• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Verwijderen van sanding marks

Scream85

Detailing addict
4 aug 2015
82
50
Beste mededetailers,

Ik heb een deel van mijn wagen (Duitse wagen) gewetsand met de hand, startend van 1000 tot 3000 voor het verwijderen van wat orange peel.

Bij het afwerken heb ik problemenbij het verwijderen van enkele sanding marks die ik niet weg krijg. Geprobeerd met wol op rotary met s3, ultimate compound, M105, ... maar krijg ze niet weg.

Iemand ideeën? Wat doe ik verkeerd? Of is het beter machinaal te schuren?

Alvast bedankt.
 
Welk schuurpapier heb je gebruikt? Niet elk soort is geschikt om te wetsanden namelijk.

Dit plaatje zegt alles.
download.jpeg
 
Foto zegt meer.
"Met de hand" zegt niet zoveel, heb je een houder gebruikt of een blote hand ?
Welk patroon heb je gevolgd en zijn de achtergebleven sporen daarmee in overeenstemming ? (lijnen / rondjes)

Wetsanden is zwaar geschut, als het fout gaat heb je het niet 1,2,3 weer opgelost.
 
+1 voor Redcat :)

Wanneer je schuurkrassen niet weg krijgt, en in jouw geval zelfs met rotary + wol, dan heb je het schuurbeeld niet voldoende afgewerkt. Hier vergis ik mij ook vaak in en moet dan na het polijsten toch weer gaan schuren. ;)
 
Met de hand geschuurd en met een houder. Op sommige, gebogen plaatsen was de houder geen optie en heb ik zonder de houder gewerkt. Enkel in 1 richting geschuurd, dus zeker geen cirkelpatroon maar een horizontaal patroon nu in mijn geval.

Zou idd kunnen dat ik niet voldoende op alle plaatsen heb afgewerkt en zo de diepere krassen niet bereikt hebt met bv 3000 grid.

Opnieuw schuren dus?

Is het beter met de hand of machinaal?
 
Eerst meten wat je nog aan laagdikte over hebt
Machinaal gaat vaak wat te snel, maar wel makkelijker gelijkmatig
Met de hand bij wisselen van grofte, ook de schuurrichting wisselen (haaks erop)
 
Ik denk dat Redcat met "rondjes" bedoelde dat je misschien piggytails had in je schuurbeeld. Althans, neem aan dat men geen cirkels draait met schuren zoals bij het polijsten. :)

Mijn basis met schuren is dat ik elke gradatie haaks op de vorige schuur. Zo verwijder je de schuurkrassen van de vorige stap en krijg je een egaler schuurbeeld.
Machinaal schuren is mogelijk, maar dit gaat allemaal een stuk sneller en dus ook sneller verkeerd. ;)

Ik weet niet hoe jouw schuurkrassen er uit zien, maar als Rotary + Wol ze er niet uit krijgen, dan vermoed ik dat de p1000 stap niet helemaal lekker is gegaan. (En/of de opvolgende gradatie)

Probeer zoveel mogelijk een applicator of iets dergelijks te gebruiken. Iets wat de druk van je vingers egaal verdeelt over je schuurpapier zodat je schuurbeeld mooi is. Denk aan specifieke schuurblokken, maar ook iets simpels als een harde spons of een oude (geknipte) polijstpad, etc etc. :)
 
  • Leuk
Reactions: Basg
Lak genoeg want waarschijnlijk herspoten geweest. Metingen van boven de 200.

Haaks schuren in de verschillende gradaties heb ik wel niet gedaan, altijd in dezelfde richting, en geen cirkelbewegingen. Dus bedankt voor de tip, is het proberen waard.

Als pad heb ik eerst deze van monello gebruikt maar die is redelijk hard en groot. Daarna eens geprobeerd met de applicator pad van Gyeon die je gebruikt voor aanbrengen van coatings maar dat viel precies ook tegen :) waar ik erna gewoon los met de hand deed, zonder veel druk uit te oefenen.

Ik heb elke gradaties bijna 2 keer uitgevoerd en maak alles mooi nat.

Moest je machinaal schuren, welke machine raad je dan aan, en dat is dan waarschijnlijk droog schuren? Of heb ik het mis?

Dus conclusie voor manueel wet sanden: haakse bewegingen tussen de verschillende gradaties en werken met een applicator
 
Jup, zo vlak mogelijk schuren. :) En wanneer je denkt dat het wel goed is, altijd dubbel checken. ;) (Vaak tref ik achteraf tóch nog krasjes aan die je niet 100% weg kriigt met polijsten)

Machinaal polijsten heb ik alleen met de DAP gedaan. Deze i.c.m. de Soft-backingplate voor de demping c.q. verdeling van de druk + Rupes X-cut schijven. Uiteraard lekker nat houden.

Beter nóg een hit moeten doen dan één teveel. :p
 
  • Leuk
Reactions: Scream85
Alvast iedereen bedankt voor de reacties en tips.

1 klein vraagje nog: hoe kan je het schuurbeeld controleren? Ik kijk altijd of het overal even dof en mat is. Zijn er nog zaken waarop ik moet letten?
 
Hierboven word dat al even aangekaart, als je een goed beeld wilt krijgen kun je eerste horizontaal schuren en vervolgens de volgende stap verticaal. Als je op dat moment nog horizontale krassen ziet zul je verticaal verder moeten werken tot elke horizontale kras verdwenen is.
 
Het schuurbeeld check ik door de boel droog te maken met een doek en dan effe de fohn erover. Dan is het zaak om gewoon goed te kijken naar je werkt; een egaal grijs vlak. Denk je nog wat te zien, dan nog beter kijken en écht checken of je wat ziet of niet. :p

En wat ik mij altijd voorhoud; Nu heb ik dit schuurpapier in de hand, dus zorg ervoor dat ik met beleid een mooi schuurbeeld krijg en die gradatie er niet meer bij hoef te pakken. Zo hoef je nadien ook niet opnieuw te schuren en onverhoopts toch meer lak moet verwijderen.

Ik ben zo voorzichtig omdat het bij eerdere probeersels toch ineens snel verkeerd ging. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Scream85