• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verdunning in handfoamer en vraag over PH-waarden

Penso

Detailing rookie
19 sep 2022
1
2
Dag iedereen

Ik lees hier al een tijdje mee en heb al het een en het ander bijgeleerd via dit forum. Veel dank hiervoor.

Ik heb toch enkele beginnersvragen, waar ik niet meteen een antwoord op vind. Ik kocht recent een nieuwe wagen (zwarte lak) en wil hem zo goed mogelijk onderhouden.

1) Een hogedrukreiniger is voor mij geen optie. Daarom denk ik eraan om de voorwas van mijn wagen met een IK Foam Pro 2 te doen en deze dan af te spuiten in een wasbox. Ik ben er mij van bewust dat ik veel zal moeten pompen, maar de wagen is relatief klein dus hopelijk valt dit wel mee. Bij sommige producten op Carclean staat expliciet dat deze geschikt zijn voor handfoamers, met de juiste mengverhouding. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de foams van Bilt-Hamber. Deze verhouding is vaak aanzienlijk lager dan wanneer je een Monello Lancia zou mengen. Ik zou graag de Kenotek Foam Shampoo gebruiken (o.a. omdat deze niet agressief lijkt, wel goed lijkt te reinigen en duurzaam is). Er staat dat deze foam ook heel erg geconcentreerd is. Een verhouding van 1:10 lijkt me dus vrij hoog te zijn. Hoeveel kies ik hier? Ik geef nu één voorbeeld, maar dit probleem stelt zich ook bij bv. de Artico Magico, die ik op zich ook wel zou willen proberen in de handfoamer.

2) In het algemeen lees ik veel discussie over de eigenschappen van shampoos en vuilloswekers en hun effect op wax, sealants en coatings. Echter, mijn wagen heeft dit op dit moment niet. Mag ik ervan uitgaan dat deze producten allemaal per definitie veilig zijn op een onbeschermde wagen? En is de discussie dus enkel relevant voor wagens die bv. in de wax staat? Zonder bescherming hoef ik dus niet per se iets mild zoals de BTBW als shampoo of een PH-neutrale pre-wash te gebruiken?
 
Welkom op het forum. ;)

Even je vragen opgesomd en wat opmerkingen;

1) Als ik de Bilt-Hamber prewash (Touch-Less') als voorbeeld neem;
- PIR 2-5%.
- Dus het mengsel wat op de lak terecht komt, heeft 2-5% product en de rest is water. (5% = 1:19 = bijv. 50ml product in 950ml water)


Bij de Kenotek Foam Shampoo kan ik na wat zoeken in een beschrijving vinden; 100ml op 1000ml water. Dan is de TouchLess 5L toch een stuk voordeliger in gebruik én aanschaf. (1L - €12,50 vs. 5L - €32,00)
Ik geloof dat @nicknameless vaker foams van Kenotek gebruikt. Misschien is zijn ervaring dat de verhouding een stuk lager kan of juist niet.

Artico Magico is een vrij milde foamshampoo en werkt redelijk op een auto die in een wax. o.i.d staat. Zonder dat er een beschermlaag aanwezig is, dan zal een voorwas altijd meer moeite hebben om vervuiling los te weken omdat het beter heeft kunnen hechten aan de lak/ramen/etc.


2) Je mag er vanuit gaan dat de aangeboden producten veilig zijn voor je auto en zijn materialen, mits gebruikt met gezond verstand. Een prewash uren lang laten indrogen op de lak onder een bakkende zon, dat zal misschien goed gaan, maar verstandig is het niet. ;)
 
@Quantoxx,

Ik gebruik idd. veel de Kenotek Car Foam Extra die hetzelfde is als de Kenotek Snow Foam shampoo:

1 liter € 12,49
20 liter € 95,59 (21 feb. 2021 gekocht)

20210521_101329.jpg


Ze spreken over een verdunning van 5~15ml per auto, maar spreken niet over op hoeveel liter water.

20210521_101846.jpg


Ik giet zelf uit de losse pols een scheut in de Lancia 2.0, ik ga niet met allerlei pipetjes, maatbekertjes, pir berekeningen aan de slag. Niet lullen maar vullen :D