• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil tussen schuim en sprayen

Timon

Detailing guru
17 jun 2008
490
120
Naar aanleiding van wat eerdere discussies over TFR's en schuimbadjes en of dat eigenlijk niet dubbelop is ben ik mij eens wat meer gaan verdiepen hierin. Ik heb verschillende foams staan welke ik afwisselend gebruik met ook wisselend succes. Ik denk dat ik ook door @schaef werdt getriggerd hierover nadat hij wat met Labo Cosmetica had getest en vrijwel geen vuilafname zag na een schuimbad. Dit terwijl Labo Cosmetica toch echt wel een gerenommeerd merk is naar mij mening. Met Monello een beetje hetzelfde euvel. Bilt Hamber genereerd wel een goede vuilafname en is op dit moment best populair op het forum. Als je schuimbad het vuil goed losweekt (het hele idee achter het schuimen bij mijn weten) heb je volgens mij geen TFR nodig. Naar gelang het schuim langzaam van je auto af zakt wil je eigenlijk dat het grove vuil wordt meegenomen door het schuim om zo contactloos het eerste vuil te verwijderen.
Een TFR is met enige regelmaat een spray en doet naar mijn mening hetzelfde als een goed schuimbad. Het verwijderd de grove TFR contactloos wat weer swirls weet te voorkomen. Hierbij beweert men van tijd tot tijd dat sprayen juist beter is..
Mijn vraag is dus waarom het ene product wordt gesprayd en het andere product in een schuimkanon over de auto wordt gespoten. Kort samengevat, wanneer spray je en wanneer schuim je? Ik heb nl ook een schuimsprayer liggen op mij oude Meguiard APC fles. Schuim wordt dus vaker gebruikt dan alleen tijdens de voorwas voordat je met je contactwas begint.
 
Het voordeel van foam is dat het in pH-neutraal te krijgen is. Een prewash is volgens mij nooit pH-neutraal. Met een pH-neutrale foam verwijder je natuurlijk minder vuil dan een sterker product maar wat je weg spuit gaat wel met schuim weg, je "zandstraalt" dus minder je auto. Niet dat je daarmee krassen tot op de grondlaag maakt maar toch. Daarnaast vind ik het een aanvulling om na het foamen & afspuiten de auto nogmaals in te foamen en dan te wassen. De extra foam wast gladder en minder weerstand is bij mij minder kans op swirls. Met een spray is dat volgens mij niet echt creëren (pH-neutraal en gladder).

Qua reiniging tussen een sterke foam of een goede pre-wash zit er niet zoveel verschil zover ik heb gemerkt. Mijn filmpje met de Först Citrus Precleaner geeft een indrukwekkende reiniging naar mijn mening. Als je in de wasbox staat dan is een citrus precleaner natuurlijk erg handig. Foamen heeft dan weer een hogere funfactor en dat is toch ook wat waard natuurlijk. Ik denk wel dat foam minder snel opdroogt op het lakwerk dan een spray dus dat zou ook nog een rol kunnen spelen in je keuze. Uiteraard droogt alles snel op als het echt heet is.

Foamsprayers hebben weer een andere functie, dat zie je ook terug met leerproducten. Met foam kun je veel preciezer werken dan met spray en is het volgens mij ook zuiniger in gebruik daardoor.
 
  • Leuk
Reactions: Timon
Ik denk dat de termen wat verwarrend zijn. Zo kan je het hebben over foamen, prewashen, schuimbadjes, foamshampoo, prewash, traffic film revmover(s), etc.
Al deze producten én manier van aanbrengen/gebruiken vallen onder de term; Voorwas.

Er zijn al flink wat topics over voorwassen en dus ook flink wat meningen. Voor en tegens, ervaringen, methodes, verhoudingen, hardware, etc.

Wanneer foam je en wanneer spray je? ... Wanneer het product daar om vraagt volgens de instructies. ;)
- De theorie achter foamen is dat het foam langer blijft plakken en zo langer kan werken. Daarbij zakt het inderdaad ook van de auto af en neemt zo losgeweekt vuil mee.
- Een 'nadeel' kan zijn dat foam grotendeels uit luchtbellen bestaat met daaromheen wat product en de werking dus eigenlijk minimaal is. Dit is zeker het geval wanneer het foam dusdanig dun is, dat het niet lang kan werken voordat het van de auto af loopt. Te dik schuim betekent nóg meer lucht en dus minder werking, ondanks dat het langere tijd op de lak ligt.
- Foam zal minder snel indrogen tijdens warmere dagen dan een prewash-product uit een sprayer.

- De theorie achter het sprayen is dat het product direct op de lak komt in de vooraf gemaakte verhouding. (Er komt geen lading water bij door een HD waardoor je mengsel nog verder verdunt wordt).
- Doordat het mengsel direct op de lak komt, kan het door ook directer gaan werken.
- Prewashes zijn veelal sterker dan de meeste foamshampoos en kunnen bij verkeerd gebruik dus een wax of andere bescherming aantasten.
- Prewashes drogen sneller op.

Zoek middels de zoekfunctie ook eens naar bijv. '' PIR ''. Dit staat voor Panel Impact Ratio - Welke verhouding raakt uiteindelijk het paneel.
Als je bijv. de Artico Magico 1:10 mengt in de foamfles, maar tijdens het foamen komt er lading water bij van de HD, welke verhouding raakt dan uiteindelijk de panelen? Dit kan maar zo ineens 1:25 zijn, bijvoorbeeld.
Bij een prewash-product welke je 1:10 mengt in je sprayfles, dan zal er uiteindelijk ook 1:10 je panelen raken.


+1 voor Dibbuz; Na het voorwassen en afspuiten foam ik de auto nogmaals in met een foamshampoo. Ondanks er al wat shampoo in mijn was-emmer zit, gebruik ik al dit extra schuim als extra lubricatie.
 
  • Leuk
Reactions: Timon