• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verandert de uitslag backingplate?

Andre123

Detailing trainee
1 mei 2021
29
25
Goedenavond ik hem nu een ... duel action machine (geen carclean) maar in toekomst wel, ik ben nog wat aan het orienteren en oefenen. Maar ik heb een uitslag van 21mm (erg groot) en backingplate 150 en dus 6 inch pads. Nu vind ik dat de machine grote uitslag heeft heeft en grote pad beetje kleiner lijkt mij fijner. Maar nu dacht ik aan 125mm backingplate 5 inch pads die kan ik omzetten, heb ze al gevonden op internet. Maar wordt dan mijn 21mm uitslag ook kleiner?

Ik ben nog een beginner vind het leuk werk om te polijsten etc als hobby, maar het mag nog geen te veel geld kosten ik wil ook eerst nog goed leren door te doen. en dan door sparen voor een mooi goed machientje.

Ps heb machine gekocht voor weinig geld om hiermee beter te worden. Ik hoop op geen nare reacties hierdoor omdat het geen "merk" is!
 
Je uitslag zal hetzelfde blijven, die zit namelijk niet in de backing plate, maar in de overbrenging in de machine. Maar een kleinere plate en pad kan wel de hele balans weghalen. Daardoor zou de machine overmatig kunnen gaan trillen of scheurt je pad of plate omdat die niet gewend zijn aan de 21mm uitslag.

Ik zie online best voorbij komen dat een 5" plate op een LHR21 van Rupes wordt gemonteerd, maar geen idee hoe lekker dat gaat.

Kortom, je zou het kunnen proberen, maar de fabrikant zal het nooit adviseren.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Het ''balans''-dingetje heb ik ook veel voorbij zien komen. Om dit te testen wilde ik een kleinere backingplate op de 21 zetten, maar krijg met geen mogelijkheid de backingplate los. :p Heb het dus niet zelf kunnen testen.
 
Voor de uitslag van de pad zit de as van de machine uit het midden
De backingplate draait én om de eigen as én het geheel om de as van de machine
Om het gewicht van de backingplate te corrigeren heeft de as van de machine een contra-gewicht
Dat contragewicht is afgestemd op de standaard backingplate en zal dus te groot (zwaar) zijn voor een kleinere (lichtere) maat
Met een kleinere plaat heb je dus kans op trillingen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Dibbuz
Precies wat RedCat al zegt, voor sommige kleine apparaten zijn er verwisselbare assen beschikbaar (vaak meegeleverd) waarbij je de uitslag kan veranderen, maar dus ook het contragewicht is aangepast aan de andere uitslag. Voor grotere apparaten en uitslagen (en dat is dit gezien de 6" pads) zijn de krachten te groot, waardoor een verwisselbare as niet lang mee zal gaan.

Hieronder een plaatje waar de verwisselbare asjes voor de Rupes Nano Ibrid op staan (groen, zonder uitslag, blauw met 3mm uitslag en en rood 12 mm uitslag, je ziet dus ook het contra gewicht op het asje zitten)
tasje_1.jpg
 
Oke duidelijk top bedankt, ga ik maar niet doen dus.
Ik zie wel dat deze hier in de aanbieding is
Flex XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine 150mm. Lijkt mij ook eem mooie machine en tevens staat er ook een te koop bij mij in de buurt.. deze heeft een uitslag vab 15mm. wat vinden jullie van dit type?
Brand maar los
 
Ik zou eens kijken naar een DAP Evo. Ik zou zelf namelijk niet graag alleen een 15 en 21mm in huis willen hebben. Beide machines hebben een grotere uitslag en dan mis je simpelweg een machine om het fijnere werk te doen; Hollingen, randen, uitsparingen, etc.
 
Oh, nog een dingetje; Een kleinere plate zal wel een geschikte pad moeten hebben, anders gaat je pad wasrschijnlijk wringen. Op machines met grotere uitslag wordt veelal gebruik genaskt van trapezium-vormige pads om deze wringing tegen te gaan.

Als je backing plate dus 125mm is, dan is de pad alsnog een stuk groter doordat hij breder uitloopt. (Dat zal zo rond de 150mm liggen)
 
Ah oke vandaar snap het. Bedankt Allemaal
Bedoel je quantoxx de dap 500 watt en 8 mm uitslag?
Ik zag ook die van monello 1000watt en 8 mm vergelijkbaar?

En bedoel je die andere machine voor het grotere werk en deze de randen mee te doen etc?
 
Ik weet niet wat voor auto's (of andere zaken) je wil gaan detailen, voor werkbusjes (veel grote oppervlakken met vlak plaatwerk) heb je wat anders nodig dan voor bijvoorbeeld een motorfiets. Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van de voorbeelden die je noemt een DAP Mini te nemen, die is aan alle kanten nog een stap kleiner dan de voorbeelden die je noemt, maar nog steeds niet heel klein.
 
Bedoel je quantoxx de dap 500 watt en 8 mm uitslag?
Ik zag ook die van monello 1000watt en 8 mm vergelijkbaar?

En bedoel je die andere machine voor het grotere werk en deze de randen mee te doen etc?

Een DAP Evo (1000 watt / 8mm uitslag) is breder inzetbaar. De standaard plate kan je al veel mee doen en de kleinere (bijgeleverde) plate kan je kleinere pads op doen voor het fijnere werk. (Eventueel ook een losse 74mm plate + pads bij te kopen, dat werkt dan nog wat fijner/kleiner)

Denk aan de welvingen in sommige motorkappen, de welvingen in spatborden, bovenzijden van bumpers, rondom grills, de holte waarin bijv. een achterkentekenplaat kan zitten, etc. Een 21ml kan sommige van deze dingen wel raken, met bepaalde methodes, maar het liefst heb je er dan een machine bij zoals een DAP met kleine plate die kleinere pads kan draaien.

Er zijn zat auto's die je helemaal met een 21mm kan doen, maar er zijn meer auto's waarbij dit simpelweg niet gaat passen qua padmaat + uitslag + soms ook de grootte van de machine/kop van machine.
Ik had bijv. ook niet de 21 gekocht als ik niet al een DAP in bezit had.