• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verschillende diameters Rupes BigFoot backingplate/steunplaat

SmartPaintWorks

Detailing trainee
20 feb 2016
70
43
Nieuwerkerk (zld)
Beste forum bezoekers,

Ik heb laatst een Rupes BigFoot 21 mark II aangeschaft. Volgens Rupes zouden hier 150 tot 180mm pads op gebruikt kunnen worden.

Nu is het zo dat de steunplaat al 150mm is en ik het niet fijn vind werken, en hier een 150mm pad op wil zetten. (risico met raken van de auto/lak met de steunplaat)

Ik heb begrepen dat de de 125mm steunplaat van het oude type bigfoot van de LHR15 ook past op de LHR21. Om dus de 150mm steunplaat te vervangen.

Past dit type 125mm steunplaat ook op de nieuwe LHR21ES mark II machine's?

Hey Hallo,
Toen ik mijn LHR21 ging ophalen bij CarClean heb ik ook aangegeven dat ik de 21 met een kleinere backingplate wilde gaan gebruiken. Het was echter niet helemaal duidelijk of deze kleinere plate, de 125 van Rupes, ook op de 21 past. Dit was wél het geval bij de MarkI.

Ik heb recent een filmpje gezien waar de 21 word gebruikt met de 125mm plate, maar weet niet zeker of dit nu de MarkI of de MarkII betrof.

Ik zal dit eens opzoeken, stond namelijk in een topic die ik geopend heb over het kiezen van een nieuwe machine.

To be continued....

Greetz

EDIT - Hmmm... Het filmpje waar ik op doelde was >deze< en daar lijkt het te gaan om de MarkI. Althans, de persoon geeft aan dat het de 21 is, maar geeft geen typeduiding aan. Verder zijn er wat details aan zijn machine die mijn MarkII wél heeft en dat is het witte rubber op de schakelaar en het toerenschema op de bovenkant. Geen idee of dit genoeg onderscheid maakt tussen de 2 types... :p

Greetz

Laatst bewerkt:
Beste forum bezoekers,

Ik heb laatst een Rupes BigFoot 21 mark II aangeschaft. Volgens Rupes zouden hier 150 tot 180mm pads op gebruikt kunnen worden.

Nu is het zo dat de steunplaat al 150mm is en ik het niet fijn vind werken, en hier een 150mm pad op wil zetten. (risico met raken van de auto/lak met de steunplaat)

Ik heb begrepen dat de de 125mm steunplaat van het oude type bigfoot van de LHR15 ook past op de LHR21. Om dus de 150mm steunplaat te vervangen.

Past dit type 125mm steunplaat ook op de nieuwe LHR21ES mark II machine's?
Het zou me verbazen wanneer het niet zou kunnen maar daar kun je CC toch ff over bellen ?
Die weten dat wel.

Zijn er eigenlijk mensen die het andersom geprobeerd hebben? Dus de grotere steunplaat en pads op een LHR15 ES? Eigenlijk zou je dan een super gebalanceerde machine moeten hebben waar de pads minder snel van schoongemaakt moeten worden.

Dat werkt helaas niet zo. Grootte backing plate, uitslag, contragewicht en waarschijnlijk nog wel een paar factoren bepalen hoe stabiel het geheel wordt.
De bij de machine geleverde plate zal door de fabrikant optimaal gedimensioneerd zijn om zo stabiel mogelijk te werken. Een andere plate met andere karakteristieken zal waarschijnlijk minder stabiel zijn (maar hopelijk nog goed werkbaar).

De machine's staan bekend om hun goede balans en daarom is alles op elkaar afgestemd idd, er is zelfs een speciale backingplate voor Rupes mf pads te koop welke net 1 tikkie lichter is.
Zelf zie ik het voordeel niet zo van een grote backingplate op een 15. Bij wijze van test heb ik en een ander forumlid ff van plate gewisseld gewoon omdat alle machines toch voor handen waren en dat viel niet tegen qua trillingen/onbalans echter in de praktijk zal ik niet snel de 21 met een kleine plate laten draaien gewoon omdat ik ook een Duetto enz heb.

Mijn andere DA 21 gebruik ik ook een kleinere plate en die werkt evengoed als de grote.
Op de Rupes MarkII nog niet getest voor de moment.

Het is aangenaam werken met een 21mm uitslag en 5" pads hoor ;-)
die 6" zijn soms te groot voor bepaalde panelen.

Daarom gebruik ik nu 2 21mm machines, eentje met 5" en eentje met 6" pads.
(en de Rupes mini voor de nog kleinere delen)

Ik heb weer wat extra info via de mannen van Rupes zelf. Als het contragewicht wat onder de backingplate zit ook vervangen word door de gene die bij de 125mm steunplaat hoort dan is de machine weer netjes in balans. Alleen het loskrijgen van de schroefjes blijkt nogal een probleem te zijn