• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vettigheid (Tijdens én na detail)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen!

Ik zit met een probleem waar ik niet de oplossing voor kan vinden. :D

Afgelopen zaterdag hebben @henkus en ik gewerkt aan zijn Audi A4 Avant. Deze is sinds een aantal weken in het bezit en is in de 845 gezet. De auto leek echter nogal dof en kon wel wat extra liefde gebruiken, ook leek de auto wat vettig en dit zorgde zeker op de voorruit voor onveilige taferelen.
Henkus was onder de indruk van mijn pindakaas en dus besloot hij om vanuit Amsterdam de rit te maken naar mijn makeshift DetailTent. :p


Dit zijn de stappen die we hebben genomen;
  1. Wassen (ACP+D / Foamen / De-iron / Handwas)
  2. Kleien (Dolce Verde - Born Slippy)
  3. Polijsten (VAG-lak)
  4. Wax (Vitreo)
  5. Voorruit (Polijsten / ClearVue)
(BF21 - LC Orbtal Blue - Scholl Concepts S3)
(DAP900 V3 - Raffini Geel + S3)



Wegens tijdsgebrek hebben we de S3 gebruikt om te corrigeren en deze doorgewerkt om ook een prima finish te krijgen. De lak knapte er goed van op.

Tijdens het polijstwerk is er uiteraard meteen ontvet alvorens naar het volgende paneel te gaan. Toen het polijstwerk klaar was, inmiddels is het 17.30 uur, wilde we de auto nog een keer in zijn geheel even ontvetten met nieuwe doeken. Opvallen was nu dat er een vettige laag over de auto leek te liggen die we alleen maar uitsmeerde en niet afnamen, zelfs met IPA 1:10 en Nanolex - EX én nieuwe Bianco's erbij kregen we het op sommige plekken een beetje weg, maar veelal bleef het vettig o.i.d.
Na een tijdje vloeken van mijn kant kwam @henkus tot de conclusie dat het inmiddels flink was afgekoeld in de tent en het waarschijnlijk dauw was dat is gaan liggen op de auto. Made sence to me, maar ik twijfelde nog wel.

Uiteindelijk ben ik gaan waxen met de Vitreo en deze smeerde ik dun en na enige tijd konden we een mooie swipetest zien. De wax is afgenomen met nieuwe Bianco's en ook dit ging soepeltjes. Geen vettigheid meer te zien.


@henkus liet mij de volgende dag weten dat de auto er goed uitzag, de beading mooi was en de ClearVue ook prima zijn ding deed. Echter wéér een dag later had hij in het daglicht nog even goed gekeken en toch leek er (weer?) een vettige laag over de auto te liggen.
@henkus wilde de lak even afnemen met wat Spray&Wipe, maar dat resulteerde in een doffe veeg en de beading leek weg te zijn;

(Bovenin de foto - Doffe baan door Spray&Wipe. Vettigheid? Nazweet van de wax? Pindakaas?)

IMG-20171114-WA0000.jpg



Vanavond gaat @henkus de auto wassen en zal de TFR als prewash proberen. Hopelijk knapt de auto daar van op, maar ik vrees dat de vettigheid, als dat het is, niet weg zal gaan.
Zojuist is de lak nog even bekeken en met schone, droge vingers wat gevoeld;

IMG-20171115-WA0002.jpg


IMG-20171115-WA0003.jpg



Enkele feitjes;
  • Ontvetten ging prima tijdens polijsten. (IPA / EX)
  • Ná polijstwerk werkte beide niet meer.
  • Schone en nieuwe doeken gebruikt. (Verde's/Bianco's/Bordi's)
  • Lage temperatuur speelt hoogstwaarschijnlijk een grote rol?
  • Wax liet schone swipetest zien.
  • Eén grote vette bende, zo lijkt het? (Vóór en ná waxen)
@Dibbuz @Soepergrover @Tim
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DonButtie
Is het echt nodig Henkus elke keer te taggen als je het noemt?


In eerste instantie klinkt dauw best logisch met dit weer.

Als ik naar de foto’s kijk is mijn eerste ingeving een te vroeg uitgewreven wax. Maar na je verhaal, lijkt dat weer niet zo te zijn.

Even voor mijn beeld, wat heb je gewassen met APC?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Is het echt nodig Henkus elke keer te taggen als je het noemt?
In eerste instantie klinkt dauw best logisch met dit weer.
Als ik naar de foto’s kijk is mijn eerste ingeving een te vroeg uitgewreven wax. Maar na je verhaal, lijkt dat weer niet zo te zijn.
Even voor mijn beeld, wat heb je gewassen met APC?


Thanx voor de reactie!

Ow, sorry. Ging vanzelf, het taggen. :D ''het'' is inderdaad persoonlijker, haha! :p


Wij zitten al een tijd de feitjes bij elkaar te rapen en uit te vinden wat het nou veroorzaakt.

Henkus heeft met APC+D de rubbers en dergelijke gekwast.
Er is met Artico Magico 1:4 gefoamed.
Born to be Mild gewassen
Gedroog met een Silk Dryer (Geen vette waas)
... Same old, same old...

De vette waas lijkt mij ook wax, maar de swipetest was goed.
Afnemen ging soepel en nadien geen waas/vettigheid.
Beading was nadien ook goed, tot 1-2 dagen later.

Echter was er na het polijsten al iets aan de hand, zo leek het. Ik begon eerst te twijfelen aan de IPA, aangezien deze toch wat wateriger is als bijv. EX die na aanbrengen meteen wegtrekt, maar beide leken de waas niet weg te krijgen.
Als je gepolijst heb en je ademt op de lak, dan trekt deze condens vrij vlot weg. Nu bleef dit erg lang liggen en de dauw dus ook.
 
Misschien een hele rare ingeving, maar het polijstmiddel (wat waarschijnlijk de hele dag buiten in de kou heeft gestaan) te koud geworden en niet goed gemengd?

Het is maar een suggestie..
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Thanx @RbL :)

Ja, ook dat soort dingen nam ik mee in de feitjes. Het polijstmiddel liet zich prima verwerken én afnemen. (Ik schud de fles best vaak, is een tik geworden, denk ik)

Maar, als er dan toch een lading vettigheid achter is gebleven, waarom kreeg ik dit dan niet weg met ontvetters...

Ook een feit; Het is écht vochtig in de tent.
 
Ik ben bang dat de vocht/temperatuur echt de boosdoener is. Wellicht in combinatie met het polijsten.

Ik zou je IPA wat sterker maken. Maar aan de andere kant zou je het wel weg moeten krijgen met EX.

Zijn je doeken 100% residu vrij? Geen oude wax of polijst resten erin? Klinkt raar maar eens in de zoveel tijd week en sop ik mijn doeken flink om alles eruit te halen. Ik had ook een vettige waas na het afnemen van polijstmiddel. Bleek het gewoon in de doeken te zitten die niet schoon genoeg waren.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@tembaco - Thanx voor de reactie.

Temperatuur en vochtigheid lijkt inderdaad tot nu toe de boosdoener.

De doeken week ik in schoonmaakazijn en 2 uur in de wasmachine met MF-wasmiddel. Dat voldoet, naar mijn idee.
Daarbij heb ik nieuwe Bianco's gebruikt, dus daar kan geen oiwe bende in zitten. :)
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Ik had van de week ook binnen dauw op de auto, na dat ik deze gedroogd had.

Maar dacht dat dit kwam omdat de auto uit de kou kwam naar een verwarmde garage.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nieuwe doeken, had je die wel gewassen voor gebruik? Mogelijk dat je een soort beschermlaag van de doeken op de lak hebt gesmeerd. (Textiel wil nog wel eens een soort 'coating' hebben die het voor de eerste wasbeurt moet beschermen tegen vuil)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
nieuwe doeken van kwaliteit zoals de bianco hoef je echt niet te wassen @Cordoba. ik begrijp je, maar dat soort doeken zijn meteen ready for use. ik heb het vermoeden dat het bijna 100% de kou en het vocht is. kan ook zijn dat het een waas is van alleen de s3. s3 last namelijk 90% een doffe waas achter. ik snap dat je niet het gefinished @Quantoxx maar s3 heeft bijna altijd verfijning nodig.

conclusie. de temperatuur of toch een waas vd s3

ik heb dit ooit met @nicknameless gehad toen we gyeon cure gingen smeren bij 5 graden. ook meteen een waas die niet meer weg ging. dat was dus ook de temperatuur. In mn garage heb ik de luxe dat er een kachel hangt is het tevens voor jouw niks om een kleine kachel te kopen/huren voor in je tent, want de temperatuur blijft de komende maanden laag en volgens mij is polijsten onder de 10 graden niet echt aan te raden
 
@Cordoba - Thanx voor de reactie.

De doeken waren hagelnieuw, inderdaad. Maar de verschillende doeken hebben we door elkaar gebruikt en elke doek liet hetzelfde resultaat achter.

Henkus gaat nu de auto aan het wassen zijn en ben benieuwd hoe dit uitpakt. :)

Ik vrees steeds meer dat de kou + vocht de boel verstoord en dat misschien i.c.m. producten die niet meer helemaal hun ding doen.
 
@Dennis van der Willik - Thanx voor je reactie. :)

De S3 werk ik goed door en pas ook de machinesnelheid en druk aan. Hierna nog finishen is uiteraard beter, maar veelal zie je na de S30 niet eens verschil meer. (Finishen blijft beter, no doubt)
Er zijn best wat Showoffs waarin ik met alleen S3 heb gewerkt omdat het budget het niet toeliet en zeker met een BF21 kun je goed finishen.

(Deze eventuele waas zit in de lak en vraagt om finishen)

Ik noem de taferelen op de foto's ook eigenlijk geen waas meer. Dit is stukken erger. :) Tijdends de detail was deze waas minder duidelijk/wit en op het oog kreeg je een paneel "schoon/droog", maar met de Faro erop zag je overal holo's en dergelijke. (Vettigheid, geen holo's in de lak)
 
99% zeker dat dit de oorzaak is geweest...
Dus: verwarming voorzien in je ruktentje man

andere mogelijkheid is meer geld vragen voor je werk en een garage huren...
Dit moet het wel zijn. Iets anders kan eigenlijk niet. S3 verwijdert echt elke vettigheid die er is en daarna heb je ook nog EX gebruikt met nieuwe doeken (daar zit geen beschermlaagje op dus dat kan het niet zijn).

Enige logische verklaring is dan ook dat het dauw/temperatuurverschil is.

Kijk van in de lente/zomer nog eens of het weg is :)
 
Bedankt voor alle vlotte reacties, mensen! Fijn dat er zo snel en goed word meegedacht. :heart:

Inmiddels is de auto gewassen en lijkt de vettigheid al stukken minder te zijn tot bijna weg. :) (Megs shampoo, TFR) Ik neem stiekem aan dat wassen dus helpt en dat na 1-2 wasbeurten het helemaal weg zal zijn. (Zullen we volgende week zien, wanneer ik de auto zelf weer zie)

Wat betreft het verwarmen van de tent; Inmiddels ben ik iets meer te weten gekomen en de beste optie lijkt doorluchten en de kou accepteren.

Stoken met een flinke heater kost weinig stroom/euro per keer, maar dit gaat geheid een leuke eindafrekening worden. Daarbij zit er enorm veel vocht in de tent en dit zal met verwarmen alleen maar erger worden.

De tent sluit, ondanks de vele kieren en dergelijke, toch best goed af. Zelfs wanneer ik niet in de tent kom en er een koude auto in staat, hangen de duizenden druppels aan het dakzeil. :)

Nog maar eens goed over nadenken. (Tent is leuk voor de zomer, daar ben ik nu wel achter, haha!)