• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Veloce-mezzo-finale

QuoreSportivo

Detailing addict
11 aug 2020
78
50
Goedenavond allen,

ik heb even een vraag; ik heb namelijk recentelijk even e.e.a. geprobeerd op mijn MiTo.
deze lak verkeerd in mooi verweerde staat (goed om op te oefenen)

nu had ik eerst een test spot gemaakt met finale op zacht, toen mezzo op medium en daarna veloce op heavy.
Veloce op heavy was wel nodig om hem helemaal optimaal te krijgen echter kreeg ik last van hologrammmen. (als ik zo het forum lees is dat niet zo gek)
vervolgens heb ik afgeschaald naar mezzo en daarna finale.

nu vraag ik mij af; hebben mensen ook ervaring met het overslaan van mezzo en gelijk naar finale te gaan?

alvast bedankt voor de moeite,
groetjes
 
Als je een rotary gebruikte, dan zijn hologrammen niet heel gek, nee. Als je eej excentrische machine gebruikte, dan gaat er iets flink verkeerd. ;)

Of je de stap van Veloce naar Finale kan maken, hangt af van of JIJ het resultaat voldoende vind.

Ging het naar wens? ... Dan is het prima, toch?
Niet voldoende glans? ... Dan is de stap te groot.

Hardheid/gevoeligheid van de lak speelt een grote rol, de gebruikte middelen, etc. Op de ene lak is de stap prima en op de andere totaal niet. (Maar dat ligt wederom aan wie de lak beoordeeld ;) )
 
Nou alle eerlijkheid gebied mij eigenlijk te zeggen dat ik gewoon een DAP heb gebruikt.
dacht dat het door de hardheid van de PAD combi was dat ik alsnog hologrammen heb gekregen.
wellicht dat de (meguiars)G220 te snel draait op 6 dat ik hem de volgende keer op 5 moet proberen met Veloce?

in dat geval zal ik dat even goed beoordelen bij de volgende deur die ik ga proberen.
bedankt voor je reactie.
 
Het maken van hologrammen met een DAP is een hele kunst, die maar weinigen beheersen. Als ik zo de specs bekijk, lijkt de G220 gewoon vergelijkbaar met de DAP500 van Polishing Power, dus stand 6 is in principe niet te snel. Mogelijk heb je vrij zachte lak, waardoor je stand 6 niet nodig hebt, maar dan krijg je nog steeds geen hologrammen.

Plak eens een stukje tape van een contrasterende kleur op de lak bij de hologrammen en maak dan een foto, ik ben wel heel benieuwd naar die hologrammen van je. Ik weet niet wat er wel aan de hand is, maar hologrammen vrijwel zeker niet.
 
Haha beheer ik toch nog wat.

maar in dat geval zal ik dat wel even doen wanneer ik er weer mee aan de slag ga, ik hoop dat ik mezelf de komende vakantie even lekker uit kan leven, gewoon lekker oefenen ,kerstliederen op en gaan.

bedankt voor je reactie, wordt vervolgd.
 
Hallo @Cordoba en @Quantoxx
ik heb zoals gezegd afgelopen kerst vakantie lekker aan de MiTo gewerkt en heb even wat foto's gemaakt.
denk indd dat het niet echt hologrammen zijn maar misschien net niet de juiste druk op de machine.
moet zeggen dat met 1 hit finale alles wel mooi strak is geworden.

onderstaand de foto's, hopelijk dat dit het wat verduidelijkt.
 

Bijlagen

  • 20201229_183450615_iOS.jpg
    20201229_183450615_iOS.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 254
  • 20201230_102418999_iOS.jpg
    20201230_102418999_iOS.jpg
    180,7 KB · Weergaven: 257
Dit ziet er uit als "haze" en dat is heel gebruikelijk na het toepassen van een middel met een hoge slijpgraad (compound/cutting etc) zoals Veloce. Je slijpt eerst de defecten weg tot zover als je kunt/wilt/durft en daarna verfijn je de lak weer met een milder middel (het afschalen); het werken aan de glans zoals Q al aangaf.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De juiste doeken kan ook het verschil maken op sommige lakken. Probeer na de laatste stap polijsten de restanten polish eens af te nemen met een edgeless doek met gesloten lus bv van Nanolex/Gyeon die “snijden” wat minder in de lak.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Heren,

bedankt voor de reacties.
duidelijk dat dit dus regelmatig voorkomt.
ik gebruik overigens ook edgeless towels om residu af te nemen maar alsnog bedankt voor de tip.

om even terug te komen op het onderwerp;
ik heb eerst de hele auto met Veloce gedaan (na test spot uiteraard) op Heavy Cut dope
2 hits als ik het goed heb (2 dam borden), op simmige plekken bij diepere defecten (kofferbak, zijkant bij wat schade) wel 4 x gedaan lokaal om zo het juiste resultaat te behalen.
ik heb daarna de auto gefinisht met Finale op Dope Finish
met 1 hit ( 1 dambord) vond de kleur daarna prima "poppen" dus was zeker tevreden met het resultaat.
daarna afgetopt met Surf City Garage Paste Wax.

foto's van de lak onderstaand, zoals de eerste foto was de gehele auto en op sommige plekken nog erger.

heb wel nog een paar vragen,
ik lees veel goede berichten over microfibre pads, en deze wil ik dus wel gaan proberen ipv de Heavy Cut van Dope.
hebben jullie nog advies?
en bevalt Veloce ook prima op een microfibre pad of adviseert men wel bijv D300 oid te kopen?

zal de Finale beter slijpen/cutten als de Cut pad wordt gebruikt van Dope? (heb ook Mezzo hoor maar vroeg het me gewoon af)
 

Bijlagen

  • 20201229_125753428_iOS.jpg
    20201229_125753428_iOS.jpg
    170 KB · Weergaven: 210
  • 20201230_134013972_iOS.jpg
    20201230_134013972_iOS.jpg
    151,1 KB · Weergaven: 226
Hmm... Ik vind de twee foto's wat lastig te beoordelen. (Eerste twee) Bij de eerste foto (reflectie van TL-balk) lijkt het resultaat prima, maar lijk ik onderin de foto een flinke waas te zien én polijstbanen? Op de tweede foto (reflectie van dak, buiten) zie ik een hoop polijststof en twee polijstbanen?

Op op de tweede foto (after) van de laatste foto's, daar zie je geen swilrls meer. Echter zie je daar duidelijk dat er nog vettigheid o.i.d. op de lak ligt, wat kan lijken op hologrammen.

Voordat je ineens de stap maakt naar MF-pads of andere ommezwaaien, vraag ik mij af of je wel goed ontvet tussendoor én nadien het polijsten?
(Gyeon - Prep / Nanolex - EX)
 
@Quantoxx ja excuses voor mijn fotografische skills die kunnen nog wel wat gebruiken, maar was lekker bezig en toen dacht ik owja zou nog even reageren middels een foto. 1 valt het inderdaad slecht te zien en foto 2 doel ik op de polijstbanen in het midden van de foto.

de after foto’s en het ontvetten daar kan ik redelijk kort over zijn; antwoord is nee, heb wel een ipa staan maar geen EX of prep.
heb wel telkens al het residu zo goed als mogelijk weg gehaald middels mf doeken.
na de finale heb ik het niet gedaan omdat hij een cleaner bevat waarna ik dacht dan reinigd hij het deels zelf en hoef ik alleen het residu af te nemen. Maar wat ik opmaak uit jullie reacties is dat niet helemaal correct.

bedankt voor het reageren,
 
Niet ontvetten kan voor bedrog zorgen. Vette bende overal en dan lijken het hologrammen, zeker wanneer je niet afneemt met ontvetter en banen kan gaan trekken met je doeken.

IPA is ook prima, maar wel verdunnen. Ik gebruik de 99,9% IPA op 1:10 met (demi)water.

Finale bevat een cleaner? :p Residu = residu, dus gewoon afnemen en nalopen met ontvetter.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en AndyVR
Oké top zal ik doen,
Ik heb de ipa 1:5 heb indd wel gelezen dat het handig is deze te verdunnen.
heb bij m’n vorige “test” wel ipa gebruikt maar vond dat het nog aardig uitsmeerde met mijn verhouding, hoe ervaar jij dat? Helemaal met 1:10?

naja of ik ben gek geworden maar dat staat echt op het label hoor.
staat overigens ook op de site zie onderstaand https://www.carclean.com/nl/monello-raffini-finale-finishing-polish.html

maar ondanks dat bedankt voor de tips en een prettig weekend gewenst!
 
Je neemt af met je doek en nadien loop je het na met een andere doek + ontvetter. Als je een vloeistof over je residu gaat spuiten en dan afneemt, dan smeer je alleen maar vettigheid in de rondte. ;)

Ah, ik zie wat je bedoeld. Maar een cleaner is natuurlijk geen ontvetter. Zo is bijv. Poorboys World - Professional Polish een ''paint cleaner'' omdat deze chemisch de lak reinigt. Als je hier ''korrels'' in zou doen, dan heb je zo goed als een polijstmiddel. (Bevat natuurlijk ook nog andere dingen)

Zelfs het residu hiervan wil je verwijderen middels ontvetten.


Ik weet niet meer of het hier op het forum was of een andere bron, maar IPA 99,9% verdunnen tot 1:10 was wel het minimum. Sterker dan dat kan nadelige gevolgen hebben, zoals het schraal maken van de lak en meer. Als je een ontvetter wilt aanschaffen, dan adviseer ik je Nanolex - EX.
 
  • Leuk
Reactions: QuoreSportivo
Ooh dan maakte ik inderdaad die fout, bleef maar smeren.

oke das dan duidelijk, dan zal ik dat voortaan even doen.

ow, ik heb wel is gelezen dat sommige 1:3 mengen (detailingworld volgens mij) maar in dat geval zal ik voor de zekerheid ook even 1:10 mengen.
Nogmaals bedankt!
 
@QuoreSportivo Ik zie dat het ondertussen duidelijk is, waar het nog niet helemaal goed ging. Tip voor een goede foto: plak even een stukje tape op de lak: de camera stelt dan scherp op het contrast tussen lak en tape, en dus op de juiste afstand, als je dat niet doet stelt een camera vaak scherp op het beeld in de reflectie, waardoor je lakdefecten niet scherp in beeld krijgt.
 
  • Leuk
Reactions: QuoreSportivo
Je neemt af met je doek en nadien loop je het na met een andere doek + ontvetter. Als je een vloeistof over je residu gaat spuiten en dan afneemt, dan smeer je alleen maar vettigheid in de rondte. ;)

Ah, ik zie wat je bedoeld. Maar een cleaner is natuurlijk geen ontvetter. Zo is bijv. Poorboys World - Professional Polish een ''paint cleaner'' omdat deze chemisch de lak reinigt. Als je hier ''korrels'' in zou doen, dan heb je zo goed als een polijstmiddel. (Bevat natuurlijk ook nog andere dingen)

Zelfs het residu hiervan wil je verwijderen middels ontvetten.


Ik weet niet meer of het hier op het forum was of een andere bron, maar IPA 99,9% verdunnen tot 1:10 was wel het minimum. Sterker dan dat kan nadelige gevolgen hebben, zoals het schraal maken van de lak en meer. Als je een ontvetter wilt aanschaffen, dan adviseer ik je Nanolex - EX.
@Quantoxx : als ik het goed begrijp is het dus met DAP polijsten in achtvormige banen, na elke hit residu afnemen met dikke MF doek, vervolgens Ipa op een andere MF doek sprayen en nogmaals dat opppervlakte nalopen. Correct ?
 
@Diezelke - Polijsten in achtvormige banen? :neutral: Een dambord-patroon / 'criss cross' is dan logischer zodat je alles vanuit twee richtingen raakt.

Wat ik doe;

1) Polijsten tot je polijstmiddel mooi doorgewerkt is, dan het merendeel van het residu afnemen met Doek 1
2) Ontvetter nevelen op Doek 2 en hiermee dus nalopen.

Meestal loop ik dus rond met één doek in elke zak van mijn vest. Linker doek neem ik het residu mee af, rechterdoek spray ik wat ontvetter op en wrijf na.
(Vóór ik later een bescherming op de lak smeer, wrijf ik nogmaals na met een schone doek en ontvetter)
(Uiteraard wissel ik om de zoveel tijd van doeken zodat Doek 1 niet volloopt met residu en Doek 2 niet zeiknat is van de ontvetter, die overigens alleen nog maar nat zal zijn van water en geen alcohol)
 
@Diezelke - Polijsten in achtvormige banen? :neutral: Een dambord-patroon / 'criss cross' is dan logischer zodat je alles vanuit twee richtingen raakt.

Wat ik doe;

1) Polijsten tot je polijstmiddel mooi doorgewerkt is, dan het merendeel van het residu afnemen met Doek 1
2) Ontvetter nevelen op Doek 2 en hiermee dus nalopen.

Meestal loop ik dus rond met één doek in elke zak van mijn vest. Linker doek neem ik het residu mee af, rechterdoek spray ik wat ontvetter op en wrijf na.
(Vóór ik later een bescherming op de lak smeer, wrijf ik nogmaals na met een schone doek en ontvetter)
(Uiteraard wissel ik om de zoveel tijd van doeken zodat Doek 1 niet volloopt met residu en Doek 2 niet zeiknat is van de ontvetter, die overigens alleen nog maar nat zal zijn van water en geen alcohol)