• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vervuild leren interieur reinigen

Richard

Detailing trainee
16 mei 2008
14
47
Nog een vraagje van mij.

In de Golf Cabrio heb ik een creme leder interieur waar de vorige eigenaar niet heel erg zuinig op geweest is.
Het ergste vuil heb ik er inmiddels af gekregen met een lederreiniger en ik heb daarna het leer gevoed met een conditioner.

Er is echter aardig wat vuil in de nerven achtergebleven en dat begint me te irriteren.]-0

Welk middel kan ik nou het beste gebruiken om ook het vuil uit de nerven te krijgen zonder het leer te beschadigen?
En welke hulpmiddelen (borstel o.i.d.) heb ik daarbij nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken.:cool:
 
Hi Richard,

De beste en meest veilige cleaner die wij hebben voor leer is die van Wolfgang. Hij is alleen niet voordelig.

Wolfgang's Leather Care Cleaner is een citrus cleaner met speciale reinigende bestandsdelen om veilig de meest uiteenlopende vervuiling te verwijderen van lederen bekleding.

Deze pH-neutrale, 100% biologisch afbreekbare cleaner heeft een frisse, natuurlijke geur en verwijdert o.a. vet, olie, inkt, voedsel en potloodvlekken.

De formule is op waterbasis en droogt je leer dus niet uit! Een unieke ontwikkeling, want voorheen was butyl ether nodig om een product te ontwikkelen. butyl ether is giftig en slecht voor het milieu, droogt leer uit, slecht voor je huid en vlekt op plastic en aluminium etc. In de Wolfgang Leather Care Cleaner zijn deze onveilige bestandsdelen dus vervangen!
 
Ik heb op het VS forum van Meguiar's gezien dat iemand een stoomreiniger i.c.m. wat All Purpose Cleaner gebruikte, werkte geweldig! Daarna uiteraard wel goed beschermen.
 
Tim zei:
Hi Richard,

De beste en meest veilige cleaner die wij hebben voor leer is die van Wolfgang. Hij is alleen niet voordelig.

Ziet er goed uit Tim, en een stuk voordeliger als een ander interieur aanschaffen dus de moeite van het proberen waard.
Heb ik er nog een borsteltje o.i.d. bij nodig of gewoon met een doek opbrengen?



Dibbuz zei:
Ik heb op het VS forum van Meguiar's gezien dat iemand een stoomreiniger i.c.m. wat All Purpose Cleaner gebruikte, werkte geweldig! Daarna uiteraard wel goed beschermen.

Bedankt Dennis, als het met een normale reiniger niet lukt kan ik dit ook proberen.

Goed forum.:grinning:
 
Ik gebruik zelf voor leer schoonmaken altijd zadelzeep uit een kuipje van Care, Day & Martin. Daarna Nerdsfeet compound (rode metalen fles van hetzelfde merk).
Kan je in een ruitersportzaak halen.
Heb zelf 2 roomwitte bankstellen van heel zacht leer. Nooit borstelen op leder! Dat geeft krassen. De zadelzeep schuimt lekker uit, ook in naden e.d. Met water weer af te nemen.
 
ladybug zei:
Ik gebruik zelf voor leer schoonmaken altijd zadelzeep uit een kuipje van Care, Day & Martin. Daarna Nerdsfeet compound (rode metalen fles van hetzelfde merk).
Kan je in een ruitersportzaak halen.
Heb zelf 2 roomwitte bankstellen van heel zacht leer. Nooit borstelen op leder! Dat geeft krassen. De zadelzeep schuimt lekker uit, ook in naden e.d. Met water weer af te nemen.

Goede tips, bedankt daarvoor.

Ik ga gewoon eerst de Wolfgang Leather Care Cleaner proberen en kijk daarna verder.
Het probleem is dat het leer niet heel erg goed onderhouden is en hier en daar al beschadigd is (auto is ook al 15 jaar oud), ik wil eigenlijk gewoon proberen om het een beetje netjes te krijgen want als ik me er aan blijf storen laat ik het opnieuw bekleden, en dat kost me weer veel te veel geld.;)
Als ik het nu een beetje acceptabel resultaat kan halen kan ik het opnieuw bekleden in ieder geval een beetje uitstellen.
 
Patrick zei:
als nieuw krijg je het natuurlijk nooit. idd nieuw leer ben je denk snel 2.000 euro kwijt.

Precies, heb het bij m'n vorige hobby-auto laten doen en was ruim meer dan 2.000 euro kwijt.
En als nieuw hoeft niet, als het me maar niet stoort.:grinning:
 
Leer kan je best heel mooi weer oplappen hoor met de juiste middelen. Ik heb zelf jarenlang een paard gehad. Juist dingen als tuig en zadels zijn onderhevig aan extreme omstandigheden (neem maar eens paardenzweet/huidvet etc) en het moet jaren meekunnen. Tientallen jaren zijn geen uitzondering.
Een paard wil ik niet meer, kost megaveel tijd maar qua lederonderhoud en oplappen van leder leer je bijzonder veel met zo'n hobbie.
Soms moet je het ook een paar keer behandelen en wordt het steeds beter. Leer is zonder onderhoud vaak uitgedroogd. Zet je auto eens een nachtje in goede lederolie en ga dan uitwrijven. Ik weet zeker dat je niet meer aan opnieuw bekleden denkt!
 
ladybug zei:
Ik heb zelf jarenlang een paard gehad.

Leuk, heb vroegah ook paarden gehad... ;)

Klopt ook allemaal, bedenk alleen wel dat je een autointerieur niet te vet of glimmend wilt hebben, en dat het ook totaal ander leer is dan tuigleer etc. Je krijgt het leer wel soepel met vet, maar je wilt er ook nog met je goeie goed in kunnen zitten.

En zadelzeep is op zich prima spul, maar gebruik het met mate... (m.i. wordt het eigenlijk al gauw te nat voor in de auto).

De speciale automotive producten kosten misschien iets meer, maar ze hebben het voordeel dat ze zijn toegespitst op gebruik voor de auto. Zelfs een bank die in je huis staat is weer anders...

Dus - m.i. - liever een goede leder-cleaner en -conditioner gebruiken dan de 'huismiddeltjes'.

Bedenk ook dat water eigenlijk een vijand van leer is, het wordt hard... Oplosmiddelen en ontvetters zijn ook verre van ideaal. Je bewijst je leer er geen dienst mee.

Met een zgn. 'wonderspons' (van de Action) kun je hardnekkig vuil ook goed wegkrijgen, maar wel voorzichtig, want het is uiteraard licht schurend! Voordeel is dat je geen oplosmiddelen nodig hebt, alleen een beetje licht vochtig maken (dus niet echt nat maken).

Mocht de kleur eraf zijn dan is Colourlock evt. wel mooi spul om het weer op te frissen en de kleur te herstellen.
 
Tim zei:
Colourlock ook veel goede verhalen over gehoord! Wij verkopen het niet, maar het is zeker de moeite waard om te proberen!

Ik gebruik colourlock. Heb het op mijn TT gebruikt en gebruik het ook in mijn Z4. De volledige behandeling is nogal wat werk, maar dan heb je ook wat. Het nadeel is dat het echt de huidige staat van je leer omhoog haalt: dus ook verwering die 'onder' de verf zit of eiwitachtig vuil. Het lijkt alsof je ineens een plekje gekregen heb op je leer, maar dat zat er dus al. Ik heb namelijk de proef op de som genomen door een stuk leer te behandelen met de reiniger en dit gewoon 2 weken te laten zitten --> geen bijtende effecten ofzo. Blijkbaar kan er dus onderhuids vuil in je leer zitten, wat de gladheid van binnenuit aantast. Enige remedie is: sealen, sealen, sealen.

Waar ik erg tevreden over ben is de refresher op kleur. Hierdoor kan je de verkleuring op de wangen van je stoel bijvorobeeld weer terug op kleur brengen. Tevens een soort kleurgel waardoor je lichte scheurtjes kan plamuren. Nog geen ervaring mee. Heb het wel in huis.

Waar ik overigens echt over te spreken ben is de 'elephant ledervet'. Bizar hoe soepel je leer hiervan wordt.

Tip 1: wacht alleen wel even voordat je verder gaat met de stap. Had de fout gemaakt door verschillende stappen niet goed in te laten trekken, hahaha.
Tip 2: gebruik eventueel een fohn om wat sneller te drogen
Tip 3: om schoon te maken kun je beter een zacht schoenpoetsborsteltje gebruiken. Dit reinigt pas echt goed!
Tip 4: Gebruik naast de reiniger ook de Poor Boys Natural Dressing om te reinigen. Dit werkt goed en het ruikt zo lekker :)
 
Ik heb voor de X5 ook de producten van colourlock (inclusief de verf) aangeschaft en moet zeggen dat het goed werkt, wel een hele klus maar perfect resultaat. Daarnaast heb ik ook de combi reiniger/conditioner van Megs maar deze vind ik niet fijn werken en ook het resultaat valt me tegen. Wat ik wel erg fijn vind werken is de cleaner en de conditioner van Gliptone, geven ook een erg mooi resultaat. Misschien een idee voor het assortiment Tim.

Gr. Bas
 
Reinder & Bas,

Hoe brengen jullie de colour refresher aan? Alleen de beschadigde/vale delen of de rest ook? Vond zelf steeds een stukje deppen en dan föhnen het beste werken bij dat soort delen, maar vond het relatief veel werk om juist de grote delen die nog goed zijn netjes te krijgen. Waarschijnlijk juist doordat die delen minder goed de vloeistof opnemen, ondanks grondig ontvetten.

Reinder zei:
Tevens een soort kleurgel waardoor je lichte scheurtjes kan plamuren. Nog geen ervaring mee. Heb het wel in huis.

Werkt goed, is even wennen omdat het (net als de colour refresher) dunner is dan je zou verwachten.


Heb indertijd een MB interieur gedaan, en dat is echt mooi geworden. Was wel een bereklus trouwens...


Ook daarom is het inderdaad erg verstandig je leer goed bij te houden met mooie producten, is altijd beter - en een stuk makkelijker - dan herstellen... ;)