• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschil tussen wax en Lakcoating?

jpeeters

Detailing rookie
18 jan 2013
38
0
Wellicht een domme beginners vraag, maar ik vraag me toch het volgende af;
In het voorjaar wil ik de auto van mijn vriendin voorzien van een beschermlaag. Nu zit ik me eigenlijk af te vragen wat is nu het verschil als ik de auto wax of dat ik een zogenaamde lakcoating aanbreng zoals Cquartz? Ik denk zelf dat ik bij een lakcoating het eerste jaar niets meer hoef te doen qua bescherming en dat ik een wax elke zoveel maanden weer moet aanbrengen? of zijn er nog meer verschillen?
 
De coating is daadwerkelijk (beperkt) kras / swirlwerend...


Maar het 1 sluit het ander niet uit. Hier leg ik in de basis een coating waardoor ik van mijn 2 jaarlijkse detailbeurt nu een jaarlijkse detailbeurt maak, ook omdat swirls minder snel terugkomen. De C-quartz op onze Swift Sport heeft het bijna 2 jaar uitgehouden.
 
Niet met McShine eens : een (C-Quartz) coating biedt zeker geen beperking op het krijgen van swirls.
In tegendeel zelfs : op de astra kreeg ik ze met C-Quartz vele malen sneller dan toen het er nog niet opzat.
 
Eens met Juffer. En de standtijd is maximaal een jaar. Bv een binnenslaper geen ijzel etc. Bij mij heeft de laag 9 maanden gehouden, buitenslapen 2 wekelijks wassen en regelmatig voeden met Reload

Over de swirls ben ik het niet eens. Swirls komen er sowieso op en of dat significant meer is met CQuartz durf ik niet te zeggen.

Ik ga in de zomer lente en herfst voor wax en in de winter voor CQuartz.
 
McShine;315204 zei:
Maar het 1 sluit het ander niet uit. Hier leg ik in de basis een coating waardoor ik van mijn 2 jaarlijkse detailbeurt nu een jaarlijkse detailbeurt maak, ............

@ Ralf: Halfjaarlijkse? Of werkelijk 1 maal in de twee jaar?
 
6-9-12 maanden .... de auto wordt toch elke keer bijgehouden met bv Reload .... zodoende is ( idd is buiten- vs binnenslaper en km's/maand gereden ) een beetje moeilijk de exacte waardes er aan te geven.
Althans dat is mijn persoonlijke visie op het geheel.
Desalniettemin geeft een coating wel een langere standtijd dan een wax en/of sealant
 
Maakt het eindresultaat wat uit dan(glans)?, en wat is makkelijker aan te brengen.... "Wij" onderhouden onze auto toch zeker maandelijks???? dus standtijd van een jaar is "te" lang??
 
De glans bij C-Quartz op donkere lakken is wel fenomenaal, dat mag zeker gezegd worden !
Al vindt ik dat je met een goede wax ook wel een heel eind komt.

Qua gebruikersgemak is een normale wax vele malen eenvoudiger. Met een coating ben je nogal gebonden aan de omstandigheden (temperatuur / vocht) en daarbij komt de tijd tussen aanbrengen en afnemen erg nauw. Ook heb je "speciale" doekjes nodig om de coating aan te brengen en af te nemen.
 
Op m'n vorige auto maakten de oliën in de wax de lak wel een tintje donkerder, maar het was niets vergeleken met hoe m'n lak eruit zag na de eerste volledige polijstbeurt.

De echte glans krijg je door de voorgaande stappen: het kleien, cleanen / polijsten en eventueel voeden. De wax / sealant / coating kan daar een subtiel tintje extra geven. Maar verwacht dus niet van een wax dat deze een groot verschil zal maken op het eindresultaat, dit verschil zal altijd subtiel zijn.


Net als Mcshine gebruik ik C-Quartz onder een wax. Doet het prima! M'n achterklep spoiler gebruik ik als referentie (alleen c-quartz zonder wax) en na 11 maanden zit er nog beading op. Geen mooie druppels, maar wel nog verschijnselen van bescherming.
 
Juffer1 zei:
Niet met McShine eens :.

Sorry maar er valt niet over te discussiëren, eens/oneens is geen optie hier , het zijn mijn eigen bevindingen.

C-quartz biedt gewoon échte lakbescherming, en een wax doet dit in veel mindere mate. Na een jaar was de laag weliswaar verminderd, maar zeker nog aanwezig. Na 1.5 jaar was hij niet meer aanwezig op het dak en de achterklep maar wel nog op de rest van de wagen.

Dit filmpje zegt genoeg denk ik: https://www.youtube.com/watch?v=EICcQyxQkZo

Zo'n bescherming zie ik geen enkele wax geven.

Mocht je trouwens alsnog swirls oid gaan zien, dan zitten deze waarschijnlijk in de coating. Hoe noemde Don dat ook alweer, een "sacrificial coat"........
 
McShine;315204 zei:
De coating is daadwerkelijk (beperkt) kras / swirlwerend

Ging mij om deze uitspraak, daar ben ik het niet mee eens.
Mijn ervaring is juist dat je met deze coating sneller swirls oploopt.
 
Ik denk dat er trouwens dan iets mis gegaan in applicatie of de batch van de C-quartz, de video op youtube zegt dit toch ook? Ik zie echt minder snel swirls ontstaan hoor, ook niet in de coating, mijn wasmethode is ook niet veranderd sinds het gebruik van de coating.
 
Of het nu een swirl in de coating is of in de lak : beide ziet het er niet uit.
En aangezien ik niet een jaar met swirls blijf rijden heeft die coating voor mij dan ook geen zin.

Aan mijn was-methode is ook al jaren niets veranderd en toch heb ik met de coating veel sneller swirls dan wanneer er een gewone wax opzit.
Ter indicatie : waar ik bij een gewone wax aan finale & licht groen genoeg had moet ik bij de coating met mezzo en oranje aan de slag.
 
Eerst finale+groen, maar nu mezzo+oranje. Dan is de toplaag toch harder geworden met of door de Cquartz? En volgens mijn logische nadenken is harder = krasbestendiger = minder kans swirls ? :weetniet
 
stimpy68;67359 zei:
Het is vaak een misvatting dat een harde lak minder swirls kan krijgen, het duurt misschien iets langer voordat ze er in zitten, maar ze zijn er ook moelijker uit te krijgen. 8o

;)

Ik heb nu ook ruim 8 maanden de C-Quartz op de auto zitten, maar ... tot mijn schrik zag ik in de reflectie van de straat verlichting dat heel m'n motorkap en dak op een langspeelplaat lijkt 8-())
Ik vermoed dat het aan de doeken heeft gelegen die ik afgelopen keer heb gebruikt. Zijn Poorboys doeken.... voor m'n gevoel zijn ze niet knetterhard, maar niet pluizig zacht zoals ze aanvoelen als ze nieuw zijn.

Met flits
728911_532474700105409_1991166630_o_zps58d4a66d.jpg


708455_532476280105251_828397937_o_zps8af54cc0.jpg


708345_532476226771923_1137688263_o_zps9a8170b0.jpg


Zonder flits.
728638_532474540105425_627070707_o_zps687e221a.jpg


Heb de auto gewassen, gedroogd en nagelopen met Spray&Wipe.
 
GMToyota;315278 zei:
Eerst finale+groen, maar nu mezzo+oranje. volgens mijn logische nadenken is harder = krasbestendiger = minder kans swirls ? :weetniet

Volgens mij logische redenatie zit dat toch anders in elkaar.

Als ik met licht groen en finale al een strak plaatje krijg dan heb ik dus niet zoveel swirls,
als ik dan op dezelfde lak opeens met oranje en mezzo aan de slag moet dan zitten er veel meer swirls in en moet ik dus meer corrigeren. :weetniet


@ Patrick : bekend plaatje, dat gebeurde dus bij mij ook toen de C-Quartz erop zat.
Gebruikte een vrij nieuwe Mequiars Washitt icm btbm, 2 emmers met gritguards en een delirium icm s&w.

Gebruik deze droog combi al zeker 3 jaar en met de dodo waxen erop eigenlijk nooit swirls opgelopen.
Na 2x wassen met de C-Quartz erop had ik een soortgelijk plaatje als bij jou over de gehele auto.
Overigens was het er toch al afgegaan ivm de water spots die op/in de coating achterbleven.
 
De vraag is of krasbestendig meer in de richting van echte krassen gaat.
Zie ook de aansteker test en met een schuurspons.
Dat zijn echt serieuze jongens, ik denk dat het meer die kant op is dan swirls.
 
Het zal ongetwijfeld kras bestendiger zijn, neem aan dat C.Pro niet zomaar dingen gaat roepen als ze dat niet kunnen onderbouwen.

Wat mij echter tegenvalt is de mate waarin je nu "swirls" oploopt. Heb dit op 3 auto's gehad die allemaal netjes volgens de "regels" worden gewassen.
Als ik dan kijk naar de aanschafprijs van €50,- dan is het voor mij veel rendabeler om een mooie pot met bijv. een Dodo wax te kopen waar ik zeker 5 jaar mee vooruit kan.

Als ik een inschatting moet maken van de detailers op dit forum dan denk ik dat zeker 75% in ieder geval 2x per jaar zijn / haar auto onder handen neemt waardoor het eigenlijk zonde is om voor zo'n dure coating te kiezen.
 
Nou als ik het goed begrijp zijn de verschillen:

Lakcoating:
-Duurder
-Moeilijker aan te brengen
-Lange standtijd
-meer kans op Swirls?

Wax:
-relatief Goedkoper
-Makkelijk aan te brengen
-Minder lange standtijd