• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verf gaat rare reactie aan met bestaande verflaag.

rimave

Detailing addict
9 nov 2008
58
52
Ik heb een sportgrille gekocht en deze wilde ik in kleur van de auto spuiten. Heb al vaker dingen aan de auto gespoten: sideskirts, spoiler en spiegels. Allemaal kunstof onderdelen en hierbij schuur ik alles goed, daarna kunstof primer erop en daarna de verf en de 2k lak. Alleen deze grille is geen land mee te bezeilen. De verf gaat bladeren op sommige plekken. Hierop heb ik deze plekjes weer geschuurd en dunne laagjes verf erop gedaan. Daarna een iets dikkere laag en daarna gaat het weer mis. Om moedeloos van te worden. Iemand nog tips? Anders toch maar door een professional laten doen...
De schadehersteller in de buurt vraagt er 225 euro voor en 100 euro als ik hem zelf schoon schuur.
 

Bijlagen

  • 7748499B-2715-4DC3-80B1-895AD70C5F09.jpeg
    7748499B-2715-4DC3-80B1-895AD70C5F09.jpeg
    148,7 KB · Weergaven: 0
  • 96C50770-BDAC-4EF7-867C-D0FE8B3308FB.jpeg
    96C50770-BDAC-4EF7-867C-D0FE8B3308FB.jpeg
    200,6 KB · Weergaven: 0
  • 7A9DF935-0BFD-4336-87A0-F5A09ACB7FF9.jpeg
    7A9DF935-0BFD-4336-87A0-F5A09ACB7FF9.jpeg
    145,7 KB · Weergaven: 0
Check even van welk materiaal het gemaakt is.

Is het PE (Polyethyleen) of PP (Polypropyleen), dan kun je het vergeten. Je kan het testen door een roodkoper draadje te verwarmen en deze tegen het materiaal aan te houden. Ruikt het enigzins naar kaarsvet, dan houd het op.
 

Bijlagen

  • Kunststof Carrosseriedelen.pdf
    128 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik had geen plastic primer meer, dus heb er eerst motip primer grijs op gespoten (na schuren). Ook die ging al dezelfde reactie aan met het kunstof. Daarop plastic primer gehaald van colour matic. Hiervan een laagje aangebracht en vervolgens op kleur gemenge lak van crop erop. Ik gebruikte altijd lak op kleur van colour matic.
 
In eerste instantie is hechting al een probleem. Is het goed ontvet voor het schuren en na het schuren. Is de primer geschikt voor deze ondergrond (materiaal) en het resultaat van de eerste foto is ongeschikte toplaag over onderlaag.
 
dit lijkt me een reactie op een solvent. dit heb ik ook is meegemaakt op het werk toen ik gekleurde strepen moest spuiten over al de elektrische transpalletten

wat ik toen heb gedaan was met meerdere zeer dunne lagen aangebracht en dat hielp wel. 4 jaar na datum staan de strepen er toch nog steeds op
 
Dit krijg je als de ondergrond niet grondig is ontvet, dit is een reactie van je verf.

Daarnaast zie ik dat je lak direct op een plastic ondergrond wilt spuiten... NOT done!
Kijk even na welk soort plastic dit is, je hebt soms statisch geladen plastic, Skoda gebruikt bijvoorbeeld van deze plastic bumpers, deze dienen met een anti statische ontvetter, ontvet te worden.

Schuren met P400-P500 (niet teveel druk zetten want je krassen gaan te diep!). Grondig ontvetten (niet met thinner, maar met wasbenzine bv.) Dunne nevellaag met de plastic primer (deze dient ENKEL zodat de primer hecht op de plastic ondergrond, dit is GEEN primer op zich, als deze droog is, spuit je laagje per laagje primer/grondlak (2 is voldoende normaal), laat de laagjes goed drogen tussenin, deze moeten helemaal mat trekken. Bij voorkeur laat je de primer helemaal drogen en ga je er voorzichtig met een P800-1000 matje lichtjes over en pas dan spuit je je lak. Mocht je de tijd en zin niet hebben, dan kan je je lak spuiten zodra je grondlak helemaal droog is. (aanraken met je vingertop).

Nu zou het goed moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Motip kunstof primer is niet geschikt voor PE, welke kunststof primer voor PE/PP wordt in de schadeherstelbranche gebruikt?
 
Motip is ook niet bepaald professioneel... eerder voor de hobbyman.

Wij gebruiken deze: Glasurit 934-10 1K Plastics Primer

Nooit problemen gehad, heb intussen al enkele duizenden bumpers hersteld...
 
  • Leuk
Reactions: Pter