• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vergeeld wit plastic weer wit(ter) te maken?(caravan)

ThumbtackCleaner

Detailing addict
25 mei 2020
22
55
Weet iemand of vergeeld plastic weer wit(ter) te maken is?

Op onze pas gekochte tweedehands caravan zit een plastic kap die wat vergeeld is (links op de foto). Ten minste, dat denk ik. Want de rest van de caravan is normaal, licht wit. Ik twijfel of er überhaupt iets aan te doen is, maar hier hebben mensen zó veel goede ervaring en ideeën dat ik de vraag toch maar stel...
 

Bijlagen

  • IMG_20230512_174036.jpg
    IMG_20230512_174036.jpg
    78 KB · Weergaven: 98
Weet iemand of vergeeld plastic weer wit(ter) te maken is?

Op onze pas gekochte tweedehands caravan zit een plastic kap die wat vergeeld is (links op de foto). Ten minste, dat denk ik. Want de rest van de caravan is normaal, licht wit. Ik twijfel of er überhaupt iets aan te doen is, maar hier hebben mensen zó veel goede ervaring en ideeën dat ik de vraag toch maar stel...
Dit is verkleuring door UV. De vraag is of er een gelcoat op zit. Maar er zijn in ieder geval genoeg polijstmiddelen voor boten en caravans te verkrijgen waarmee je vooruit kunt.
 
Zo te zien verschil in materiaal
Opbouw van glasvezel / polyester, gele deel is meer een gietstuk

Soms zit de vergeling oppervlakkig en kan je het met een cleaner of polijstmiddel weg krijgen
Soms zit het dieper en is het blijvend.
 
Ik zou inderdaad beginnen met het advies van RedCat. Mocht dat niet werken, dan zou je nog waterstofperoxide kunnen proberen in een lichte verhouding. Dek voor de zekerheid andere materialen wel goed af, want het is een oxiderend iets (H2O2, die ontleedt in O en H2O).
 
Ik ga eerst eens voorzichtig met polijstmiddel aan de slag. Zometeen misschien maar even een poging wagen. Heb de rest van de sleurhut ook al met Poorboy's Professional Polish onder handen genomen. Werkte uitstekend op de caravan.
 
Helaas. Alleen polijsten is niet genoeg. Eerst met Poorboy's Professional Polish en gewone applicator geprobeerd. Toen de DAP met Monello Finale op de witte pad. Dat maakte ook niet veel verschil. En Monello Mezzo op de oranje pad deed ook niet veel extra.

Wel iets van resultaat, zie hieronder. Maar niet naar wens (zie afgeplakt lijntje bij mijn vinger). Daarna nog even de foto's bij elkaar van voor en na.

Twee opties nu: waterstofperoxide of accepteren. Ik denk dat ik voor dat laatste ga. :)
 

Bijlagen

  • IMG_20230531_203901.jpg
    IMG_20230531_203901.jpg
    49 KB · Weergaven: 74
  • IMG_20230512_174036.jpg
    IMG_20230512_174036.jpg
    78 KB · Weergaven: 78
  • IMG_20230531_210317.jpg
    IMG_20230531_210317.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 74
  • Leuk
Reactions: RoCo
Van Per (en alles met; actieve zuurstof, zuur, alcoholen ...) gaat je kunststof verharden.
 
Laatst bewerkt: