• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwijderen plek van oud embleem in lak + dealerstickers

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Komende dagen wil ik een 12 jaar oude Ford Ka netter maken.

Er zitten sinds 1999 van die hinderlijke plaklettertjes op de achterklep, van de toenmalige dealer. Alleen is dit pas zeer recent mijn 'probleem'. Heb de lettertjes geprobeerd voorzichtig met een nagel te verwijderen, maar dit lukt niet. Heel voorzichtig met een niet al te scherp mesje bood geen soelaas, wel een klein puntje lakbeschadiging. Daar moet vast een beter alternatief voor zijn, alleen de vraag is hoe en wat. Ik heb een DAP voorhanden, dus als ik in het verwijderingsproces wat kleine krasjes maak is dat geen probleem.

Bij het wassen vanmiddag kon ik tevens het Ka-embleem op de achterklep met gemak eraf trekken. Het rubber eronder was helemaal verteerd, dit kon ik zonder problemen verwijderen. Daar het logo al meer dan een decennium op de lak zat, kun je in het licht nog wel zien waar het embleem gezeten heeft. Dus eigenlijk zijn de letters nog steeds aanwezig, alleen nu zichtbaar in de lak. Vraag me af of dit weg te halen is met de DAP? Eerlijk gezegd ga ik dat zo wie zo proberen, maar ben al nieuwsgierig of er een kans is dat het lukt of niet...

Kleurverschil in een lak waar een blanke laag overheen zit lijkt me onmogelijk te corrigeren.

Visdraad heb ik niet, dus ga een fohn proberen.

Ook al krijg ik het kleurverschil van het embleem niet weg, auto zal toch wel opknappen met de DAP. Lak ziet er nog zeer redelijk uit en glanst, maar auto is in de zon wel duidelijk een krasstraat slachtoffer.

Afgelopen weekend zijn mijn logo's gesneuveld....
Op mijn auto waren het RVS logo's met DZ tape op de lak geplakt. Gelukkig geen gaatjes in het plaatwerk.
Logo op een hoek onder spanning houden en vanaf die hoek verwarmen. Na een vrij korte tijd kwam hij los. Door nu de föhn met het punt waarop hij lost mee te bewegen ligt hij er in een paar seconden vanaf.
De randen van de DZ tape zijn waarschijnlijk hard geworden. (Bij mij iig wel na bijna 23 jaar...) dus deze even met beleid met je nagel verwijderen. Daarna de resterende tape met de föhn verhitten en met een stuk doek (ikke met papier) van de lak afwrijven. Nog een nabehandeling met APC en daarna de Pro eroverheen. Alleen van dichtbij (met de zon erop) is er nog kleurverschil zichtbaar.

Ik ben niet subtiel te werk gegaan. De achterklep wordt van de zomer vervangen (moet de vervanger nog (laten) spuiten) en ik kon dus redelijk ongecontroleerd tekeer gaan. Zou het wat schade opleveren dan was dat geen drama. Verwarmen met een föhn? Nope, verfstripper op hoog vermogen. Logo's eraf gewipt met een schroevendraaier (en dat is dus de enige beschadiging die ik heb gemaakt :-b )
Ik weet nu hoe het niet moet, maar des te meer hoe ik de vervangende klep logoloos kan krijgen. De lak heeft het iig probleemloos doorstaan en ik vind het erg strak staan.

Foto's.... Sorry. Camera had kuren dus ik heb er geen toonbare van kunnen maken. Van het eindresultaat kan ik er altijd nog een paar maken.

De föhn werkte, al voelde ik me wel voor l*l staan op straat. Maar ja, dat had ik met een washandschoen en DAP ook aanvankelijk.

De lettertjes zijn net als het Ka-embleem in de lak gewerkt, dus met het licht erop zie je ze nog wel (als je het weet). Maar over het algemeen ziet de achterkant er toch weer beter uit.

Als het nu de komende 2 dagen nog zonnig is en rond de 10 graden overweeg ik nog te kleien en de DAP te gebruiken. Vanmiddag in het nazonnetje zag ik meer swirls op de wagen dan bomen in een bos. Gaan de handen toch weer jeuken om het wagentje geheel 'proper' te maken.

Maar waarschijnlijk is het beter om te wachten tot maart/april, vanwege de weersomstandigheden.