• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgenreiniger schadelijk voor roestbescherming remmen?

Phaeton W12

Detailing addict
16 mei 2008
143
62
Even een vraag over velgenreiniger.

De vraag gaat over de ontvettende werking van velgenreiniger. Je hoort wel eens: geen velgenreiniger op vieze lak spuiten, want dat is funest voor de waxlaag (door de ontvettende werking verdwijnt alle bescherming van de lak). Hoe zit dat echter bij de remmerij, zeg maar alle onderdelen in de buurt van de remschijven? Als je velgenreiniger op de velgen spuit, komt dat spul ook achter de velgen terecht, bij de remonderdelen. Ik neem aan dat die onderdelen ook een (in de fabriek aangebrachte) beschermlaag kennen?? Is er geen gevaar dat die beschermlaag verdwijnt als er velgenreiniger op komt? Ik stel de vraag omdat de onderdelen bij de remschijven van mijn Audi van anderhalf jaar oud beginnen te roesten (zal wel oppervlakteroest zijn en wellicht niet ernstig, maar ik betwijfel of die roest zomaar mag ontstaan).

Ik gebruik de Meguiars velgenreiniger of Meguiars All Purpose Cleaner (verdund).
 
is alleen funest voor bepaalde opppervlaktebehandelingen, bijv bij d2 remmen moet je echt geen velgenreiniger op spuiten dan zijn ze binnen een jaar afgeschreven.
 
Ik haal de wielen eerst van de auto voor ik met velgenreiniger aan de gang ga...
Heb de remschijven wel eens wit zien uitslaan van dat spul...
 
Nog nooit rare dingen gezien met velgenreiniger (tot nu toe alleen Meg's All Wheel & Wheelbrightner gebruikt)
 
Net m'n pas verworven set velgen voor de Fiesta schoongemaakt met m'n 'eigen' 30 cent/liter industriereiniger... De 12 jaar oude velgjes waren erg vervuild.
Goed naspoelen en in de Wheelwax zetten is het behoud van mooie velgen. Dit is het resultaat:

001-1.jpg

002.jpg

003.jpg

004-1.jpg

005.jpg
 
HansA8 zei:
Ik haal de wielen eerst van de auto voor ik met velgenreiniger aan de gang ga...
Heb de remschijven wel eens wit zien uitslaan van dat spul...

behoorlijk agressief spulletje dan, heb dit gelukkig nooit gehad met de reguliere velgenreinigers van Meg/Poorboys/etc
 
Spray maar eens een 1:4 mengseltje met APC op de schijven, zeker als ze nog beetje warm zijn...
Slaan hier wit uit, en als je dat afspuit gaan ze roesten. Boeit me niet, 4 meter achteruit met rem er licht op en weer naar voren met de rem er op verhelpt dat... kan er niet rouwig om zijn.
 
bassochist zei:
een merk van big brake kits die veel gemonteerd worden op bamibakken.

de D2 Racingsport break kits zijn niet aleen voor japanse merken.
je hebt brembo, willwood, D2 dit zijn de betere 4pots remmen.(het serieuze autosport zeg maar)
en kosten rond de 1500 voor alleen de voorremmen.
 
Waar ben je bang voor dat aangetast wordt dan? Ik kan me er geen voorstellen bij maken namelijk aangezien alles van de remmen uit metaal bestaat? Hooguit dat wanneer je zoals bij sommige modellen van o.a. VW bij het zwevende remzadel rubberen hoesjes hebt die beschermen tegen vocht en vuil op den duur worden aangetast, maar als je na gebruik van de velgenreiniger alles gewoon goed afspoeld met water lijkt me dit ook erg sterk! ;)