• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen wisselen en remschijven aanpakken

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Carcleaners,

Deze week wil ik eindelijk eens mijn winterbanden van de auto gaan halen(ja ik weet het, heel erg laat).
Nu is mij opgevallen dat mijn remschijven roestig en erg vuil eruit zien. Nu wil ik tijdens het wisselen van mijn velgen direct alles eens goed cleanen.

Hoe kan ik dat het beste aanpakken en welke producten adviseren jullie?

Alvast bedankt voor jullie hulp:)

Groetjes Jordy
 
Ik heb onlangs de boel onder mijn auto ook even opgefrist. Vond die vieze klauwen en roestige schijven geen gezicht. Heb ervoor gekozen om de harten even te spuiten met hittebestendig zwart en de klauwen te lakken met wat zilver/staalgrijs. Schoonmaken is, zeker voor de schijven niet echt een optie.

Before:
424_D7300_0675_4215_82_B7_203_FDD119_D9_F.jpg


After:
450_EDBA0_0337_454_F_B529_C7_B4217_E7_A1_F.jpg
 
Remschijven moet je lekker van afblijven... aangezien je het elke keer als je remt schoonmaakt ;)

De naven zou je wel kunnen spuiten, heb ik ook gedaan en ziet er een stuk knapper uit.

Het roesten van de naven is een probleem dat je zelfs ziet op nieuwe auto’s ziet helaas.

Dit kan je het beste verhelpen met hammerite.

Toevallig stuurde een vriend mij vorige week een foto die het zelfde deed.
395E2C54-2AE6-4B62-A861-22218644FF70.jpeg

Gewoon alles eromheen afplakken, snel erover heen met een staalborstel en dan een doekje eroverheen en spuiten.

En als de velg weer gemonteerd is zou het er ongeveer zo uitzien:
ECEA20B3-5C9B-4676-AE33-049C1A75BFD2.jpeg


Weet wel dat je dit jaarlijks zou moeten doen om het knap te houden.
 

Bijlagen

  • 73AA228C-CBA4-45BA-AE5E-2DB6E4AA0315.jpeg
    73AA228C-CBA4-45BA-AE5E-2DB6E4AA0315.jpeg
    317,9 KB · Weergaven: 377
Bedankt voor de berichten!

@EJ2NH503P ziet er netjes uit hoor! Ik ga morgen eens kijken wat de status is van mijn remmen. Eerst keer goed schoonmaken met non Ferro (dit kan geen kwijt toch in mijn ogen. Misschien dat ik later dan ook eens het een en ander opnieuw ga spuiten. Bedankt voor je hulp!

@Zluytr ik was er ondertussen ook achter dat ik niet aan de schijven moet komen! Vond het alleen zo opvallend lelijk :D
inderdaad ik heb een jonge auto(4 jaar oud) en weet bijna zeker dat hier al roest op zit! Morgen ga ik me velgen verwisselen en dan kan ik het eens goed bekijken!
Als het echt nodig is ga ik binnenkort dit ook eens aanpakken! Bedankt voor je hulp:)
 
  • Leuk
Reactions: Zluytr
Correct me if I am wrong, maar roestende schijven kan je toch altijd hebben? :p Blijft toch een stuk blank metaal, zogezegd.

Blijf het toch wel erg gaaf vinden wanneer je mooie wielen hebt, flinke schijven en klauwen en dan de boel zo netjes maakt, @EJ2NH503P / @Zluytr :D Ik heb mijn gruwelijk dikke wielen/schijven/klauwen en trommels ook nog op de planning staan, haha! :p
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Correct me if I am wrong, maar roestende schijven kan je toch altijd hebben? :p Blijft toch een stuk blank metaal, zogezegd.

Blijf het toch wel erg gaaf vinden wanneer je mooie wielen hebt, flinke schijven en klauwen en dan de boel zo netjes maakt, @EJ2NH503P / @Zluytr

Zo flink zijn mijn schijven niet... Wil eigenlijk voor de look naar remmen van een Lexus GS met 30mm grotere schijven en dikke alu klauwen...

Roestende schijven op het remoppervlak zul je inderdaad altijd hebben, maar dat is met 1x remmen weg. Roestende randjes en een roestend hart kun je spuiten en netjes maken.
 
Zou alleen wel even ook het raakvlak afplakken waar de velg komt te zitten, Daar voorkom je problemen mee met trillen.
 
Laatst bewerkt:
Als je fatsoenlijke hittebestendige (remklauw) verf gebruikt (2 component, o.a. Foliatec heb ik zelf goede ervaring mee) gaat het wel langer dan 1 jaar mee. Bij mijn vorige auto (Polo) de remklauwen blauw gemaakt en na elke bandenwissel (was lease dus gebeurde niet thuis) de wielen eraf en even de klauwen goed schoonmaken. Na 5j maar op 2 punten klein stukje eruit dat makkelijk begetipt had kunnen worden. Bij de golf moet ik de naven ook nog doen hoewel ze er nu nog best aardig uit zien.
 
Afplakken ? dat kan eenvoudiger

Vuilniszak er overheen richting de auto
Liefst een zak met zo'n sluitkoord
Postbode elastiek over de zak, tegen de schijf drukken
Bodem openknippen en terugslaan

Als je een elastiek teveel ruimte vind innemen kan je ook een kartonnen mal nemen
Zak erover, mal ertegen, terugslaan. Dan vormt de zak een soort rozet
 
Remschijven moet je lekker van afblijven... aangezien je het elke keer als je remt schoonmaakt ;)

De naven zou je wel kunnen spuiten, heb ik ook gedaan en ziet er een stuk knapper uit.

Het roesten van de naven is een probleem dat je zelfs ziet op nieuwe auto’s ziet helaas.

Dit kan je het beste verhelpen met hammerite.

Toevallig stuurde een vriend mij vorige week een foto die het zelfde deed.
Bekijk bijlage 108010
Gewoon alles eromheen afplakken, snel erover heen met een staalborstel en dan een doekje eroverheen en spuiten.

En als de velg weer gemonteerd is zou het er ongeveer zo uitzien:
Bekijk bijlage 108009

Hallo de remschijven hoef je niet af te plakken,een keer goed remmen en de spuitnevel gaat er vanzelf af.
 
Ik ga volgende week ofzo ook mijn wielen verwisselen. Nu wil ik ook mijn remschijven en klauwen aanpakken.
Zelf zat ik eraan te denken om dit met hammerite en een kwastje te doen. Iemand die hier ervaring mee heeft?
 
@RoyR hammerite werkt zeer goed en makkelijk. Gewoon even de klauwen met een staalborstel doen, de naven met schuurpapier 240 ofzo. Daarna ontvetten met remreiniger. Tussen door als het kan even met een luchtspuit al het stof er vanaf en tussen uit. Met de kwast aan brengen gaat perfect.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@RoyR hammerite werkt zeer goed en makkelijk. Gewoon even de klauwen met een staalborstel doen, de naven met schuurpapier 240 ofzo. Daarna ontvetten met remreiniger. Tussen door als het kan even met een luchtspuit al het stof er vanaf en tussen uit. Met de kwast aan brengen gaat perfect.
Welke hammerite zou ik ophalen?
In eerste instantie dacht ik aan hammerite uit een blik. En die aanbrengen met een kwast. Echter heb je ook hammerite hittebestendigelak. Maar dit is weer een spuitbusje. Leuk voor de naaf. Maar niet voor de klauwen...

Of zou die hammerite uit blik ook hitte bestendig zijn?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@RoyR ik zelf doe het met de kwast, wat je niet raakt zie je toch ook niet, daarbij gaat het sneller en geeft het minder zooi. Ik heb de direct over roest gebruikt, geen hittebestendige. Mijn klauwen zijn nu hammerslag goed en de naaf is hoogglans zwart. Een oppervlak waar nog een beetje roest op zit is makkelijker te verven en het dekt ook beter vreemd genoeg.

Of die uit blik hittebestendig is... geen idee haha
Het blijft echter wel lange tijd goed zitten. Natuurlijk afhankelijk van wat voor oppervlak en hoeveel je rijdt, worden de remmen vaak warm of rijd je rustig etc. etc.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR