• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen 'reviseren'

LAWRENCIO_XD

Detailing guru
27 nov 2018
1.160
158
29
Groningen
Hallo allemaal (wat fijn dat je er bent)!

Al een tijdje ben ik van plan om de velgen van de Boxster van m'n pa aan te pakken. Het gaat hier met name om de binnenkant van de velgen. Eigenlijk zien de velgen er ongeveer zo uit: https://forum.carclean.com/threads/velgen-detail-peugeot-207-16-inch-spa-velgen.20153/#post-390223 (bedankt @RoyR!)

Nu is dat bericht al van een tijdje geleden, maar had ik toch nog een paar vragen. Vooral wat betreft de spullen die ik ervoor nodig heb.

In mijn hoofd heb ik nu de volgende stappen:
  1. Velgen afspuiten en schoonmaken met normale shampoo.
  2. Banden en velgen verder reinigen met APC+D (PB)
  3. Velgen behandelen met Monello Non Ferro
  4. Velgen behandelen met ValetPro Citrus Glue & Tar Remover
  5. Lood lijmresten verwijderen
  6. Kleien
  7. Polijsten (eventueel)
  8. Ontvetten
  9. Coaten met Gyeon Rim
Over stap 5 (lood lijm). Moet ik hiervoor een karamelschijf apart aanschaffen of is het te doen met warmte en geduld (zoals White Details het doet)?

Over stap 7 (polijsten). Aparte pads daarvoor gebruiken of gewoon de Monello Raffini 4"? Lijkt me dat ik ze daarna niet meer voor het lakwerk kan gebruiken?

Over stap 9 (coaten). Gyeon Rim zie ik hier vaker voorbij komen als coating voor velgen. Hoelang gaat zo'n coating precies mee? Met de Boxster rijden we jaarlijks ongeveer 2000km en dan alleen in de lente en zomermaanden. Met de coating, moet ik meerdere lagen aanbrengen of gaat dat niet lukken met zo'n flesje van 30ml? https://www.carclean.com/nl/q-rim-30ml.html Moet ik wachten met het aanbrengen van de volgende laag of kan ik die er meteen op gooien? Zijn er nog andere (of betere) coatings?

Ik heb al: APC+D (PB), Monello Non Ferro, Citrus Glue & Tar Remover, Klei, Polijstmiddelen, Gyeon Prep.

Bedankt voor jullie input! Foto's van de huidige staat van de velgen komen nog! :cool:
 
Laatst bewerkt:
Heya! :D

Ik zou na het wassen aan de gang gaan met Non-Ferro. Reinigen met een APC zal weinig meerwaarde hebben. (APC+D is van Poorboys)

Non-Ferro is ook al een goede prewash, dus ik zou zelf deze stap goed doen. Eventueel lekker herhalen, inwerken met een kwastje en dergelijke.

Een caramelschijf zou waarschijnlijk makkelijker zijn, maar met warmte en geduld moet het inderdaad ook lukken.

Als het goed is zal de velg vrij ''schoon'' zijn na alle eerdere stappen. Vervolgens kan je dus gewoon de blanke lak van je velg gaan polijsten zonder problemen. (Met inderdaad bijv. de Monello-producten)

De Rim is inderdaad een populaire coating. In mijn ervaring op auto's van anderen ging het behoorlijk lang mee + het kon ook behoorlijk wat afstraffing verdragen. Gemiddelde standtijd durf ik niks concreets op te zeggen, maar ik denk toch wel minimaal een jaar bij normaal gebruik?
Je kan twee lagen aanbrengen voor iets meer dikte en dat kan makkelijk met een flesje van 30ml.
Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoelang je moet wachten met de tweede laag, maar dit kan/moet vrij snel erachteraan, dacht ik.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Standtijd van Rim tja ik gooi er zelf elk jaar een nieuwe coating op en na een uurtje smeer ik de 2e laag. Met 1 flesje doe ik zowel mijn zomer als mijn winterset (en de uitlaattips).
Als de boxter maar 2000 km per jaar op pad is blijft de coating langer goed das simpel.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Je kan ook Mohs aanbrengen ipv Rim als je nog wat beters wil, maar als de auto maar 2000 km per jaar rijdt lijkt me dat niet de moeite.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Hier hetzelfde verhaal met de M3, die velgen maken misschien ook 2000-3000km per jaar, waarbij de auto ook na iedere rit minimaal afgespoten wordt, meestal netjes gewassen. De velgen heb ik 3 seizoenen geleden in de Rim gezet, ik was ze bij demontage in het najaar netjes, voordat ze gemonteerd worden een rondje Cure, maar de Rim houdt zich nog keurig. Er zit zelfs maar 1 laag op, volgens mij is dat sowieso bij de nieuwe formule genoeg.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Hier ook de zomer- en wintervelgen in één laagje Rim gezet. Ik ben nu 25000 km en bijna 2 en een half jaar verder,
waarbij de zomerset zo'n 20000 km voor zijn rekening heeft genomen.
Bij beide sets nog een prima werking van de coating te zien :) .
Groeten Martin.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Hierbij de beloofde foto's. De buitenkant van de velgen zien er (imo) nog uitstekend uit (993 Turbo velgen overigens). Echter, de binnenkant is heel lelijk en dat doet een beetje afbreuk aan het algehele uiterlijk van de auto. De vorige eigenaren zijn jarenlang bij het schoonmaken de binnenkant vergeten. Op een aantal plekken is gewoon het lakwerk een beetje af, maar ik wil dus eerst proberen ze te 'reviseren' voordat we toch een keer besluiten om ze te gaan spuiten.

@Quantoxx Bedankt! Ik heb Menzerna polijstmiddelen (400, 2400, 3500). Werkt het gewoon net als op de lak (testen en afhankelijk van de test polijsten) of gaat het er meer om dat de velgen zo schoon mogelijk zijn? Is het handig om een polishing cone aan te schaffen of kan ik de hoekjes ook doen met een handpad of met een MF + polijstmiddel? Ik ben er inmiddels ook achter dat de tweede laag Gyeon Rim na ongeveer 15 minuten aangebracht moet/kan worden. :D

@Jansen De Gyeon Mohs coating is inderdaad een beetje overkill denk ik. Ook gezien het prijsverschil is dat wel een dingetje :laughing:

@Marcel1973 De PB Wheel Sealant gebruik ik al best lang, en ben er ook erg tevreden mee. Maar als ik dan toch de hele set velgen grondig aan ga pakken, wil ik ze natuurlijk ook goed beschermen. En dan het liefst wat langer, ipv dat ik steeds een laagje sealant moet aanbrengen om de 4 weken. :p

Bedankt voor de reacties allen! :blush:
 

Bijlagen

  • DSC_0263.JPG
    DSC_0263.JPG
    149,6 KB · Weergaven: 218
  • DSC_0261.JPG
    DSC_0261.JPG
    132,2 KB · Weergaven: 229
  • DSC_0264.JPG
    DSC_0264.JPG
    99,2 KB · Weergaven: 246
  • DSC_0265.JPG
    DSC_0265.JPG
    124,4 KB · Weergaven: 298
  • DSC_0260.JPG
    DSC_0260.JPG
    88 KB · Weergaven: 273
Aan de binnenkant is de laklaag op delen echt wel weg
Daar zou ik niet teveel aan rommelen, hoe dieper je komt hoe makkelijker het (verder) oxideert
Ik zou eerder overwegen de binnenkant zelf te schuren / plamuren / spuiten
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Rim is een 1 laags coating.

Ik deed ook altijd 2 lagen, maar ben daar mee gestopt.

Ik coat de velgen altijd voor de zomer/ winter wissel, en dat red je makkelijk met 1 laag.

Sowieso valt de langere standtijd van de 2e laag te verwaarlozen.

En met de KM’s die jij maakt is een 2e laag al helemaal nergens voor nodig.

Een caramel schijf is altijd handig om in de kast te hebben liggen. Alleen de lijmresten zo rond de spaken is wel lastig met een caramel schijf.

Ik zou de velgen ten alle tijden velgen. Het is de beste voorbereiding op je coating, en de extra glans is altijd mooi mee genomen.

Ik heb idd aparte pads voor de velgen, maar misschien is dat meer een gevoelskwestie.

APC lijkt mij ook weinig te te voegen aan zo’n klusje.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
Ik heb ook aparte pads om velgen te polijsten ,ik heb ook een stapel ali express pads (en polijstcones) en die zijn voor eenmalig gebruik zoals velgen ,motorruim ,ruitenwissers en dergelijke.
Er komt nog best wat vuiligheid uit de velgenlak namelijk.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@RedCat en @tamer Dat klopt. Toch wil ik zoveel mogelijk nog doen om ze toch nog mooi te krijgen. Niet geschoten is altijd mis! En als ze dan toch heel lelijk worden, kunnen we ze altijd nog spuiten! Tenzij het heel schadelijk is voor de velg, als ik nu nog ga polijsten en alles... :blush:
 
@Ric325i Daar zat ik ook al aan te denken, om gewoon via AliExpress voor eenmalig gebruik prutgoedkoop spul aanschaffen. En als het klusje geklaard is, dan gewoon die meuk de prullenbak in! :joy:
 
@Jansen Ik snap je uitleg over de enkele laag Rim. Ook wel onnodig inderdaad met het aantal KMs. Ik zal nog even verder 'onderzoek' doen, bedankt! :D Wat betreft aparte pads; het lijkt mij dat wanneer je de velgen van tevoren goed schoonmaakt en gaat kleien, je de pads dan na het polijsten gewoon weer kan gebruiken (na goed schoonmaken) voor de lak. Tenzij andere detailers hier dit sterk afraden? Met wash mitts en brushes is dat natuurlijk een ander verhaal, omdat je deze gebruikt om de verontreiniging weg te halen.
 
We hadden in de schuur de originele set 17" velgen nog liggen. Die zijn in bijna net zo'n slechte staat als de 18" die er nu onder zitten. Vanmorgen als test 1 van de velgen maar even aangepakt:

Voor:
115360
115361


Na:
115364
115363


Eerst heb ik de velgen afspoeld, en gewassen met normale shampoo. Daarna achtereenvolgens Monello Non Ferro, Citrus Glue & Tar Remover en APC+D (velgen waren ongelofelijk vettig!) gebruikt. Steeds goed ingewerkt, laten zitten, heractiveren en afgespoeld. :yum

Deze velgen gebruiken we niet en hebben we eigenlijk alleen nog, zodat de auto compleet origineel is met 17" velgen. Elke bovenstaande stap heb ik 1 of 2 keer herhaald, maar toch bleef de velg nog aardig verontreinigd. Aangezien we de velgen toch niet gebruiken, besloten om voorzichtig met de schurende kant van een keukenspons, de velg verder te reinigen. Daarna verder met kleien om de allerlaatste verontreinigingen te verwijderen, maar dit hielp niet heel veel meer.:confused:

Uiteindelijk is het resultaat wel aardig... Echter, doordat ik de keukenspons gebruikt heb, is er op sommige plekken toch wat lak verwijderd. Maar dat vonden we niet heel erg. Toch lijkt me dat voor later geen goede oplossing. Heeft iemand een beter alternatief voor een keukenspons tijdens deze stap? :joy:

Nu verder met het polijsten van de velg (Menzerna 2400 + Monello Oranje en Menzerna 3800 + Monello Wit).:cool:
 

Bijlagen

  • DSC_0281.JPG
    DSC_0281.JPG
    317,5 KB · Weergaven: 208
  • DSC_0283.JPG
    DSC_0283.JPG
    243,5 KB · Weergaven: 261
  • DSC_0272.JPG
    DSC_0272.JPG
    156,1 KB · Weergaven: 183
  • DSC_0287.JPG
    DSC_0287.JPG
    123,7 KB · Weergaven: 210
  • DSC_0288.JPG
    DSC_0288.JPG
    122,7 KB · Weergaven: 252
  • DSC_0279.JPG
    DSC_0279.JPG
    150,6 KB · Weergaven: 207
  • DSC_0277.JPG
    DSC_0277.JPG
    227 KB · Weergaven: 167
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: SlomeDuikelaar
Alternatief voor een keukenspons? Ik neem stiekem aan dat je de schuurkant hebt gebruikt. ;)

De stappen vaker herhalen totdat ze niet meer werken is de enige veilige methode. Vaak zijn de resterende ''zwarte defecten'' het resultaat van ijzerdeeltjes die hebben kunnen ''ingraven'' en de lak hebben aangetast.

Als je alles hebt gedaan en je komt weer aan bij de keukenspons-stap, probeer dan de volgende keer staalwol 0000. Dit is fijner.
 
  • Leuk
Reactions: LAWRENCIO_XD
@Quantoxx Ik heb inderdaad de schuurkant gebruikt ja, hahah! :joy: Uiteindelijk kwam er met de 'veilige stappen' niks meer van de velg af, en dus besloten om het met de keukenspons te doen. Ik zal morgen eens wat staalwol halen dan, bedankt voor de tip. Maar krijg je met staalwol ook niet dat je lak weg haalt?
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon