• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Video: hoe vaak kun je de lak corrigeren?

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Ik kwam deze video toevallig tegen vandaag, en dacht dat ie wel interessant zou zijn voor dit forum. Namelijk: hoe vaak kun je een lak-correctie doen vooraleer je door de blanke lak zit.

Natuurlijk: elke lak/auto/onderdeel is anders, meten is weten; het gaat dus slechts om een benadering. Het werk wordt gedaan met een DA, Menzerna 400, en een heavy cutting pad, op een vlak deel. Na elke pass wordt de lak-dikte opnieuw gemeten.

Je mag op voorhand raden hoeveel passes (een pass is voor hen 3 keer horizontaal, 2 keer verticaal) ze konden doen vooraleer er problemen opdoken. :)

(persoonlijk had ik het veel te laag ingeschat)

Ter lering ende vermaak:


PS: nodeloos te zeggen dat je dit zelf niet moet proberen, tenzij op een testpaneel.
 
Er zijn zo veel variabelen dat het eigenlijk nog geen enkele richtlijn is. Maar wel een leuk proefje inderdaad - ter lering ende vermaak
Ik vind met name de "bonus burn" aan het einde nog interessanter voor de meeste detailers. Er wordt zo vaak gezegd dat je met een DA weinig fout kan doen, maar dat kan echt wel.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
@Jansen,

Filmpje al helemaal afgekeken dan? Pas bij 66 passes ging 'ie door de lak heen :eyes:

Dit filmpje geeft een verkeerd beeld:
- lakdiktemeter op micron is nauwkeuriger dan op mille
- elke mm die je naast het eerder gemeten punt meet, kan al andere waardes geven
- welke idioot gaat nou 66 keer op dezelfde plek polijsten

Er wordt gezegd dit vooral thuis niet te doen op je eigen auto, maar er zullen vast wel tjappies zijn die denken: " goh, 66 keer voordat er wat gebeurd, dus ik kan lekker beunen"
Tot ze na 2 keer er doorheen zijn en hier komen uitjanken op het forum :joy:
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik de machine er binnenkort maar weer bij pak om een paar diepe krassen aan te pakken op mijn eigen auto na het zien van deze video. Toch had ik het nog leuker gevonden als ze in micron hadden gemeten op 3 cijfers. Dan had je een grove indicatie gehad van hoeveel lak er werd verwijderd per keer. Met duizendste inches is dat toch wat vager
 
  • Leuk
Reactions: Timm en Wide-O
Ik zat op 15.

Ik hoorde hem klagen dat de lakmeter in micron een minimum tussenwaarde van 10 had, en dat hij daarom in mil werkte, maar dan nog lijkt het me minder accuraat. Maar als ik het goed bereken heeft ie een 50 tot 60 micron weggehaald? (1 mil = 25 micron)
 
Hij; ''Na 66 passes door de clear coat''.
Ik; Wat versta je onder een ''pass'', wat voor een polijstmiddel / pad / machine en elke lak heeft dezelfde diktes?

- Willekeurige punten meten met een onnauwkeurige meting.
- 5 passes snap ik wel, omdat hij zo snel beweegt.
- 66 passes met tussendoor de lak laten afkoelen of de lak op temperatuur houden maakt verschil.
- Bleh... whatever...

Overall... Waardeloos filmpje. (Views FTW)
 
"The rag company" heeft ook een gelijkaardig filmpje, daar doen ze de test met een DA, forced DA en een rotary. ze meten de temp. na iedere beurt en meten de lakdikte. Zeker de moeite waard!