• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen wax

Tom Witters

Detailing addict
14 aug 2020
47
50
Hallo iedereen,
Gisteravond ettelijke uren gespendeerd aan het grondig poetsen en reinigen van de velgen (Nanolex Pure, All Wheel Cleaner Meg’s, Non-ferro, Dolce Verde/Born Slippy). Plan was ze vandaag in een speciale velgenwax/-coat te zetten (niet verdeeld door CC), echter de voor vandaag beloofde bestelling kwam niet toe. Om alle tijd en moeite die ik in de voorbereiding heb gestoken niet teniet te laten gaan heb ik er een (voorlopig) laagje Ultimate Liquid Wax van Meg’s opgezet. Ben nog te newbie om te kunnen vergelijken met andere produkten, maar het resultaat zag er m.i. prima uit na een fikse regenbui. Echter, mezelf kennende zal ik zo snel als mogelijk the real stuff erop willen aanbrengen en mijn vraag is dan ook; top ik dit gewoon over de Meg’s of haal ik deze best eerst weg (Pb Pro Polish) om een betere hechting/standtijd te krijgen? Bijkomende vraag bij optie 2: heb ook nog een sample’tje White diamond. Kan dit nog een meerwaarde hebben of zou dat hooguit miniem zijn op gewone lichtmetalen velgen?
Thx!
 
Hey Tom,

Er is natuurlijk een verschil tussen de looks van een product en de werking. Velgen krijgen flink wat te verduren, dus meestal kiest men voor producten welke meer kunnen hebben en/of vuil beter afstoten.

Of je de niet-Carclean product(en) zomaar over de Meguiars wax kan smeren, dan weet ik niet zonder te weten WAT je van plan bent te gaan smeren. ;) Een sealant over een wax aanbrengen, dat is in theorie niet handig. (Hechting), een coating over een wax o.i.d. smeren, dat is helemaal niet handig. (Hechting)
Een wax over een wax, dat gaat in de meeste gevallen prima.

Of een glaze zin heeft, dat zal je simpelweg moeten testen. Je verhult hiermee krasjes en brengt misschien wat meer glans/kleur terug.
 
Ik ben ooit nog van plan mijn velgen in de RIM te zetten maar tot die tijd spray ik paar pufjes wetcoat erop bij elke wasbeurt en dat werkt ook zeer goed naar mijn idee.
 
Hey Tom,

Er is natuurlijk een verschil tussen de looks van een product en de werking. Velgen krijgen flink wat te verduren, dus meestal kiest men voor producten welke meer kunnen hebben en/of vuil beter afstoten.

Of je de niet-Carclean product(en) zomaar over de Meguiars wax kan smeren, dan weet ik niet zonder te weten WAT je van plan bent te gaan smeren. ;) Een sealant over een wax aanbrengen, dat is in theorie niet handig. (Hechting), een coating over een wax o.i.d. smeren, dat is helemaal niet handig. (Hechting)
Een wax over een wax, dat gaat in de meeste gevallen prima.

Of een glaze zin heeft, dat zal je simpelweg moeten testen. Je verhult hiermee krasjes en brengt misschien wat meer glans/kleur terug.
Hey Quantoxx,
Een velgenwax had al eerder in m’n arsenaal moeten zitten, maar de focus lag vooralsnog op de lak. Dacht ook dat deze laatste al toe was aan een nieuwe laag 915 (deze keer met glaze -BH of SRP, ben ik nog niet uit..), maar de beading blijkt toch beter dan wat ik zag kort na de laatste wasbeurt. Tijd om ook de velgen serieus onder handen te nemen, dus. Ik houd me netjes aan de forumregels en zal het product niet vermelden, maar ik onthoud dat ik beter op safe speel en eerst met de cleaner aan de slag mag. De kleicombi DV en BS deed het trouwens prima! Bedankt voor de tip.
 
Ah, maar ze noemen het zelf een velgenwax. ;) Of je dit nou als de ''real stuff'' moet zien, dat betwijfel ik.

Persoonlijk zou ik de bestaande bescherming dan maar gaan bijhouden met iets als Wetcoat, maar als je perse de ''sealant'' wilt gebruiken, dan zou ik de velgen nogmaals nalopen met Pro Polish of een fijn polijstmiddel alvorens het aanbrengen.
 
Hey Quantoxx,
Een velgenwax had al eerder in m’n arsenaal moeten zitten, maar de focus lag vooralsnog op de lak. Dacht ook dat deze laatste al toe was aan een nieuwe laag 915 (deze keer met glaze -BH of SRP, ben ik nog niet uit..), maar de beading blijkt toch beter dan wat ik zag kort na de laatste wasbeurt. Tijd om ook de velgen serieus onder handen te nemen, dus. Ik houd me netjes aan de forumregels en zal het product niet vermelden, maar ik onthoud dat ik beter op safe speel en eerst met de cleaner aan de slag mag. De kleicombi DV en BS deed het trouwens prima! Bedankt voor de tip.
Ik denk niet dat iemand er moeite mee heeft dat je een merknaam noemt/gebruikt/vermeld dat je het goed spul vind anders dan wat CC in het assortiment heeft zitten ,maar als je bv aan de lopende band “reclame“ gaat maken voor andere merken kan dat wel als storend worden ervaren.
 
  • Leuk
Reactions: Tom Witters
Ah, maar ze noemen het zelf een velgenwax. ;) Of je dit nou als de ''real stuff'' moet zien, dat betwijfel ik.

Persoonlijk zou ik de bestaande bescherming dan maar gaan bijhouden met iets als Wetcoat, maar als je perse de ''sealant'' wilt gebruiken, dan zou ik de velgen nogmaals nalopen met Pro Polish of een fijn polijstmiddel alvorens het aanbrengen.
Ah, maar ze noemen het zelf een velgenwax. ;) Of je dit nou als de ''real stuff'' moet zien, dat betwijfel ik.

Persoonlijk zou ik de bestaande bescherming dan maar gaan bijhouden met iets als Wetcoat, maar als je perse de ''sealant'' wilt gebruiken, dan zou ik de velgen nogmaals nalopen met Pro Polish of een fijn polijstmiddel alvorens het aanbrengen.
Met ‘the real stuff’ bedoelde ik dat het tenminste bedoeld is voor de velgen, dit itt de Meg’s wax. Er zal ongetwijfeld beter spul bestaan, maar de reviews waren zeker ok, het is een hufterproof produkt én deze shop gaf hoge kortingen op een aantal klassiekers vandaar ook maar de Waxcoat aan het mandje toegevoegd. Hoe dan ook wacht ik nu even rustig af hoe de gewone wax presteert...heb héél wat tijd in de voorbereiding gestoken (uurtje of 4-5) en nu even klaar met velgen detailen.
 
Das precies waarom ik niet voor een velgenwax kies ,te veel voorbereiding voor een te tijdelijk resultaat. Ik zet mijn velgen het liefste in Gyeon Rim
Zolang ik ze niet tot in de puntjes in orde kan zetten (= van de wagen halen) houd ik het bij de wax, maar daarna volg ik waarschijnlijk jullie voorbeeld. Om de 2-3 maanden quasi een volledige dag besteden aan de wielen is van het goede teveel hier. Het moet wel leuk blijven, ook voor de rest van het gezin...
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Dan is wetcoat/bathe+ toch ook voldoende. Als je het eenmaal bij zal houden hoeft het geen uren meer te kosten. Het verval stop je daarmee prima en je zult merken dat met frequent wassen het steeds minder moeite kost.

Maar als ik eenmaal de velgen zou polijsten en er dus uren in zou stoppen, dan zou ik het wel afmaken met een coating inderdaad.