• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verkleuring uv

Mattie73

Detailing trainee
17 sep 2019
11
25
interieurtrim dasboard en middenconsole in hoogglans zwart zijn verkleurd door toedoen van uv licht denk ik. Al van alles geprobeerd dit weer te herstellen maar lukt voor geen meter. Iemand de gouden tip hierin? Daarnaast ook behoorlijk wat vertikale krassen aan de buitenzijde van het raam aan de bestuurderskant. Vermoed door openen en sluiten raam met zand ertussen. Hoe is dat weer goed te krijgen of mission impossible? 1E9DBA9E-844D-4774-A070-211FF87E1F52.jpegD114F8C7-4B0F-4C96-A360-514D970E9EED.jpegBF261169-8B94-4757-AAFA-2FD3273646FB.jpeg
 
interieurtrim dasboard en middenconsole in hoogglans zwart zijn verkleurd door toedoen van uv licht denk ik.

Gaat het om een cabrio, of heb je een hoogtezon in de auto? Tenzij je voor 10.000 euro aan niet-gtint kwartsglas in je auto hebt zitten, komt daar geen uv-licht doorheen. Ik denk eerder dat het ófwel veroudering van de kunststof is door temperatuur (parkeren in de volle zon), of dat het allemaal kleine krasjes zijn.

Je hebt van alles geprobeerd, maar wat is 'van alles'? (Als we weten wat je gedaan hebt, kunnen we een gericht advies geven)
 
Ik ging uit van uv omdat het zwarte gedeelte wat wel goed is precies achter het dashboard valt als het portier is gesloten. Alles gedeeltes waar licht op kan vallen zijn verkleur. Om het te proberen weg te halen heb ik als eerste autoglym car polish gebruikt, daarna de monello finale, de mezzo en als laatste de veloce wat ook niets deed.Nog geprobeerd of het een kleur wou aanpakken door wat zwarteschoensmeer te proberen maar ook zonder resultaat
 
Zoals je het nu omschrijft, lijkt het meer op degradatie onder invloed van infrarood licht (warmte), of mogelijk dat het zwarte laagje bijna is weggepolijst (mogelijk door eerdere eigenaren). Bij de hendel om de deur te openen zie je wel duidelijk (polijst?) krassen. Dit materiaal is veel te zacht om met grof polijstmiddel te bewerken, zelfs Mezzo zou ik al niet aanraden.

Om het zo goed mogelijk te krijgen zou ik aanraden om met een niet te harde pad en Finale de krasjes zo goed mogelijk er uit te polijsten (en bij de deurhendel eerst nog even Mezzo om die grove krassen weg te krijgen), en er vervolgens een glaze (zoals Black Hole) op zetten.
 
Ik ben wel benieuwd hoe lang je dat polijsten hebt doorgewerkt? Heb je het polijsten ook geprobeerd op het gedeelte wat WEL de juiste kleur heeft/lijkt te hebben? Was er een verschil in reactie en uitkomst?
In de regel gebruiken ze bij Porsche goede kwaliteit materialen.
Ik zou ook zeker niet verder gaan dan met een fijn polijstmiddel, zoals @Cordoba reeds adviseerde. Volgens mij zijn die panelen van kunststof. Geen idee of er een folie in kleur overheen zit.

Je zou de panelen ook kunnen (laten) demonteren en laten voorzien van een folie in de kleur die jij wenst.

De krassen in het raam krijg je niet meer weg helaas. Ik zou wel de rubbers en het vilt aan de binnenkant waar het raam in de deur verdwijnt grondig reinigen om erger te voorkomen.