• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verder behandelen lakwerk audi

Michiel01

Detailing addict
17 apr 2017
9
60
30
dag allemaal

Ik heb afgelopen zaterdag mij auto gepolijst met sholl s20 black in combinatie met de navy blue spider pad en een dap 500.

Ik heb hier mooie resultaten mee geboekt maar sommige diepere krassen zijn na 4 hits( is dit hetzelfde als 4x het dambordpatroon?) nog steeds te zien met een zaklamp. Ik kan deze krassen niet voelen met mijn vingernagel.

Voor deze polierbeurt heeft een detailzaak in Belgie de lak nog gemeten en deze was op de meeste plaatsen tussen de 180 en de 200. ik vermoed dat ik dus nog lak over heb.

1. Is het een goed idee om eventueel met s3 en de navy pad of s20 met een groffere pad lokaal na de behandelen?

2. Moet ik deze plekken daarna nog met de s20 op navy pad na behandelen?

Wat is jullie advies?

Michiel
 
Hey Michiel! :D

auto gepolijst met sholl s20 black in combinatie met de navy blue spider pad en een dap 500.

sommige diepere krassen zijn na 4 hits( is dit hetzelfde als 4x het dambordpatroon?) nog steeds te zien met een zaklamp. Ik kan deze krassen niet voelen met mijn vingernagel.
Hier zijn de meningen wat over verdeeld, maar ik beschouw een hit als inderdaad 1x een goed dambord maken.
De combinatie ''Navy Spiderpad + S20'' zie ik als een medium-grove combi met de bonus dat je deze mooi kan doorwerken tot een strakke finish. Dit houd dus in dat het een afbrekende korrel bevat, maar je in eerste instantie wat meer correctie hebt door de spiderpad.
Als je met deze medium-combi 4 hits doet en je een prima resultaat krijgt, maar diepere defecten weinig verbeterd, dan kan had je na 1-2 hits kunnen stoppen en deze diepere defecten lokaal kunnen aanpakken met een grovere combi*. (Lokaal = Kleinere pad, alleen defect + omliggende lak bewerken)

LET OP! Laat je niet in de maling nemen door sommige defecten. Wat ogenschijnlijk een simpele of niet-zo-diepe kras lijkt, kan maar zo flink wat hits kosten. Dus ook meer lak wat je wegslijpt. De keuze kan zijn om te zeggen; ''Hmm, vind het wel best zo, wil wat lak overhouden'' ... of ... ''Die kras moet weg, dan maar meer lak weghalen!'' ... Is je lak gezond dik, dan zou het kunnen. Weet je niet of dit zo is, dan accepteren dat 100% correctie niet altijd mogelijk is.

1. Is het een goed idee om eventueel met s3 en de navy pad of s20 met een groffere pad lokaal na de behandelen?
*Grovere combi - S3 op Monello - Raffini Foam Pad Geel of inderdaad S3 op de Spiderpad.

2. Moet ik deze plekken daarna nog met de s20 op navy pad na behandelen?
Wanneer je de S20 of S3 gebruikt, is het verstandig om van de afbrekende korrel goed gebruik te maken. Dit doe je door eerst een hit te maken op een hoge machinesnelheid. (DAP - Stand 6) Na het maken van je eerste hit zal de korrel al redelijk afgebroken zijn, te zien aan het feit dat het polijstmiddel een stuk transparanter is, en nu doe je niet opnieuw polijstmiddel op je pad om nóg een hit te doen, maar je doet meteen de volgende hit op een lagere machinesnelheid. (DAP - Stand 4) Nu ga je de inmiddels afgebroken korrels (= fijner) gebruiken om richting een goede finish te gaan. Hierna zal je zien dat het polijstmiddel nog transparanter is, bijna onzichtbaar.

Vervolgens kan je finishen met S30 op een fijne pad, zoals Monello - Raffini Wit.

De S20 word aangeprezen als een ''One Step'' product en je zou hier mee kunnen finishen als je hiermee de diepere defecten weg kan krijgen. Bij gebruik van de S3 raad ik aan om zoals bovenstaande te werken.


Greeetz
 
Bedankt Quantox voor de snelle reactie:

Dus ik werk lokaal met een kleinere pad.
Ik doe 1 hit met s3 en white spider pad op kleinere pad op stand 6
Ik die nog 1 hit met zelfee setup op stand 4.
Ik doe nog 1 hit met s30 en een fijne pad.

Zeg ik het zo juist?

Michiel
 
Zeg ik het zo juist?

Uuuuhhh....

Dus ik werk lokaal met een kleinere pad.
Ja, je kan ''lokaal'' de defecten aanpakken en dus niet het gehele paneel opnieuw doen. (Zonde om lak te verwijderen die goed is) Dit kan inderdaad met een kleine pad als het defect erg klein is of als het een flink defect is kan het ook met de grotere pad.

Ik doe 1 hit met s3 en white spider pad op kleinere pad op stand 6
S3 op pad op pad op stand 6? :p S3 op de Spiderpad is grover als S20 op de Spiderpad. Hiermee kan je inderdaad alleen het defect nog een hit geven en kijken of het beter word. Ga niet veel hits doen op 1 plek, zoals ik al eerder aangaf met onderbouwing. Stand 6 om te slijpen.

Ik die nog 1 hit met zelfee setup op stand 4.
Jep, let op de transparantie van het polijstmiddel.

Ik doe nog 1 hit met s30 en een fijne pad.
Jep, dit word dan de kers op de taart; Hoogglans.
 
Mijn excuses voor de moeilijke verwoording.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik vind het toch weer een hoop extra kosten en vooral veel tijd voor een pazr krassen die ik toch nauwelijks zie.

Misschien een beter idee om dit pas in een volgende polierbeurt mee te nemen.
 
Als je ze nauwelijks ziet zou ik ze inderdaad lekker laten zitten. Dan worden ze alsnog minder bij de polijstbeurten ergens in de toekomst.
 
Quantoxx,

Ik denk dat ik weet welke fout ik heb gemaakt.

Ik heb bij een nieuwe padd 4 erwten polijstmiddel gebruikt en bii een gebruikte 3 erwten.

Ik heb dus op een oppervlakte van 50 op 50 cm 4 keer een dambordpatroon uitgevoerd met 2 druppels. ( stand 2 verdelen, stand 5 polijsten, stap 6 polijsten, stap 3 afwerken).

Is het de bedoeling dat ik na 1 dambord opnieuw product aanbreng?

Michiel
 
Het probleem wat ik hier lees is dat je vergeet na een hit je pad te wassen...
Een vervuilde/volle pad zal weinig tot geen correctie brengen.
Na een hit onder een lauwe lopende kraan goed uitspoelen, even droog draaien op stand 1-2, nieuw product erop en doorrrrrr.
 
Voor deze polierbeurt heeft een detailzaak in Belgie de lak nog gemeten en deze was op de meeste plaatsen tussen de 180 en de 200. ik vermoed dat ik dus nog lak over heb.

1. Is het een goed idee om eventueel met s3 en de navy pad of s20 met een groffere pad lokaal na de behandelen?

2. Moet ik deze plekken daarna nog met de s20 op navy pad na behandelen?
Michiel
De meeste Audi's waarvan ik de lak heb gemeten waren uit 2010 en jonger veelal rond de 120/130 micron rondom.
Maw ja je hebt lak zat over bovendien is VAG lak vaak keihard dus zoveel lakafname is er niet per polijstbeurt.
-lokaal met kleine sandwich zwart/witte spiderpad en S3 de defecten aanpakken.
-pads tussendoor goed schoonmaken.
-na S3 kun je gelijk finishen met Finale/S30
 
Ik heb bij een nieuwe padd 4 erwten polijstmiddel gebruikt en bii een gebruikte 3 erwten.
Gebruik bij elke nieuwe hit nieuw polijstmiddel. Ik snap enigszins je beredenering om bij een gebruikte pad minder nieuw polijstmiddel te doen, er zit immers nog wat van je vorige hit. Maar bedenk wel dat dit restant al flink gswerkt heeft en dus weinig meer doet.

Ik heb dus op een oppervlakte van 50 op 50 cm 4 keer een dambordpatroon uitgevoerd met 2 druppels. ( stand 2 verdelen, stand 5 polijsten, stap 6 polijsten, stap 3 afwerken).
Hierboven zei je nog 3 tot 4 druppels? Ná het verdelen met Stand 2 kan je meteen naar 6. Na het eerste dambordpatroon zet je de snelheid lager naar 4.

Is het de bedoeling dat ik na 1 dambord opnieuw product aanbreng?
Nee, bij het eerste dambord, waarbij je op stand 6 polijst, ga je meteen door met het tweede dambord op stand 4.
Als je dus deze 2 damborden gedaan hebt en je polijstmiddel is nog flink wit en duidelijk aanwezig, dan heb je te snel bewogen met polijsten en/of te veel product gebruikt. Zowel met de DAP als met de Rupes is het polijstmiddel na 2 damborden bijna onzichtbaar en zie je al flink de glans.

Schoonmaken hoeft zeker niet na elke hit. Idealiter kan je het wel doen. 2 hits zou ik als maximaal aanhouden. Gebruik tussendoor wat detailerspray als smering, bijv.
 
Bedankt voor de hulp.

Als ik het zo lees heb ik toch 2 grote fouten gemaakt.
- pad veel te weinig uitgewassen ( maar 3 keer op heel de wagen)
- geen nieuw middel gebruikt na 1 hit.

Ik zag inderdaad dat in na het verdelen en polijsten dat her product al bijna onzichtbaar was.

Ik denk dat het dus beter is om de volgende keer toch maar gewoon met s20 nog een keer te proberen. Aangezien mijn techniek nog niet goed was.

Nog 1 vraag:
- wat doen jullie met smalle delen waar je het dambordpatroon moeilijker kan uitvoeren : deurlijsten, ...

Alvast bedankt voor de hulp
 
Zowel bij smalle als brede delen is het simpelweg zaak om de pad goed contact te laten maken het de lak. De machine/pad vlak houden is dus belangrijk.

Op smallere delen zoals stijlen, die kan je nog gewoon met de standaard 5,5" pads doen omdat je dit oppervlak goed kan raken. Ga je echter naar lastigere delen, dan Is het fijner of noodzaakelijk dat je kleinere pads gebruikt of dingen als cones/balls.


Wacht... Op een gehele auto maar 3x je pad gewassen en alleen na het wassen polijstmiddel op je pad gedaan?

Dan moet je pad nu naar de knoppen zijn (geimplodeert)! ;)
 
Nene. Ik heb wel bij elk paneel opnieuw polijstmiddel aangebracht maar niet na elk paneel uitgewassen.