• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen wel/niet full detail?

Werner

Detailing addict
26 sep 2008
173
62
Vandaag mijn vrije dag benut om de velgen met winterbanden onder de auto te leggen.

De zomerbanden zijn al behoorlijk afgesleten, ik schat dat er nog gemiddeld 2 mm profiel zit. In het voorjaar wanneer ze terug onder de auto gaan, ben ik dan ook van plan om nieuwe zomerbanden te laten plaatsen. Daarom vraag ik mij nu af of het feitelijk zin heeft om de alu-velgen een full detail te geven. Immers wanneer ik de banden laat vervangen zal ik zeer waarschijnlijk daarna opnieuw aan de slag kunnen.

Vanavond heb ik de velgen wel al gekleid, maar heeft het zin om nu ook nog alle andere stappen te doen die ik normaal gesproken doe (prof. polish, White Diamond, EX-P en Coll. #845). De velgen worden opgeslagen mbv een velgenstandaard en er komt een hoes overheen.
Op zich zou het toch geen kwaad kunnen om ze na het kleien op te slaan en pas de full detail na de bandenvervanging uit te voeren, of niet?
 
Kan geen kwaad.
Als ze maar goed schoon zijn en dat zijn ze na het kleien.
Hebben verder niks te lijden dus gewoon wachten met detailen.

Trouwens heb het zelf nooit gedaan een full detailm voor de velgen.
Wel gekleid met oud stukje klei en daarna in de rimwax.
 
Als ik jou was, zou ik je bandenboer vragen om de banden nu alvast te verwijderen, dan zijn ze veel hanteerbaarder, en is super schoonmaken veel handiger! Ook in het velgbed bv!

En dan ben je na het monteren in het voorjaar snel klaar, even wat detailer voor evt stof en een snel waxbeurtje, cest tout!
 
Detailen !!!

En zeker zelf de loodjes en plaksel eraf halen, je wil echt niet dat ze met een tang of mes liggen te rommelen aan de binnekant van je velgen.
Ook is het meestal zo dat hoe nieuwer (proper) ze er uit zien, hoe voorzichtiger dat ze zijn.
 
Dat van zelf die plak- en klemloodjes er al af halen is wel een goed idee! :)^

Een mooi werkje voor dit weekend, ze geven toch bar slecht weer af.
 
Werner zei:
Dat van zelf die plak- en klemloodjes er al af halen is wel een goed idee! :)^

Een mooi werkje voor dit weekend, ze geven toch bar slecht weer af.

En koop een caramelschijfje hiervoor dat scheelt je een hoop frustraties. En je beschadigd je velg niet wel een zo laag mogelijk toerental op de boormachine aanhouden.
 
Even het resultaat van het zoeken naar wat een caramelschijf is;

Een gewone.
CARAMEL schijf uit natuurrubber om op een eenvoudige en effectieve wijze (zonder beschadigingen aan de lak) sierbiezen, plakletters, stickers en dubbelzijdig montageband te verwijderen.
• Deze schijf werkt sneller en schoner dan een heteluchtpistool, oplosmiddelen, schrapers, etc
• De CARAMELschijf geeft bij gebruik een lichte caramelgeur af.
• Ook te gebruiken op iedere boormachine met een toerental tussen de 2000-4000 / minuut.
• Losse adapter (met schroefdraad) voor een snelle bevestiging op een boormachine tevens leverbaar.
• Afm. Ø 90mm x 15mm).
caramelklein.jpg


En een geribbelde.
Deze nieuwe generatie caramelschijf werkt 3 keer sneller dan de gewone rubber wielen en past op elke boormachine met een toerental tussen de 2.000 en 4.000 tpm. Door koeling van de tanden en de speciale vormgeving wordt de DOUBLE-SPEEDY veel minder warm dan de bestaande caramelschijven. Dubbelzijdig tape, lijmresten en stickers worden snel verwijderd door de pellende werking van de tanden zonder hierbij de ondergrond van lak of glas te beschadigen.
• Dankzij de speciale, gekartelde vormgeving minder warmte ontwikkeling en langere levensduur.
• Geeft bij gebruik een lichte caramelgeur af waardoor een hinderlijke reuk en rookontwikkeling voorkomen wordt.
• Aanzienlijke tijdsbesparing en veilig in gebruik.
• Afm. Ø 100mm x 26mm.
• Universeel inzetbaar: te gebruiken op watergedragen en conventionele lakken. Hierdoor heeft u geen twee aparte schijven nodig.

Caramelribbel.jpg


Hans
 
Stickervreters, die caramellen werken erg goed, maar ben er niet van overtuigd dat het geheel onschadelijk is voor je lak.

Zelf wel een paar keer gebruikt, maar wel flink wat swirls aan overgehouden.

Over het waxen van velgen welke daarna nog moeten worden voorzien van banden:
Als de binnenkant heel glad (flinke waxlaag) is heb je maar zo kans dat de bandenboer hem even flink zal ontvetten, omdat anders misschien de plakloodjes niet blijven plakken.....

Maakt mij verder niets uit, maar dan kun je dus daarna nog een keer waxen.

Ik zou ze lekker schoonmaken en kleien en de oude loodjes verwijderen, en pas na de montage van nieuwe banden gaan waxen.
 
Waar kun je dergelijke caramelschijven eigenlijk kopen?
Ben ze nog nergens tegen gekomen en zou er graag een hebben om de lijmresten van m'n stootstrips te verwijderen :cool:

Mag ook via PB ivm commerciele links ;)
 
Hier kan je caramelschijven bestellen :

Als de link niet mag ,verwijder hem dan maar ! :-"

http://www.nonpaintstore.nl/nl/schuurpads/caramelschijven/
 
Bedankt :cool:

Het adres staat genoteerd!
Misschien op goed geluk toch ook nog bij ons in de buurt in een shop te halen ;)