• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Very basic voor een absoluut beginner

Wauter

Detailing rookie
28 jan 2020
14
15
42
Tongeren
Binnen enkele weken heb ik mijn nieuw voertuig, een Skoda Karoq in donkergrijze kleur.
Ik heb nog nul ervaring met het juiste degelijke onderhoud van een voertuig en ik moet dan ook nog alles aankopen.
Om nu natuurlijk geen domme aankopen te doen wil ik hier eerst even voorleggen/vragen wat ik wil aankopen.
Ik wil simpel beginnen om zolater eventueel verder kunnen uit te bouwen.
Voorlopig dus enkel gewoon goed wassen en drogen zowel exterieur als interieur.
Ik heb geen hogedrukreiniger ter beschikking voorlopig.
Zo had ik volgende producten in gedachten :
3 emmers, shampoo, proper water en velgen apart.
Shampoo : dodo juice born to be mild, dit lijkt me een shampoo die hier veel aangeraden wordt.
Washandschoen : microfiber madness increditmitt wash mitt.
Drogen : microfiber madness dry me crazy doek 65x40 cm.
Velgenreiniger : p&s brake buster met de EZ detail brush en een Valet pro detailing brush.
Dan nog een vijftal microfiber madness slogger all purpose microfiber towels 40x40 cm om te gebruiken in het interieur. Update : ook nog enkele monello piccolo Nero doeken voor de velgen.
Glas : invisible glass premium windshield cleaner with rain repellent en de microfiber madness cloudbuster glass towel 40x40 cm.
Interieur : p&s interior cleaner met de Valet pro ultra soft chemical resistant brush en een 303 aerospace protectant.

Kleien enz ga ik me nog niet aan wagen.
Ik heb na het vele opzoeken en kijken op YouTube wel gezien dat de turtle wax hybrid solutions ceramic spray wel relatief makkelijk is aan te brengen. Is dit aan te raden of niet in mijn geval?
Dit is een lijst die ik zelf heb samengesteld en ik sta dan zeker ook open voor de nodige aanpassingen hierin.
 
Laatst bewerkt:
Dit is zeker al een goede lijst aan producten, ik gebruik deze namelijk ook :yum.
Misschien nog een mitt of brush extra voor de
Je kan producten als de turtle wax etc gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Wauter
Goed plan al tot zo ver om met goed wassen en drogen te beginnen en van daaruit later verder te kijken.
In principe zul je bij Carclean niet gauw een "domme" aankoop doen. Maar smaken verschillen natuurlijk. Je moet gewoon ergens mee beginnen en dan bekijken of jij die producten fijn vindt werken of niet. En eventueel een volgende keer weer iets anders proberen.

3 emmers: heel goed! (al is het vooral het water met shampoo wat proper moet blijven en de emmer met "proper" water zal juist vies water worden) ;)
Born to be Mild is inderdaad een prima shampoo, maar zo zijn er nog genoeg: Monello Lavare, Nanolex Pure Shampoo, Gyeon Bathe, Mothers California Gold...
Mitt en droogdoek van Microfiber Madness zijn prima.
P&S Brake Buster ken ik persoonlijk nog niet, maar de 2 reviews op Carclean.com beloven veel goeds. Het is me niet duidelijk of het ook een ijzerverwijderaar is. Van wat ik zo zie niet... Misschien iets om ook eens te overwegen?
De Slogger van MFM vind ik een fijn doekje voor het interieur, maar ik zou voor verschillende doeleinden niet allemaal dezelfde doeken nemen. Doeken die je voor bijvoorbeeld de velgen of uitlaatsierstukken gebruikt, wil je niet later weer op je lak gebruiken. De keuze is reuze.... ;)

Eigenlijk lijkt me verder alles (behalve 1 soort doek voor zeer uiteenlopende doeleinden) prima om mee te beginnen.

Succes alvast en veel plezier met de eerste bestelling en met het netjes onderhouden van de Karoq!
 
  • Leuk
Reactions: Wauter
Ik denk dat het verstandig is om met een pompsprayer (er zijn verschillende maten), het vuil wat te laten weken vóór je gaat wassen. Persoonlijk gebruik ik een klein beetje shampoo in een volle sprayer, en spuit met fijne nevel (hierbij van onder naar boven werken!!) eerst de auto nat. Terwijl ik dan de wasemmers vul, kan het vuil vast voorweken. Daarnaast is een goede tuinslang ook een prettig hulpmiddel, die gebruik ik vervolgens om de hele auto af te spuiten, en hierbij spoel ik al veel vuil van de lak, pas dan ga ik wassen. En ook aan het eind, voor het drogen spoel je de auto af met een rustige straal, zodat er weinig water op de lak blijft liggen, en je dus maar weinig hoeft te drogen.
 
Cordoba, ik heb Idd ook zal zitten kijken om te kunnen foamen zonder hogedrukreiniger. Blijkbaar kan dit ook gewoon via de tuinslang met opzetstuk of Idd een foamsprayer zoals door u aangehaald. Iemand ervaring met zo een foamsprayer via de tuinslang? Werkt dit een beetje deftig? Ik vermoed dat het beter zal zijn dan helemaal niets als voorwas?
 
Lijkt mij ook een prima lijst, ook al ken ik sommige producten niet persoonlijk. :D

Doeken. Persoonlijk heb ik liever dikkere doeken dan de Picolo Nero's / Sloggers. (Zachter, meer body) Zelf heb ik voornamelijk de Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco's liggen.
Wat wil je precies doen met de doeken op je velgen? Als je wilt drogen, dan zou ik een kleine droogdoek kiezen.

Ga je de huidige glasreiniger ook aan de binnenzijde gebruiken? (Kweenie of je veel met consumptie praat, maar afstotend-spul aan de binnenkant? :p)

Zo'n foamsprayer op de tuinslang is eerder een zeepbak-aan-de-tuinslang. ;) Veel te waterig, net zoals de foamlansen die bij de HD's worden geleverd. Als je geen mogelijkheid hebt tot foamen, dan zou ik een pompsprayer gebruiken zoals de Kwazar-pompen. Dit kan van een redelijk simpele handpomp zijn of de grotere (duurdere) broertjes hiervan.
 
Doeken. Persoonlijk heb ik liever dikkere doeken dan de Picolo Nero's / Sloggers. (Zachter, meer body) Zelf heb ik voornamelijk de Monello - Peluche Verde / Peluche Bianco's liggen.
Wat wil je precies doen met de doeken op je velgen? Als je wilt drogen, dan zou ik een kleine droogdoek kiezen.

Ga je de huidige glasreiniger ook aan de binnenzijde gebruiken? (Kweenie of je veel met consumptie praat, maar afstotend-spul aan de binnenkant? :p)

Die doeken kan ik inderdaad ook overwegen. En ik zou ze Idd vooral willen gebruiken om de velgen te drogen.
Welke glasreiniger raden jullie aan voor de binnenkant van de ramen? en welke all purpose cleaner?
Dan ga ik ook zo een pomp sprayer overwegen
 
Lijkt me een heel goed begin.

Een hogedrukreiniger is wel iets wat ik direct weer zou aanschaffen als ik opnieuw zou moeten beginnen. Scheelt een hoop tijd met afspuiten en je verwijdert veel meer vuil dan met alleen een tuinslang. Ik zou liever met 1 emmer en HD een auto wassen, dan met 2 emmers en geen HD reiniger.
 
Er zijn natuurlijk een heleboel merken en producten, dus het komt aan op persoonlijke voorkeur of bepaalde overweging zoals budget. Wat betreft een glasreiniger gebruik ik graag de Dodo Juice - Clearly Menthol welke niet alleen een goed product vind, maar in concentraat-vorm is hij ook enorm voordelig.

Als APC gebruik ik de versie van Poorboys World; APC+D. Deze is wat sterker geconcentreerd dan gemiddeld en heeft ook een ontvettende werking. Doordat hij dus flink te verdunnen is, zoals bijv. 1:20 voor het reinigen van ongelakt kunststof of bekleding, is hij ook voordelig. (Met een literfles kun je dus wel even vooruit)


+1 voor @Jansen. :D
Maar.. Als je nu (nog) geen HD hebt, dan is een pompsprayer met een prewash-product om te voorwassen niet verkeerd. Mocht je wél een HD aanschaffen in de toekomst, dan is de pompsprayer geen weggegooid geld, want deze kan je (en zal je) nog steeds voor taken gebruiken.
 
* Kieren en naden tijdens handwas.
* Motorruimte.
* Kofferbak.
* Rubbers en ongelakt kunststof reinigen.
* Banden reinigen.
* Bekleding reinigen.
* Matten reinigen.
* ... vast nog wel iets vergeten. :p
 
  • Leuk
Reactions: Wauter
Dan is er veel overlapping met de interieurreiniger denk ik? Of kan de interieurreiniger niet gebruikt worden voor bijv de maten en stoffen? Is dit enkel voor de harde kunststof delen? Sorry voor de vele vragen maar ik wil het juist toepassen en ik weet het niet
 
Een APC staat zijn mannetje bij al deze dingen, maar de specifieke producten zijn uiteraard meer gericht op hun specifieke taak en zullen dit in sommige gevallen dan ook beter of veiliger doen.

Denk bijv. aan de door jou genoemde Interior Cleaner; De APC+D kan dit prima aan, maar wanneer je de verhouding te sterk maakt, dan kan je het kunststof net iets té goed reinigen. Persoonlijk vind ik het dus fijn dat ik zelf de mate van reiniging kan bepalen door een zwak mixje te maken als ik gewoon wat wil reinigen als onderhoud of juist een sterker mixje als ik iets goed wil reinigen en daarna weer goed kan behandelen met bijv. een dressing.

Voor matten en bekleding zal je het ook vast wel kunnen gebruiken, maar dan kost het je wel veel product, denk ik. Dan is een APC voordeliger.


Het is maar net wat men prefereert. ;) Zo gebruik ik APC+D voor veel doeleinden, maar een ander heeft voor elke taak zijn eigen specifieke producten;
Engine Bay Cleaner voor de motorruimte,
Tire Cleaners voor de banden,
Upholstery Cleaner voor de stoffen bekleding,
Vinyl en Rubber cleaner voor de trims en rubbers,
Interior Cleaner voor het dashboard en panelen,
Sprays voor de kieren/naden/sponningen/etc.
Enzovoorts..
 
Ondertussen is de auto er en is alles besteld en geleverd. Gisteren voor de eerste maal het exterieur gedaan en ook behandelt met de turtle wax hybrid sealant.
Denk dat het toch redelijk gelukt is en dat de beeding en sheeting er toch een beetje is .
20200220_080559.jpg