• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenreiniger (hardnekkig vuil)

Grxgg2k

Detailing rookie
26 jan 2017
3
2
32
Ik beschik over een set 19" BBS LM velgen op mijn BMW E90, maar deze zijn na een korte periode wat minder te onderhouden heel érg vuil geworden.
Ik heb reeds het product "Iron X" gebruikt van een vriend en dit heeft wel al veel kunnen verwijderen.
Toch zijn ze nog niet helemaal proper. Nog zwart vuil (Ik vermoed brakedust) dat nog achterblijft, maar gewoon te hardnekkig zich heeft vastgezet.

Iemand ervaring met bv. Iron X en weet dat er een beter product is? Ik zou het liefst wegblijven van té bijtende producten..
 
Velgen raken doorgaands vervuild van remslijpsel, teer en rubber.

Voor de grootste vervuiling is een zure velgenreiniger aan te bevelen, daarna een ijzer verwijderaar en als 3e een teer verwijderaar. Als laatste kun je ze ook nog klei-en
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Grxgg2k
Velgen raken doorgaands vervuild van remslijpsel, teer en rubber.

Voor de grootste vervuiling is een zure velgenreiniger aan te bevelen, daarna een ijzer verwijderaar en als 3e een teer verwijderaar. Als laatste kun je ze ook nog klei-en

Heb je aanbevelingen voor producten voor die 3 dingen?
 
Zoals @m@rio aanbeveelt de Poorboys Soray en Rinse goede verhalen over gehoord als zure reiniger, zelf gebruik ik DJ Mellow Yellow met tevredenheid.

Als ijzerverwijderaar tevreden over Non Ferro en Ferrous Dueller.

Teer verwijderaar SN Tar & Glue Remover of Tarmalade van DJ.
 
Bedankt voor beide jullie aanbevelingen! Ik ga me er wat in verdiepen, aankoop doen en op hoop van zegen raken ze volledig schoon!
 
Als je ook nog een reiniger zoekt om ze regelmatig schoon te maken kan ik Meguiar's Wheel Brightener aanbevelen. Erg goed, en erg goedkoop.

Edit: Als ik velgen echt goed schoon zou maken dan zou ik ook Monello Non-Ferro gebruiken. Dat werkt echt fantastisch, maar voor mij te duur om bij de wekelijkse wasbeurt te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Als je een coating of minstens een beschermende wax of sealant aanbrengt is ook wekelijks non ferro overbodig vind ik @Jansen
Ik gebruik non ferro alleen bij een grote detail, de rest van het wassen alleen emmer met shampoo, washmitt en een wheelwoolie.
Altijd perfect schoon.
Mijn velgen zijn beschermd met Gyeon Rim en daarvoor met een wheelwax.
 
@Altos Ik vind wekelijks Non-Ferro gebruiken ook overbodig. Ik bedoelde juist te zeggen wat jij volgens mij bedoelt: Voor de wekelijkse was is Non-Ferro geschikt, maar wellicht overkill en stevig aan de prijs. Als je een setje velgen écht perfect schoon wilt hebben, als ze bijvoorbeeld van de auto af zijn en je ze gaat voorbereiden op een wax/coating en dus ook gaat kleien en polijsten, dan zou ik het zeker wél gebruiken.

Ik maak mijn velgen ook heel degelijk schoon bij een normale wasbeurt, maar ik weet zeker dat ik ze nóg schoner kan krijgen als ik ze demonteer, omdat er altijd plekken zijn waar ik niet helemaal bij kan komen, zoals de binnenste velgrand en ik mis waarschijnlijk ook nog wel eens een stukje achterkant van een spaak.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Als ik even in mag haken hierop, zijn er mensen die een speciale shampoo voor hun velgen gebruiken, of gebruiken jullie gewoon dezelfde shampoo als voor de lak? (uiteraard hebben de velgen een eigen emmer!)
 
Ik gebruik dezelfde shampoo waar mee ik de auto was.
Als ze daarna nog niet schoon genoeg zijn pak ik pas de velgenreiniger er bij.
Uiteraard zijn ze ook mee gegaan met foamen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Er zijn wel shampoo's speciaal voor velgen maar als ik al een zure reiniger, ijzerverwijderaar en teer verwijderaar voor de velgen heb staan denk ik dat die shampoo niet veel meer toevoegt.
 
Ik gebruik Bath+ voor m'n velgen... maar dat is meer omdat ik deze zo fijn vind als andere voor de lak :D

Ik gebruik nooit een velgen reiniger... alleen non ferro als het nodig is... maar zelfs dag is meestal niet het geval! Gewoon zorgen dat de velgen goed beschermt zijn!

Als velgen echt verwaarloost zijn... dan pak ik gewoon de velgen reiniger van de action... meer uitgeven vind ik niet nodig
 
Ik vond die Wheel Brightner helemaal ruk, haha!

Dat snap ik nog steeds niet. Hoe vaak heb je het nu gebruikt?

Ik had een kleine Monello Fles gevuld met het product. Hiermee lopen ouwehoeren qua verdunning en uiteindelijk puur. In totaal is er, schat ik in, 600ml product gebruikt op 2-3 setjes velgen/wieldoppen. Het leek wel iets te doen, maar misschien was dit alleen omdat het product nat was haha! :p

De rest van jouw sample heb ik ergens tussen de andere spullen gegooid. :p
 
Als je een coating of minstens een beschermende wax of sealant aanbrengt is ook wekelijks non ferro overbodig vind ik @Jansen
Ik gebruik non ferro alleen bij een grote detail, de rest van het wassen alleen emmer met shampoo, washmitt en een wheelwoolie.
Altijd perfect schoon.
Mijn velgen zijn beschermd met Gyeon Rim en daarvoor met een wheelwax.

Helemaal mee eens, ik wax mijn velgen om de 2 maanden met poorboys sealant en dan elke week wassen met shampoo en om de 2 a 3 weken gebruik ik de non ferro voor de remklauwen. Voor de velgen is t eigenlijk niet eens nodig en te duur. Maar wel een top spul.