlagen gebruiken die dat weer oplossen. Bijvoorbeeld een kunststof primer die ervoor zorgt dat de spanningsverschillen worden verkleind.
 
1K of 2K is minder belangrijk dan de daadwerkelijke kwaliteit van de verf. Je hebt van diverse merken speciale velgenverf, probeer daar eens naar te kijken.
 
  • Leuk
Reactions: Puffle
Goed, mooi uitgebreide info.
toevallig had ik nog een busje 2k staan (dit weekend ook een parkeersensor gespoten). Op de verpakking staat dat dit specifieke exemplaar 48 uur houdbaar is Ga dus morgen meemaken of het idd 48 is.
wist niet dat het zo nauwkeurig komt anders had ik alles wat beter gepland.. goed, al doende leert men. Scheelt dat het de winterset is en het altijd beter wordt dan het was
 

Vergelijkbare onderwerpen