• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen coatings aanbrengen via airbrush?

Audibrothers_NL

Detailing guru
28 mrt 2019
128
108
28
Zierikzee/Amsterdam
Iemand die al velgen coatings aanbrengt met een airbrush. Zo ja wat voor machine gebruik je ervoor?

Omdat ik steeds meer velgen doe en ik knetter gek word van 10 tot weet ik veel hoeveel spaaks aan te brengen met een applicator. Daarnaast denk ik dat het handiger/sneller moet zijn met ingewikkelde designs om dat met een airbrush te doen.

Tips/tricks zijn welkom.
 
Zelf geen ervaring maar ik zag het White details laatst voor het eerst doen op 1:01:00 in deze video:
Lijkt me idd handig mn voor lastige vormen maar het zal vast niet zomaar met elk type/merk coating kunnen (?).
 
Je moet de coating daarna ook nog afnemen met een doek, dus spuit het niet op plekken waar je niet bij kan komen.
 
De man in de film gebruikt een literfles
Het kan bijna niet anders dan dat de concentratie daarvan laag is en het oplosmiddel minder vluchtig
Je ziet het product ook een beetje schuimen ....

Met Aquafobia kan je ook sprayen, zoiets
 
Dit is wel vaker besproken en kost idd veel product.

Multi spaak is idd niet grappig.

Wat misschien een ideetje is... Cancoat met een airbrush aanbrengen.. heb je een stuk meer product om mee te spelen.. en is stiekem ook wel rete goed op een velg.
 
Mijn grootste concern is dat de airbrush heel veel nevel veroorzaakt, wat dus neer daalt op alles in de ruimte.
(Laten we er gemakshalve van uit gaan dat je dit niet in de zelfde ruimte doet als waar de auto staat)
op lange termijn zal alles in die ruimte ruler aan gaan voelen van de spuit nevel.

daarnaast zal je het nog steeds moeten afnemen, dus of dit nu zoveel tijdwinst oplevert .... ik ben er sceptisch over.
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Denk dat als je het een beetje gelijkmatig aanbrengt met airbrush dat je niet meer hoeft af te nemen. Zie de toegevoegde waarde niet van afnemen.
 
Dat is dan een heel rare gedachte
Praktijk wijst uit dat afnemen noodzakelijk is voor een glad resultaat
Tenzij je heel lang doorwerkt met het aanbrengen
Maar dat is dan weer fysiek contact en vergelijkbaar met afnemen

Opspuiten geeft per definitie een effect als nevel
Dat is niet glad en dus niet egaal
De coating vloeit niet uit zichzelf
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Dibbuz
Is volgens mij dan eerder een soort sealant die ze sprayent opbrengen. Maar die moet volgens mij ook afgenomen worden.
Sprayen komt ook altijd op plaatsen waar je het niet wilt hebben of je moet secuur afplakken of het makkelijk kunnen demonteren.
Sommige klusjes blijven minder leuk en kosten relatief veel tijd. Laatst nog vier 20-spakige velgen voor een golf R gecoat.
Logisch nadenken over je werkwijze en dan even een paar uur doorbijten ;) .
En een fijnmazige grill met honderd 'wybervormige' gaatjes coat ook zo heerlijk weg. Ach, het is het resultaat dat telt.
 
Modesta BC-06 uit het filmpje is een glass coating voor professioneel gebruik die specifiek aangebracht dient te worden met een airbrush. Maar die is niet beschikbaar voor consumenten en een fles kost honderden euro’s (vond een autralische site waar de fles omgerekend 475 doet). Lijkt me toch interessant als zoiets ook voor hobby detailers beschikbaar is/komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@GuidoA,

"...BC-06 is heatproof up to 1,300 °C - enough to protect wheels from burning-hot brake dust..."

Wat een giller en een marketing prietpraat zeg. Ze vergeten even dat aluminium een smeltpunt heeft van +/+ 660 graden.

Ik zie het al helemaal voor me, je auto staat in de fik maar de velgen niet :D
 
  • Leuk
Reactions: nova_niek