• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vervelende lak beschadiging, wat te doen?

Ferdy

Detailing guru
Tester of Bling
24 jan 2016
2.079
178
Bocholtz
Helaas bij de mx5 van me pa een vervelende plek tegen gekomen.
Weet niet wat de oorzaak is. (vogelpoep?)

Het voelt aan alsof een hele laag blanke lak eraf gebladerd is.

WP_20160127_10_44_48_Rich_LI_zpsb6apmios.jpg
 
Dit is idd afgebladerde blanke lak, heb ik ook op een BMW gehad vroeger.
Zit niks anders op dan overspuiten of spotrepair, anders gaat dit komende tijd steeds groter worden.
Het kan gekomen zijn door een steenslagje welke de lag gescheurd heeft waardoor er lucht en vocht onder dit plekje gekomen is waardoor de blanke lak los laat.
Er zijn mensen die er wat tegenaan smeren als blanke lak of nagellak of zo maar dit zal altijd zichtbaar blijven.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Oei. Clear coat failure...
Daar is inderdaad niet veel aan te doen, behalve wat Altos al aangaf.
Kan best komen door vogelpoep, veroudering, mindere kwaliteit (hechting) laklaag, ....
Het resultaat is helaas allemaal hetzelfde en het zal inderdaad nog verder afbladderen.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Mijn hele motorkap zit hier vol mee. Ik houd deze al een tijdje vet met een wax, dat vertraagt het afbladderen.

In mijn geval is het een sloopkap waarvan de blanke lak simpelweg flinterdun is geworden. 1x polijsten en ik zag ineens kleurverschil met de rest van de auto en dat de blanke lak door kwam.

Oplossen zal niet gaan, tenzij spotrepair of paneel overspuiten.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Idd, jammer, een heleboel autos hadden daar vroeger last van, helaas vooral japanners.......een slechte clearkote, waarschijnlijk fragiel aangebracht, steenslagputje etc etc.....kaal maken en overspuiten, de enige manier......door de tegenwoordige watergedragen lakken (ook de clearkote) heeft men daar niet zoveel last meer van
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Pfoee, je stelt me gerust.
Als ik de eerste keer al direct door de blanke lak heen ga denk ik dat het nooit meer goed komt met me :joy:
 
Vergeet niet dat een DAP behoorlijk veilig is. Je haalt hier per hit niet zoveel lak mee weg. De plekken op de foto zijn omringd door andere plekjes en dit is nog steeds een intacte blanke lak, maar flinterdun. Mijn motorkap zit voor een groot gedeelte onder deze plekken. Die ontstonden na de laatste polijstbeurt ineens, dus ik ga hier niet nog meer op polijsten. (Als ik mijn nagel er hard induw, prik ik de blanke lak waarschijnlijk weg. Lijken bijna blaasjes)

Je bent niet zomaar door de blanke lak heen, maar wees een gewaarschuwd mens door deze plekken.


Greetz
 
Ik heb het Scholl pakket nu thuis staan.
Misschien verstandig om eerst de motorkap te proberen met S30 nano compound ipv meteen te starten met S3 Gold.
icm de witte pad.

Dan het resultaat beoordelen?

S3 Gold XXL:

Scholl Concepts S3 Gold Rubbing Compound is een hoogwaardige compound gebaseerd op zeer verfijnde aluminium oxide. Dankzij de "intelligent Powder Technology" zijn diepe krasjes en verwering gemakkelijk en snel te verwijderen zonder veel stoffen.

S3 Gold laat zich gemakkelijk verwerken en geeft een diepe glans. Bevat geen wax, siliconen of zware oplosmiddelen en geschikt voor gebruik in bodyshops. Voor zowel handmatig als machinaal gebruik.

S30+ Nano Compound:

Scholl Concepts S30+ Nano-Cpompound is een hoogwaardige medium polish die geen verdere verfijning nodig heeft. Dankzij de "intelligent Powder Technology worden lichte krasjes, swirls, watervlekken en oxidatie gemakkelijk en snel verwijderd.

S30+ kan zowel met foampads als wollen pads gebruikt worden al is na gebruik van een wollen pad wel een foampad nodig voor verdere verfijning.
 
Ow, reageerde in een ander topic wat hier ook op kan gaan;

Ja, je kan de S30 (Finishing Polish) pakken en als je met een testspotje genoeg correctie behaalt, kan je het hier bij laten. Zo niet, pak je de S3, werk je hem lekker door en finish je met de S30.

S30 kan je in de standaard op een witte pad doen. Klopt. Deze pad heeft en lichte cutting. Uiteraard kan je ook combineren door de S30 op je Oranje Pad te proberen. Nét een stapje grover, ze maar.

Als je met je testspot merkt dat je glans terugkomt, maar lichte defecten niet echt gecorrigeerd worden, dan is je combinatie iets te slapjes. Dan kan je dus opschalen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Nog niet, want ik moet er nog aan beginnen.
Waarschijnlijk eerst steenslag bijwerken en andere plekjes.
 
Blanke lak zal niet zomaar loslaten,dus zal te maken hebben met een applicatie fout of slechte voorbewerking.
In dit geval lijkt het erop dat het niet goed genoeg geschuurd is waarschijnlijk is dit een uitspuit deel die niet genoeg gematteerd is geweest.als er dan een inslag door steeslag ontstaat,en de blanke lak op een niet goed geschuurde ondergrond aangebracht is dan zal deze loskomen.
Goedkoopste oplossing is klein beetje blanke lak halen bij een spuiterij,dit aanmaken en zo egaal mogelijk eroverheen aan brengen de blanke lak zal onder de oude blanke lak randen vloeien en zo fugeren als een soort lijm.
Eenmaal dit volledig uitgehard is,kan het geschuurd worden waterproef beginnend met p1500 kan met schuur kurkje gedaan worden,verfijn de krassen met p2000 en p2500 daarna machinaal exentrisch roterdend trizact p3000.
Polijsten en alle stappen doorlopen tot de lak weer op hoogglans is.

Dit is de goedkoopste manier,en wanneer juist uitgevoerd zal er zeker een bevredigend resultaat behaald worden.
En verdere onsthechting op de desbetreffende plek zal stoppen.

Gr edwin
 
Mooie uitleg, maar klinkt wel iets dat je niet even op een zaterdagmiddag gaat proberen. Lijkt me ook wel dat er wat vaardigheid voor nodig is.