• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vergelijking: Citrus Snow Foam vs. Super Snow Foam. Update 17-4-2010

Koko

Detailing rookie
1 jul 2009
229
0
Zoals ik al in het topic van laatste aanwinsten gepost had heb ik vandaag een nieuwe snow foam binnengekregen: Autobrite Citrus Snow Foam.

In deze test vergelijk ik de Citrus Snow Foam met de Super Snow Foam, allebei de producten zijn van Autobrite.
Volgens het label kan de CSF verdunt worden tot 1:50 en de SSF 1:200.
In de praktijk gebruik ik altijd ongeveer 40 ml SSF in de 1 Liter fles, dat heb ik deze keer dus ook weer gedaan en dezelfde hoeveelheid CSF in een andere 1 Liter fles gedaan.
Dit komt neer op een verhouding van ongeveer 1:25.
De instellingen van de foamlans heb ik niet aangepast en hetzelfde gehouden bij beide foams.

Links de CSF en rechts de SSF.

181.jpg


Het “slachtoffer”: de auto van mijn moeder, een Ford Escort Clipper uit 1996 met de nodige schades, de afgelopen 4 weken 3x aangereden op een parkeerplaats, slechts 1 persoon was zo netjes om een briefje achter te laten.
Voor mijn moeder is een auto een gebruiksobject, het maakt er niks uit hoe de wagen uitziet als de hond er maar in mee kan. Ze gaat iedere dag 2x naar de Sint Pietersberg en dat is meestal 1 grote modderpoel, verder neemt mijn zusje 1x per week de auto en de hond mee naar de manege waar het nog een grotere modderpoel is met dit als resultaat, ik was de wagen elke week:

182.jpg

183.jpg

185.jpg

186.jpg

187.jpg


Op het label van de CSF staat dat voor het beste resultaat de wagen eerst nat moet worden gemaakt en daarna de CSF aanbrengen en na 4-5 minuten afspoelen met hoge druk.
Ik wilde eerst de CSF aanbrengen, daarna de SSF en daarna foto’s maken maar de CSF was erg dun en liep vrij snel van de wagen af dus ik heb na het aanbrengen meteen foto’s gemaakt en toen de SSF aangebracht en toen weer foto’s gemaakt.
De CSF zit op de bestuurderskant en de SSF op de bijrijderskant.

Op de foto’s is ook vrij duidelijk te zien dat de SSF iets dikker is, deze bleef ook veel langer op de wagen plakken, ik was op dit moment dus lichtelijk teleurgesteld in de CSF.

188.jpg

189.jpg

190.jpg

191.jpg

192.jpg

193.jpg


Na 2 minuten was het meeste van de CSF al verdwenen:

194.jpg

195.jpg


De SSF na een minuut of 5:

196.jpg


Na 5 minuten heb ik de wagen afgespoeld met de tuinslang zonder koppelstuk erop dus een vaste straal water. Na het afspoelen was er redelijk wat modder verdwenen maar nog lang niet alles, zowel bij de CSF als bij de SSF.
Toen heb ik een ‘swipe-test’ gedaan:

CSF:
198.jpg



SSF:
200.jpg

201.jpg


Bij de CSF zat alle modder goed los en wreef ik het zo weg zonder kracht uit te oefenen, bij de SSF was dit niet het geval.
hierna heb ik de wagen afgespten met de hd reiniger.
Het is moeilijk te zien op de foto’s maar de CSF is de wagen bijna helemaal schoon terwijl bij de SSF nog een flinke waas achterblijft en ook restjes modder.

SSF:
202.jpg

203.jpg


Hierna heb ik de wagen met de hand gewassen en het verschil was ook duidelijk zichtbaar aan de washmitt, bij de bestuurderskant was deze veel schoner vergelijken met de bijrijderskant, hier heb ik geen foto's van gemaakt want het begon te regenen en daar is mijn gsm niet zo blij mee :-"
Ook waren de wieldoppen waar de CSF op gezeten heeft veel schoner dan de wieldoppen waar de SSF op gezeten heeft, ik denk dat bij de weekelijkse wasbeurt het foamen met CSF voldoende is om de meeste velgen weer schoon te krijgen.

De + punten:
- Ruikt lekker naar citroen.
- Reinigt erg goed, al lijkt het er in eerste instantie niet op.
- Even duur als de SSF in dezelfde mengverhouding maar wel betere reiniging.

De - punten:
- Loopt erg snel van de wagen af.
- Geen mooie dikke foamlaag.
- (Nog) niet in het assortiment van Carclean.

Voor mij zijn de minpunten m.b.t de foamlaag en de standtijd op de wagen geen probleem omdat de reiniging gewoon erg goed is, dit toont ook maar weer eens aan dat een dikkere foamlaag niet altijd beter is.
De winnaar van deze test is in mijn ogen dus de Citrus Snow Foam door de betere reiniging in dezelfde verhouding/kostprijs als de SSF.

Tot zover mijn allereerste review :grinning:

Vragen/Opmerkingen, stel ze gerust en ik probeer ze te beantwoorden.
Kritiek is ook welkom, ik kan er tenslotte alleen maar van leren.
 
Mooie vergelijkende test, heb je enige idee welke van de twee je wax laag het meeste aantast?
 
Ik denk dat de CSF veiliger is omdat de SSF veel geconcentreerder is.
In deze test heb ik de CSF gebruikt volgens het boekje (op de site staat verhouding 1:25 en op de fles 1:50) terwijl ik van de SSF 8x zoveel gebruik als op de verpakking staat voor hetzelfde resultaat.
 
Mooie review, maar antwoorden leiden tot meer vragen :roll
Dus binnenkort meer alhier .... :weetniet
Misschien eens 50:50 mengen en wat met de verhoudingen wisselen.

Hans
 
Mengen zal denk ik niet zo veel helpen.
Omdat CSF zo goed losweekt maar SSF beter vuil afvoert denk ik dat het beste is om eerst te foamen met CSF om alles los te weken en meteen daarna foamen met SSF om alles van de wagen af te laten lopen ipv afspuiten met hoge druk.
Maar ik ben heel tevreden over de werking van CSF en daarna afspuiten met hoge druk.
Dit is pas de eerste keer dat ik het gebruik en heb het nu gebruikt zoals het op de verpakking staat, dus het mengen en andere verhoudingen komt de volgende keer, de wagen is toch binnen een week weer zo smerig als het een keer geregend heeft.
 
Dank je wel voor je test :)^

Ik denk dat het een beetje overdreven is om twee keer te foamen met net iets andere producten; foamen met het beste wat je hebt, en daarna gewoon met de hogedrukreiniger erover, klaar voor het wassen.... :party:
 
Graag gedaan.

Voor mezelf is de keuze inderdaad duidelijk, ik ga voor de CSF.
Misschien dat ik morgen de leasewagen van mijn vader kan doen (rijd gemiddeld 5.000 km per week).
Dan ga ik foamen met CSF, afspuiten met hogedruk en dan wassen en eens kijken hoe vies het spoelwater dan is.
Maar om de test "compleet" te maken ga ik wel eens foamen met die 2 achter elkaar, gewoom om eens kijken wat er dan gebeurd :grinning:
 
Dat maakt niet uit, die wagen zit van boven tot beneden helemaal onder de krassen en swirls dus een klein krasje meer (ik heb er geen gezien na de swipe test) maakt niet uit.
Als mn zusje naar de manege rijd dan moet ze een paar 100 meter door een krappe weg met aan beide kanten struiken die de hele wagen volkrassen iedere keer.
Ik heb de wagen vorig jaar helemaal gepolijst en ik wilde dat binnenkort weer gaan doen maar mn moeder zegt dat ze het helemaal niet hoeft.
Zoals ook al in de test staat, voor haar is een auto een gebruiksvoorwerp wat dus ook gebruikerssporen vertoont.
Ik rij af en toe in die auto als ik iets moet vervoeren ofzo en dan schaam ik me kapot :roll

Maja niet iedereen vind het belangrijk waar hij/zij in rijdt, voor mn moeder hoeft een auto maar te rijden en de hondenbox moet erin passen voor de rest maakt het haar niks uit.
Door de aanrijdingen de afgelopen weken waarvan maar 1 persoon een briefje heeft achtergelaten gaat hij komende vrijdag naar de schadehersteller waar de expert komt kijken.
De schadehersteller schatte dat het €1300 zou gaan kosten, het gaat hierbij om de deuk in de motorkap.
Ik vond dat belachelijk veel want op internet heb je een nieuwe kap voor €200 inc. bezorging en spuiten is ook maar €200.
Als de expert dat ook zegt dan is de wagen dus economisch total loss en zal ze zich een andere kopen.
Ik heb ff op internet gekeken en de dagwaarde zit rond de €750 dus ik weet bijna 100% zeker dat ie economisch total loss word verklaard.
 
Mmm, ik ben (T)rucker en haal met moeite 3800 km in 6 dagen. Kan het me niet voorstellen 5000 in een week.
 
Mijn vader gaat bijna iedere week op en naar naar polen/bulgarije en moet daar ook flinke stukken rijden dus dat loopt wel op, ik kijk niet elke week op de teller maar hij heeft de wagen nu net een jaar en heeft 245.000 km op de klok staan.
 
Bedankt voor de test! erg interessante vergelijking, want ik had niet verwachte dat CSF beter zou losweken.

top. Als m'n ssf op is heb ik tenminste een ander alternatief :)^
 
Vanmorgen eindelijk de wagen van mijn vader kunnen doen.
Hij is gisteravond terug gekomen vanuit Hongarije en heeft dus flink wat kilometers snelweg gehad.

17042010252.jpg


17042010254.jpg


17042010255.jpg


17042010256.jpg


17042010258.jpg


17042010257.jpg


17042010253.jpg


Hij was behoorlijk smerig.
Voor deze test heb ik 50 ml CSF gebruik in de 1 liter fles.
Net zoals bij de vorige test heb ik eerst de wagen nat gemaakt en vervolgens gefoamd.

17042010259.jpg


17042010260.jpg


17042010261.jpg
 
Ik heb de foamgun iets rijker ingesteld en de foam was een stuk dikker en bleef ook veel langer plakken, gevolg was wel dat ik ongeveer 100 ml over had in de fles toen ik klaar was, het verbruik was dus een stuk hoger. Normaal doe ik 2 - 3 wagens met 1 liter mengsel.
Toen de foam aan het werken was ben ik zelf aan het werk gegaan met de velgen. Ik heb de velgen gereinigd met de EZ Mini brush zonder velgenreiniger maar gewoon met de foam die ik erop had gespoten.
Bandjes met een borstel en meguiars Super Degreaser.

17042010266.jpg


17042010262.jpg


De velgen staan niet in de wax en zijn al 3 weken niet meer schoongemaakt, ik zag na het maken van de foto's dat sommige stukjes van de velg niet helemaal schoon waren en die heb ik met een oude mf doek schoongemaakt, het vuil kwam er makkelijk vanaf.

Vervolgens na een minuut of 10 de foam afgespoten met de hoge druk en de wagen gewassen met de 2 emmer methode.

17042010267.jpg


17042010265.jpg


17042010264.jpg


17042010263.jpg


En waar deze test nu om draait:

17042010268.jpg


Dit is wat uit de spoel emmer kwam.
Ik denk dat als je je eigen auto iedere 3 dagen ofzo foamed en afspuit dat hij schoon is, de wagen is al 2 weken niet gewassen en heeft sindsdien flink wat kilometers gemaakt en toch was hij bijna 100% schoon na het foamen en afspuiten.
Voor mijn vader bijvoorbeeld was de wagen al schoon genoeg na het foamen en als het aan hem lag zou hij niet nog eens een handwas doen.
Na het opruimen van de spullen heb ik de bandjes nog behandeld met meguiars all season dressing en toen was de buitenkant al klaar.
 
Ja, de hele wagen zit onder.
Het is maar een huurauto dus daar ga ik echt niet aan beginnen (onbetaald iig).
Toen mijn vader hem kreeg was ie 2 maanden oud en toen zag ie al zo uit, het verhuurbedrijf maakt dat ook niet uit, als hij verkocht word over een paar maanden dan mag ik hem swirlvrij maken.