• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwerkingstemperatuur van coating

IbizaSigno

Detailing guru
26 okt 2010
5.546
115
Vanuit het topic over Gyeon hier een nieuw topic te openen over de cure tijd, droog tijd van de coating. Zelf heb ik afgelopen woensdag de Ultra Paint and Alloy sealant van Nanolex aangebracht op de zomervelgen van de Fiesta. Dit heb ik binnen gedaan op zolder waar het niet koud was ik denk dat de temperatuur rond de 12-15 graden is geweest. Is dit voldoende voor de sealant om hechten en uit te harden? Wanneer zou ik deze weer met water in aanraking kunnen laten komen? Wat is verstandig voor de set die ik komende week ga behandelen, kan dit en laat ik dit langer curen dan een uur en dan afnemen? Verwarm ik de sealant met een föhn? Wacht ik liever tot het voorjaar? Wat is wijsheid?
 
Goed om te weten dit, ik twijfelde nog over het aanbrengen van een coating maar ik wacht dan nog maar even een paar maandjes.
 
Helder verhaal. Komende week als de winterbanden onder de Ibiza zitten de velgen behandelen met Nanolex Ultra Paint and Alloy sealant deze na behandeling verwarmen met een föhn. Op welk moment doe ik dit, tijdens het curen of daarna na het afnemen?
 
FF opletten mannen, fohnen is wel wat anders dan stralingswarmte

Voor een drager die moet verdampen helpen beide manieren maar fohnen voert ook de damp af
Dus een product voor stof of leer vraagt om een fohn, mede omdat de nano-naaldjes dan gaan "staan"

Een coating die door en door moet curen heeft tegelijkertijd ook tijd nodig voor hechting
Ga je die met een fohn behandelen dan heb je kans dat de bovenlaag dicht slaat
Vervolgens wordt het én lastig afnemen én wordt het niet mooi egaal

Omgevingstemperatuur is net zo belangrijk als de temperatuur van materiaal en product
Dus ff flink de kachel aan is niet genoeg, vroeg genoeg aanzetten is al veel beter.
 
Bedankt voor de informatie RedCat, dan laat ik de sealant op de velgen nog langer drogen en uitharden voordat ik deze nat maak.
 
Even over de Nanolex Ultra Paint & Alloy Sealant:

Op de website van Nanolex is het volgende te vinden:
Nanolex.de zei:
Processing temperature: 5-30°C - Avoid direct sunlight and/or high air humidity.
Of op zijn Nederlands: "Verwerkingstemperatuur 5-30 ° C - Vermijd direct zonlicht en / of een hoge luchtvochtigheid."

Ik zal straks Florian (van Nanolex) een mailtje sturen en zijn menig vragen over dit onderwerp, als ik reactie heb zal ik het hier plaatsen.
 
Die had ik ook gelezen Sven. Opzich was ik redelijk gerust, maar dergelijke sealants/ coatings zijn nieuw voor mij. Dus ben nog een beetje onzeker over het aanbrengen, of het achteraf wel goed is zeg maar.
 
Oké, voor alles een eerste keer ;) voor mij was het de eerste keer ook wel vreemd hoor!

Ik heb in ieder geval Florian even gevraagd naar zijn mening en adviezen, zal het posten wanneer ik bericht heb.
 
Inmiddels reactie ontvangen van Florian:

Florian Kessler zei:
Hi Sven,

it’s nice hearing from you!

I have to apologize for the very late reply. We are currently moving and thereby streamlining our process management, which delays things at the moment but will drastically increase the effectiveness of our operation.

Regarding the temperatur I can say the following in general:

The warmer the surface gets after the application the more particles will bond and hence the better performance/durability will be.

For example if you heat up Premium Glass Sealant @ 80°C for 15min you will have the same results as if you use Ultra Glass Sealant without curing it (we have tested this in the lab). These findings are comparable to the other products.

Heating the surface has no effect on the layer – the layer is too thin to be effected by it – a typical sealant / coating hardly exceeds 0.5µm – even with clear coats of 50µm you can work with IR/UV curing without any problems regarding premature curing of the outer layer.

In general I would recommend not to apply when it is below 5° because the effectiveness will suffer drastically.

You can of course quote me on this, and if you like I can answer on the forum as well!?

I’m looking forward to hearing from you.

Kind Regards / Mit freundlichem Gruss,
Florian Kessler

Volgens mij is Nanolex dan beter geschikt dan Gyeon als het gaat om verwerken bij lage temperaturen.

Mochten er nog vragen zijn dan zal ik Florian inlichten zodat hij hier via het forum aan iedereen kan reageren ;)
 
Bedankt voor de terugkoppeling! Fijn om te lezen dat de Nanolex producten verwerkt kunnen worden tot minimaal 5 graden.